HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 inspelning - förändring av T&S-parametrar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/12 :  11:12:18  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej,

Jag spelar ju in lite basar just nu. Jag tog tillfället i akt att göra mätningar för att undersöka T&S-parametrarna. Dels ville jag verifiera om inspelningen gjorde mätbara förändringar och isf hur mkt (1%, 10 eller 50%?) och av vilka parametrar (elektriska eller mekaniska).

Elementen är tidigare nämda Scan Speak 22T-nånging-nånting .
Första mätningen gjordes när elementen packats upp och fått kabel ditlödd, dvs inte mkt mer "inspelade" än den kontroll som görs på DST.
Jag mätte Dcr och även diametern, två av alla de värden som behövs för att Clio skall räkna ut alla småsignalparametrar.
Jag har använt mig av DeltaMass-principen vilket kort går ut på att impedansmäta elementet med och utan en "extra adderad massa" (delta = skillnad mellan två massor). Systemet beter sig (självklart?) annorlunda när en extra massa fästes på membranet, Fs ändras samt även impedanstoppens Maxvärde, bl.a.

Jag måste säga att jag är barnsligt fötjust i detta lilla test. Efter bara 50 timmar, så uppvisas ändring av Qms (mekaniska Q-värdet) en förändring på hela 27%! Vas har ändrats och blivit större (som värde sett alltså ) och följder så som Qts finns där.

Elementen skall spela minst 50 timmar till och jag hade tänkt göra lite basreflexsimuleringar utifrån de T&S-parametrarna som elementet har. Kanske kan ge en uppfattning om varför det låter som det gör, om man börjar lyssna på ej inspelade element...

Nån som har lite kommentarer? Vore kul med diskussion kring vad som händer med de olika parametrarna, varför dom ändras etc...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/12 :  11:19:26  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Kort fråga ändrar de sig mot angivna specar eller från?

Hjelm
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/12 :  11:32:33  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jupps! Qms började på 3.5 och har nu nått 5.04. Enligt DST's site skall det vara Qms=5.6.

Vas är en del lägre än angivet, men har också en ökande tendens. Qts är lite "för högt" men vandrar nedåt även den parametern!

Tacksam för kommentar!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/12/12 :  11:39:04  Show Profile Send Larsen a Private Message
Att Qms ändrar sig borde väl kanske bero på att tex spindel och upphängning mjukas upp.
Tänkte säga att det enda som egentligen borde orsaka förändringar är just de två sakerna samt konen... men kom att tänka på att det finns många suspekta saker som tex att en inspelad kabel kan låta annorlunda än en oinspelad, men det ligger nog inte på mätnivå.
Kan en talspole "spela in sig"?

Edit: Hur är det med magnetens styrka med tiden? Det påverkar väl inte nu, men i ett längre perspektiv?
Skiljer väl mellan olika magnetmaterilal också.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/12/12 11:47:21
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/12/12 :  11:44:25  Show Profile Send Larsen a Private Message
Till någon högtalare jag har haft så stod det en rekommendation att den skulle få "värma upp" med ca 5 mins musik innan man lyssnade "seriöst". OBS detta handlade inte om inspelning av en helt ny låda.
Ska man vara extremt petig så borde tex rumstemperaturen kunna påverka mätdata också, iof olika beroende på aktuella material.

Vore väl inte så seriöst om angivna data varit på ett oinspelat element

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/12 :  11:46:05  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Larsen:
Trevliga synpunkter.
Talspolen kan ju om inte annat - var varm! Där tror jag det är en skillnad som säkert är mätbar. Just nu kör jag med Supra Ply 2.0 och Jenving & co har väl bevisat en massa trevligheter med kablar och inspelning - eller var det riktningskänslighet? Hmm...

Visst misstänker man dom direkt mekaniska parametrarna till att ändras mest först och störst. Allt annat vore nästan orimligt...

