HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Linn Ikemi-i 16800:- !!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/12/16 :  08:55:36  Show Profile Send kurt a Private Message
Nej, tyvärr är det inte sant, men det slog mig ifrån Stereokompaniet tråden att nu när Linn går all högre upp i prissgmenten så gör Naim tvärt om. Med sin nya i-serie har de en bra instegsmodell för att få folk att sakta men säkert börja bygga Naimsystem. Frågan är om det inte är en mycket smart affärstaktik.

Det skulle vara kul om Linn vågade göra likadant med sina fem år gamla Genki,Ikemi, Kollektor, LK85 osv. Tänk er ett Instegssystem alla:

Genki-i 8500:-
Kollektor-i 6000:-
LK85-i 5500:-

Då så skulle butiker som Stereokompaniet överleva och bra tvåkanal ha en plats i framtiden.

Det kanske är så att det blir NAIM som blir märket för de breda massorna när det gäller musikalisk HiFi i framtiden.

Kurt

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/16 :  08:59:10  Show Profile Send Ayn a Private Message
Vad är grejen med i:et? Är det en 'lightversion' av motsvarande version utan i? Ska jag ha en Ikemi vill jag ha den i all sin ståtlighet

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/16 :  09:15:59  Show Profile Send Larsho a Private Message
"i" som intetsägande

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/16 :  09:22:05  Show Profile Send Tonkis a Private Message
"i" som i intelligent?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/12/16 :  09:40:19  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Med risk för att bli "påhoppad" tycker jag att just 15-16 lökar är precis rätt nivå för en Ikemi.

Jag gillar den skarpt men har svårt att förstå varför den kan kosta 33000Kr

Naims nya serie verkar ligga i rätt pris/prestanda nivå. Detta säger jag utan att ha lyssnat vilket förhoppningsvis snart skall avhjälpas

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/16 :  09:49:26  Show Profile Send Larsho a Private Message
tonkis

Nja mycket kan sägas om Naims förstärkare men intelligenta, knappast

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:21:23  Show Profile Send stargazer a Private Message
I sak håller jag med Dan Brickman. Det finns, enligt min personliga åsikt, fler tydliga exempel på produkter som ligger helt fel i pris:

Linn Genki: 16500
(ålderstigen! borde ligga kring 10' för att vara konkurrenskraftig)

Linn Majik: 14500
(visst, bra men 14500? Ge mig en broms 7-8' borde vara rimligt)

Så varför inte en "i"-serie? Tycker jag. Men jag är ju inte affärsansvarig på Linn (och tur är väl det ).

Nej, Linn rör sig nog bort från MidFi-världen och satsar mer på Flerkanalig High-End istället. Och ingen kan klandra dem, de bedriver ju affärsverksamhet och om de tjänar mer pengar på multispelare för ca 100' och hembioförsteg för ca 100' så varför skall de satsa på ålderstigna produkter som inbringar mindre pengar??

/ stargazer, vinklar mer än vanligt idag
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:53:49  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Har en beg Majik hemma för test, fin känsla men inte så kul. Skulle inte ge 14.000 för en ny. Den har i princip varit oförändrad sen -93 och det märks.

Synd om Linn slutat satsa på rimligt prissatta prylar, men that's life.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/16 :  10:59:39  Show Profile Send Ayn a Private Message
För de pengar jag köpte min Majik (runt 6k) är den i mitt tycke en fantastiskt kul förstärkare. Ofta går den att hitta för runt 4k beggad, det gör ju inte saken sämre. 14500 skulle jag aldrig kunna tänka mig att ge för den dock Det håller jag med om.

Jag skulle f.ö. inte ha något alls emot om Ikemi kostade under 20k-strecket ny Det är en väldigt kompetent CD-spelare. Frågan är dock om den är dyr, eller bara kostar mycket pengar? Personligen tror/tycker jag det senare. Bra prylar kostar...tyvärr.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/16 :  11:02:26  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Det kanske är så att det blir NAIM som blir märket för de breda massorna när det gäller musikalisk HiFi i framtiden. "

Finns det omusikalisk hifi

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/16 :  11:04:07  Show Profile Send henricsson a Private Message
Efterom ordet används så flitigt i subjektiva omdömmen så lär det väl även finnas omusikaliska.

Har dock aldrig personligen förstått mig på uttrycket.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/16 :  11:25:47  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Nä, omusikalisk musik undviker man väl helst....men smaken är väl som baken...

www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2003/12/16 11:26:11
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/12/16 :  12:01:09  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Kanske är det månne lyssnarna själva som blir omusikaliska så fort det spelas på ett visst märke

Eller så blir man avslöjad själv i sin omusikalitet

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/16 :  13:12:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tror nog "i" i Naims nya serie kommer stå för "Intro", en instegsserie till deras sortiment, och ser man till pris/prestanda så verkar det bli klart intressanta produkter som nog kommer ta en hel del kunder från de andra märkena från england...

