HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dynaudio DIY låter "sådär"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Natty Dread
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/12/16 :  08:55:24  Show Profile Send Natty Dread a Private Message
Hej!
Mitt bygge med dynaudioelement börjar bli färdigt.
Problemet är att jag inte är tok-nöjd med ljudet. Det låter lite burkigt och som om ljudent inte riktigt släpps ut ordentligt (instängt). Samtidigt är diskanten lite stark.
Men jag tycker mig ändå ana att bygget har potential. Problemet är hur jag ska utnyttja den.


Element:
Dynaudio Esotec D260
Dynaudio Esotec 17WLQ (8 ohm)
Låda typ 13 l
basreflexport D 45 x l 190 mm

Filtret jag utgått från är byggsatsen Focus som använder 17w75-XL (4 ohm) och d28/2.

Jag har justerat konjugatlänkarna till de element jag har och delningen för basen (8 ohm varianten).

Vad skall jag göra?

Delningen på filtret ligger runt 2000 Hz och resonansfrekvensen i sugfiltret ligger runt 2400 Hz.
Ska jag ta bort/modifiera sugfiltret?
Vad brukar vara felet när det låter burkigt? (för lite mellanregister?)

/ Natty

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/16 :  09:25:13  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag är ingen superexpert på högtalare men hur är det med dämpningen i lådan?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/16 :  09:57:01  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tippar att det är filtret som spökar. Burkigt ljud, topp eller dipp i mellanregistret. Testa med att ta bort sugkretsen, Jag tycker aldrig att dom fungerar annat än i teorin. Man förlorar alltid mer än man vill bli av med.
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/12/16 :  11:25:40  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Är elementen ordentligt inspelade? Annars kan det kanske vara en god idé att göra det innan man finjusterar filtret.

mvh
Go to Top of Page

Natty Dread
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/12/16 :  11:27:46  Show Profile Send Natty Dread a Private Message
Dämpningen sitter fast runt väggarna utom på baffeln, något annat finns inte.

Det där med sugfilter låter lite lurigt, ska nog testa utan ett tag.

Elementen är inte spelade så mycket, kan det ha någon effekt?
Go to Top of Page

Natty Dread
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/12/16 :  11:43:47  Show Profile Send Natty Dread a Private Message
Elementen är spelade ca 20 tim. Är det för lite?
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/12/16 :  12:18:52  Show Profile Send kasra a Private Message
dom behöver endel inbränning för att inte låta burkiga... iallfall dom 15w75 ja har använt.

Använder du filter för 4ohmare till 8ohms?
om så är fallet så är det inte så optimalt, det gör ju att delningsfrekvensen flyttas. Det resulterar i antingen peak eller svacka i mellanregitret.

kolla denna länk för filter (8ohms):
http://audioclone.free.fr/asamonit.html

/kasra

"Pretty girls dont cry"

Edited by - kasra on 2003/12/16 12:26:02
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/12/16 :  13:43:16  Show Profile Send rowa a Private Message
Vart köper man Dynaudio element?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/16 :  15:45:11  Show Profile Send brumel a Private Message
Mät upp den. På nåt sätt måste frekvensgången kunna verifieras så att du kan gå vidare med åtgärder. Vad är det för en byggsats du pratar om förresten?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Natty Dread
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/12/16 :  16:20:41  Show Profile Send Natty Dread a Private Message
Dynaudio-elementen säljs inte längre i handeln. Däremot finns det en begränsad mängd element till försäljning hos återförsäljaren för eftermarknad (typ reservdelar).
De går ju att hitta begagnade om man letar lite.

Byggsatsen jag pratar om heter Foccus och är en produkt från Dynaudio, finns inte längre att köpa då de upphört sälja sina element.

Syns burkigheten i SPL-kurvan? Behöver man dyr programvara (och hårdvara) för att mäta kurvan?
Go to Top of Page

anelar
Member

151 Posts

Posted - 2003/12/16 :  16:29:21  Show Profile Send anelar a Private Message
Kan vara rykten men jag läste på diyaudio (loudspeaker avdelningen) att dom var på väg att börja sälja löselement igen. Någon som hört något om detta?
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/16 :  16:57:01  Show Profile Send brumel a Private Message
Natty Dread:
Så dyrt behöver det inte bli. Kan du klara dig med lite fula sladdar i ett ormbo med krokoklämmor så köp LspCAD eller ladda ner gratisprogrammet Spkrworkshop. Sen behöver du en mic med rak frekvensgång enklast med en elektret typ "mygga". Burkigheten kan bero på fasfel i övergången mellan bas och diskant. Faskurvan/impedansen och spl är vad du behöver.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2003/12/16 :  17:15:55  Show Profile Send hanis a Private Message
Min far har denna byggsats så jag hittade en beskrivning på filtret hemma.
Tog en bild på ritningen



Hoppas det hjälper någon.

Erik
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2003/12/16 :  19:24:01  Show Profile Send kasra a Private Message
anelar: ryktena kan stämma!

