HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Filterfrågor ang. HFLS-1 och generellt. (Bild)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/12/13 :  16:58:19  Show Profile Send pegul a Private Message
Hej alla!
Har kommit så långt med bygget att jag jag ska börja med filtret.
Jag är ju ingen höjdare på det här så jag har lite dumma frågor.

Och nu kommer det säkert svar av karaktären "Använd sökfunktionen för h****e!", men det är nästan omöjligt att söka på "filter" eller "HFLS" utan att få så många träffar att det nästan blir omöjligt att gå igenom dem, så ha överseende!

Här har jag lagt upp komponenterna på filterplattan.


1. De flesta komponenter går att löda ihop direkt med varandra i och med att benen är rätt så långa. Men i de fall som inte benen räcker till, vad ska jag använda då? Samma kabel som mellan filter och element? Eller går det bra att använda lite av tråden från de stora spolarna? Jag har lindat av dem så att de ska få "rätt" värden enligt byggbeskrivningen och som ni ser på bilden så har jag ju lite spill. Det är ju rätt så korta snuttar man behöver för att få ihop filtret. Hur stor betydelse har dessa?

2. Är det någon som har några invändningar mot något annat på bilden? Någon komponent som borde vändas annorlunda etc.
Jag vet att lilla spolen ska ställas upp på högkant. Den bara hamnade så när jag skulle ta bilden.

Mvh
/pegul

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/13 :  17:04:00  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Lägg lilla spolen på kant, dvs vrid den 90 grader mot stora! Viktigt!!!

Annars är det nog OK att placera komponenterna närmre varandra. Den lilla fyrkantige kondingen är det bara att löda till med tillgänglig och bra kabel.

Stolt jag blir när jag ser att du skrivit ut byggbeskrivningen (ligger till höger i bild! )

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/12/13 :  17:15:47  Show Profile Send pegul a Private Message
Tackar för snabbt svar!

Men hur är det med att använda snuttar av tråden från stora spolen.?
Det syns inte på bilden men jag har ungefär en meter över på varje spole.

Klart jag har en utskriven byggbeskrivning!

Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/13 :  18:12:34  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Brukar vara belagd med en lack, som gör det svårt (omöjligt) att löda...

Det är så korta längder så du behöver nog inte köpa Valhalla...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Hifikit
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/12/13 :  23:13:53  Show Profile  Visit Hifikit's Homepage Send Hifikit a Private Message
Lacken går att skrapa bort med antingen en kniv eller avbitartången.

Ett alternativ när du tröttnat på ljudet (och vill uppgradera är att uppgradera filtret. Gör mycket på sig.


| Allt för högtalarbyggaren! | Ständigt 45000 element i lager! |
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/12/14 :  03:16:21  Show Profile Send brumel a Private Message
Jag kan rekommendera en billig kopplingstråd om du vill ha lite mer space vid namn ekua 0,7 mm. Är en enkardelig kabel som ser ut som en högtalarkabel och funkar bra att löda "trevägskorsningar" med. Finns på Claes i sjön.

Vill du tweaka filtret och byta den där polyesterkondingen i basfiltret mot en polyprop med mindre tolerans tex så kan du använda kopplingslist (om du vill vara fri).

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/14 :  12:20:37  Show Profile Send thompa a Private Message
Jag kostade på lite mer på filtret och det kanske var det som gav de fina lyssningsintrycken?

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000