Author |
Topic |
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 20:01:57
|
Mikael2, Jo, såklart att det är upp till var och en. MEN nu var det så att kille som startade tråden inte tyckte dom hade skött sig så att han kunde låta bli att påpeka om dessa pengar.
Skulle vara intressant om folk tyckte samma om detta var t ex en bilverkstad som inte ville göra vad lagen säger och att kunden förlorar på det. Undra om alla tycker det är lika okej då med... |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 20:10:52
|
Kunden är kung. |
|
|
zip
Member
117 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 22:01:56
|
Angående diskussionen om vem som ska betala frakten så saxade jag detta från konsumentverkets hemsida: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=892&lngArticleId=147 quote: Skadestånd Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan. Rätt till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Kostnader som kan vara skadeståndsgrundande är:
utlägg för resor och transporter för att få felet avhjälpt,
inkomstförluster; du kanske har fått ta ledigt från jobbet för att stanna hemma och vänta på en reparatör,
prisskillnad, det vill säga när du efter att ha hävt köpet har fått betala mer för en motsvarande vara,
andra förluster; exempelvis stilleståndsersättning vid fel på bil. Skador av rent ideell natur, som obehag och irritation, ger inte rätt till ersättning. Obs! Du måste kunna visa dina kostnader, genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton, kvitto för att hyra en annan vara med mera. Du måste således normalt ha haft de kostnader du begär ersättning för.
Jag tvivlar på att dom lägger ut en text som är felaktig och jag tycker personligen att det är rätt tydligt skrivet...
/Zip |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 23:30:45
|
nin, jag ville bara föra in lite allmänna affärsråd och det hade inte med weezers fall att göra utan lite tankar om själva ämnet affärsrelationer Hur glad blir du inte om en polis du kanske känner låter dig slippa undan med en varning istället för att följa lagen och bötfälla dig. Varför inte be om böter istället om lagen ska följas varje gång? Kanske finns folk, weezer(?), som kräver att bli bötfällda i såna situationer, vad vet jag Folk brukar vara snabba på att skrika om sina rättigheter men glömmer ofta sina skyldigheter
weezer kanske vinner slaget men förlorar kriget eller hur var det nu
Det är samma sak på bilverkstan, börjar jag tjafsa om småsaker eller beter mig småaktigt så ger verkstadschefen f*n i att ge mig 20% rabatt på servicen eller reservdelarna nästa gång
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 13:22:03
|
Mikael2, Skillnaden med det polis fallet du tar upp så är det för fördel till mig. Jag har aldrig klagat på om någon butik ger mer än vad lagen säger. Men när dom inte följer lagen så är det något helt annat, IMO. |
|
|
Daffyd
Member
319 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 21:33:03
|
IMHO: God Jul och ett Gott Nytt År på er alla:-)
Mvh.
David |
Den enda dumma frågan är den som inte ställs. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 22:46:37
|
Mnja visst är det bra med goda relationer och i det här fallet så skulle man kanske överse med frakten om man fått ett bra pris för att vara hygglig. Men lagen är inte skriven för hygglon och struntar man i lagstiftningen leder det lätt till korruption som i trafikpolisens fall. Fy på dig Mikael 2. Tjänster och gentjänster ni vet.
God Jul!
|
Hifiarkeologen |
|
|
Topic |
|