HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kommer detta att funka?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ihlberg
Member

57 Posts

Posted - 2003/12/17 :  01:59:37  Show Profile Send ihlberg a Private Message
Hejsan jag funderar på att införskaffa ett Parasound P-3 försteg och ett A-21 slutsteg som jag har hittat begagnade i en butik till hyffsat pris.

Nu till frågan..
A21´an har ju dubbla ingångar (rca + xlr) och en brytare på baksidan där man väljer om man vill köra balanserat el. obalanserat. Nu undrar jag om det går att ansluta p3 försteget till xlr ingångarna och samtidigt ansluta en surr-reciver (onkyo sr-r700) till rca ingångarna och sedan växla ingång med brytaren.
Ska det bli några konstigheter då? Vad skulle hända om man av misstag skulle råka skicka in signal i båda samtidigt?

Jag antar att jag går miste om välljudet om jag ska köra onkyon som försteg, därför hoppas jag att detta ska funka.

//Stefan







http://www.parasound.com/halonew/P3front.asp
http://www.parasound.com/halonew/A21front.asp

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:09:49  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Hej,
Följande lösning är ett alternativ:
Koppla pre out från AV receivern till en ledig analog ingång (AUX tex)och välj den ing på P-3
Sätt vol pot på P-3 på lämplig "standard" position( ex klockan 10.00)
Ställ in volymen (helst med ljudtrycksmätare) mha AV receiverns interna inställningsprocedur för kanalnivå.
När film sakll köras så väljer du bara aux som ingång ställer vol pot på "standard" och reglerar filmljudet som vanligt med onkyon.
Stereo källor kan sedan kopplas dirkt till P-3 medan filmkällor och flerkanalljud kopllas till onkyon.
Jag tycker detta låter säkrare än ditt förslag
Var detta problemet ?

Var detta problemet
Go to Top of Page

ihlberg
Member

57 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:25:23  Show Profile Send ihlberg a Private Message
Ja, det låter ju onekligen som ett säkrare alternativ.
Jag kör på de´

Tack för svaret föresten..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000