HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Konstiga priser på Esoterisk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2003/12/13 :  10:19:47  Show Profile Send krippe a Private Message
Nån mer än jag som tycker att prissättningen på Esoterisk Hifi's lista är lite konstig?
Jmfr med den cachad: www.esoterisk-hifi.se/customer/price.asp+lindemann+amp-4&hl=sv&lr=lang_sv&ie=UTF-8" target="_blank">http://www.google.se/search?q=cache:D7nzz95U1lAJ:www.esoterisk-hifi.se/customer/price.asp+lindemann+amp-4&hl=sv&lr=lang_sv&ie=UTF-8

Man har bl a höjt det sk "nypriset" på Krell Kav400xi från 33'000 till 37'000(!) kr. På Referenceaudio kostar den fortfarande 33' ny. Sen har man höjt priset på demo-x:et Lindemann AMP4 från 20'400 kr till 21'400 kr.

Är lågkonjunkturen över eller?

Niclas_L
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/12/13 :  10:25:29  Show Profile Send Niclas_L a Private Message
Anledningen till att dom höjt nypriset på 400:an är just att priset har höjts på den. Inte bara dom som gjort det, och ref audio har nog inte uppdaterat sin hemsida med nya priset än.

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/13 :  10:29:23  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Höjer de priset när dollarn sjunker..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/12/13 :  10:33:09  Show Profile Send Terminator a Private Message
De har väl insett att kvarvarande exemplar av den utgående modellen är svåra att bli av med .
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/12/13 :  10:34:24  Show Profile Send Per a Private Message
mmmm det gör dom. även prissättningen är esoterisk.
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/12/13 :  11:49:52  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
om ni kollar lite noggrannare så är i stort sett alla "nypris" betydligt högre än vad de flesta andra handlare tar..

t.ex: sonus faber cremona:

"ny pris": 79000, "vårt pris" 63000...
det ska tilläggas att dessa och är ett demo ex, min lokala hifihandlare tar då 63000 för ett par nya cremona

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/13 :  12:00:35  Show Profile Send Flint a Private Message
Det kan vara så att importören har ett rekommenderat pris som ingen följer. Alla ligger en bit under. Däremot är det ju snyggt att använda det rekommenderade i annonseringen. Så var det ofta på min tid i "svängen".
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2003/12/13 :  12:06:12  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
om jag inte minns helt galet så ligger även en del av deras priser en bra bit över det av generalagenten rekomenderade priset

Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2003/12/13 :  12:09:21  Show Profile Send PeterL a Private Message
Nypriset är väl ändå tämligen ointressant, det är ju jämförelser butiker emellan som är intressant. Sen är ju bemötandet på Esoterisk många pinnhål över de flesta andra butiker.

/Peter från Uppsala

PeterL
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/13 :  12:25:52  Show Profile Send Bravo a Private Message
Esoterisk har prutmån normalt och i slutändan brukar man hamna under andra handlares priser oftast.
Knepet med höga utpriser är ett trick som man onekligen kan ha åsikter om, men jag har aldrig upptäckt att jag blivit lurad någon gång.
Fast som det hela genomförs ser det bättre ut än vad det är.

Bravo
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2003/12/13 :  12:30:09  Show Profile Send Babar a Private Message
Håller med PeterL till 100%.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/12/13 :  12:33:28  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Esoterisk är en kanonbra affär, man kan få ännu bättre priser än vad som står på hemsidan. Sedan har dock även jag upptäckt att det fibblas och justeras både upp och ner med priserna på hemsidan men i slutänden är det ju vad affären slutade på som är intressant.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/12/13 :  15:32:08  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Det lustigaste utav allt är att demoexemplaret utav Lindemann AMP4 har flyttat in hemma hos mig sedan en vecka.

Jag tror att det var i samband med det som han höjde priset...

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2003/12/13 :  18:23:48  Show Profile Send sker a Private Message
Visst kan deras hemsida vara lite rörig ibland men så blir det ju alltid när det handlar om beg-och demopriser. Annars tycker jag att man alltid gör en bra affär när man handlar av dem. Trevligt bemötande också!!!

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2003/12/13 :  18:31:32  Show Profile Send krippe a Private Message
Oki doki, nu var ju tråden dock inte tänkt att kritisera Esoterisk för deras priser rent allmänt eller deras bemötande. Jag har också handlat där och har inga klagomål. Tyckte bara att det såg konstigt ut att man höjt priset på ett demoex samt den rejäla prishöjningen på Krell, men om generalagenten höjt priset så är det väl inte mer med det och inget man kan skylla esoterisk för.