/M
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/16 :  13:16:36  Show Profile Send marbrink a Private Message
MartinH: De kostar ju trots allt ca 10000 kr/delen. Förmodligen billigare i England dock..
Men i dom prisklasserna är det ju mycket mycket tuff konkurrens...
Dock så är dom säkert riktigt bra.
Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/12/16 :  15:30:10  Show Profile Send kurt a Private Message
Det här med musikalisk hifi var bara ett sätt att försöka gruppera Linn & Naim. Hoppas att dom flesta förstår vad jag menar.

Produkter för ca 10000:- per del är givetvis jättemycket pengar för de flesta människor, men det är inte helt oöverkomligt. Vill man satsa lite på sin anläggning fins det nog en hel del som är beredda att betala dom pengarna om ljudet är bra. Jag tycker att det är mycket lovvärt av Naim att kliva ner i pris. Jag hoppas att produkterna låter bra och att de blir lyckosamma för då kanske fler följer efter.

Jag har lite svårt att förstå Linn som höjer priset på sin elektronik när den blir äldre. Utvecklingskostnaden måste ju vara betald och produktionskostnaderna sjunker med volym. Dessutom kommer ju nya konkurrerande grejer.

Kurt
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/16 :  21:01:16  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Klargörande till ALLA oinsatta:

Linn utväcklar sina produkter kontenuerligt. Så en Ikemi från 1999 låter INTE lika dant som en från 2003.

Om man tittar på hur ofta nya ändringar appliceras i produkterna, så är det ungefär1- 2uppgraderingar per år i genomsnitt på varge produkt, undantag högtalarna, där det kommer nya förbättrade element vart 3år ungefär.


sedan tror jag inte att S-K nedläggning berodde på Linn, FAKTA kvarstår ju att Hifi-klubben gick i kk där året innan, och de säljer ju prylar i alla prisklasser. mycket midfi!

Sedan gillar jag inte häller Linns nya stil, när de sattsar allt krut på rikemans produkter, men de har ju prestanda därefter och tekniken som de bygger på kommer ju förhoppningsvis att tillämpas på kommande billigre produkter får man hoppas.

mvh/ siffernisse

edit..slarv

Edited by - Siffernisse on 2003/12/16 21:04:04
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/12/16 :  21:55:42  Show Profile Send erik a Private Message
Är det inte bättre att göra klar produkten innan den släpps eftersom många uppgraderingar inte går att göra retroaktivt?

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/16 :  22:26:48  Show Profile Send brumel a Private Message
Dyrt=bra tycks ha blivit den nya ledstjärnan. Alltså en mer renodlad high-end filosofi. Men Linn är ju fortfarande mer prisvärda en Naim med sina nätdelar som kostar lika mycket som spelaren. Det intressanta uppstår ju först när man jämför låt oss säga Ikemi med ML 390 eller Naim CDS. Det är då prisvärdheten ställs på prov.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/16 :  22:37:17  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
Det är väll en fråga om tid, egentligen finns det väll inga"färdiga" produkter, allt kan ju förbättras om man bara har den tid som krävs.

Sedan går det inte att uppgradera i efterhand på många av Linn's NYA produkter ser det ut som, tyvär!., det var bättre förr!

mvh




Go to Top of Page

kurt
Member

219 Posts

Posted - 2003/12/16 :  22:57:32  Show Profile Send kurt a Private Message
Jag tycker inte att det är någon större skillnad mellan gamla och nya Ikemi.
Det var fallet med Karik.
Min gissning är att marginalerna är tämligen bra både på Ikemi och Genki.

Kurt
Go to Top of Page

ha
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:58:50  Show Profile Send ha a Private Message
Självklart är marginalerna höga på dyr hifi. Komponent- och produktionskostnaden är säkert inte mer än några tusen för Ikemin. Det som kostar för lågvolymprodukter av den här typen är utveckling och distribution.

Även om tillverkarna vill få oss att tro att uppgraderingarna under produktens livscykel görs för att förbättra prestandan, är det många gånger styrt av att det finns billigare komponenter att tillgå som gör ungefär samma sak. Alternativt kan det bero på att produktionen för en viss komponent har upphört så de blir tvugna att byta.

