HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Laga NAD 7020i
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

php
Member

237 Posts

Posted - 2003/12/16 :  15:58:33  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Tjo!

Gör nu egentligen lite fel och tar upp ett gammalt ämne igen i ny tråd. Har fortfarande en trasig receiver modell NAD 7020i ståendes under skrivbordet. För att kunna laga den hade det varit toppen med ett kopplingsschema, något som visade sig mindre lätt att få tag på. HiFi-klubben vill ha 350 pix för det och jag har inte hittat några andra ställen att få tag på det ifrån.

Någon som sitter på ett sådant schema?

Stort tack på förhand!

www.skivatbrod.com

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/16 :  16:13:46  Show Profile Send UrSv a Private Message
Felet verkar vara? Försteget, slutsteget eller radion?

Förstärkardelen:
http://www.tcaas.btinternet.co.uk/others.htm
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2003/12/16 :  20:29:32  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Lysande! Har letat som 17 efter någon vettig ritning! Jag vill minnas att det var just slutsteget som var kasst. Får mäta lite Efter Tentorna [tm].

www.skivatbrod.com

Edited by - php on 2003/12/16 20:30:08
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:07:08  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Var ju tvungen att ta lite paus från pluggandet idag och mäta lite... Innan jag börjar härja mer, vad tyder en negativ likspänning på ut från sluttransistorerna (läs högtalarutgången)?

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/17 :  21:23:38  Show Profile Send DIYamps a Private Message
kan vara en slut transistor som "fastnat" i onläge, även kallat internt kortsluten
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2003/12/17 :  22:27:26  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
tja, kan nog vara mycket... har dock haft mycket konstiga negativa likspänningar där det borde vara positiv spänning, mätt runt lite och försöker bli klokare. För övrigt är detta första förstärkaren jag gett mig in på att laga.

Trodde oxo det var kortis i sluttransistorerna men så monterade jga väck dem (vet inte varför, kändes bra när jag satt och studerade kopplingsschemat).

Så som jag tolkar kopplingsschemat på den givna URL:en (ja, det är inte till rätt stärkare men de är _extremt_ lika) och om man kollar på bilden över en kanal av effektförstärkaren så har jag i testpunkten högst uppe på bilden där det står 29.9en spännig på runt -8 V!

Har genom att lossa lite på vissa komponenter försökt se var någonstans denna ström kommer från men inte hittat det :(

Det går även att följa insignalen förbi första (Q601) och andra (Q603) transistorn men vid den tredje tappar jag den efter transistorn. Misstänker att detta har med den negativa spänningen att göra. Några förslag?

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

ola.a
Starting Member

45 Posts

Posted - 2003/12/17 :  22:45:47  Show Profile Send ola.a a Private Message
Hej!
Som av en ren tillfällighet håller jag också på att försöka laga en gammal NAD 3020a som stått och skräpat för länge. Problemet för mig är att säkringarna till slutsteget går sönder. Hur mäter man slutstegstransistorerna för att se om det är de som är trasiga?

Edited by - ola.a on 2005/02/25 07:18:52
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:29:09  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej,

PHP: Matningen verkar misstänkt borta. om du har negativ spänning vid 29.9. Jag skulle tro att den skall var positiv (29.9v).
Kolla ritningen på powesupply. Där skall du nog leta om du har spänning eller inte.



Transistorer kan gå att mäta om de är trasiga på plats. Du behöver en multimeter med diodtest. Det kruxiga är att kringkomponenter kan omöjliggöra mätningen då de t.ex. "kortsluter" en pn övergång med en resistor.

Annars är det bara att mäta pn övergångarna i transistorerna. Om det är kortis är den trasig och om det är avbrott är den trasig också. Tag en lös transistor och prova med. OBS fungerar inte på FET transistorer.

Kruxet kan vara att hålla reda på Bas Kollektor och Emitter

Hjelm
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/18 :  10:40:53  Show Profile Send Hjelm a Private Message
När ni ändå pillar så skulle jag i alla fall se om man kunde fixa till ingångskondensatorerna. Det verkar vara 1uF elektrolyter mitt i signalvägen c601 och c603. Byta ut dem mot plastkondingar eller åtminstone parallelkoppla dem med trevliga plastkondensatorer borde bli bra.

Hjelm
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:13:16  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
hjelm: Det har jag givetvis kollat, spänningsmatningen är fin och stabil på +/- 30V... Efter att ha kopplat bort lite olika transistorer i signalvägen verkar det som om jag har negativ spänning både lite här och där där jag inte bore ha det.

Tolkar jag schemat rätt att den spänning på 29.9V som bör finnas i den testpunkten tar vägen in via Q611 och sedan Q607? Har ju positiv spänning vid ingångsmatningen så jag misstänker att den negativa kommer in från "andra hållet". Är det vettigt?

Vad gäller elyt-byte så är det ju långt ifrån det enda man kan tänka sig att byta ut i signalvägen. Hittat massa mumsigt man skulle kunna byta bara för att det är FÖR sunkiga komponenter. Tycker åas att denna stärkaren är ett bra exempel på att konstruktionen är viktigare än komponenterna. Låter förhållandevis bra. Dessutom använder jag den endast för att driva en lättdriven subwoofer. Fast om jag får liv i den igen får den nog flytta in bredvid datorn i stället =)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:23:19  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Jag fattar det som om du skall ha 29.9 in från nätaggregatet vid testpunkten.
Om jag fattar schemat rätt så är det två spänningsmatningar till förstärkaren. Titta på bilden för powersupply. Du har ostabiliserad 28v->-28v in till drivsteget och stabiliserad 29.9v -> -25.6 (vet inte varför det är osymmetriskt). Det verkar alltså som om 29.9v matningen lagt av!


Hjelm
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2003/12/18 :  12:51:31  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Men dumma dumma mig... givetvis måste det vara så! Ska kolla på det innan tentan idag. Det förklara lite andra saker också ;)

Ska visserligen inte ropa hej förrän man fixat men ett stort tack så här långt! Det första man blir blind på är ögonen...

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/01/04 :  23:50:41  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Så ja, har lekt lite mer med stärkaren. Ser det lite som en övning i felsökning :)

Felet ligger i strömförsörjningen. Om man tittar på ritningen för PS:et (länk finns ovan) så hittade jag en första kass transistor, nämligen den nedre BC559:an som driver BD140:an. Dock är transistorerna av annan modell i min 7020 än i 3020 som ritningen är för. Alla passiva komponenter är identiska och ritningen i övrigt stämmer. Bytte ut transistorn i fråga (heter A1015 i 7020:an) mot en ny likadan. Varför får jag då endast ca -6V ut isf runt -25V?

Tror jag förstått principen rätt (liknar mycket av det man läst =). I den negativa delen av PS:et där jag meckar är det zenerdioden på 23V som är referens. Vad är tanken med R906 och R908?

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2004/01/07 :  10:19:43  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej igen.
Kul tråd det här. Synd att inte fler är med.

Det skulle vara kul att veta mer om hur den som konstruerat detta PSU tänkte. Varför tillexempel spänningsreferensen till q903 går från negativ sida istället för från jord. Har inte tänkt igenom detta men det skulle kunna ha och göra med att konstruktören vill att de skall ligga med samma förhållande till jord oavsett om lasten drar ner spänningen. Alternativt så är det ett snålsätt att bara behöva en spänningsreferens.

För att återgå till din felsökning. Har du mätt direkt efter diodbryggan? Du har ju vissa punkter där spänningen borde vara -34.3 respektive 34.3 är de det?
I så fall stämmer spänningen 30.5 respektive 26.2?


Hjelm
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000