HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny digitalförstärkare från Panasonic för 4500kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/04 :  07:15:31  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
molsson: Var finns dom ?
Har snackat med den "lokale" och han är villig att ta hem ett exemplar, även om jag bara vill provlyssna, men han hade tyvärr ingen på hyllan.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/04 :  09:22:29  Show Profile Send molsson a Private Message
dom finns på www.klubben.net. Robban kan säkert hjälpa dig. Se bara till att du har ett bra försteg, för karaktären på försteget skiner igenom, så transparent är clarity.

No hay banda!!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/04 :  09:34:02  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
OK ! Tack för tipset, skall först prova ett billigare digitalsteg, om det faller mig i smaken så blir det nog ett lite större (bättre,dyrare)så småning om.

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

pak78
Starting Member

14 Posts

Posted - 2004/03/04 :  10:15:25  Show Profile Send pak78 a Private Message
Nån som vet var man kan hitta denna i Göteborgs-trakten?
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/03/05 :  22:22:20  Show Profile Send Merry a Private Message
OJ OJ OJ!!!! nu har det hänt !!!!04-03-05 kl15:30 packar den ihop , vadå`?? jo min tandberg'are ,försteg 4038 slutsteg 4036 har sagt uppsig efter lång trogen tjänst på ett par carlsson oa.52.2.
nu behöver jag omedelbar hjälp om panan kan vara nånting för mina carlsson? vill gärna ha hjälp som i svar och inte :men låna hem och testa som svar, eftersom jag är kunslaps fattig jämfört med er hifi-nerdar.

mvh je
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2004/03/06 :  09:02:31  Show Profile Send Per2 a Private Message
Funkar säkert bra.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/03/06 :  11:32:49  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Det kommer att fungera alldeles utmärkt!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/06 :  14:49:20  Show Profile Send gardd a Private Message
he ba å tjööp!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/03/09 :  21:32:09  Show Profile Send Merry a Private Message
men nu ni alla älskare av ny teknik!!!om panan för 4500:- vad ska då denna skapelse göra??www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=108810

hmm?? undrar om jag ska köpa en.....öh ja det ska jag
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/03/09 :  21:34:18  Show Profile Send Merry a Private Message
panan lät bra ska det stå,jag har nyss lärt mig skriva
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/09 :  22:28:08  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Skall jag vara ärlig så spelar ex,vis h/k 670 bättre (minst lika bra) än panasonicen. jag tycker digitalförstärkaren spelade aningen metalliskt ?????????? (ja det var det enda ordet som kom upp i skallen)
Men det är vad jag tycker !

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/03/10 :  08:46:14  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
reeltoreel: Vad använde du för kringutrustning?
Metalliskt är nog det sista jag skulle kalla ljudet från min panasonic

Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2004/03/24 :  19:03:18  Show Profile Send Kreator a Private Message
Oj! Lång tråd! Intressant...

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

LageB
Member

209 Posts

Posted - 2004/04/09 :  20:39:18  Show Profile Send LageB a Private Message

Hej,

För den som är intresserad, en liten review på "Pannan" från Stereotimes:

http://www.stereotimes.com/amp040104.shtm

LageB
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/04/09 :  22:53:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
Nu har efterföljaren Panasonic SA-XR50 kommit! Men vad ful den är!
För mer info kolla här: http://www.avland.co.uk/panasonic/saxr50/saxr50.htm

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/04/09 :  23:07:40  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Fortfarande ingen förstärkare jag skulle köpa !

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/04/10 :  11:54:04  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Jag håller med om att den var ful!
Men jag kan inte se några jätteskillnader mot 45:an förutom komponent ut/in.

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/04/25 :  22:22:25  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Lång tråd är bra tråd!!

INDUSTRY COMMENTARY
Frank Alles of Stereotimes on The Panasonic XR45

Dear John Meyer,

I am a Senior Editor/Reviewer at StereoTimes.com, e-zine. A short time ago, I saw your ad on Audiogon, that gave a link to information on your website regarding the performance and background of the Panasonic SA-XR45 receiver. At the time, I was very intrigued by your assessment and description, enough so, that I ordered the XR-45 to try in my system.

When it arrived, I put it in the corner in its box and there it stayed for about six weeks. During that time, I bought a small, well-reviewed, class-A tube amplifier and a respected, class-A, solid-state amplifier, which I believed would be better choices to power my Klipsch Chorus speakers (my second system).

As it happened, I liked the little tube amp very much. It was exceedingly natural and sweet, and was also very detailed and articulate. The only area that bothered me was that it sounded a little stressed (harsh) when asked to play loud. And, the bass could've been a bit stronger, though it was well defined.

The solid-state amp was certainly an improvement in power output and in bass response, but it was not quite as natural and transparent as the tube amp. Also, because of its high input sensitivity, its "resting" noise (hum and hiss) level was noticeably higher (a factor since the Klipsch are 101 dB/W efficient).

Finally, I got tired of looking at the box containing the Panasonic, so I decided to take the receiver out and actually try to use it. I had bought an IEC adapter so that I could use a better power cord and I went through the instructions to see how to best set it up.

After some initial trial and error, I decided to use the direct digital input (coax) for CD playback, and I connected my phono stage to the direct DVD/6-channel analog main-speaker inputs. This was the best-sounding configuration in my experience.

I have to admit that this was the first time I had used a digital amplifier, and further, that I was wary of your claims of how well the Panasonic performs. But after a few days of break-in, to my surprise and delight, the lightweight XR-45 started to sing. The bass was deep and tight, and probably the most articulate of the three amps I tried. Guitar strings and vocals sounded very focused and natural and the clarity and level of detail was impressive. It sounded pretty good on brass instruments too, though perhaps not the best I've heard. Best of all, the noise level with the Klipsch was almost non-existent with my ear right on the speaker -- by far the lowest of the amps I've tried.

