HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Garantireparation hos Butiken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/18 :  23:26:43  Show Profile Send weezer a Private Message
Har fått ett par mail från aktuell butik, ska briefa lite om läget när jag kommer hem; sitter på arbetet och kan inte ta mig tid till det just nu.

Edited by - weezer on 2003/12/19 00:46:18
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/19 :  00:54:16  Show Profile Send weezer a Private Message
Butiken i fråga; som numera inte nämns vid namn (jag ska inte gå in på vad jag tycker om det...) har efter samtal med konsumentvägledare erbjudit mig att köpa tillbaka försteget, något som givetvis inte är aktuellt då jag har fullt förtroende för det; det funkar kanon; frånsett buggen med DTS/AC3 . De erkänner inte att de gjort något fel, men vi får hoppas de tänker både en och två gånger innan de behandlar någon likadant i framtiden.

Ärendet kommer lösas med Primare direkt, fraktkostnad eller inte, spelar ingen roll. Mitt förtroende är lågt för butiken i fråga, jag kommer i framtiden handla av butiker som är måna om sina kunder.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/19 :  01:04:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det verkar ha gått troll i det här och blivit en prestigefråga från båda håll.

Rätt eller fel kan vara svårt att veta då man bara hört en sida i frågan, dock verkar "weezer" ha ordentligt på fötterna, även om jag alltid förutsatt att garantin gäller från butiken, dvs. jag lämnar in och hämtar varan i butiken.
Dock ändras ju lagtexter vartefter och här har jag nog inte hängt med.

Bravo
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/19 :  01:06:55  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Ang att lägga ner jobbet... vi moderatorer kan slänga in handduken om vi inte orkar längre.. om våra Admins gör det samma så stängs ju forumet ner! Vi kommer att få upp klarare regler etc inom kort! /Neo
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/19 :  01:16:26  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
quote:
Dock ändras ju lagtexter vartefter och här har jag nog inte hängt med.


1991... bara 12 år sedan...
Och då vet jag inte om det var den ekonomiska skadefriheten som tillkom eller om den fanns redan 1987 då den förra ändringen gjordes.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/19 :  01:17:56  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
weezer: Sälj tillbaka steget bums (till fullpris naturligtvis) och köp ett likadant från en affär du har bättre förtroende för. Då slipper du att ha med butiken att göra mer.

Det skulle jag gjort direkt...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/19 :  01:34:04  Show Profile Send weezer a Private Message
Jag *kommer* inte ha mer att göra med dem, det ska jag se till. Butiken gav mig dock ett bra pris på steget (pris mellan oss dock) därav angav jag listpriset 33 tkr. De har rätt tänjbara priser har säkert andra som handlat där upptäckt... Men vad hjälper det när man blir behandlad som ett fån .
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/19 :  01:34:30  Show Profile Send lasselite a Private Message
Håller med dajo. För vad händer nästa gång du får problem, särskilt om det är efter 1 år men inom 2? Dessutom har dom ju i nuläget tjänat pengar på affären. å det e ju synd;)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/19 :  03:24:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tolv år sedan, det har ju varit ett flytande limbo, ett tag hade vi ju inga garantier alls i princip.

Bravo
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/12/19 :  08:15:31  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
En viss form av Gentlemens agreement finns ju mellan mig och min handlare

Jag har handlat mycket på distans och detta är en av få butiker som ALDRIG nämnt några pristillägg i form av frakter och postens avgifter mm mm som är standard vid köp hos andra distansbutiker.

Jag tycker i och med detta att vi har ett sorts Gentlemens Agreement vilket betyder att jag ALDRIG tjafsar om frakter etc när varor går i motsatt riktning. Det handlar mycket om att bygga upp en långvarig relation, att ge och ta. Vad betyder en god relation den gång när garantin har gått ut och prylen har gått sönder?
Har vi en bra relation så hjälper butiken mig även de gånger jag inte har lagen på min sida och ibland helt utan ersättning.
Ska jag rasera en relation pga småsaker och bryta vårt Gentlemens Agreement för att lagen säger det?

Det kanske inte byggs upp några relationer nuförtiden utan det gäller kanske bara att hitta det billigaste alternativet på pricerunner?

Detta var lite tankar om detta...
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/12/19 :  09:34:50  Show Profile Send weezer a Private Message
Priset jag fick vad det absolut lägsta bland de butiker jag talade med, och jag tänker inte låta detta kosta mig något; i form av högre pris. Får jag problem i framtiden vänder jag mig direkt till Primare eller Audioactive.
Go to Top of Page

mazon
Member

77 Posts

Posted - 2003/12/19 :  09:49:40  Show Profile Send mazon a Private Message
Att orka stressa upp sig för detta.

lägg ner denna tråd för guds skull !
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/12/19 :  12:08:22  Show Profile Send drkim a Private Message
Mikael2!

Jag håller med dig fullständigt, mkt tråkigt att just denna butiken blir drabbad av detta - just deras vilja att kunden skall känna sig nöjd och aldrig bråka över småsaker som frakt när man köper något, har gjort butiken till en favorit hos mig.

