HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Folkmusik-orienterade singer/songwriters
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/10/15 :  08:44:47  Show Profile Send JesseX a Private Message
Är det någon mer än jag som gillar singer/songwriters som är orienterade mer mot traditionell akustisk musik snarare än pop och annan modern musik? Jag menar då artister vars låtar påminner mer som gammaldags ballader än något som skulle spelas på kommersiell radio.

Exakt hur man drar gränserna är förstås lite subjektivt men jag tänker mer i termer av "smala artister" än i termer av Neil Young, Springsteen eller Lundell.

Några egna förslag:

Lucinda Williams (vissa skivor)
Gillian Welch (hennes två första skivor)
Mark Olson
Victoria Williams (vissa skivor & låtar)
Greg Brown

Några fler förslag någon?

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2003/10/15 :  09:51:30  Show Profile Send ésm a Private Message
Du kanke skulle kunna undersöka James Yorkston. Har inte haft tid/blivit av att lyssna själv, men det jag hörde på Musikbyrån i P3 verkade passa dig utmärkt.

http://www.jamesyorkston.co.uk/
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/15 :  09:55:47  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Van Morrison, Nilsson, John Denver och Willie Nelson. Kommersiellt dessvärre.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/15 :  10:54:21  Show Profile Send Texianen a Private Message
Jag blir tvungen att säga Will Oldham a.k.a Bonnie'prince'Billy igen, ursäkta att jag upprepear mig, upprepar mig, upprepar mig =) Men det är faktiskt så att den mannen är helt suverän!! spring och lyssna å det snaraste
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/10/15 :  11:45:42  Show Profile Send kurt a Private Message
Townes van Zandt !!!
Go to Top of Page

H-S
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/10/17 :  12:11:28  Show Profile Send H-S a Private Message
Några lite mer obskyra/okända artister på den kvinnliga sidan:

Linda Perhacs
Amerikansk singer-songwriter från tidigt 70-tal. Hennes enda skiva ”Parallelograms” (länge en kultraritet med priser på runt 2000 kr som numera finns utgiven på CD) påminner en hel del om tidiga, akustiska Joni Mitchell (“Song to a seagull”) men är kryddad med intressanta psykedeliska effekter som skapar en drömlik stämning. Mycket bra!

Vashti Bunyan
Brittisk s-s/folksångerska från 60/70-talet som även hon endast gjort ett album (Just another diamond day fr 1970) men det är en riktigt trevlig samling akustiska visor som hon skrev under en två år lång karavanfärd genom Storbritannien. Så långt från Christina Aguilera man kan komma (man kan dock hitta spår av Vashti i kontemporära artister som Kathryn Williams)…

Kate Wolf
Inte så jätteokänd kanske men en underskattad artist som mellan 1973 och 1986 (hon dog i cancer 1986) gjorde ett tiotal högkvalitativa plattor inom i huvudsak akustisk folk/singer-songwriter/country. Lyssna på “Safe at anchor”, “Back roads” eller samlingen “Weaver of visions” i första hand...

Jag håller för övrigt med om Lucinda Williams (hennes självbetitlade platta från 88 är mycket bra) och Greg Brown har jag tänkt att kolla upp men det blir aldrig av. Vad rekommenderas av honom?

/Henrik
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/10/17 :  14:03:49  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Ron Sexsmith!!!!!!!!
Townes van Zandt
John Prine
Butch Hancock
Bob Dylan
Steve Earle (Train a coming)
Kasey Chambers
Dead Ringer Band
Paul Kelly!!!!!!!
Johnny Cash
Beth Orton
Jayhawks
Walkabouts
Chris & Carla
Elvis Costello
Lucinda Williams
Mark Olson

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/10/17 :  14:19:11  Show Profile Send Gabe a Private Message
Testa Guy Clark! Cold Dog Soup och The Dark är underbara skivor med lika underbart ljud. Läs gärna mer om honom på www.guyclark.com
Någon nämnde James Yorkston&Atheletes. Den är fantastiskt bra!
hälsar
Gabe
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/10/17 :  16:55:16  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Ja hur kunde jag glömma Guy Clark! KÖP!! Även Gram Parsons 'Grievous angel' kan varmt rekommenderas!

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

ozzy osmond
Member

73 Posts

Posted - 2003/10/18 :  15:32:43  Show Profile Send ozzy osmond a Private Message
Märkligt att ingen nämner Leonard Cohen. Jag anser att Cohen (årgång 68-71) är bland det bästa som
hänt musiken sedan Schuberts dagar.
Alltså lyssna på dessa album; Songs of Leonard Cohen -68
Songs from a Room -69
Songs of Love and Hate -71

Efter dessa album "ballade leonard ur" , blev sig aldrig lik.
Läs även Cohens roman "Beautiful Losers" -66. Sköna förlorare på Svenska

Kunskap , Glädje
ock så mycket Sabbath
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/19 :  21:29:00  Show Profile Send Texianen a Private Message
Kan inte annat än att hålla med dig Ozzy 'love and hate' tycker jag är fenomenal

Go to Top of Page

ozzy osmond
Member

73 Posts

Posted - 2003/10/20 :  22:44:47  Show Profile Send ozzy osmond a Private Message
Tack för feedbacken Texianen !

ozzy (nu med grön stjärna)

Kunskap , Glädje
ock så mycket Sabbath
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/10/20 :  23:28:02  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Detta tipset är mer en popgrupp med folkliga influenser: Gorky´s Zygotic Mynci. Underbara melodier utlovas.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/21 :  11:02:49  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
En rekomendation jag fick på detta forum är Loreena Mc Kennit med skivan "live in Paris and Toronto" som finns för 99 kr på www.ginza.se (tack för den rekomendationen!! )

Musiken låter lite åt folksång eller ibland medeltida ballader med komp av tex vevlira, harpa, stråke, percussion mm och hon har tonsatt dikter av tex Shakespeare men mycket är också eget material och några traditionella stycken.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:26:59  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Kanske Lee Clayton skulle plattsa på din lista, lite mera åt rock men..

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2003/10/22 :  11:13:17  Show Profile Send SW a Private Message
En artist jag gillar lite speciellt är Chris Knight. Hans två första skivor "Chris Knight" och "A Pretty Good Guy" är verkligt bra. Den nyaste skivan " A Jealous Kind" som just kommit ut har kanske inte samma geomgående bra låtar som de två första skivorna. Det kan också bero på att jag inte hunnit lyssna på den tillräckligt många gånger.

S
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/12/28 :  00:11:57  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Jolie Holland - Catalpa. Köpte denna skiva och kan definitivt rekommendera denna till andra. Speciellt för oss som gillar Bonnie Prince Billy, de har en hel del gemensamt.

Bifogar en liten länk om albumet:
http://www.anti.com/artist.php?id=86691

Mvh Micke
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/12/28 :  12:29:13  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Bra Gemeni!

Varför inte. Så här skriver t.ex. amg: Outlaw Country, Singer/Songwriter, Progressive Country.

Kul att det finns någon annan här som gillar hans musik. Jag tycker att han är kraftigt underskattad!!

/JJ
Go to Top of Page

Th
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/12/29 :  13:12:05  Show Profile Send Th a Private Message
Tom Russell, mer åt Countryhållet, men en av mina absoluta favoriter.

//Tomas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000