Author |
Topic |
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 07:15:31
|
molsson: Var finns dom ? Har snackat med den "lokale" och han är villig att ta hem ett exemplar, även om jag bara vill provlyssna, men han hade tyvärr ingen på hyllan. |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 09:22:29
|
dom finns på www.klubben.net. Robban kan säkert hjälpa dig. Se bara till att du har ett bra försteg, för karaktären på försteget skiner igenom, så transparent är clarity. |
No hay banda!! |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 09:34:02
|
OK ! Tack för tipset, skall först prova ett billigare digitalsteg, om det faller mig i smaken så blir det nog ett lite större (bättre,dyrare)så småning om.
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
pak78
Starting Member
14 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 10:15:25
|
Nån som vet var man kan hitta denna i Göteborgs-trakten? |
|
|
Merry
Member
275 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 22:22:20
|
OJ OJ OJ!!!! nu har det hänt !!!!04-03-05 kl15:30 packar den ihop , vadå`?? jo min tandberg'are ,försteg 4038 slutsteg 4036 har sagt uppsig efter lång trogen tjänst på ett par carlsson oa.52.2. nu behöver jag omedelbar hjälp om panan kan vara nånting för mina carlsson? vill gärna ha hjälp som i svar och inte :men låna hem och testa som svar, eftersom jag är kunslaps fattig jämfört med er hifi-nerdar.
mvh je |
|
|
Per2
Member
241 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 09:02:31
|
Funkar säkert bra. |
Simon Sachs Ståhl |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 11:32:49
|
Det kommer att fungera alldeles utmärkt! |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
|
Merry
Member
275 Posts |
|
Merry
Member
275 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 21:34:18
|
panan lät bra ska det stå,jag har nyss lärt mig skriva |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/03/09 : 22:28:08
|
Skall jag vara ärlig så spelar ex,vis h/k 670 bättre (minst lika bra) än panasonicen. jag tycker digitalförstärkaren spelade aningen metalliskt ?????????? (ja det var det enda ordet som kom upp i skallen) Men det är vad jag tycker ! |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2004/03/10 : 08:46:14
|
reeltoreel: Vad använde du för kringutrustning? Metalliskt är nog det sista jag skulle kalla ljudet från min panasonic |
|
|
Kreator
Member
238 Posts |
Posted - 2004/03/24 : 19:03:18
|
Oj! Lång tråd! Intressant... |
Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat! |
|
|
LageB
Member
209 Posts |
|
marbrink
Member
2873 Posts |
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/04/09 : 23:07:40
|
Fortfarande ingen förstärkare jag skulle köpa ! |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2004/04/10 : 11:54:04
|
Jag håller med om att den var ful! Men jag kan inte se några jätteskillnader mot 45:an förutom komponent ut/in. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2004/04/25 : 22:22:25
|
Lång tråd är bra tråd!!
INDUSTRY COMMENTARY Frank Alles of Stereotimes on The Panasonic XR45 Dear John Meyer, I am a Senior Editor/Reviewer at StereoTimes.com, e-zine. A short time ago, I saw your ad on Audiogon, that gave a link to information on your website regarding the performance and background of the Panasonic SA-XR45 receiver. At the time, I was very intrigued by your assessment and description, enough so, that I ordered the XR-45 to try in my system. When it arrived, I put it in the corner in its box and there it stayed for about six weeks. During that time, I bought a small, well-reviewed, class-A tube amplifier and a respected, class-A, solid-state amplifier, which I believed would be better choices to power my Klipsch Chorus speakers (my second system). As it happened, I liked the little tube amp very much. It was exceedingly natural and sweet, and was also very detailed and articulate. The only area that bothered me was that it sounded a little stressed (harsh) when asked to play loud. And, the bass could've been a bit stronger, though it was well defined. The solid-state amp was certainly an improvement in power output and in bass response, but it was not quite as natural and transparent as the tube amp. Also, because of its high input sensitivity, its "resting" noise (hum and hiss) level was noticeably higher (a factor since the Klipsch are 101 dB/W efficient). Finally, I got tired of looking at the box containing the Panasonic, so I decided to take the receiver out and actually try to use it. I had bought an IEC adapter so that I could use a better power cord and I went through the instructions to see how to best set it up. After some initial trial and error, I decided to use the direct digital input (coax) for CD playback, and I connected my phono stage to the direct DVD/6-channel analog main-speaker inputs. This was the best-sounding configuration in my experience. I have to admit that this was the first time I had used a digital amplifier, and further, that I was wary of your claims of how well the Panasonic performs. But after a few days of break-in, to my surprise and delight, the lightweight XR-45 started to sing. The bass was deep and tight, and probably the most articulate of the three amps I tried. Guitar strings and vocals sounded very focused and natural and the clarity and level of detail was impressive. It sounded pretty good on brass instruments too, though perhaps not the best I've heard. Best of all, the noise level with the Klipsch was almost non-existent with my ear right on the speaker -- by far the lowest of the amps I've tried. Aside from the unexpectedly high level of performance I achieved, I love the convenience of the remote control for volume control, muting, and switching sources. So, my assessment is that you were not exagerating your claims. The little Panasonic appears worthy of inclusion in even high-performance systems. I believe I will be using it for some time to come. I may even try it on my Audio Physic Virgo IIs. Many Thanks! Frank Alles Senior Editor StereoTimes.com
|
|
|
Neodynium
Member
2170 Posts |
Posted - 2004/04/26 : 00:53:40
|
Kul att han köpte en rör stärkare samt en transistor bara så där... låter lite skumt.. inget märke nämner han heller!?
