HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rum som ekar , åtgärder ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/12/08 :  13:03:00  Show Profile Send Guru a Private Message
Har ett rum på ca 51kvm och det ekar som tusan framförallt dom höga frekvenserna låter för jäkligt
Vilken form av rumsförbättrande åtgärder kan man göra. Det är snedtak samt glas på ena kortsidan.

Vilka uppgifter utöver ovanstående behövs för att bestämma åtgärder ?

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/12/08 :  13:06:58  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Tjocka gardiner är en bra start...

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/12/08 :  13:48:22  Show Profile Send Tomas a Private Message
Försök och hitta en vanlig ritnig över ett kontrollrum i en studio så kan du få lite ideer...Även läsa en akustikbok

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:16:48  Show Profile Send Guru a Private Message
Problemet är att det måste vara gigantisk hög WAF finns det några absorbenter eller liknande ?


Edited by - Guru on 2003/12/08 16:17:17
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:17:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Börja med att köpa mineralullsskivor på någon byggmarknad.
Prova med att placera ut skivorna längs väggarna på strategiska platser och lyssna dig fram till hur många du behöver.
Snickra sedan träramar för dom skivor du behöver och klä allt med ett snyggt tyg.
Häng upp dom på väggarna och beundra.

Eller så kan du köpa sådana här:

Dom dämpar längre ned i frekvensbandet.




Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:36:45  Show Profile Send Guru a Private Message
Jag behöver något som dämpar i mellanregister diskant.

Här kommer bild på rummet, visar iallafall lite hur det ser ut, djupet på rummet är ca7m.

Kika inte så mycket på racet...*host harkel*



Edited by - Guru on 2003/12/08 16:39:35
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:37:57  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Var väldigt försiktig med dämpning.......bättre att diffusera, lättare eftersom du inte tar bort ljud utan sprider.

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:57:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag skulle nog dämpa lite vid vattenelementen, dom kan "sjunga" rätt fint.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:00:57  Show Profile Send Guru a Private Message
Iofs är det olja men det kanske är lika illa ? Fönsterna är inte heller nån hit....o trappen....o golvet :)

Såg att det var nån som hade dynamiska diffusorer men mina är kanske för små :)



Edited by - Guru on 2003/12/08 17:04:42
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/09 :  00:55:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mattor, möbler, gardiner kanske.

se denna sida http://www.jam.se/mikrofon.htm

speciellt produkten "Stage Absorb Backdrop" 3*7 m. för 1000:- inklusive frakt.
Den skulle nog göra nytta både bakom högtalarna vid fönstret och vid kortändan. Som gardin borde den gå att dra för fönstret när du vill lyssna.
Den borde fixa ekot hur som helst.

Bravo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/09 :  02:07:16  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Såg att inredningsprogrammet "SAMBO" (TV4+) hade tunna gardiner i lager (minst5 lager) i tunnt tunnt tyg, kanske skulle vara nåt, släpper fortfarande igenom ljus, fast dämpar lite ljud.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/09 :  02:27:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Räcker nog inte, tyvärr.

Bravo
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/09 :  03:01:04  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
inte räcker, men en bit på väg. Ofta är det väl WAF som sätter spärrarna.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/09 :  03:26:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Stage Absorb Backdrop" är ett tjockt tyg i vitt eller svart, går nog att få WAF, i nödfall kan man ju hänga något snyggare framför.