Edited by - ha on 2003/12/17 21:59:21
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/12/18 :  00:48:10  Show Profile Send HPW a Private Message
Som alltid är det tillgång och efterfrågan som bestämmer pris. Dessutom är det kunskap hur man utvecklar apparater för att åstadkomma väljud men även skapat marknadsvärde & branding som betalar sig för en utvecklare.

Jmf med Nokia telefoner som oftast är skit men dom kan logistik marknadsföring och hur man utveklar elektronik för att man ska vara lönsam och ta marknad och uppfattas bland allmänheten som bästa märke.

Tyvärr är branding effektivt på en marknad när det är brist på kunskap, dvs där dom flesta inte har kompetens att avgöra om produkten är bra, allternativt att det inte finns ngr kriteria för vad som är bäst ex mode jumpadojor o sånt men även tekniska prylar ex vis kan sambons avgörande typ den är snyggare kan vara avgörande för ett inköp.

Då undrar man vad denna bakgrund har med detta inslag att göra

Jo följande vad är det för CD spelare som är bättre för ca 16 000 kr
eftersom Ikemin skulle var värd bara detta om man inte kan hitta ngn så har väl Ikemin " rätt pris"

quote:
Med risk för att bli "påhoppad" tycker jag att just 15-16 lökar är precis rätt nivå för en Ikemi.

Jag gillar den skarpt men har svårt att förstå varför den kan kosta 33000Kr
Naims nya serie verkar ligga i rätt pris/prestanda nivå. Detta säger jag utan att ha lyssnat vilket förhoppningsvis


Jag har svårt att tro att det finns så många spelare som kan slå Ikémi med alla dom finesser som den har och dessutom det väl-ljud som den presterar, jag ser fram emot tips på CD spelare som slår Ikemi.

Min andra fråga är om man nu har betalat runt 30 K för en Ikemi vilka ev spelare skulle låta bättre för runt samma peng, hitintills har jag inte hört så många. Ni får gärna tipsa om spelare som är bättre än Ikemi och gärna ngn som kan återge både SACD / CD bättre

Tyvärr kan man inte rekomendera Ikemi i en Naim anläggning för där låter den inte bra men å andra sidan låter inte Naim Cd speciellt bra i min anläggning ( till och med riktigt dåligt dåligt )detta är provlyssnat med 3 kompisar & hos kent med min CD i en Naim anläggning men senare provade vi kompisens Naim CD i min anläggning och det var inte roligt alls. Betyget var väldigt enhetligt bland kompisarna.

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Siffernisse
Member

276 Posts

Posted - 2003/12/18 :  03:17:20  Show Profile Send Siffernisse a Private Message
HPW, personligen tycker jag att Ikemin är en av de bättre cd-spelare jag hört. bara CD-12 och unidisk 1.1, är bättre men då i en helt annan prisklass(190 000 resp 100 000kr),Själv så betalade jag 32000kr för min Ikemi och jag kan säja att det är en av de prisvärdaste produkterna som jag ägt. Man blir helt enkelt aldrig lyssnings tröt av denna spelare. Sedan har den ju Linns patenterade stampa takten chip också så den är en helt otrolig liten maskin tycker jag efter att ha haft äran att ha den i min anläggning i 2år snart.

Finns helt enkelt INGA svaga punkter på den, visst fjärrkontrollen är lite plastig, då finns ju 5101:an om det skulle vara så, men vem bryr sig egentigen.

mvh

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/18 :  04:21:25  Show Profile Send Bravo a Private Message
I grundfrågan däremot om inte etablerade märken borde ha en instegsserie, så blit väl svaret ett rungande ja.
Fler skulle kunna börja med ett vettigt ljud för att sedan förbättra sin anläggning gradvis. Priset måste då vara så lågt att det är gripbart för yngre intresserade, det är ju där intresset grundläggs.

Bravo
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/12/18 :  08:28:06  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
HPW: OM jag räknar upp dom spelare jag anser vara bättre än en Ikemi skulle du hålla med mig eller förstå mitt resonemang då?? Knappast inte om du är en "äkta" Linnist.I spannet 15000-35000Kr finns det väldigt många bra spelare och några är tom bättre på vissa paramterar än Ikemi. Bla hade jag en testtråd mellan Ikemi och CDfix för något år sedan.

Håller du med om att skillnaderna mellan ex NAD 521 BBE och Linn Genki är minimala?? Tror inte det. Själv tycker jag faktiskt detta efter att ha haft en beggad Genki hemma tillsammans med en NAD för några veckor sedan. Så vad nyttar en sådan diskussion till annat än nya aggresiva inlägg om tyckande hit och dit. Du tycker en sak och jag tycker en annan. Så enkelt kan det vara ibland.

"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/12/18 08:28:53
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000