HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nät kontakter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/12/16 :  23:07:14  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Jag vet att denna topic förmodligen skulle hamnat under DIY, men jag frågar här i alla fall. Har fått tag på 10m strömkabel som kostar $$$ kr/m. Den används i normala fall vid installation av magnetkameror på sjukhus med mera. Jag hoppas nu på att den skall ersätta de två orginal kablar som följer med till stereon och ge ett bättre resultat. Nu letar jag efter kontakter som kan sättas på för att kunna sticka in kabeln i väggen och i min stereo. Skulle inte tro att byggfirman har mer än helt vanliga svensson kontaktdon. Var skall man leta för att hitta "riktiga" kontakter? Gärna guldplätterade och med en ordentlig överföring från innerkablarna till själva kontakten. Vad sitter det till exempel på Jormas kablar och var hittar man liknande att köpa. Någon som vet?

Låter det?? BRA!

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/12/16 :  23:12:23  Show Profile Send svejk a Private Message
Här har du seriösa prylar. Har dock inte testat själv.

http://www.svalander.se/shoppen/kontakter.htm


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/12/16 :  23:15:25  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Kanon, precis vad jag letade efter..

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/16 :  23:20:09  Show Profile Send mace a Private Message
Nu blir jag nyfiken Jobbar på sjukhus som har mri, Har varit där med pat. ofta men aldrig tänkt på att titta på kabeln beskriv gärna kabeluschlingen lite

Magnus

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/12/17 :  00:30:55  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Kan bara beskriva hur den ser ut fysiskt, vilka mätdata som finns på den kan inte jag svara på.

Kabeln är tillverkad av företaget Esaote Biomedica. Den har 3x1,5mm2 rena kopparledare som är kappslade i samma vanliga blå/brun/gröngula plastisolering som vilken elkabel som helst. Runt dessa ligger en sorts vit fast massa, inte som sig vanligt bör, talk eller dyligt för att de lättare skall glida mot varandra när man böjer kabeln. De isolerade ledarna och den vita massan är kappslad i en nästan 1mm tjock blå plastisolering. Runt denna ligger det en TJOCK kopparskärm. Inte någon kopparstrumpa, utan 3 tjocka rena kopparblad 1½ cm breda ,tvinnade och överlappande till en solid skärm. Runt denna kopparskärm finns det blåa ytterskalet, cirka 1.2mm tjockt. Kabelns totala diameter är 13.8mm

Kabeln är hyfsat styv att hantera. I ena änden har kabeln förberets för anslutning genom att den skalats cirka 1 cm av ytterskalet. På den blottade kopparskärmen har det löddats på en separat ledare för anslutning av skärmen. Allt har i sin tur förslutits med en solid krympslang så att det som sticker ut är 4 stycken 8 cm långa ledare.

Jag tänkte nu skaffa mig ett par rejäla kontakter, skruva på dessa på kabeln och ansluta skärmen till jord. Den bör vara totalt avskärmad mot all eventuell störning utifrån.

Personen som jobbar med magnetkamerorna pratar alltid om hur viktigt det är med få bort alla tänkbara microstörningar som kan uppstå runt själva utrustningen. Lika viktigt är det att den ström som matas in absolut inte plockar upp något på vägen och påverkar resultatet. Därav denna specialkabel. Att använda vanlig "elkabel" är helt uteslutet. Vid den sista installationen han gjorde blev det som sagt en bit över. Han säger att de betalar lite mer än ett par hundra kr/M. Vad den skulle kosta i en vanlig handel om den gick att köpa vet jag inte.

Skall som sagt bli mycket intressant och se om och vad resultatet blir när den kopplas in

Vilket sjukhus jobbar du på och vilken utrustning kör ni? han kanske har varit där och installerat/servat..

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/12/17 00:36:01
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/17 :  00:48:39  Show Profile Send marbrink a Private Message
När jag gjorde magnetröntgen i Lund senast fick jag lyssna i hörlurar samtidigt! =) Kabeln till hörlurarna var säkert 1,5 cm i diameter! Välskärmad och ruggigt fet med andra ord! =)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/17 :  01:32:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skall bli klart intressant att få ta del av lyssningsresultaten på denna kabel.

Bravo
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:52:06  Show Profile Send mace a Private Message
Ehhhhh Jobbar på Southmead Hospital, North Bristol NHS Trust, I Bristol, England
Kanske lite långt, men man vet alldrig

Lycka till med den överfetcoola kabeln

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000