Fs borde ju vara relativt knyten till uppgängningens (och spindelns) mjukhet. Eller är kopplingen endast amplitud?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/12/12 :  11:59:00  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jo visst borde värmen spela in. Glömde det alldeles.
Var med om att mäta ett element där en del av spindeln skars bort (typ "tårtbitar") vilket borde ha motsvarat en "mjukare" upphängning (även mindre kompression under spindeln då den inte var luftad innan). Tyvärr adderades även vikt på konen innan ny mätning genomfördes, annars skulle det varit intressant att se vilka mätvärden endast det hade påverkat. Fs sjönk, men den tyngre konen spelade väl in där.

Intressant det där om kopplingen till fs... eftersom fs sjunker så borde det ju inte bara vara amplitud.

(La till en fundering om magnet i mitt tidigare inlägg)

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/12/12 12:01:04
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/12/12 :  12:37:35  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
quote:
epkpeng: Just nu kör jag med Supra Ply 2.0 och Jenving & co har väl bevisat en massa trevligheter med kablar och inspelning - eller var det riktningskänslighet?


Kablar kan inte ha någon riktningskänslighet då de transporterar AC signaler. Anledningen till att folk hör skillnad om man vänder en signalkabel tror jag enbart beror på att man får en annan jordpunkt, då jorden i kablar bara är kopplad i ena änden.

Lite OT kanske men..

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/12 :  12:41:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Mcz: Har för mig Jenving hävdar motsatsen. Vill också minnas dom talade om högtalarkablar! Undersök!

Larsen:
Precis! Var det för High Fid's bygge? Abyss eller nått? Vet att dom pillade med nått Peerless-element och blandannat var på och skar i spindeln (vilket är ett konstigt namn på ett dragspelsformat membran).

Det går (nästan?) att dra slutsatsen att mekaniken faktiskt mjuknar upp efter inspelning.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/12 :  12:44:12  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Om man anser att en kabel kan vara assymetrisk, jfr en rc länk skillnad om C sitter först eller sist, kan jag förstå att den är riktningskänslig. Dock borde assymetrin vara fruktansvärt liten.

Hjelm
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/12 :  12:49:07  Show Profile Send Peter S a Private Message
Mcz: Typisk ateistisk åsikt!!

Edited by - Peter S on 2003/12/12 12:49:54
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:01:04  Show Profile Send celef a Private Message
prova även att ändra signalnivån vid mätning, kan i många fall ge "brutalt" olika resultat, oxå en anledning till att system ändrar karaktär med nivån?

sound pollution
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:03:15  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Celef:
Yes! I know! Har kört testerna så lika det bara går - dvs inte ändrat på nått: elementet står på samma ställe, samma vikt används och alla nivåer är dom samma.
I efterhand kan jag bli lite sur på att jag inte testade och sparade lite imp.mätningar med olika ingångskänsligheter. Men man lär så länge man testar!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:05:29  Show Profile Send UrSv a Private Message
epkpeng/Larsen:
Fs borde sjunka om upphängningen blir mjukare (tänk fjäderkoefficienten). Ta en plastbit och sätt den i svängning (mungigemanöver). Värm samma plastbit och pröva igen.

Mcz (OT):
Oskärmade kablar har jorden ansluten i båda ändar. Åtminstone mina. Högtalarkablar är nästan aldrig skärmade.
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:18:24  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
OT:

epkpeng, UrSv, Peter S:

Hör ni någon skillnad när ni byter håll på era högtalarkablar eller andra oskärmade kablar då? Och om ni nu gör det, skulle ni kunna avgöra i blindtest när samma kabel är felvänd respektive inte felvänd?

Jag kan ärligt säga att inte jag hör någon skillnad mellan rättvänd/felvänd högtalarkabel. Men återigen, jag vet nog ingen bransh som är mer subjektiv än hifibranshen. Så för de som hör skillnad tycker jag de ska fortsätta utnyttja alla tweaks, det skadar ju inte!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462

Edited by - Mcz on 2003/12/12 14:20:38
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:22:40  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
DST uppger själv at Scan-Speak parametre måtas på tillspelade element menns Vifa/Peerless-parametre måtas på element direkt från produktionen. Variationen kann altså bli ganska stora på Vifa/Peerless, mens S-S borde ligga nära ved dom uppgivna parametre (efter tilspelning forstås).

