HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlurar och Ohm ! Vaffö göö di på detta viset?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/11 :  22:41:27  Show Profile Send mace a Private Message
Hejsan Hopsan

Har i veckorna letat efter hörlurar, Har då insett att de varierar brutalt mellan 30-600 Ohm(vad jag har sett)
Högre ohm = trögdrivet!? eller hur
Om jag då har tänkt att använda en NLE11/19///DACT CT1+CT101 som
hörlursstärkare, vad bör lurarna ligga på??

Har köpt ett par lurar, Stax SR-X, men letar efter ett par 'vanliga' Särskilt AKG verkar leka uppe vid 600-strecket

Ps, Hade jag fattat all 'mumbo jumbo' på DACT's hemsida så hade jag inte frågat

Här är DACT's hemsida:
http://www.dact.com/index.html

Det RegnarM

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 05:38:59

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/12/12 :  09:51:22  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Högohmiga lurar brukar vara att föredra i inspelningsstudios. För normalt bruk bör dom ligga under 100ohm, undantag finns naturligtvis.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/12/12 :  09:53:31  Show Profile Send Larsho a Private Message
japp stämmer, har ett par AKG 260 som ligger på 600 ohm, men
låter underbart, dock krävs en bra hörlursförstärkare för att
gör dem rättvisa

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/12 :  11:26:29  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nu fattar jag inte riktigt vad du menar, ct1 är en attenuator och ct101 är en line stage, vad ska du driva lurarna med?
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/12 :  13:16:54  Show Profile Send mace a Private Message
Om jag har fattat rätt
quote:
APPLICATIONS

High performance gain/buffer preamplifier for CD-players, etc.
High performance headphone amplifier


mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:54:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hms, den är specad till att lämna mer än 25 mA. Det blir klent med effekt för en lågohmig lur. Säg 32 ohm får du bara ut 20 milliWatt, det är lite klent för en hörlursförstärkare. Den kan ge mycket spänning så det kommer att fungera bättre för högohmiga lurar, men det låter lite illa ändå tycker jag. Nu är det ju "mer" än 25 mA den kan ge, men hur mycket? Du kan ju bara räkna med det dom garanterar.
Missar jag något här?

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/12 :  14:55:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
nyare akg lurar ligger inte alls så högt som 600ohm. Dom ligger lägre. Många under 100ohm-strecket.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/12 :  18:51:41  Show Profile Send mace a Private Message
Missar nog ingenting Jag missar allt eftersom jag inte är bra på 'mumbo' Dumma dom som skriver
quote:
High performance headphone amplifier
så nötter som jag missupfattar å det grövre hållet
Tur Ni kan mer
Får återgå till orginaltanken att använda den till pre för cd-spelaren

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/12 :  18:59:34  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Nja, ta inte ut allt i förskott, jag kan lite el, men jag är ingen erfaren byggare, men det ser lite skumt ut tycker jag. Vill du bygga något så har jag ett tips åt dig, en rörbaserad hörlursförstärkare. Behöver inte kunna så mycket el för att bygga den, man köper ett kit, men måste kunna löda och mäta med voltmeter, kan du inte det så ska du nog ge fanken i att bygga själv.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/12 :  19:48:48  Show Profile Send mace a Private Message
He He Löda o mäta går bra, men o börja räkna på impedanskurvor o hans broder
Kan det vara ett litet kit från HiFi World??

Nyfiken

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/12 :  20:13:21  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Precis, har lobbat för det förr, har byggt deras hörlursstärkare själv. Låter kalasbra i standardskick, den går den att uppgradera i maaaaassor. Du behöver inte räkna ett smack, jo ett par motstånd ska nog paralellkopplas, det är allt. Så, löda, mäta och inte stoppa in fingrarna i HTn det är allt.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/12/12 :  21:23:30  Show Profile Send mace a Private Message
får ta en titt på deras hemsida eller i en av tidningarna jag har liggande

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/12/15 :  13:34:10  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Gör det, klart positiv upplevelse måste jag säga. Jäkligt kul att få fart på något man själv byggt, eller lött ihop, och så låter det riktigt bra. :)
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/01/03 :  12:42:55  Show Profile Send Andreas A a Private Message
vad är adressen till hifi world? som det pratas om här? :)
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/03 :  15:07:49  Show Profile Send mace a Private Message
http://www.hi-fiworld.co.uk/

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/01/03 :  23:13:27  Show Profile Send Andreas A a Private Message
tackar!
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/01/04 :  03:23:19  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
quote:
Högre ohm = trögdrivet!? eller hur


Inte om hörlurar fungerar som högtalare. Om du har en högtalare på 1 Ohm, så krävs det rejält med ström för att driva den eftersom effekten och därmed energin som skall lämna högtalaren är direkt beroende av strömmen från slutstegen. Grovt förenklat...P = U * I; U = R * I --> P = R * I * I. Denna formel är för likström, men kan användas vid enkla överslag även för växelström.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2004/01/05 :  14:51:06  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Trasslet är att det är ju inte trögdrivet i traditionell mening, men om ett hörlurssteg inte kan lämna mycket spänning, då kan det inte driva en högohmig lur till några nivåer att tala om. Så, lågohmigt, mycket ström, låg spänning medans det för högohmigt blir mycket spänning, men låg ström. Enkelt sett.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:29:53  Show Profile Send Decadent a Private Message
Om man skall bygga hörlursförstärkare själv tycker jag att man skall kika på http://tangentsoft.net/audio/. Där fanns tidigare den smått legendariska förstärkaren Meta42 som nu ersatts av PiMETA, samt den nya high-end stärkaren PPA. Mycket läsvärt. Diskussioner i massor finns på http://www.head-fi.org.

Själv är jag inte så värst händig så jag har köpt en Corda HA-1 Mk II från http://www.meier-audio.de. Mycket bra prylar för sitt pris, och dessutom väldigt billiga hörlurar (billigare vid köp av förstärkare) med svenska mått mätt. Ta en titt på modellerna från Ultrasone bl.a.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/14 :  15:59:31  Show Profile Send mace a Private Message
Läste igenom hela beskrivningen på DACT's hemsida igår, Hittade följande om hörlurar:
quote:
As headphones usually have lower impedance than 5kOh, the supply voltage for CT101 should be limited to no more than +/-24VDC. and The best result may be obtained using headphones with at least 600ohm resistance.


Då vet jag det då

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/01/14 :  15:59:32  Show Profile Send mace a Private Message
Läste igenom hela beskrivningen på DACT's hemsida igår, Hittade följande om hörlurar:
quote:
As headphones usually have lower impedance than 5kOh, the supply voltage for CT101 should be limited to no more than +/-24VDC. and The best result may be obtained using headphones with at least 600ohm resistance.


Då vet jag det då

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000