HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 En CD med bra hörlursutgång?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/01/14 :  18:19:36  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Jag hjälper en vän att leta efter en bra begagnad cd-spelare som han skall använda för att lyssna på musik i hörlurar. Han har ingen hörlursförstärkare och ingen förstärkare heller för den delen. Han har pristak på ca 3000 kr. Några bra tips på CD-spelare med bra hörlursutgång i den klassen?


Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:45:29

struts
Member

315 Posts

Posted - 2004/01/14 :  19:47:25  Show Profile Send struts a Private Message
Själv har jag en Pioneer pd-s707 som jag för ca 6mån köpte hos Elgiganten för 2700kr och den låter kanonbra genom hörlursuttaget.
Den låter väldigt bra även genom förstärkeri och har en mycket pålitlig mekanik med laseravläsning uppifrån som gör den mindre dammkänslig.
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/01/14 :  22:01:28  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Jo det är ju bra spelare, har själv haft en PD-S904 men den hade ingen hörlursutgång. Dock väldigt stabil och trevlig spelare. Så det är alltså tryck i PD-S707:ans hörlursuttag då? Tackar för tipset!

Om jag hade råd så skulle jag.....

Edited by - hifi-carl on 2004/01/14 22:02:42
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/01/15 :  07:13:08  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Hm..intressent. Jag handlade i tisdags en cd med hörlursutgång och hade ett pristak på 3000:-. So... det blev en Marantz cd5000 (med Sennheiser HD580). Jämförde med Onkyo DX-7333 och Tivoli Audios Model CD.

Marantzen var mycket mer dynamisk än Onkyon. Onkyon kändes stum och platt. När en hel symfoniorkester kommer in i forte på ett slag så skall man hoppa till! Det bara är så :-)
Om den upplevda skillnaden mellan de två maskinerna beror på hörlursförstärkarens kvalitet eller på andra delar (och kombinationer därav) kan jag inte svara påp, mend et fungerar mycket bra och efter ett par dagars lyssnande är jag fortsatt mycket nöjd.

Då överaskade Tivolin med att ligga nära Marantzen, men till slut blev det Marantzen i alla fall.

Kalle
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/15 :  08:02:20  Show Profile Send KennethS a Private Message
Jag skulle definitivt kolla upp en begagnad Sony XA 20ES. Priserna ligger runt 2.500-3.000kr. Den har en mycket väljudande fjärrstyrd hörlursförstärkare som styrs via den vanliga fjärren. Dessutom håller mekaniken extremt högklass och ljudet är bra. Går deusstom med fördel att lätt uppgradera hos Harmony Design.


Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/01/15 :  09:32:08  Show Profile Send John a Private Message
...och jag som har en sådan xa-20 kan väl bara bekräfta att jag tycker att hörlursutgången är helt ok. Inte i klass med min EAR90 kanske, men känns rätt stabil för att vara en utgång. Vet att min gamla marantz dämpade digitalt när man drog ner volymen (är samhällsvetare, kan inte förklara nåt tekniskt ), vilket innebär en sämre signal. Sonyn dämpar analogt (om jag fattar rätt) och styr den variabla utsignalen samtidigt med hörlursutgången. (Finns också en utgång med fast utsignal).

/en john med sennheiser

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/01/15 :  09:40:34  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Aha!

Jo, jag kör för tillfället själv med en XA30ES som jag tycker låter alldeles utmärkt i både hörlursutgång och vanligt. Mina planer var nog att rekommendera min vän en sådan eller modellen under men jag vill höra Era kommentarer först!

Pioneer blev rekommenderad här ovan också. Man kan få en PD-S06 eller en XA20ES för runt 3000 kr, vilken av dessa har det trevligaste hörlursljudet då? Jag är ju väldigt förtjust i Sony:ns ljud och har alltid varit helt insnöad på sonys ES-produkter så jag känner mig partisk och vill höra andras åsikter också!!!

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/15 :  11:26:25  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tycker personligen att Pioneer PD-S06 är lite konstlad i ljudet. Nu var det ett par år sen jag lyssnade på CD:n.. Jag skulle be honom satsa på Sonyn, min far äger min XA20ES idag och kör med ett par Sennheiser till, är jättenöjd! Fast jag håller med John,mot en riktig hörlursförstärkare hänger den givetvis inte med, men som förstärkare i CD är det den bästa jag hört!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/01/15 :  11:54:52  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Tackar för alla tipsen!!!

Då blir det nog till slut en XA20ES eller möjligen dess storebror som hamnar hos min vän! Han vill dock ha garanti så han får nog vända sig til någon affär som säljer begagnad hifi. Kan någon rekommendera någon bra begagnat-affär i Uppsala-sthlms-området?

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/01/15 :  11:58:01  Show Profile Send John a Private Message
Det stod en xa-30 på Ljudmakarn i höstas, men det är ju länge sedan det...

/en john igen

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/01/15 :  13:16:14  Show Profile Send drkim a Private Message
Yamaha CDX 1060, klass A på utgångsteget och analog fjärrstyrd volympott för hörlursutaget

Se här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23967

MVH
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/15 :  23:13:45  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Själv tyckte jag bra om Denon DCD-1450 med HD600, fast det var i och för sig längesedan jag testade.
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/01/16 :  00:14:26  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Kommer du ihåg vilken ljudkaraktär Denon hade i dessa lurar? Ljus, mörk? Är det bra kraft i dess hörlursutgång?

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/16 :  00:20:30  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Jag tror att Denonen var luftigare än t.ex. NAD. Hur mycket kraft det fanns i uttaget är jag inte säker på, men om jag får en chans att testa igen skall jag höra av mig. Så vitt jag minns lät lurarna åtminståne inte ljusa med Denonen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000