Bravo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/09 :  07:27:59  Show Profile Send Adagio a Private Message
En tjock stor matta i ull brukar dämpa eko-tendenser, men för att nå hela vägen krävs mer drastiska metoder så här har jag gjort, full beskrivning av bygget finns längre ner på sidan
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13197&SearchTerms=,adagio
lägger även in kopia här:
Själva panelen är 20mm MDF med hål(kan köpas på Svanå lackat o klart), 150mm spalt mellan vägg och panel,fylld (ej hårt packad) med rockwool eller motsv.
Hörnmodulerna är 18mm MDF sågade i 180mm breda paneler, luftspalten skall vara 18mm.
Djup in till hörn måste vara minst 600mm, gärna djupare om plats finnes, annars kommer man inte ner i frekvenserna. Man slipper 90 graders hörn som bonus, innanför sätter man upp hela stycken rockwool och i hålrummet(höret) fyller man med lös rockwool man kan spara lite luft längst upp. Ett tyg med bra akustiskt genomsläpp är bra att ha längs ut mot panelen, själv hade jag fiberduk kvar sen bygget.
Hålpanelerna tar hand om mellanbasen upp till 400Hz om jag mins rätt, de flesta rum har en nod vid ca 200Hz som spökar ända upp i diskantområdet pga sina övertoner, egenresonanser detta kan resultera i att man upplever en hård diskant.
Genom att dämpa i lägre frekvenser kan man uppnå ljudförbättringar i övre registren,
fixa orsaken till problemen inte symptomen.
Lågbasabsorbenterna gör att man hör basen från högtalarna istället för mer eller mindre starka rumsresonanser = mycket tight bas med många nyanser.
Diffussorerna är nog knepiga att bygga själv, de finns åxå hos Svanå, dom dämpar inte men splittar upp de första/raka reflexerna i många små, både riktningsmässigt och i tidsdomänen vilket gör att rummet upplevs som mycket större och luftigare utan eko.
Diffussorerna kan man med fördel sätta bakom lyssningsplatsen även på väggen mitt för densamma och givetvis även där första reflxen träffar sidoväggarna.
Det är bara ekonomin och ev sambo som sätter gränserna.
Om man inte har möjlighet att bygga in diffusorerna i taket utan måste sänka taket är det ett utmärkt ställe att bygga in mellanbas absorbenterna på, taket runt om alltså.

Många gör fel när dom tycker att diskanten är obehaglig och dämpar i det området, resultatet blir ett överdämpat rum med en tryckande känsla där alla faktiska fel kvarstår, i ett normalt hem finns tillräckligt med dämpande textilier, mattor mm.
Man kan använda Absyler från Svanå dvs bredbandsabsorbenter se bilden över lyssningspossition för att dämpa en lite steril miljö, då får man en jämn och effektiv dämpning och minimering av ev eko tendenser.

Hoppas detta var ett utömmande svar, och lycka till med din största uppgradering av ljudet du någonsin kommer att göra, jag lovar dig.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/12/09 :  08:20:01  Show Profile Send Guru a Private Message
Tak för bra ideer :)

Tyvärr är det så att hemmabyggen går bort då jag ej har tid och kunskap att knåpa ihop dylika prylar.

Jag kommer nog börja med en fet matta samt införskaffa några absorbenter från Svanå, räcker inte det så får man väl titta på fler åtgärder :)

Adagio: Absyler är det samma sak som absorbenterna som finns på Björn-olas bild ovan ?
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/12/09 :  12:12:16  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Har du fler bilder? Rummet är ju stort med 51 kvm även om snedtak gör att effektiv golvyta och rumsvolym är mindre.

Jag tycker att rummet ser lite tomt ut (det man ser på bilderna), dvs stora möbler, soffor, bord eller bokhyllor saknas. Dessa funkar ju som diffussorer och bryter upp ekon. Mjuka möbler funkar lite som absorbenter och det enda jag ser är en säng och en TV.

Mattor, gardiner och faktiskt också tavlor är viktiga för att ta bryta ner ekon, speciellt i det högre registret. Tavlor lutar ju ofta lite utåt och bryter därför den släta väggen.

Du kan sätta in panelabsorbenter längs den låga väggen mellan snedtak och golvet och maskera dessa bakom ljust enfärgat tyg.

Spänn upp gobelänger i snedtaket eller matta på golvet där första reflexionspunkten från högtalarna är (där du skulle se högtalaren i en tänkt spegel). Både gobeläng och matta kan fås med hög WAF.

Hur ser väggen mitt emot gavelfönstret ut? Kan du diffusera och bryta upp den väggreflexen?

Ett "problem" som jag ser är att du har stor glasvägg bakom högtalarna och glas reflekterar ljudet, speciellt ljud med högre frekvens. Är det möjligt att få WAF för några stående paneler bakom högtalarna, alternativt lite tunga träpersienner? (jag gissar att plåt inte funkar lika bra som trä i lägre frekvenser)

Du kommer nog en bra bit på vägen med några absorbenter och en till tjock matta eller två.

Du kanske kan fylla upp under sängen med (packad) mineralull? Där synns det ju inte.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000