HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny digitalförstärkare från Panasonic för 4500kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/01/24 :  15:20:05  Show Profile Send KennethS a Private Message
Men varför fick den då så dålig kritik i tidningen Hemmabio för? Dom har ju öron dom med? Där åkte den ju ut mot 4.000-5.000kr receivrar, hur ska den då kunna mäta sig med 2-kanalare när testens vinnare är långt ifrån? Bara lite undringar..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/01/24 :  19:32:13  Show Profile Send Lelle a Private Message
Jag har ett par högtalare (mirage om-5) som fick mycket bra i test i hifi&musik (i stort samma test "personal" som i hemmabiotidn.).

Jag har också ett par infinity IRS Omega så det finns att jämföra med (lite ojämn kamp kanske till om-5´s nackdel).

Det skall nämnas att båda högtalarna är MYCKET bra, fast på olika vis förstås.

Hittills så kan jag inte hålla med testarna av om-5:orna, ärligt talat så fattar jag inte vad de lyssnar med, fötterna?

De skrev att basen var bra på allt och så vidare, nja den är inte dålig men i jämförelse med IRS Omega´s bas, ojnevojne vilken skillnad till IRS Omegas fördel. Det hördes ju direkt utan A/B jämförelse att basen i miragen inte ens var i närheten av vad jag var van vid (jag lovar dig, alla inställningar som man kan prova har jag gjort) och man tycker ju att de på tidningen borde ha referenser sedan tidigare att jämföra med även om det inte är ett A/B test.

Visst kanske hårklyverier men det är high end prylar vi snackar om, då är det hårklyverier som gäller.

Nä, test i de tidningarna behöver vi inte diskutera mer.

Think different.

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/24 :  19:39:41  Show Profile Send marbrink a Private Message
KennethS: Hemmabio tidningen testar väl huvudsakligen hur den funkar med film? och inte med tvåkanalsstereo...
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/24 :  21:05:36  Show Profile Send joakim a Private Message
KennethS: Kanske Panasonic inte köpte någon helsideannons som de andra gjorde.
Go to Top of Page

Ix
Starting Member

44 Posts

Posted - 2004/01/25 :  02:06:42  Show Profile Send Ix a Private Message
Länkar till två andra forum där diskussionerna kring Panasonicen går heta. 18 respektive 27 sidor långa vid tidpunkten för det här inlägget!!

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?threadid=304368&perpage=20&pagenumber=1

http://www.audiocircle.com/circles/viewtopic.php?t=4991&postdays=0&postorder=asc&start=0

Vet inte om länkarna redan finns nämnda här nånstans bland allt tjafs, i sådana fall ber jag om ursäkt.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/25 :  04:45:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
En ny vända, 19 sidor, jisses...........

Bravo
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/01/25 :  09:01:21  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
http://www.panasonic.com/consumer_electronics/pressroom/cont2.asp?Filter=12&cont_id=562

http://www.highfidelityreview.com/news/news.asp?newsnumber=18868399

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2004/02/25 :  19:35:48  Show Profile Send Per2 a Private Message
Hypen sprider sig. Nu har de moddat de första.

http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=amp&n=38259&highlight=xr45&session=

Observera! Jag tycker fortfarande bara att man skall provlyssna Panasonicen. Och när man gör det skall man använda koax.digital ut från CD:n in i förstärkaren. DET ÄR VIKTIGT!

Gör gärna också lite sökningar på audioasylum.com. Den är flitigt diskuterad.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2004/02/25 :  19:45:10  Show Profile Send Per2 a Private Message
Är det några fler som har testat den?

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:12:00  Show Profile Send Merry a Private Message
JAG VILL HA FLER STJÄRNOOOOOOOOOOOOOOOOR
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:11:18  Show Profile Send marbrink a Private Message
Per2: Jag har inte testat Panasonicen även om jag väldigt gärna skulle göra det. Jag har däremot testat Denons nya digitalreciever AVR-770SD. Läs testet här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26264
Go to Top of Page

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:23:25  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Hade inte det optimala varit en maskin som fixar allt, ungefär som ett minisystem fast i "highend"-stil.

Alltså en CD/DVD-Försteg-Slutsteg kombination.
Det borde vara lättare att matcha ihop alla komponenterna så att man fick ett så linjärt ljud som möjligt. Sen slipper man alla dyra kablar också

Fast det hade nog varit svårsålt om den inte var helt revolutionerande... Det tar tid med nya tekniker och idéer.
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/26 :  00:23:30  Show Profile Send crion a Private Message
Såg ni att båda de som hade moddat den krävde lång burn in tid. 10 veckor var tydligen optimalt...
Inga dåliga moddar de gjorde heller.. Bybee line purifiers lite här och var plus powersupply moddar..
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/02/26 :  01:05:26  Show Profile Send Merry a Private Message
om nu en panasonic för 4500:- låter så ruggigt bra, undrar man ju hur bra en Sony TA-DA9000ES för 32995:- låter!!! man kanske ska börja spara
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/26 :  01:09:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Med digitaltekniken kanske det blir möjligt i framtiden med ett godtagbart ljud.

