HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Primare,Amplifix ,Vincent eller Myryard!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/12/06 :  12:11:53  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Hej!
Går i förstärkarbytartankar o har funderat på ovanstående märken,(kan även tänka mig andra märken,tycker dock att ovanstående är väldigt estetiskt tilltalande).
Det jag vill ha är en integrerad kraftfull maskin som drar lite åt det varma hållet o helst har fjärrkontroll.
All typ av info om deras olika modeller ömskas
Jag har bara möjlighet att provlyssna Vincents produkter i min omedelbara närhet.
Prisbilden jag tänkt mig är runt 8000-11000 kr,
Kan även tänka mig beggade pryttlar.
Har ni tid o lust så skriv en rad eller två.
glad helg!

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

Edited by - Orpheus on 2003/12/06 12:39:19

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/06 :  12:52:08  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kan bara ge ett råd: testa med de högtalare och cd-spelare du ska använda. Inget originellt råd kanske men det brukar vara det bästa. Har du inte möjlighet att testa blir det ju knepigare.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/12/06 :  13:08:36  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Jo det är ju det bästa,men då detta är den första i raden av uppgraderingar så är det kanske inte så signifikativt med mina nuvarande högtalare som nog ändå får ett bra ljudlyft med en ny stärkare.
Om jag börjar med ett par nya högtalare o behäller min nuvarande förstärkare finns väl risken att dessa inte kommer till sin rätta med min förstärkare så att jag blir mer nöjd om jag byter stärkare först,ELLER................???????
Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/12/06 :  13:10:14  Show Profile Send FBK a Private Message
Vincents 331-slutsteg bör du lyssna på, skall enligt många vara mycket bra för pengarna. Och det skall låta så som du beskriver, enligt det som jag har läst mig till. Ett billigt men bra försteg går alltid att få tag i begagnat
//fbk

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/06 :  13:16:22  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Varför inte en Copland
Finns tyvärr inte så många på begagnatmarknaden.
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/12/06 :  13:19:05  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Jonas:Tell me more,modellbeteckning,hemsida o dyl.
Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/06 :  14:15:23  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ok Orpheus, då är du i samma situation som jag var i! Jag började faktiskt också med förstärkaren, sedan högtalarna och sist cd-spelaren. Jag lånade hem 3 olika kandidater och testade med mina gamla högtalare (hade då ett par nya högtalare i tankarna också). Efter att ha lyssnat hemma avslutade jag med att jämföra dom 3 i butiken med nya moderna högtalare/cd-spelare och då var det ganska lätt att besluta sig. Jag visste att mina kommande nya högtalare skulle bli mer trögdrivna än de gamla vilket också hjälpte mig med mitt val av förstärkare. Det är inte alltid så lätt med den situationen som du beskriver men med lite tankemöda och testande fixar det sig. Lycka till!
/Staffan

Edited by - Snutten on 2003/12/06 14:17:10
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2003/12/06 :  14:48:02  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag köpte en vincent 238 förra veckan, dock inte i din prisklass, men karaktären är precis så som du beskriver så jag antar att du kommer gilla det ljudet! de säljer 233an för 10k:

http://www.referenceaudio.se/product.asp?iProductID=857

kolla upp den! gratis frakt oxå + garanti, jag var där igår och då hade de 3 kvar iallafall som var synliga..

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/12/06 :  20:03:35  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
http://www.copland.dk
Finns en del olika begagnade modeller genom åren som har fjärr.
Jag har en modell som heter CTA-402.
Sök igenom forumet, så får du nog mer svar.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/12/07 :  12:39:35  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Köper du Vincent sv-233 hos ref audio så kolla upp att den inte har den spec som refereras på hemsidan. Där står 3 rca och 1 xls ingång, medan alla rimligt nya sv-233 förstärkare har 5 rca och 1 xls samt dessutom dubbla högtalarutgångar.

Troligen är det dock de den nya statusen, men kolla först! Dåligt är det också av svenske resp importören som inte uppdaterat infon efter mer än ett år... Europaimportören verkar precis ha uppdaterat.

Edit: Viss text var dubblerad

Edited by - staffann on 2003/12/07 12:40:56
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2003/12/07 :  21:57:56  Show Profile Send Smackman a Private Message
Jag använder mig av en SP-331 och kan bara rekommendera den.
Läste i en norsk blaska att försteget är ruggigt prisvärt med om man nu klarar sig utan fjärr...
Jo, står inte dina burkar lite väl tätt i hop?
MvH/SM


Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2003/12/08 :  09:29:08  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Tack för alla svar!
Vincent verkar tynga över mest
Ska ge mig ut o lyssna efter nyår
Smackman:Prövat lite mer isär men då kommer ena burken väldigt nära hörnet o den andra spelar ut i ett öppet dörrhål(dörren borta)
Sedan är rummet inte riktigt rektangulärt så det är därför det står som det gör.
Lite komplicerat med bara ett hörn på lyssningsväggen.
Hur påverkas ljudbild med bara en hörnabsorbent någon????
Blir den sned eller....


Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:32:58  Show Profile Send NtR a Private Message
Personligen är jag väldigt skeptisk till HiFi som ser ut att kosta skjortan men inte gör det. Alltså går Vincent bort i min värld, de jag hört har inte imponerat.

I ditt prissegment skulle jag välja Roksan Kandy, vilket jag höll på att göra också innan jag bestämde mig för att köpa en Linn Classik. Den är f.ö. bättre än de stundtals svindyra grejer jag haft tidigare, och så slipper jag strulet. Läs testet på www.stereophile.com och tänk efter. Du ska ju tydligen uppgradera det mesta framöver, och då kanske det är lika bra att köpa allt på en gång.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2003/12/08 :  19:46:40  Show Profile Send Smackman a Private Message
Personligen är jag väldigt positiv till hi-fi som ser ut att kosta skjortan men inte gör det när det låter som Vincent gör ! :=)


Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/12/08 :  21:51:27  Show Profile Send Per100 a Private Message
Kan du lägga 12500kr på ett slutsteg torde LC Audios nuvarande erbjudande om en färdigbyggd Zapsolute MK4.1 vara ett av de främsta
valen.
Den har kraft, värme och upplösning, men du behöver ett fjärrat försteg. Sen kan du leva lycklig länge.
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:50:46  Show Profile Send långhåret a Private Message
Orpheus:

Den nya "Amplifix" vore ju trevligt att testa, hade vägarna förbi bestsound i stockholm, men då hade dem inte den inkopplad tyvärr. Prislapp: 20.000kr


Myryad: Lyssnade på Mi120 hos ljudmakarn tillsammans med Tannoyhögtalare (R2) tror jag det var... Djupbasen var inget vidare men basen i övrigt var grymt tight och mellanregister var ruskigt bra.
väldigt bra luftighet / 3dkänsla samt fart och dynamik! MAGI!!
lyssnades på tillsammans med matchande cd-spelare (mcd200, pris 13,500) Pris: 11,500kr(för förstärkaren)

För en bättre recension av (primare, samt myryad, beställ nr 1-2 2003) av hifi & musik


Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000