HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 nätkabel från england - byta eller konvertera?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/14 :  16:12:07  Show Profile Send LieS a Private Message
jag får snart hem lite elektronik från england, och nätkablarna har då naturligtvis engelska kontakter. vad är bäst, att byta mot en kabel från biltema, eller att konvertera kontakten mha en adapter? är det stor skillnad på olika adaptrar?

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/12/14 :  17:39:17  Show Profile Send crion a Private Message
Om det är bra kablar (skärmade) så rekommenderar jag att du bara byter kontakten, det finns mycket att välja på från Tex Ljudmakarn. Annars tycker jag att du skall köpa en annan kabel. Finns skapliga för 700kr och uppåt.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/12/14 :  17:47:51  Show Profile Send CC a Private Message
Då det tillomed är större skillnad mellan nätkontakter än nätkablarna (enligt mina erfarenheter iallafall) så rekomenderar jag dig att INTE använda någon konverter utan att byta till någon bra (=dyr) stickkontakt! Eller ännu bättre, byta nätkabel helt!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/14 :  18:47:05  Show Profile Send LieS a Private Message
hm, ja dyrt är inte ordet som klingar bäst för tillfället. med tanke på att priset ska vara nära nog noll för strömdelarna, vad rekommenderas?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/12/14 :  19:03:48  Show Profile Send CC a Private Message
Jag skulle idag först byta ut stickkontakten då den gör mest skillnad enligt mina erfarenheter (bortsett från förstärkare/slutstegs kabeln då).
Kolla med http://creative-audio.just.nu/
De har några olika modeller utav stickkontakter som jag testat varav jag bäst gillade modellen för 595kr, men även den billigare lät fasiken så mycket bättre än de standardstickkontakter som jag testat mot...
Tycker själv den är värda varje krona!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/14 :  22:27:09  Show Profile Send mace a Private Message
Tänk även på att om du använder adapter så innebär det att du har en säkring på mellan 3-13 amp i stickkontakten säkringen är modell Ä gjord av typ 'lera' Alla Engelska kontakter har det så + att de alla är jordade.

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/15 :  11:21:46  Show Profile Send MartinH a Private Message
Är det nätbrunn på apparaterna så är det bara att köpa en ny kabel, men annars så skulle jag byta kontakten om själva kabeln är bra ( vilket dom oftast inte är orginal iof..) Så vågar du så gå in och löd dit en ny kabel av bra kvalitet och en eurokontakt...

/M
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/15 :  16:36:23  Show Profile Send LieS a Private Message
mm, jag vet faktiskt inte om det är nätbrunn eller inte.

mace: okej, vad innebär det?
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:45:43  Show Profile Send DIYamps a Private Message
tänk på att dessa grejjor kan vara designade för 115 volt bara, så kolla upp det innan du kopplar in dom eller så säger det POFF
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:05:02  Show Profile Send mace a Private Message
Här kör vi inte med några 115 volt inte, stadiga 240 Blair-volt rätt ut ur väggen

Jag vet inte om säkringen har någon påverkan förutom att det är lag på den här Less is more kanske På cd-spelaren är det nätbrunn (kul namn) o sladden är typ mijardupplaga Kina gjuten i ett stycke.

Stärkare har ej anlänt ännu

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

LieS
Member

72 Posts

Posted - 2003/12/15 :  23:05:42  Show Profile Send LieS a Private Message
schysst, då borde det inte vara något problem. ingen bra sladd alltså, men den byts nog ut helt och hållet ändå. blev lite orolig av "poff"...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000