HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Subjektiva uttryck.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2003/12/09 :  07:46:17  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Hej allesammans.

Eftersom jag ämnar att byta ut hela min (grovt undermåliga) musikanläggning har jag varit en flitig läsare av HF.nu spridda inlägg under dryga halvåret. Very interested indeed, har lärt mig en hel del.

En sak har jag dock svårt att förstå; dessa subjektiva uttryck.
Varmt, kallt, vasst, öppet, driv, grå matta (ironiskt nog näms det endast ihop med fabrikatet NAD, som känt ofta är grå till färgen), spänstigt, kropp, etc, etc.

Vad baseras detta på? Jag har inte sysslat med hifi på 35 år så jag får väl räknas som något av en nybörjare på dagens hifi.. däremot är jag ganska intresserad av viner, som också får anses som något subjektivt. Men (!) där brukar experterna vara hyfsat överens till skillnad från hifi. Så jag undrar om det finns några typer av mallar att gå efter? Med det menar jag om exempelvis varmt eller öppet ljud slår rot i några speciella frekvensomfång eller liknande.
Somliga uttryck förstår jag, såsom dynamiskt, upplösning, ljudbild (+ några andra hoppas jag ) eftersom dessa bottnar i objektiva ting.

Om jag uppfattar något som varmt (kaffe eller musik) så baserar jag ju bara det på mina egna preferenser, vad jag uppfattar som varmt/kallt menar jag. Om jag och herr Wapakhabulo från centrala afrika skulle ha en diskussion om vad som är varmt/kallt skulle nog våra åsikter gå isär ganska ordentligt.

Jag har bara varit på en hifimässa det senaste decenniet, men en tanke vore kanske att genomföra någon form av frivillig enkät med frågor kring den uppfattade musikåtergivningen? På så sett skulle man kunna få en uppfattning om dessa subjektiva omdömmen bottnade i något som skulle kunna tas på allvar. Tills dess ser jag så som om det vore en tjock dimma kring dessa omdömmen, eftersom de tycks gå isär ganska frekvent.

Slutligen så vill jag poängtera (eftersom det kivas en hel del ibland) att jag inte på något sätt är ute efter att bråka med alla som tror djupt på varandras omdömmen (är ganska tekniskt lagt personligen) utan vill bara veta om det finns mallar eller om ovanstående test någon gång utförts.

Vänligen,
Gerhard

Editerar då det skrives mängder med fel i farten.

Edited by - Gerhard46 on 2003/12/09 07:48:35

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2003/12/09 :  07:51:13  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Eftersom en hel del aktörer är medlemmar här så kanske det vore en idé att fråga om några mäss-arrangörer också finns bland oss glada musik-/hifiälskare på HiFiForum.nu


Gerhard
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2003/12/09 :  07:58:33  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det är väl snarare så att varje av dessa uttryck representerar en viss bestämd karaktär som finns i ljudet.

Det finns en rätt bra bok du kan läsa, tyvärr på engelska men det går ändå en inblick i karaktäristika hos ljud och tar upp en hel del av dessa subjektiva uttryck.

Boken heter för övrigt The Complete Guide to High-End Audio och är skriven av Robert Harley

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0964084953/qid=1070952587/sr=1-1/ref=sr_1_1/103-9087739-0763867?v=glance&s=books

Jag köpte mitt ex från Hi-Fi Klubben i Gbg.

Boken tar för övrigt upp det mesta som har med hifi att göra, allt från nybörjar nivå till relativt avancerade grejor.

Nog om det..

Det hade varit roligt om det fanns någon svenskt dokument som går igenom alla dessa uttryck, det är kanske lämpat att någon här på forumet skriver ihop ett?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2003/12/09 :  09:10:29  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Har ingen aning om något sådant test :)

Jag minns inte exakt vad boken kostade då jag fick den tillsammans med Complete Guide to Home Theater för en väldigt liten slant när jag köpa mitt B&W CDM högtalarpaket.

Jag skulle gissa att den kostar runt 300 kr, men det är den värd, alla gånger :) Bra bok (Complete Guide to Home Theater suger däremot)

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2003/12/09 :  09:15:15  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Det verkar för övrigt ska komma en reviderad utgåva (enligt Amazon.co.uk) i April nästa år. Kanske är klokt att vänta på den.. inte för att ämnet åldras speciellt.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2003/12/09 :  11:52:49  Show Profile Send Flint a Private Message
Inte för att förringa vin och vinkännare men jag tror att HiFi är ett vidare begrepp som rör fler områden. Man lyssnar på allt ifrån Japanska idiottrummor till väderleksrapporten. Allt sätter oss i en viss stämning. Man blandar inte vin och t.ex. Cola och bedömer resultatet men i HiFi blandar man maskiner hejvilt och får olika resultat. Inte att undra på att omdömena spretar. Jag tippar att man får leta på den kombination som passar ens smak och temperament själv. Det kan nog ingen annan göra åt en. Samtidigt är det ju kul att leta sig fram och man blir aldrig färdig.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:26:48  Show Profile Send Bravo a Private Message
Problemet att paletten med beskrivningar aldrig har underställts någon form av formalisering och förklaring gör att dessa beskrivningar kan bli förvirrande. Oftast har man väl en dunkel aning om vad den andre menar, men inte alltid vilket du säkert har märkt.

Anledningen till att dessa preciseringar uteblivit beror nog på att de är så svåra att göra, troligen svårare än att beskriva vin.
Även där är ju mycket dunkelt som jordsmak, multna löv osv.

Bravo
Go to Top of Page

marcusnaslund
Member

61 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:31:40  Show Profile Send marcusnaslund a Private Message
det vanligaste subjektiva uttrycket måste ändå vara "High End"

Drömmar är till för att uppfyllas........
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:39:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
En klar poäng "marcusnaslund"!

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/10 :  04:28:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag kan väl lyfta ut följande stycke ur texten ovan i "Jonas N" länk:
quote:
Different subjective terms often have the same meaning, and some have more than one meaning. Don't be put off by this. Subjective terminology can never be as precise as the language of physics. But imprecise or not, it's still a much more meaningful way of describing reproduced sound than just saying, "It sounds fine


Så länge man pratar om hur det låter, i de flesta fall förstår nog de flesta vad som menas ändå även om det ibland kan vara lite olika tolkningar.

Man kan ju undra om det skulle gå att göra en terminologilista som är lättanvänd, begriplig för de flesta och inte delar in hififolket i nya läger.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000