/U.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:46:49  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Mcz:
Blindtest funkar dåligt - jag ser så illa hur jag kopplar in kabeln. Kortslutning och felvända poläriteter osv...
Nej, allvarligt så har jag inte testat det. Jag följer rekommendationen att det skall spela åt en viss riktning, nått som i sig inte kostar mig hiskeliga pengar.
Jag har mina allvarliga tvivel på blindtest som (vettig) metod för att komma frammåt på detaljnivå. Men det är ju inte det tråden handlar om!

Ang topic'et:
Betyder detta att det är en form av strechning man gör? Och kanske mer intressant - finns det nått snabbare sätt att göra det på än > 100 timmars "30HZ - bröööööööööööööl" på repeat? En rejäl omgång DC kanske? Ut och sen in. Klart?

Ang varma element kan jag inte annat än hålla med. Det händer (ofta) att jag kör runt med mina högtalare i baget och testa hemma hos slutkunder och/eller ÅF. Nu under hösten (vägrar kalla detta vinter... )är det ganska stor skillnad på högtalarna från start till efter 30 minuters spelande...

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/12 :  15:03:45  Show Profile Send Peter S a Private Message
Mcz: Nej, jag kann inte säga att jag hört skillnad...
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/12/13 :  10:22:45  Show Profile Send Larsen a Private Message
När vi skar i spindeln så var det inte från ett färdigt projekt utan vi tog ett element som låg och skräpade och experimenterade lite. Rätt nyttigt för att lära sig hur vissa saker hänger ihop. Saknar Clio.

Jag hade ett par Dynaudio 21W54 som skräpade. Hade tidigare använt dom först i en 2-vägare och senare i baslåda, så dom hade spelats in under flera år. Vi mätte upp dom och trots flera olika mätningar så var resultatet att flera värden hade ändrat sig, även från de av Dynaudio uppgivna. Fs hade sjunkit rejält. Uppgivet var 30 hz (tror jag) men vi mätte upp 22 hz. Minns inte mer vad som ändrade sig, men det var en hel del. Om värdena ändrar sig från uppgivna även efter lååååång speltid, så borde det nästan innebära att elementet kanske inte längre presterar det som konstruktören avsåg med just den lådvolym och ev avstämning som var från början.
Nu kan vi ha mätt felaktig också, dessutom mätte vi inte på elementet när det var relativt nytt.

Skulle vara intressant att även mäta upp ett element, dels efter den speltidtid som högtalarfabrikören använt vid sina mätningar och sedan efter ett par års (eller mer) användning. Någon som gjort det kanske?
Du, epkpeng, har kanske nåt element som du mätt upp för ett bra tag sedan... Rimligtvis borde skillnaderna vara avtagande med tiden.

Stretchar gör man väl för att mjuka upp sig
Jag har gjort en skiva för just inspelning av baselement. En hel del svep och konstanta signaler. Bara att sätta på repeat. En brutalare metod att börja med kan vara att ta tag i membranet, samtidigt på ovan och undersida, om dra resp trycka det till sina ytterlägen några gånger (var är dom?). Finns dock en del risker med detta, så är väl inget jag rekommenderar. Ajja för att trycka/dra snett så talspolen skrapar i gapet. Har hört "ryktesvägen" att detta gör snabba resultat.

Förresten: om vi tänker ett element med pappersmembran, behåller membranet sina "styva" egenskaper med tiden, eller drabbas även det av utmattning eller "uppmjukning"?

Element med progressiv uppgängning borde rimligtvis ha rätt varierande data beroende på signalnivån (fast det har väl i princip alla element mer eller mindre).


P.s: Har element till HFLS-1 som legat på inspelning i drygt 100 h. Utrymme för lådbygge blir nog först efter nyår

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/12/13 10:26:32
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/13 :  12:19:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Ryktesvägen har Nagref skvallrat samma sak för mig mé!

Strechning är ju precis vad det är - värmer upp, mjukar upp och minskar förlusterna!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/14 :  10:55:25  Show Profile Send Flint a Private Message
epkpeng
Har du märkt om "inspelningen" går tillbaka när sedan elementet har legat i vila någon dag eller så?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/14 :  12:08:21  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Flint:
En mycket intressant fråga.
Har inte testat detta än, men kan säkert göra det bra 'di gråe e me ma', så jag kommer ihåg det...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000