HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 diy förstärkare uppför sej konstigt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/19 :  16:35:12  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Hej alla diy-are!

Jag har ett litet problem, jag byggde en liten förstärkare som använder sig av denna krets AN7148, problemet är att den drar så mycket ström så trots att jag matar med ett 12 volts batteri på 2AH plus en nätdel som borde va mer än nog så hoppar volttalet mellan 8 och 12 volt vilket betyder att den börjar dista redan på låg volym, det spelar ingen roll om det är 4 eller 24 ohms last. Ska en förstärkare som ska kumma outputta 2x5.3 watt i stereo eller 1x10.6 watt i mono dra så mycket ström att den tömmer ett 2Ah batteri på 10 minuter ??? Vad är felet ???

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2003/12/19 :  16:53:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Låter som en typisk kortslutning tycker jag.
Har du kollat alla lödningar o så så att du inte har någon liten brygga någonstans??

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/12/19 :  17:12:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Tjenare,
2ah på 1/6 h blir någonstans runt 12A och detta tar du ut vid ca 10V? Du har en effektförbrukning på i runda slängar 120W...

Nej, så skall det inte vara.
Inte ens en klass A förstärkare har så låg verkningsgrad. Något borde bli riktigt varmt i din koppling....

Vänligen, Pac

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/19 :  18:30:06  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Pac: nej ingenting blir varmt förutom trafon men den blir bara runt 30-40 grader vilket verkar normalt för en trafo i denna storlek så jag vet inte, Tobbe L: vore det kortis borde väll inte förstärkaren låta prima upp till en vill volym, ju högre volym desto lägre sjunker volttalet, när man hör distorision så hoppar volttalet mellan 8 och 12 volt. det konstiga är att förstärkaren skiter totalt i vad som är tillkopplat, har varit ber på 0.5 ohm last men ändå spelat lika som med normal last, enda gången volttalet är stabilt är när ingen last alls är tillkopplad.
Go to Top of Page

Heffaklumpen
Member

71 Posts

Posted - 2003/12/19 :  19:51:25  Show Profile Send Heffaklumpen a Private Message
Nu förstår jag inte. Använder du transformatorn vid batteridrift? Då har du antar du någon typ av våggenerator för att få växelspänning antar jag. Eller har jag fattat det fel?
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/19 :  19:54:55  Show Profile Send DIYamps a Private Message
nej, istället för en stor kondensator har jag ett batteri, så jag kör ett batteri tillsammans med nätdelen
Go to Top of Page

marcusnaslund
Member

61 Posts

Posted - 2003/12/19 :  20:02:43  Show Profile Send marcusnaslund a Private Message
har du dubbelkollat alla komponenter som du använder mot kopplingschemat? kanske har fel grejer hamant i fel komponentpåse......

Drömmar är till för att uppfyllas........
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/19 :  20:04:28  Show Profile Send DIYamps a Private Message
nej alla komponenter är rätt, snodde dom från samma ställe som förstärkarkretsen, därimot kan jag kolla om det fortfarande är nått jag har glömt att koppla till jord och sånt.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/12/19 :  21:40:22  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo du kan ju ha glömt att koppla jord på någon pinne.
Jag gjorde själv det misstaget att glömma 1 av 5 jord på en liten 6W förstärkare som jag byggde.

Men då blev chippet "bara" mycket varmt och gav nästan inte ut något ljud alls.

Det kan ju vara något sånt kanske

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

SPe
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/12/20 :  09:08:01  Show Profile Send SPe a Private Message
Jag skulle testa att ta bort batteriet. Om ingenting blir varmt i förstärkarkretsen men spänningen hoppar och batteriet töms på 10 min så är det det första jag skulle testa. Någon konding har du väl att plocka dit istället.

Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/20 :  12:31:36  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Hejj alla, har kopplat in en amperemeter i serie mellan nätdel/batteri och förstärkaren, den drar inte ens 0.5 ampere när jag spelar högt utan det har visat sej att det är batteriet som är slut och inte orkar nått och likriktaren i nätdelen som inte är så fräsch. Tack för alla tips i alla fall
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/20 :  21:15:52  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Hallo!

Det verkar som att problemet kan vara löst, fixade en aktiv volttalsregulator så nu är voltalet i det närmaste stabilt på 14,5 volt oavsett volym, dock distar den fortfarande men det kan vara att högtalarna inte pallar eller att förstärkaren inte pallar att driva.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000