Aside from the unexpectedly high level of performance I achieved, I love the convenience of the remote control for volume control, muting, and switching sources.

So, my assessment is that you were not exagerating your claims. The little Panasonic appears worthy of inclusion in even high-performance systems. I believe I will be using it for some time to come. I may even try it on my Audio Physic Virgo IIs.

Many Thanks!

Frank Alles
Senior Editor
StereoTimes.com

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2004/04/26 :  00:53:40  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Kul att han köpte en rör stärkare samt en transistor bara så där... låter lite skumt.. inget märke nämner han heller!?

Pannan är säkert go dock!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/04/26 :  08:14:31  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
LageB har länkat reviewen tidigare i den här tråden, men här kommer den igen!

http://www.stereotimes.com/amp040104.shtm

Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/04/29 :  12:51:19  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Mycket ska man läsa innan ögonen ramlar ut...

Jag har faktiskt missat den här tråden helt och kan endast skylla på den ganska "integsägande" rubriken. Nu har jag lust att svamla lite löst om olika tankar...

Nu har jag läst hela tråden samt de flesta kopplade länkar och det har gett mig väldigt mycket, främst när det gäller självkännedom (tro det eller ej...). Som många andra häpnas jag och trånar efter vacker, exotisk high-end utrustning och har ägnat många timmar att studera långa recensioner och artiklar om Wilson, ARC, Goldmund, FM acoustics och andra icke uppnåbara saker. Givetvis har man glidit runt på mässor och i butiker för att få smakprov. Trots att jag aldrig riktigt lyckats komma underfund med vad som låter "bäst" har jag varit bergfast i min tro om vilka märken som är att räkna med. Jag vet själv hur jag har dissat mycket trots att jag inte lyssnat.

Jag hade förut samma tendenser när det gällde bilar. Dissade allt som inte var tyskt, italienskt eller möjligvis en och annan engelsman. Själv ägde jag en muskelstark Audi. Trots att den var snygg och hade visuellt en hög kvalitetsnivå så rasade skiten ihop konstant. Kompisen skrattade hela dagarna i sin Toyota Avensis. Nu har jag kommit att omvärdera bilens funktioner. Driftsäker, trygg, prisvärd, enkelt handhavande är parametrar som väger minst lika tungt som "körupplevelse" och toppfart. Summa summarum så vinner Toyotan med hästlängder. Audin är bra om man vill visa upp sig, men bättre bil? Icke! Den slår givetvis Toyotan på Mantorp med det är som att vifta med labresultat för att påvisa ena stärkarens överlägsenhet gentemot en annan. "In real life" är Toyotan bättre.

När det gäller HiFi är jag övertygad om att det är högtalarna som verkligen sätter gränserna för hur väl ljudet kommer att låta. Däremot tycker jag att skillnaderna mellan två SS-stärkare är vaga och ofta är det svårt att avgöra vad som faktiskt låter bäst.

Likna det vid vin. Har du druckit ett vin regelbundet så lovar jag att det vinet slår många mycket dyrare viner i ett blindtest. Vad smakar bäst? Jo, det som smakar bekant...

I dagsläget lyssnar jag faktiskt uteslutande på musik i mina STAX. Här är det inget snack. Ljudet är så oerhört mycket mer njutbart än ex. HD650. Däremot tycker jag faktiskt inte att förstärkaren som den är kopplad till spelar någon jätteroll. Det är svårt för mig att skriva det här. Jag älskar verkligen dyra pjäser men tycker att skillnaderna faktiskt är små. Stora starka stärkare behövs givetvis om man har jättelika Wilsonhögtalare och dylikt men hur stor blir den faktiska skillnaden om man driver en enklare stativhögtalare?

Nu blev det en del svammel här men det jag ville säga var bara att denna jättetråd fick mig faktiskt att sänka skygglapparna en aning.
Jag ligger själv i startgroparna att inhandla ny utrustning och när det gäller stärkare har jag snokat på Classé och Perreaux osv...Varför? Inte för att jag specifikt har märkt vilket fantastiskt välljud de ger i alla fall.

Jag ska slänga mina invanda trångsynta tankar och leta efter "most bangs for the bucks". Sen om det står Panasonic eller Krell ska jag skita i. Det är musiken jag är ute efter, inget annat. Kan jag sänka inköpskostnaderna med 75% så ger det så oerhört mycket mer utrymme att köpa skivor och konsertbiljetter!

Tack för en bra tråd!

Edited by - MasterChief on 2004/04/29 13:08:25
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/04/29 :  13:18:42  Show Profile Send marbrink a Private Message
Väl talat MasterChief!
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/29 :  15:04:18  Show Profile Send Larsho a Private Message
Masterchief

Du har så rätt så, det är det jag har försökt säga hela
tiden.

Skulle vara intressant att lyssna till ett par Stax-lurar, har
inte haft den äran ännu

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

MasterChief
Member

259 Posts

Posted - 2004/04/29 :  16:38:27  Show Profile Send MasterChief a Private Message
Larsho: Att lyssna på STAX bör varje seriös musikälskare göra. Det roliga med dessa är att trots att jag har så kallad "usel" kringutrustning så låter det fantastiskt bra (om det är en hygglig inspelning). Så det får mig att inse att det finns mycket potential att plocka fram så länge hörlurarna/högtalarna är bra.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/04/29 :  17:37:39  Show Profile Send Larsho a Private Message
MasterChief

OK då gäller det att försöka få tag på ett par Stax, en
sådan upplevelse vill man inte missa

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000