Bravo
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/02/26 :  15:28:17  Show Profile Send gardd a Private Message
Joakim skrev:
quote:
...Panasonicen kommer säkerligen aldrig att slå ut nåt i den tyngre skolan. Lite för sunkiga kontakter osv på den.... men tekniken i sig kommer alldeles säkert ha en mycket betydande marknadsandel redan inom kort låt oss säga 5-7 år. Om 10 år kommer de gamla stegen med "analog" att vara en raritet för hifi-nerdar (ungefär som rörsteg och vinyl är bland hifi-nostaliker idag). Det kommer att finnas en marknad men det som kommer att sälja är den nya tekniken.

Och på prat om att vara etablerad så är ju Matsushita ett av de största företagen i världen inom området elektronik. (Matsushita=National/Panasonic/Technics/JVC osv) så är det med att inte vara etablerad som problemet finns så kan just den delen anses vara eliminerad.

Jag håller med om att den tekniska utvecklingen är mycket intressant, speciellt när det gäller class D. Men vi skall inte glömma av rörförstärkarna. Hur många Class D slutsteg låter lika bra som en duktig SET-stärkare? Nog kommer de kunna samsas sida vid sida efterom båda "lägren" kommer ha sina marknader. Men jag tror inte vi skall räkna ut rören för gott. Inte ens inom en 10-årsperiod. Men helt säker är förstås ingen...

Fler som har lyssnat på pannan? Jag vill ha mer lyssningsintryck!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

ecca
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/02/26 :  16:07:25  Show Profile Send ecca a Private Message
En fråga till Per2 och Räven: kan man använda samtliga sex kanaler för att tri-ampa ett par fronthögtalare om man, som Per2 starkt rekommenderar, ansluter förstärkaren via den koaxiala digitala ingången?

/Erik
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2004/02/26 :  16:50:18  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Nix, inte vad jag förstått iallafall!!!

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

ecca
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/02/26 :  18:07:14  Show Profile Send ecca a Private Message
Fungerar "party mode" bara om man använder de analoga ingångarna?

/Erik
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:14:09  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
oooooooooooooooooooooooooooooooj ! och jiiiiiiiiiiiiiiises
Vilken tråd , tog mej tre timmar att läsa igenom,men det var det värt.
En sak är säker, jag kommer absolut att provlyssna en digitalförstärkare innan jag
köper något annat.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:19:28  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Bahh, tre timmar *fnys*....det tog mycket längre tid för oss att skriva den

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:22:09  Show Profile Send gardd a Private Message
reeltoreel :) Du är hjärtligt välkommen till denna tråd!
Jag har inte hittat någon butik som säljer den på min ort, men jag har ärligen inte sökt så noga heller.
Jag hoppas verkligen att någon fler skriver om den och verkligen _hårdtestar_ den. Gärna i jämförelse med andra apparater! Helst blindtest så att det går riktigt _ventenskapligt_ tillväga.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:28:24  Show Profile Send molsson a Private Message
reeltoreel, lyssna på clarity hos klubben.net. Låter mycket trevligt.

No hay banda!!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:30:41  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ska gå ner till den "lokale" och höra om han har den på lager (euronics)
Vet att han har sharpen (den lille rackarn) men det är kanske inte samma sak panasonicen.
Sanoj: kan tänka mej det :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/04 :  02:03:44  Show Profile Send edison a Private Message
För typ 18-24 månader sen kom Sharp med ett "1-bit" (digital variant av förstärkare) CD/tuner/MD-system inkl. högtalare som först kostade ca 13-14000 kr.Det lät "super" redan med dom bifogade "plast" lådorna(!) och var ett extremt bra paket för dom futtiga 6000 som det sedan såldes för under rätt lång tid.
Vill minnas att även "H & M" skrev snälla saker om den, och gav högt betyg spelad m andra högtalare än Sharps lite töntigt designade lådor...
Denna "rea" som snart blev på anläggningen beror knappast på att det var usla grejor, snarare på att det såldes i en kanal som sällan når "Hifi"-kunderna, dvs den "vanliga" radio/TV handeln typ "Expert, SIBA, ONOFF" mfl.Därav svårt att få köparna att förstå hur bra detta faktiskt var, om ens säljarna begrep det (givetvis mej och mina kollegor undantagna ;-) OBS joke!

Den numera så vanliga likgiltigheten för bra grejor till bra pris som gör att "alla" ändå avfärdar även rena fynd med orden "det blir ändå lite billigare snart" gör att man ibland inte ens kan beröra saker som att en pryl verkligen är prisvärd och även oavsett sitt pris är en bra och köpvärd produkt att till och med leva med i många år...suck...
"Köp-slit-släng" är inte en gammal 60-tals slogan, den gäller ännu hos många konsumenter (tyvärr, och branschen gör inte mycket för att rätta till detta heller...bara ännu mer priskrig utan ände)

Har helt missat denna lilla Panasonic-stärkare (säljs inte så jätte mkt Hifi i "min" butik) men nog blir jag mkt nyfiken, det står utom tvivel...!!!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/04 02:05:20
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000