HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutsteg till B&W CDM 7 NT
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:02:46  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag köpte mig ett par nya högtalare i somras och det blev ett par B&W CDM 7 NT som jag fick till ett mycket bra pris . Försäljaren påstod att det skulle gå klockrent att driva dem med min Marantz-surroundreceiver men att lite mera kraft aldrig är fel. För några veckor sedan lyckades jag övertala en kompis att släpa med sitt Perreaux för- och slutsteg för att se hur det lät med mina högtalare. Naturligtvis var jag tvungen att koppla in slutsteget till min receiver för att se om det verkligen var så stor skillnad som det påstås. Nu i efterhand kan jag inte mycket mer än gapa och säga att JA, det var en otrolig skillnad. Det fanns dynamik, ordentligt djup i ljudbilden och vilken 3d-känsla. Jag blev nästan häpen av förändringen.

Hur som helst har jag nu fått mersmak och tänkte själv ta och införskaffa mig ett eget slutsteg till mina älsklingar. Jag har än så länge inte varit ute och provlyssnat något men jag tänkte höra och se vad "experterna" och experterna där ute kan tänkas komma med för förslag.

De steg jag har haft i tankarna är Vincents sp-331 och de nya monoblocken sp-997 som kommer att släppas i januari samt Primares A30.2 då jag fick mersmak efter att ha hört Perreaux varma ljud. Perreaux ska dessutom inte vara så lätt att hitta på begagnatmarknaden och de nya stegen ligger lite väl högt i pris anser jag. Eventuellt kanske vincent sp-993 kan vara av intresse om den går att hitta i tyskland för en vettig penning.

Jag har väl tänkt att lägga ut runt 10-15 loppor sammanlagt.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:12:01  Show Profile Send Per a Private Message
Om du tyckte det lät bra med Perreaux så är det väl det du ska ha.
B&W själva använder ju classé och chord det kanske inte är någon dum idé att prova.
Mellan Primare och Vincent så skulle jag förorda silltunnan framför riskockaren. Primare har mer finess än Vincent.
Om du endast kör digitalt kan du väl strunta i försteg och istället göra som B&W, köra med en passiv volympott med fjärr från Creek.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/12/09 :  11:33:34  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag har själv CDM7 och håller med om att högtalaren behöver en hel del förstarkareffekt för att komma till sin rätt. Många B&W-högtalare är desvärre erkännt effekthungriga om det skall låta som konstruktören tänkt, även om det givetvis finns ännu mer krävande högtalare.

Själv har jag NAD 370 men ett bättre försteg hade ju verkligen inte skadat... uppgraderingen från den klenare NAD350 resulterade i betydligt bättre kontroll, dynamik och djupare bas vilket var tydligt även på låg ljudvolym. Intressant att höra att du har liknande erfarenhet.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  11:56:29  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Per>> Som jag skrev är det inte världens lättaste att få tag på Perreaux begagnat och nytt är det för dyrt för min ekonomi då jag fortfarande studerar. Jag kör absolut inte bara digitalt utan även analogt vid cd-lyssning. Silltunnan och riskokaren, är inte det lite fördomsfullt sagt? Eller ioförsig vet jag inte vilka referenser du har.

LeoArietis>> Det är alltid intressant att jämföra erfarenheter och speciellt då vi båda har likadana högtalare men lite annorlunda kringutrustningar.


Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/09 :  12:43:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Hur mycket kan du tänkas lägga? 15000?

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/12/09 12:43:35
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  12:54:51  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Ja, men inte en krona till då. Jag (läs min plånbok) skulle vara glad om man kunde hitta något neråt 10 istället.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:01:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag testade lite slutsteg till mina 804:or för ett par år sedan och valet föll på ett Gryphon Tabu 2/100. Testade även bla Musical Fildelity XA-200 (monblock) och de var inte heller så tokiga. Båda dessa steg kan du hitta för mellan 10 och 15. Båda passar fint till B&W, särskilt Tabusteget.

Test X-A200
http://www.homecinemachoice.com/testbench/PowerAmps/MusicFidelity/MusicFidelityXA200.shtml





I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/12/09 13:03:18
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:23:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag har ett Parasound HCA-1100 slusteg som jag skulle tro kan vara ett intressanr val.. OK med effekt ( 2X125 ) och med ett sånt ljud du nog eftersöker, detaljerad och med liv och värme... 6000:- !!!

/Martin
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:40:52  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Rydberg>> Funkar det för dina 804'or borde det funka klockrent för mina cdm7'or . Tack för tipsen, jag ska kolla upp båda två.

MartinH>> Var finns det? Har du några specar och kanske några recensioner på det?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2003/12/09 13:41:20
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:41:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag sitter också med B&W CDM högtalare (dock CDM 9NT och inte CDM 7NT) och har planer att inhandla förstärkning till fronten. Jag har huvudsakligen funderat på Vincent hittills, främst SP-996 (då jag behöver 5 st) men blev lite sugen på kommande SP-997 som har mer effekt och balanserad ingång istället för RCA. SP-997 ger 200W och priset kommer enligt uppgift från Septon att ligga på 5000 kr styck.

