HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Neil Youngs bästa skivor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/06 :  16:55:23  Show Profile Send Aton a Private Message
Vilka av hans skivor kan ni rekommendera till en lyssnare som förutom musiken vill ha skivor med bra ljudkvalitet?

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/06 :  20:58:35  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Harvest Moon är mycket bra likaså Ragged Glory.
Mvh
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2003/12/06 :  22:21:22  Show Profile Send Joe a Private Message
Rust never Sleeps, är en liveplatta. Kanske inte det klaraste och mest detalrikaste ljudet men å andra sidan är la Mr Young inte känd för det. Låtarna vägs istället upp av att det blir så mycket mer levande när det är live.

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/12/07 :  00:50:26  Show Profile Send bibi50 a Private Message
WELD får bara inte missas !!!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/07 :  11:14:21  Show Profile Send Aton a Private Message
När jag provlyssnar nätklipp från Weld med datorhögtalarna låter det som om ljudkvaliten pendlar någonstans mellan katastrofalt dålig och bara medioker. Är skivans ljudkvalitet bättre?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/12/07 :  12:30:11  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Rust Never Sleeps är nog åtminstone bitvis den skiva i min samling som har det mest fruktansvärda ljudet, jag vill minnas att även Weld låter rätt illa bitvis. Bra musik är det dock och det är väl det som räknas. Vill man ha Neil Young-skivor som låter hyggligt får man nog välja de lite mer akustiska plattorna. Min personliga favorit är Everybody Knows This is Nowhere, en av hans första skivor (den första?).

Edit: stavfel.

Edited by - Magnuz on 2003/12/08 18:22:52
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/07 :  12:38:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
"Rust never Sleeps" och "Weld".... Har Neil Young varit svetsare?
Jag har "Rockin in the free world", den är sådär tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2003/12/07 :  13:33:37  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Neil Young och hans galna häst brukar låta så på konserterna.
Distade gitarer till max och fantastiska långa solon. Inspelningen
på WELD är DDD och ingen fel på, det bara låter så ! och dina data högtalare är inte passande nog för att lyssna på sådana ljudkaskader som Neil Young sprutar. Weld ska njutas med hifi högtalare i hög volym !!!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/07 :  15:14:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, det gitarrljudet är inte att leka med!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/07 :  16:23:08  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Vill man ha Neil Yong-skivor som låter hyggligt får man nog välja de lite mer akustiska plattorna.
Harvest moon lät bra på nätet och det är väl en mer akustiskt platta.
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/07 :  17:43:31  Show Profile Send Neon Park a Private Message
En av de bättre akustiska NY skivorna är Comes A Time från-78,jag har den på LP.
Mvh
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/07 :  21:02:29  Show Profile Send Aton a Private Message
Nu börjar det likna nåt . Skitigt ljud är definitivt inte min grej.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/12/08 :  09:05:25  Show Profile Send sisko a Private Message
Aton: jag respekterar naturligtvis att du vill ha bra ljudkvalite men jag förstår inte varför du skulle vilja välja bort en artists bästa skivor pga av dålig inspelning? För mig som stor beundrare av Neil Young känns det bara konstigt att rekommendera skivor med den utgångspunkten.

Nåväl i mina (MidFi-misshandlade) öron låter den nyligen återutgivna och remastrade On the beach mycket bra att det sedan är en av Neils bästa skivor gör ju inte saken sämre. Jag tycker att du borde lyssna på Everybody knows this is nowhere, After the goldrush, tonight's the night, Zuma m. fl. och försöka tänka bort eventuellt brus eller vad det nu är du stör dig på.

Skitigt ljud i bemärkelsen distad gitarr är ju ett av Neils signum så det är svårt att undvika. Ännu värre blir det väl av att Neil är en artist som inte slänger bort onödigt mycket tid i studion.
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/12/08 :  09:54:26  Show Profile Send John a Private Message
Är det bara jag som tycker att "Are You Passionate?" är en bra skiva som dessutom låter helt ok? Är ingen stor Young-kännare, har bara ett fåtal skivor, men jag gillar den.

/en john som fått en gitarr att låta lite "Youngskt" genom en lite totalt överstyrd Fender BJ där både försteg, slutsteg och allt annat också totaldistade najs!