Tycker det är dåligt att man höjt priset på Krell dock. Nån som vet varför? Det talades vitt och brett om hur Krell lyckats pressa priserna från leverantörer men att den fortfarande byggdes i USA. Dessutom har det ju varit på tapeten häri forumet hur pass mycket billigare den är i USA. Nån som vet om den priset höjts även där, eller är det bara för att folk köper som tokiga här i Sverige som generalagenten fått för sig att man ska höja priset?
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/13 :  18:35:30  Show Profile Send thompa a Private Message
Kanske är värt att åka till New York på en julweekend och shoppa Krell? Problemet blir väl bara att försöka hävda i tullen att man visst hade den med sig på utresan

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2003/12/13 :  19:13:56  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
quote:
Kanske är värt att åka till New York på en julweekend och shoppa Krell? Problemet blir väl bara att försöka hävda i tullen att man visst hade den med sig på utresan

heheprecis

Retro låter fint.
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2003/12/13 :  19:15:29  Show Profile Send jeppe72 a Private Message
dina länkar funkar inte längre?
quote:
Nån mer än jag som tycker att prissättningen på Esoterisk Hifi's lista är lite konstig?
Jmfr med den cachad: www.esoterisk-hifi.se/customer/price.asp+lindemann+amp-4&hl=sv&lr=lang_sv&ie=UTF-8" target="_blank">www.esoterisk-hifi.se/customer/price.asp+lindemann+amp-4&hl=sv&lr=lang_sv&ie=UTF-8" target="_blank">http://www.google.se/search?q=cache:D7nzz95U1lAJ:www.esoterisk-hifi.se/customer/price.asp+lindemann+amp-4&hl=sv&lr=lang_sv&ie=UTF-8


Retro låter fint.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2003/12/13 :  19:48:22  Show Profile Send krippe a Private Message
Blev visst lite konstigt när jag klistrade. Hoppas denna funkar bättre:
www.esoterisk-hifi.se/customer/price.asp+lindemann+amp-4+pris&hl=sv&lr=lang_sv&ie=UTF-8" target="_blank">http://www.google.se/search?q=cache:D7nzz95U1lAJ:www.esoterisk-hifi.se/customer/price.asp+lindemann+amp-4+pris&hl=sv&lr=lang_sv&ie=UTF-8

Vad jag gjorde var att söka i google på "lindemann amp4 pris", och sedan välja Googles chachad sida.
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2003/12/13 :  19:51:43  Show Profile Send krippe a Private Message
Nepp, det blir visst lite konstigt när man försöker kopiera in länken här i forumet :)
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/12/13 :  21:09:09  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Urban på esoterisk hifi är väldigt bra att göra affärer med har både köpt elektronik,högtalare och kablar o rack av dom,deras hemsida speciellt på demoex är fördelaktiga priser.
Mvh
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/13 :  21:11:49  Show Profile Send Larsho a Private Message
Vad gnäller ni om ?? låt bli och handla där då
Kom med något konstruktivt i stället, Esoterisk Hifi
är en mkt bra affär, och priserna är inte sämre här än
ngn annanstans

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/12/13 :  21:27:59  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Larsho>> Här? Jobbar du på Esoterisk Hifi?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/13 :  21:35:29  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jeppe72 - länkarna funkar men du får pussla lite själv! Det blir hemska radbrytningar och grejjer. Du får med andra ord inte med hela adressen när du "bara klickar"...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

mjoakim
Starting Member

10 Posts

Posted - 2003/12/13 :  22:55:15  Show Profile  Visit mjoakim's Homepage Send mjoakim a Private Message
konstruktivt:

Använd ett pris som gäller.

"Ny priset" fyller ingen som helst funktion.
Om man tar ett "ny pris" ur luften (inte helt kanske men ändå) och sedan sänker det med x antal kronor på alla produkter.
------------------------------------------
Dock ska det sägas att vissa produkter pendlar mycket upp och ner i pris. Men då kan man inte kalla det "ny pris", tidigare pris, förr pris eller historiskt pris borde stämma bättre.

Tittar på Krell tex. så har priserna gått ner så några ny priset är knappast vad man betalar för en ny Krell idag. Utan det tas ofta (inte alltid) det högsta noterade priset och sätts som ny pris vilket gör att det ser ut som det ges en mycket stor rabatt.
------------------------------------------

Esoterisk är säkert mycket duktiga och kan sina produkter väl.

Men ser man det från internet så verkar det vara priset som är det viktiga. Finns det någon annan butik oavsett bransch som har nedsatt pris på alla varor konstant? Är det ärligt? rent spel?

Krell 400cX kostar 36.995:- på Lefflers också, så det verkar ha kommit en prishöjning.

Edited by - mjoakim on 2003/12/13 22:58:50
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/13 :  23:34:08  Show Profile Send Larsho a Private Message
mjoakim

Det är väl ganska ointressant vad dagens dollarkurs ligger
på, det som räknas är vilken kurs Esoterisk har fått köpa in
dem för, de får knapppast köpa in endast ett par ex utan en viss
kvot gäller, därav priset

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000