HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Vilka problem med bred baffel..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wibbe2
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/20 :  18:36:28  Show Profile Send wibbe2 a Private Message
Håller på och experimenterar och funderar lite på att bygga mig en trevägare i öppen baffel. Hade tänkt mig bänkskiva i typ ek som är 60 cm bred. Hur påverkar en sådan bred baffel mellanregistret och diskanten? Blir det helt uppåt väggarna? Måste det kompenseras i delningsfiltret med ett par kilo komponenter, eller?

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/20 :  20:31:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Mellanregistret påverkas på så sätt att baffelsteget flyttas ner. Alla frekvenser över ca 400 Hz förstärks då ljudet blir direktstrålande. Normalt sett kommer nog baffeln att förstärka basen också kring 200 hz men det beror ju på hur bred den är. Ska du vecka den på något sätt för att undvika utsläckningar i basen. 60 cm låter lite för basfrekvenser.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

wibbe2
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/20 :  21:59:20  Show Profile Send wibbe2 a Private Message
Jepp, hade väl tänkt mig "vingar" bakåt.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/21 :  01:08:08  Show Profile Send AndersP a Private Message
Haru vart inne på linkwitzlab.com och läst? Där finns det hundratals sidor dipolteknik. Här kan du börja läsa:

http://www.linkwitzlab.com/models.htm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000