En holländsk affär har börjat sälja dynaudio nyligen. http://www.speakerland.nl/dynaudio-u.htm

/kasra

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/12/16 :  21:48:24  Show Profile Send Björn N a Private Message
Man kan ju fråga sig varför dem slutade sälja lösa element överhuvudtaget

De har kanske tänkt om!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2003/12/16 :  22:54:40  Show Profile Send patrikf a Private Message
Hej!
Jag har hört att dom slutade sälja lösa element pga påtryckningar ifrån högtalartillverkare som använde deras element. Det är vad jag har hört..
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/16 :  23:11:14  Show Profile Send brumel a Private Message
Bra! Då kommer jag att lägga en stor fuktig labb på deras 3/4 tumsdiskant D21.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Natty Dread
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/12/17 :  08:06:47  Show Profile Send Natty Dread a Private Message
Hanis:
Ja, det där är filtret jag har utgått från.
Har du resten av ritningen också!! Jag har utgått från vad jag tror nåt slags sammanställningsblad för byggsatsen.
Jag är väldigt intresserad av att se hur dämpningen mm är inritad på ritningen.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/17 :  09:22:10  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag tycker att filtret verkar rackarns knepigt. Frågan är varför dom har krånglat till delningen av diskantelementet så där. D28:an är mycket tacksam att dela och är känd för att klara sig bra med bara sex dB filter vilket ju betyder bara en konding i serie med elementet. Jag kör D28:an i en tvåvägare och har byggt en del olika filter till den det har aldrig varit svårt. Det har blivit sex och tolv dB versioner. Sugkretsen enligt schemat ligger på 2430Hz Och det är nog ganska mitt i delningen. Den ligger över hela kretsen/lådan vilket tyder på att det inte är bara baselementet dom vill rätta till. Om man ska generalisera lite så kanske tyskarna har en något annorlunda ljudbild än dom elaka vikingarna från norr.

Edited by - Flint on 2003/12/17 09:23:38
Go to Top of Page

Natty Dread
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:27:29  Show Profile Send Natty Dread a Private Message
Ett 1:a ordningens filter vrider basen och diskanten 180 grader ur fas. Väl?
Och då polvänder man diskanten och problemet är löst???
Varför har man då "fasvridning" inbyggt i filtret??

Rätta mig om jag har fel.
Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:29:36  Show Profile Send A8 a Private Message
Det där har jag byggt en gång och tyckte att det blev lite spretigt o nasalt, lösningen då var att byta ut 6,8uF kondingen till diskanten mot en 4.7uF.
Jag har numera bla ett par contour 1.1 som har D260 diskanten och det visar sig att diskant filtret är identiskt sånär som på att 6.8uF är en 4.7uF.
Har även högtalare i audience serien o där sitter oxå 4.7uF i serie med diskanten.
Sugkretsen minns jag inte hur jag hanterade, kanhända jag tog bort den eller justerade (jag använde ett seas mellan register).

Jag försökte länge med 6.8uF men slöt mig så småningom till att delningen då blir för låg för att elementet skulle visa sig från sin bästa sida.

Det andra "krafset" runt diskanten är vad jag förstår någon form "timealignment" för att kompensera fysisk offset mellan elementen i vertikal planet.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/17 :  11:38:07  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag har inte kollat nogrannt, men en sån korrigering för hela lådan och dessutom på 2500Hz borde tyda på att filtrena HP och LP ligger en bit ifrån varandra, varför det blir en impedanstopp och det är DEN man vill kompensera. Det är alltså en impedanstopp som genereras av filtret, lite slarvigt uttryckt.

1'a ordningsfilter vrider 90 grader. I teorierna. Hur dåligt det är har ju att göra mer med elementens akustiska fas, än nått annat.

Min 2 shilling.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:23:56  Show Profile Send Flint a Private Message
Natty Dread
Nej 12dB vrider 180grader. 6dB vrider 90 så det blir fel hur man än polvänder men jag tycker att det låter bättre icke polvänt. Det blir liksom en högre ljudbild förutsatt att diskanten sitter ovanför basen. Subjektiv uppfattning. Sen måste nog diskanten ner 6-8dB i nivå gentemot basen i det här fallet.

I övrigt så är jag inne på epkpengs resonemang.

Edited by - Flint on 2003/12/17 12:44:19
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:35:46  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag yrar. Lovar att bättre tänka igenom mina inlägg.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:53:32  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Tufft som i "ballt" eller som i "jobbigt"!??
Jag var ute å cycklade. Får skylla på för lite kaffe...

Jag har inte tillgång till verktyg för att göra fina grafer, men det kan ju vara intressant att visa på hur fasen just växlar 90grader samtidigt som överföringsfunktionen har sin dämpning. Fasvridningen är ju inte momentan, utan en lite utdragen historia.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/17 :  14:48:15  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Dock är det ju mer intressant att se hur mycket de vrider vid delningen och där ligger vi på 45 grader för första ordningens filter.


Får man nagelfara Nagref lite? Snarare förtydliga - detta är ju med samma delningsfrekvens på HP som LP som det är sannt. Det är närmast vanligt att HP och LP har olika delningsfrekvenser (därav impedanstoppen runt 2500Hz).

quote:
Ett element uppvisar ju i sig en hp-avrullning som ligger i regionen fjärde ordningen eller **mer... Detta ska ju adderas till den elektriska överföringsfunktionen för

Yes, fast då under förutsättning att vi delar i närheten av (eller rent av i) elementets gränsfrekvens.
Mina T&P C92 delas rätt långt ner och elementets avrullning adders precis som du säger, men det är först vid ca -25dB (akustiskt) som detta inträffar, dvs när elementet redan fallit 12dB/oktav i nån/några oktaver.
(Hoppas inte svenskalärarinnan läser detta...)




Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000