HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkar/CD-val till Monitor Audio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/12/13 :  13:08:41  Show Profile Send svanbo a Private Message
Har ett par Monitor Audio Bronze 2 stativhögtalare, som jag just nu driver med en gammal Pioneer-stärkare modell äldre. Signalkälla är en Denon DCD-920, även den modell äldre. CD:n börjar sjunga på sista versen, förstärkaren likaså. Så det är dags att köpa nytt.

Då jag är student sysslar jag med budget-hifi, och vill köpa nya komponenter med mycket eftertanke. Således började jag med högtalarna tidigare i år, och nu är det dags att fortsätta.

Jag är nöjd med högtalarna, men efter att ha haft dem ett tag och jämfört med en del annat tycker jag nu att de spelar rätt vasst och väldigt aggressivt på något sätt, inte särskilt tillbakalutat, låter något ansträngt. Jag vill således köpa förstärkare och cd som spelar mjukt och lugnt för att matcha högtalarna.

Någon som har förslag på vad jag ska ta hem och provlyssna på? Prisklass max ett par två-tre tusen per pjäs, det kan vara begagnat då också. Tacksam för tips!

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/12/13 :  13:13:34  Show Profile Send svanbo a Private Message
Kanske borde nämna att grejerna helst ska klara av en framtida uppgradering till lite större golvhögtalare också.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/13 :  14:34:57  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag kommer med ett förslag gällande stärkare, i och för sig inget oväntat. http://www.hifiklubben.se/show.php?folder=8&product=NADC320BEE. I de billigare priserna är Nad ruskigt duktiga på att bygga förstärkare, denna modell skulle jag definitivt låna hem och prova om du ska köpa nytt. Många rekomenderar säkert H/Ks 670, men jag skulle inte matcha den med dina högtalare pga att den är lite ljusare i karaktären än Naden. Båda dessa har fått ruskigt bra kritik i pressen, men som sagt så röstar jag på att du lånar hem en Nad och testar. Du kan även leta efter en Nad C350 stärkare på beg. marknaden, det är modellen över 320Bee. När det gäller Cd så tror jag att Rotels 951,961,971 modeller skulle passa som handsken till dina högtalare. Alla har ett ljud mot det mörka, har själv ägt en 971 nypr.6900 och den är mycket bra, dessa går säkert att få tag i beg. för 3000kr. Alla dessa modeller har funnits ganska länge, så de bör ha sjunkit på beg marknaden. Du bör även titta på Nads CD-spelare, som är lika bra som Rotels och även Arcam Cd62 kan vara något. Men som sagt, så rekomenderar jag att du byter förstärkaren först.

Mvh fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

lindbergmalmoe
Member

185 Posts

Posted - 2003/12/13 :  16:25:25  Show Profile Send lindbergmalmoe a Private Message
Titta efter begagnade marantz prylar en cd 6000 kostar ny från 5.000 till 9.000 kr beroende på modell (ose alt ki) och borde gå att hitta för cirka hälften. Denna cd-spelare spelar åt det varmare hållet vilket är något jag föredrar.

Lycka till
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2003/12/13 :  23:27:32  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Hej!


Jag har själv ett par Monitor Audio GR 10. Eftersom jag nyss letade efter en passande cd, som inte skulle behöva kosta allt för mycket, kan det kanske vara av intresse för dig att kolla följande länk... http://www.audioreview.com/PRD_125042_1586crx.aspx#reviews
Jag gjorde det och var bara tvungen att testa "Tjoeben", och sen var jag fast! En makalöst spelglad cd för pengarna och det fina för dig som inte vill lägga alla pengar på en gång är att den går att uppgradera! Instegs modellen tror jag kostar ca 6000 skr på klubben.net. Jag tycket att den spelar utmärkt med Monitor Audio, och jag upplever ingen hårdhet i diskanten, vilket bla kan bero på rören... Enligt reklamen är det ju samma diskant som i Bronze, så det borde funka bra för dig också. Kan också rekommendera "Oval One" signalkabel från Analysis Plus den har fin luftighet och spelar lugnt och avslappnat! Tyvärr har jag inget råd klart råd angående stärkaren, har själv en kombination av Nad 1000 som försteg och Rotel 980Bx som slutsteg, men något från dessa märken kan säkert funka bra...

Lycka till

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

sista_striden
Member

68 Posts

Posted - 2003/12/13 :  23:54:27  Show Profile Send sista_striden a Private Message
Tjena Svanbo! Hade jag varit i din situation nu så vet jag exakt vad jag köpt.. Jag själv har MA Bronze 4 och kör med Marantz cd och förstärkare. Maranzt är ju kända för sitt mjuka och varma ljud, det är väl vad du efterlyste? B4 och B2 är i princip samma högtalare, bara storleken som skiljer. Jag kan ärligt säga att jag är otroligt nöjd med ljudet marantz ger. Så mitt tips till dig att är kolla upp förstärkaren Marantz Pm4400 som du kan få för 2995:- på apparat. Jag använder marantz cd 4000 och tycker den är kalasbra för sitt pris runt 2000:- Ps. Du får systemfjärr till marantz förstärkaren så du kan styra marantz cd m.m med den ds.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/14 :  01:04:01  Show Profile Send KennethS a Private Message
Har fortfarande inte fattat vad Njoe Tjoeb står för...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/14 :  02:03:56  Show Profile Send Larsho a Private Message
Njoe Tjoeb (holländska för nya rör)

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/12/14 :  17:51:30  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ahh...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/12/14 :  22:22:39  Show Profile Send svanbo a Private Message
Tack för tipsen!
FBK, den där naden har jag hört talas om tidigare, ska nog ta och prova den! Vad tror ni om cambridge a500 då, den är väl väldigt prisvärd? Samma sak med cd:n D500se....
Tjoeben verkar som ett roligt alternativ, bara på hantverkargatan i sthlm den kan lyssnas?
Marantz alltså... hmm har inte lyssnat så mycket på det, kanske mest beroende på att namnet och designen avskräcker - det ser ju så japanskt ut! Men det kanske kan vara bra ändå?
Fler tips mottages tacksamt!
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/12/16 :  11:59:29  Show Profile Send svanbo a Private Message
upp
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000