"Moondance" från 1971 är en klassiker. 1986 kom "No guru,no method,no teacher"som är mkt jämn och bra. 1987 "Poetic champion compose" oxå mkt bra. 1988 kom min favorit "Irish heartbeat". 1989 "Avalon sunset" med en del riktiga Hits. Senare plattor känns mest som återupprepningar. Som jag ser det hade han nog sin storhetstid slutet på 80-talet. Köp 3 platter på en gång: Moondance Irish heartbeat Avalon sunset
Alla 3 mkt olika men förbaskat bra och "Niceprice".
Oj, vi har verkligen olika åsikter om Van the Mans bästa plattor här. Jag tycker att "Hymns to the Silence" är den bästa plattan. Andra riktigt bra skivor är "Live in San Francisco" och "It's too Late to Stop Now". De två sistnämnda är Live-skivor och "It's too Late..." är den vassaste av dem - faktiskt helt underbar! Dubbeln Philosopher's Stone - bestående av tidigare outgivet material - är grymt bra. Av senare plattor tycker jag att "The Healing Game" har levt upp till sann "Van-kvalitet". Men den senaste plattan har jag faktiskt inte hört ännu.
Du behöver förmodligen sätta dig ner och verkligen lyssna på vad hos Van du gillar; han har nämligen några olika "spår".
Enligt mig är de två absolut bästa Van the Man skivorna Astral Weeks och Moondance. Det finns naturligtvis många fler bra plattor men de här två höjer sig över mängden.