Pannan är säkert go dock! |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
|
MasterChief
Member
259 Posts |
Posted - 2004/04/29 : 12:51:19
|
Mycket ska man läsa innan ögonen ramlar ut...
Jag har faktiskt missat den här tråden helt och kan endast skylla på den ganska "integsägande" rubriken. Nu har jag lust att svamla lite löst om olika tankar...
Nu har jag läst hela tråden samt de flesta kopplade länkar och det har gett mig väldigt mycket, främst när det gäller självkännedom (tro det eller ej...). Som många andra häpnas jag och trånar efter vacker, exotisk high-end utrustning och har ägnat många timmar att studera långa recensioner och artiklar om Wilson, ARC, Goldmund, FM acoustics och andra icke uppnåbara saker. Givetvis har man glidit runt på mässor och i butiker för att få smakprov. Trots att jag aldrig riktigt lyckats komma underfund med vad som låter "bäst" har jag varit bergfast i min tro om vilka märken som är att räkna med. Jag vet själv hur jag har dissat mycket trots att jag inte lyssnat.
Jag hade förut samma tendenser när det gällde bilar. Dissade allt som inte var tyskt, italienskt eller möjligvis en och annan engelsman. Själv ägde jag en muskelstark Audi. Trots att den var snygg och hade visuellt en hög kvalitetsnivå så rasade skiten ihop konstant. Kompisen skrattade hela dagarna i sin Toyota Avensis. Nu har jag kommit att omvärdera bilens funktioner. Driftsäker, trygg, prisvärd, enkelt handhavande är parametrar som väger minst lika tungt som "körupplevelse" och toppfart. Summa summarum så vinner Toyotan med hästlängder. Audin är bra om man vill visa upp sig, men bättre bil? Icke! Den slår givetvis Toyotan på Mantorp med det är som att vifta med labresultat för att påvisa ena stärkarens överlägsenhet gentemot en annan. "In real life" är Toyotan bättre.
När det gäller HiFi är jag övertygad om att det är högtalarna som verkligen sätter gränserna för hur väl ljudet kommer att låta. Däremot tycker jag att skillnaderna mellan två SS-stärkare är vaga och ofta är det svårt att avgöra vad som faktiskt låter bäst.
Likna det vid vin. Har du druckit ett vin regelbundet så lovar jag att det vinet slår många mycket dyrare viner i ett blindtest. Vad smakar bäst? Jo, det som smakar bekant...
I dagsläget lyssnar jag faktiskt uteslutande på musik i mina STAX. Här är det inget snack. Ljudet är så oerhört mycket mer njutbart än ex. HD650. Däremot tycker jag faktiskt inte att förstärkaren som den är kopplad till spelar någon jätteroll. Det är svårt för mig att skriva det här. Jag älskar verkligen dyra pjäser men tycker att skillnaderna faktiskt är små. Stora starka stärkare behövs givetvis om man har jättelika Wilsonhögtalare och dylikt men hur stor blir den faktiska skillnaden om man driver en enklare stativhögtalare?
Nu blev det en del svammel här men det jag ville säga var bara att denna jättetråd fick mig faktiskt att sänka skygglapparna en aning. Jag ligger själv i startgroparna att inhandla ny utrustning och när det gäller stärkare har jag snokat på Classé och Perreaux osv...Varför? Inte för att jag specifikt har märkt vilket fantastiskt välljud de ger i alla fall.
Jag ska slänga mina invanda trångsynta tankar och leta efter "most bangs for the bucks". Sen om det står Panasonic eller Krell ska jag skita i. Det är musiken jag är ute efter, inget annat. Kan jag sänka inköpskostnaderna med 75% så ger det så oerhört mycket mer utrymme att köpa skivor och konsertbiljetter!
Tack för en bra tråd! |
Edited by - MasterChief on 2004/04/29 13:08:25 |
|
|
marbrink
Member
2873 Posts |
Posted - 2004/04/29 : 13:18:42
|
Väl talat MasterChief! |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/04/29 : 15:04:18
|
Masterchief
Du har så rätt så, det är det jag har försökt säga hela tiden.
Skulle vara intressant att lyssna till ett par Stax-lurar, har inte haft den äran ännu |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
MasterChief
Member
259 Posts |
Posted - 2004/04/29 : 16:38:27
|
Larsho: Att lyssna på STAX bör varje seriös musikälskare göra. Det roliga med dessa är att trots att jag har så kallad "usel" kringutrustning så låter det fantastiskt bra (om det är en hygglig inspelning). Så det får mig att inse att det finns mycket potential att plocka fram så länge hörlurarna/högtalarna är bra.
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/04/29 : 17:37:39
|
MasterChief
OK då gäller det att försöka få tag på ett par Stax, en sådan upplevelse vill man inte missa |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
Topic |
|