HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny digitalförstärkare från Panasonic för 4500kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2004/05/14 :  21:06:31  Show Profile Send Per2 a Private Message
Citat senaste H&M nr 5 2004

"Själv satt jag bara och gappade."

"Och hur kan en i sammanhanget så liten förstärkare kasta sig över lyssnaren med en sådan handgriplig närvarokänsla?"

"Är du ute efter översvallande musikaliskt engagemang med frustande dynamik och en stor kontrastrikedom i ljudet behöver du inte leta längre"

VAD MER VILL MAN HA?

"...utan Sonys eller HK´s mer stabila precision"

Klarade inte att driva Wilson Watt Puppy. Där lät den klent men klarar att driva MG3.3:or och Audiostatic Wing klart godkänt. Själv har jag ett par Respons med känslighet på 87db.

Rekommenderas varmt en provlyssning i alla anläggningar oavsett pris. Om inte annat så får ni lyssna på det nya digitala ljudet som skiljer sig från transistor och rörförstärkarna.

OBS! Kör den med coax digitalkabel direkt från CD:n

/Per2

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/05/15 :  00:23:03  Show Profile Send marbrink a Private Message
Undrar om hifi & musik använde digitalingången eller körde analogt?? det är ju digitalingången den ska vara så bra med!
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2004/05/15 :  00:49:40  Show Profile Send yudansha a Private Message
Det beror väl på vilken kvalitet det är på signalkällans dac. Vill man nu para 4500kr surroundreceiver med en riktigt bra signalkälla (stereo), så kan man nog anta att dacen i den senare överträffar panasonics...

Eller är den riktigt uselt konstruerad via de analoga ingångarna?

/Henrik
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/05/15 :  09:41:53  Show Profile Send marbrink a Private Message
Nä men alla som äger den använder digitalingången på den och säger att det är med den den glänser...
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2004/05/15 :  11:03:44  Show Profile Send Per2 a Private Message
Det är analogdelen som är dålig på Panasonicen vilket innebär att det inte spelar någon roll hur bra dac du har förre den.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2004/05/15 :  20:03:54  Show Profile Send Per2 a Private Message
OK. Jag hade fel. Panasonicen klarar inte Audiostatic Wing. Skillnaden med ett 2x400W slutsteg var enorm. Jag skulle aldrig kunna leva med de högtalarna och den förstärkaren. Men å andra sidan är det inte många högtalare som har en känslighet på 81-82dB. De knäckte till och med digitalslutsteget på 2x400w så skyddskretsarna inbyggda i Tripath slog ifrån.

Bara som info.

/Per2

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2004/05/16 :  11:38:23  Show Profile Send rowa a Private Message
Inga fler här på forumet som har lyssnat på denna förstärkare?

MVH/ Niklas

Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2004/05/31 :  23:04:22  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hej alla!

Jag undrar om det är någon som kan hjälpa mig med råd och "know how" när det gäller digitala förstärkare i allmänhet och den här Pannan i synnerhet.

Jag har ett gäng JBL element som jag skulle vilja "fyr-ampa" och dela digitalt/aktivt, dels med den aktuella pannan, en H/K AVR 5000 Receiver (tills vidare) och ett Sentec ACM 1 monoblock, (också tills vidare).
Monoblocket får ta hand om lågbasen med ett par 8 Ohms JBL 2215H som är parallellkopplade (4 Ohm).
Högbasen består av två st. JBL 2225H (8 Ohm) som jag tänkte driva med H/K'n i stereo läget (50Hz - 350Hz).
Sen tänkte jag använda Pannan till att ta hand om resten uppåt och där har jag två 8 Ohm JBL 2310A för lågmidden (350Hz - 800Hz). Därefter har jag till mellanregistret (800Hz - 8000Hz) ett par JBL 2445J (16 Ohm) och det är där som jag är osäker hur det funkar med 16 Ohms last på digitalförstärkare.
Ovanför den har jag ett par 8 Ohms JBL 075'or, som jag antingen kan köra aktivt eller passivt tillsammans med 2445:an, om det hjälper något för eventuella impedansproblem.

Nån som kan ge mig en prognos på om det kan fungera som jag tänkt???

Tacksam för all hjälp.

Mvh
Roland
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000