Men som sagt var, jag har inte bestämt mig än, och jag kan mycket väl tänka mig ett 2-kanals steg till frontarna. Priset bör för mig liksom för MasterOfPuppetz ligga vid 10-15000 max.

OT: Det finns förresten ingen som har sett till en impedenskurva för CDM serien? Eller kanske några andra mätresultat

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:44:03  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
JonasP>> Att 997 ska ligga på 200W var tydligen en myt. Jag skickade ett mail till Vincent och fick följande svar från dem
"
* Leistung 150W RMS 8 Ohm
* Leistung 250W RMS 4 Ohm
* Leistung 300W RMS 2 Ohm
* Connexion: XLR /RCA
* Auto power off/ON Switcher
* 12 Volt Trigger Imput connexion
* Housing Tower stand feets
* Weight: 6,7-Kg
* Dimension: 265 x 106 x 197 mm

Thie item will entering the market end of january.
but in whitch country you are joel, so that we can connect you to the distributor.

Mit freundlichen Grüßen
With best Regards

Uwe Bartel
Sintron Vertriebs GmbH
Südring 14
76473 Iffezheim
Phone +497229182904
Fax +497229182909
Mail U.Bartel@sintron.de
"

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:49:17  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Ah, tack för infon :) 150W torde vara rätt ok ändå, 996orna hade ju en ganska fin effektkub och strömstark. Hoppas bara dom kommer hit så man får låna hem och provlyssna.

Ang. Vincents SP-331 vilket är det bästa priset du hittat på dem?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:58:48  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag har pratat med en säljare på Reference Audio i Sthlm och de tror sig få in dem i slutet av januari. Jag har hittat sp-331 för 6500 kr men då är det ingen nätbutik utan en kille som bor nere i södra Sverige och åker över till Tyskland och handlar och sen skickar dem mot postförskott. De tyska nätbutikerna verkar inte ligga speciellt mycket lägre i pris på sp-331 jämfört med butikerna här i Sverige.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:20:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag la in fel beteckning tyvärr, den heter ju HCA-1000A och inget annat...

Här har du en länk med specs på den...

www.parasound.com/products/amplifiers/hca1000aspecs.html

Den har testats i Stereophile vet jag, men jag har ingen länk dock, men gå in och leta på stereophiles hemsida så hittar du den säkert...



/Martin
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  15:22:50  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Oj det var en riktig lättviktare, "bara" 11 kg. De flesta andra steg jag kikat på ligger mellan 20 och 30 kg. Hur gammalt är det?
edit: Var i detta avlånga land finns steget?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2003/12/09 15:51:09
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/09 :  16:12:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vikten har mindre betydelsse när man har att göra med kvalitet

Det som är intressant är att den inte har ett blaffigt yttre med en massa smäck, utan bara ren hifi !!!

Den finns i Stockholm...
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  16:27:06  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Hur gammalt är det?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2003/12/09 16:27:53
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/09 :  16:36:02  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det är nog ett par år tror jag, men det är en modell som fortfarande finns i deras sortiment..
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  16:49:23  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Vad är nypriset på dem?

Jag ska tänka på saken... Har du fler intressenter?

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2003/12/09 16:55:59
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2003/12/09 :  23:05:01  Show Profile Send PeterL a Private Message
Esoterisk hifi i Uppsala har ett par begagnade X-A200 monoblock till salu för 9700 kr, de bör passa bra till dina CDM 7:or.
http://www.esoterisk-hifi.se

PeterL

Edited by - PeterL on 2003/12/09 23:06:01
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  23:13:36  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
PeterL>> Det där lät riktigt intressant. Visserligen är Uppsala en bit från Sthlm där jag bor men det är nog inte helt omöjligt att ta sig dit. Dock ska jag nog börja med att kika på parasounden tänkte jag.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2003/12/09 23:14:49
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/09 :  23:14:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Billigt för X-A200, bara att slå till

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  23:16:17  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Med tanke på att nypriset är det dubbla enligt estorisk så är det väl ett bra pris ja . De hade ju massa intressanta prylar tycker jag.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2003/12/09 :  23:23:13  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Rydberg>> X-A200 verkar inte vara så strömstarka då de "bara" kan leverera 30 Ampere enligt länken du skickade. Vincents små monoblock (996) levererar ju över 100 Ampere. Nu blir jag lite förvirrad.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/09 :  23:42:34  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Ähh, de där stegen kommer att driva din B&W fin fint, dessutom så vet jag inga högtalare som har noll ohms impedans. En strömmätning behöver inte säga så mycket

Jag har en mätning på effekten från tyska Stereoplay:

240W @8ohm
405W @4ohm
495W @2ohm
290W @1ohm

Dina B&W tror jag inte dippar så lågt så det kommer att funka kanon ihop, iaf effktmässigt.


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/09 :  23:47:42  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Enligt en annan mätning i Stereoplay 8/2000 så har din B&W CDM7NT en lägsta impedans på 3,2 ohm vid ca 17 kHz. Basen och annars är det över 4 ohm.

Slutsats: Med MF X-A200 har du effkt så att det räcker och bli över. Strömmätningar vet jag ärligt talat inte vad man ska ha till.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000