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/19 :  14:58:08  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag hade som säljare många stamkunder. Jag såg till att en situation som här har beskrivits aldrig uppstod. Visst kunde det hända att något gick snett någon gång. Att kunden kanske fick resa tio mil för att få det tillrättalagt men då sa jag istället att du kan ju ta en skiva för besväret eller nåt. Det fungerade alltid och det var bättre att förekomma än att förekommas. Man behöll kunden helt säkert för kunder ställer inte orealistiska krav på felfrihet men vill givetvis bli behandlade med respekt och ska givetvis också bli det. Kund och säljare har ett ömsesidigt beroende. Sån't måste skötas.

Edited by - Flint on 2003/12/19 15:50:14
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/19 :  15:17:58  Show Profile Send mace a Private Message
Flint, Dig hade jag tyckt om att handla av

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/19 :  15:27:30  Show Profile Send Flint a Private Message
mace
Tack. Du hade nog varit en bra kund med. Vi skulle ha haft kul. Det kan du ge dig f.. på.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/19 :  15:28:37  Show Profile Send mace a Private Message

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/19 :  16:01:19  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
mazon som du ser tycker många att det här är viktigt, så då orkar man tjafsa om det. Däremot är det mycket märkligt att du orkar tjafsa alls, har du inget vettigt att säga, knip igen.
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/12/19 :  19:14:13  Show Profile Send Frux a Private Message
Jag har då lärt mig en del i tråden, jag har uppfattat det som standard att köparen betalar halva frakten vid reklamation, åtminstone över postorder/näthandel. Så vet jag att många datorbutiker gör t.ex. , men nu vet jag att jag inte ska behöva betala nåt om det händer mig.

Jag har köpt min förstärkare från mediacheckpoint.de, dvs från Tyskland. Vid köpet stod det klart och tydligt att vid reklamation så stod köparen för frakten till säljaren. Vad gäller i detta fall, dvs från affärer utanför Sverige?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/19 :  19:25:26  Show Profile Send mace a Private Message
Tyskland = Tyska lagar

Mikael2,
quote:
En viss form av Gentlemens agreement finns ju mellan mig och min handlare
Vad händer om t.ex. handlaren slutar vara gentlemannamässig Då står man kanske bara där i tangatrosorna

Eller som de säger i England ibland, ''Promised mate!?!? promised!?!?, that aint worth the paper it aint written on mate'' sen kan det sluta med att de vill att man går och gör något *^§¤@ med sig själv

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/12/19 :  20:46:18  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Mace skriver
quote:
Vad händer om t.ex. handlaren slutar vara gentlemannamässig Då står man kanske bara där i tangatrosorna



Tja den risken tar jag hellre än att vara den som först beter sig amatörmässigt och bryter affärsrelationen

En gentleman har väl inte tangatrosor...

I alla äktenskap är det bara att inse att vi inte kan ta strid varje gång vi anser att vi har rätten på vår sida om vi vill fortsätta att ha en hälsosam och givande relation.




Edited by - Mikael2 on 2003/12/19 20:50:13
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/19 :  21:52:39  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
I alla äktenskap är det bara att inse att vi inte kan ta strid varje gång vi anser att vi har rätten på vår sida om vi vill fortsätta att ha en hälsosam och givande relation.



Så sant

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/22 :  10:05:46  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Tja den risken tar jag hellre än att vara den som först beter sig amatörmässigt och bryter affärsrelationen



Men i detta fallet så var det butiken som var amatörmässiga. Det finns ju faktiskt en LAG och den gäller. Så jag ser inga problem med detta mer än att butiken har lyckats ge sig själv mkt dålig reklam och framtida förluster av kunder för några hundralappar.
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/12/22 :  10:37:15  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
nin,

I lagens mening ja. Säg att jag har en bra relation med min butik. De ger mig bra rabatter, lånar ut grejor till mig, ställer upp med råd installation, ser till att jag får snabb service om något händer mm dvs de gör en hel del gratis för mig.
Sen när jag får en kostnad på 2-300 spänn börjar jag gapa om lagar och förordningar och vill ge NOLL i retur som en god gest eller skapa goodwill eller kalla det vad du vill.

Jag tycker att det är jag som beter mig amatörmässigt som beter mig på detta sätt även om jag har lagen på min sida.

Jag kan inte se varje händelse individuellt och undersöka vem som har rätt eller fel. Jag måste väga in andra faktorer som en framtida relation kan ge mig...den här fraktkostnaden tar jag igen vid nästa prisförhandling då jag prutar ner minst en 1000-lapp extra

Vem har då vunnit på detta? Se inte allt så kortsiktigt är mitt råd om ni vill tjäna mer än en frakt på 200 spänn

OBS min inställning är generell och har inte med det aktuella fallet att göra då jag inte känner till deras historia tillsammans.


Edited by - Mikael2 on 2003/12/22 10:42:25
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/22 :  18:13:36  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Mikael2:Jag tycker du har rätt på din punkt där,det man förlorar nu tar man igen lite senare.Det är aldrig dumt att ha en bra relation med en eller två handlare för hemlån eller dyl.Jag ska förresten låna hem ett riiasteg imorgon från Clearaudio.
Mvh
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000