Author |
Topic |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/12/11 : 22:41:27
|
Hejsan Hopsan
Har i veckorna letat efter hörlurar, Har då insett att de varierar brutalt mellan 30-600 Ohm(vad jag har sett) Högre ohm = trögdrivet!? eller hur Om jag då har tänkt att använda en NLE11/19///DACT CT1+CT101 som hörlursstärkare, vad bör lurarna ligga på??
Har köpt ett par lurar, Stax SR-X, men letar efter ett par 'vanliga' Särskilt AKG verkar leka uppe vid 600-strecket
Ps, Hade jag fattat all 'mumbo jumbo' på DACT's hemsida så hade jag inte frågat
Här är DACT's hemsida: http://www.dact.com/index.html
Det RegnarM |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 05:38:59 |
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 09:51:22
|
Högohmiga lurar brukar vara att föredra i inspelningsstudios. För normalt bruk bör dom ligga under 100ohm, undantag finns naturligtvis. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 09:53:31
|
japp stämmer, har ett par AKG 260 som ligger på 600 ohm, men låter underbart, dock krävs en bra hörlursförstärkare för att gör dem rättvisa |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 11:26:29
|
Nu fattar jag inte riktigt vad du menar, ct1 är en attenuator och ct101 är en line stage, vad ska du driva lurarna med? |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 13:16:54
|
Om jag har fattat rätt quote: APPLICATIONS
High performance gain/buffer preamplifier for CD-players, etc. High performance headphone amplifier
|
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 14:54:21
|
Hms, den är specad till att lämna mer än 25 mA. Det blir klent med effekt för en lågohmig lur. Säg 32 ohm får du bara ut 20 milliWatt, det är lite klent för en hörlursförstärkare. Den kan ge mycket spänning så det kommer att fungera bättre för högohmiga lurar, men det låter lite illa ändå tycker jag. Nu är det ju "mer" än 25 mA den kan ge, men hur mycket? Du kan ju bara räkna med det dom garanterar. Missar jag något här? |
Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
|
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 14:55:42
|
nyare akg lurar ligger inte alls så högt som 600ohm. Dom ligger lägre. Många under 100ohm-strecket. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 18:51:41
|
Missar nog ingenting Jag missar allt eftersom jag inte är bra på 'mumbo' Dumma dom som skriver quote: High performance headphone amplifier
så nötter som jag missupfattar å det grövre hållet Tur Ni kan mer Får återgå till orginaltanken att använda den till pre för cd-spelaren
M |
Mr 500! |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 18:59:34
|
Nja, ta inte ut allt i förskott, jag kan lite el, men jag är ingen erfaren byggare, men det ser lite skumt ut tycker jag. Vill du bygga något så har jag ett tips åt dig, en rörbaserad hörlursförstärkare. Behöver inte kunna så mycket el för att bygga den, man köper ett kit, men måste kunna löda och mäta med voltmeter, kan du inte det så ska du nog ge fanken i att bygga själv. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 19:48:48
|
He He Löda o mäta går bra, men o börja räkna på impedanskurvor o hans broder Kan det vara ett litet kit från HiFi World??
Nyfiken
M |
Mr 500! |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 20:13:21
|
Precis, har lobbat för det förr, har byggt deras hörlursstärkare själv. Låter kalasbra i standardskick, den går den att uppgradera i maaaaassor. Du behöver inte räkna ett smack, jo ett par motstånd ska nog paralellkopplas, det är allt. Så, löda, mäta och inte stoppa in fingrarna i HTn det är allt. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/12/12 : 21:23:30
|
får ta en titt på deras hemsida eller i en av tidningarna jag har liggande
M |
Mr 500! |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 13:34:10
|
Gör det, klart positiv upplevelse måste jag säga. Jäkligt kul att få fart på något man själv byggt, eller lött ihop, och så låter det riktigt bra. :) |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 12:42:55
|
vad är adressen till hifi world? som det pratas om här? :) |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 15:07:49
|
http://www.hi-fiworld.co.uk/
M |
Mr 500! |
|
|
Andreas A
Member
407 Posts |
Posted - 2004/01/03 : 23:13:27
|
tackar! |
|
|
Pinhead
Member
349 Posts |
Posted - 2004/01/04 : 03:23:19
|
quote: Högre ohm = trögdrivet!? eller hur
Inte om hörlurar fungerar som högtalare. Om du har en högtalare på 1 Ohm, så krävs det rejält med ström för att driva den eftersom effekten och därmed energin som skall lämna högtalaren är direkt beroende av strömmen från slutstegen. Grovt förenklat...P = U * I; U = R * I --> P = R * I * I. Denna formel är för likström, men kan användas vid enkla överslag även för växelström. |
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
0hm |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2004/01/05 : 14:51:06
|
Trasslet är att det är ju inte trögdrivet i traditionell mening, men om ett hörlurssteg inte kan lämna mycket spänning, då kan det inte driva en högohmig lur till några nivåer att tala om. Så, lågohmigt, mycket ström, låg spänning medans det för högohmigt blir mycket spänning, men låg ström. Enkelt sett. |
|
|
Decadent
Member
138 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 11:29:53
|
Om man skall bygga hörlursförstärkare själv tycker jag att man skall kika på http://tangentsoft.net/audio/. Där fanns tidigare den smått legendariska förstärkaren Meta42 som nu ersatts av PiMETA, samt den nya high-end stärkaren PPA. Mycket läsvärt. Diskussioner i massor finns på http://www.head-fi.org.
Själv är jag inte så värst händig så jag har köpt en Corda HA-1 Mk II från http://www.meier-audio.de. Mycket bra prylar för sitt pris, och dessutom väldigt billiga hörlurar (billigare vid köp av förstärkare) med svenska mått mätt. Ta en titt på modellerna från Ultrasone bl.a. |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 15:59:31
|
Läste igenom hela beskrivningen på DACT's hemsida igår, Hittade följande om hörlurar: quote: As headphones usually have lower impedance than 5kOh, the supply voltage for CT101 should be limited to no more than +/-24VDC. and The best result may be obtained using headphones with at least 600ohm resistance.
Då vet jag det då
M |
Mr 500! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/01/14 : 15:59:32
|
Läste igenom hela beskrivningen på DACT's hemsida igår, Hittade följande om hörlurar: quote: As headphones usually have lower impedance than 5kOh, the supply voltage for CT101 should be limited to no more than +/-24VDC. and The best result may be obtained using headphones with at least 600ohm resistance.
Då vet jag det då
M |
Mr 500! |
|
|
|
Topic |
|