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/12/08 :  10:18:31  Show Profile Send Gabe a Private Message
Jag gillar Neil Young skarpt och har följt hans brokiga karriär sedan tidernas begynnelse, d v s via Buffalo Springfiled och Crosby, Still Nash&Young.
Jag tycker att Harvest och After the Goldrush är de bästa skivorna, d v s jämnaste, tätt följda av On The beach, Tonights the night och Zuma. Har du ingenting med Young skull jag satsa på Decade, dubbel-CD:n som innehåller de bästa låtarna i början av solokarriären kryddad med svåråtkomliga alster som t ex den ljuva Love is a rose (även inspelad av Linda Ronstadt. Den innehålelr inte ett svagt spår och är dessutom generös med speltiden. Blindskären i Youngs långa karriär är rätt många. Se t ex upp för Trans, Everybodys Rockin och Weld (ursäkta, men jag tycker den är rätt jobbig..)
Annars finns det nästan alltid lysande låtar varvat med mindre bra på en "normal" Yound-cd. Den senaste Greendale, är däremot skittråkig, liksom större delen av Are You Passionate. Därmed inte sagt att Young är slut. Jag är övertygad om att han slår till med ett (nästan) helgjutet verk framöver. Hälsningar
Gabe
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/08 :  10:58:13  Show Profile Send Aton a Private Message
Tack för alla tips!
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:46:09  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
Harvest och Silver & Gold

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/12/08 :  12:03:56  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej

sisko och gabe har bra koll på neil young
följ deras råd
mitt råd är, köp decade!
om du bara ska ha en skiva (dubbellp) med neil,
neil young var bäst på 70-talet,
tycker iallafall jag, en gammal surgubbe :)



Mvh
Thomas
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2003/12/08 :  15:54:54  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Jag instämmer helt med Gabe & X2000, "Decade" är en sällsynt bra samlingsplatta. Har rätt många plattor med Neil Young och CSN&Y, men "Decade" är den som ligger mest på tallriken.
Annars, "Harvest" för de som gillar det mjuka, "Rust never sleeps" för de som gillar det hårda.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/12/08 :  21:56:19  Show Profile Send Aton a Private Message
Hur är Harvest Moon jämfört med Harvest?
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2003/12/09 :  09:05:10  Show Profile Send Gabe a Private Message
"Hur är Harvest Moon jämfört med Harvest"? En av de bättre Young-skivorna på senare år, men inte lika unik som Harvest.
hälsar
Gabe
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/12/09 :  20:00:30  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Freedom och Harvest är mina favoriter.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/09 :  21:28:11  Show Profile Send svejk a Private Message
För er som gillar oväsen och tryck. Lyssna in Reactor. Pallar er anläggning att spela Shots tillfredsställande, ja då är den bra! Min gör det inte. Shots är ca 8 minuter infernaliskt distat oväsen. En underbar låt!

Föresten Harvest moon är en bra platta, Harvest är en klassiker.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Edited by - svejk on 2003/12/09 21:29:52
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/12/23 :  23:45:31  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Neil Youngs musik är så mångfacetterad att det inte går att säga vilka är just hans allra bästa plattor. Det beror på lite vilken typ av musik man gillar.
En av de bästa är faktiskt hans i det närmaste enda riktiga samlingsalbum, Decade, som fortfarande efter så många år håller mycket hög klass. Dessutom kan skivan hittas nästan överallt under 200 pix, vilket är kanonpris!
Annars håller jag med Gabe om att Harvest och After the Goldrush är de bästa skivorna om man gillar akustisk NY.
Hans låt Philadelphia är helt otroligt vacker. Så finstämd och rörande. Bruce Springsteens låt med samma namn är inte dålig, men den här är snäppet värre. Den finns med bara på soundtrack, vad jag vet.
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2003/12/29 :  14:25:11  Show Profile Send sisko a Private Message
quote:
Hur är Harvest Moon jämfört med Harvest?


Hmm... en inte helt lätt fråga, jag fick lyssna på skivorna efter varandra för att komma till en slutsats. Jag kanske sticker ut hakan om jag säger att jag tycker att Harvest Moon är en betydligt jämnare platta men att Harvest innhåller de klart bästa spåren. Men jag tycker naturligtvis att du ska köpa båda två det är de helt klart värda.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000