Author |
Topic |
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 10:48:51
|
Nejdå, den är digital.
Det är just nu bara ett kluster nollargument |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 12:01:41
|
Fy fan va trött man blir!!! |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 13:18:36
|
quote: Testade dom inte panasonicen i nya nummret av Hemmabio? Där var den ialla fall inte högst rankad där. Harman Kardon vann tror jag. Då borde det ju innebära att Harman Kardons multikanalsförstärkare för 6000kr är ett större hot mot de dyra high-end konstruktionerna! men det är de ju inte då jag jämfört en ganska billig multikanalare mot lite dyrare integrerad 2-kanal.
Nä, det betyder att Hemmabio får mer reklampengar från Harmans distributör än Panasonic!
Nä, seriöst, jag har inte lyssnat på Panasonicen och kan därför såklart inte uttala mig om prestandan, men rent generellt är det svårt att ta blaskorna -- speciellt de svenska -- på allvar. Lyssna själv och bilda dig en egen uppfattning är som vanligt det som gäller.
[edit]Fixade till mitt misslyckade citat.[/edit] |
Edited by - 10 on 2003/12/20 14:43:09 |
|
|
hifirocker
Member
1303 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 13:56:57
|
quote: Nä, det betyder att Hemmabio får mer reklampengar från Harmans distributör än Panasonic!
Riktigt så illa tror jag inte det är men visst är det viktigt att vara kritisk till recensioner i tidningar.
Jag mest nyfiken på om Panasonicen blivit testad av någon som jämfört den med integrerande 2-kanalsförstärkare i ungefär samma prisklass som den själv är i? Om nu panasonicen låter bättre än t.ex. H/K 670 eller Primare A10 då skulle jag vilja påstå att det är en mycket bra förstärkare men än så länge verkar det inte vara någon som gjort detta. Om den visar sig låta bra jämfört med ovan nämnda konstruktioner då hade helt klart varit intressant att se om den har något att ge mot ännu dyrare konstruktioner.
Mvh,
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 15:21:44
|
Om high end är en jättestor bluff.... Undrar hur trappsteget ser ut som man står på om man funderar i de banorna.
Sedan undrar jag också hur i allsindar man funderar om man skall "stödköpa" något eftersom "branchanknutna" är kritiska. Vem skall du köpa den av då?
Saida?
Ideella stödföreningen Panasonics vänner upa?
Arne på båten? (ni minns väl gubben i bussen med 50 katter i Värmlandsbro)
Eller heter uppfinnaren Pan a Sonic, 17 årig student från Malaysia som nu vill bekosta sina studier med en liten trevlig prisvärd sak som de gjort i fysikslöjden?
Ur spår?
Nää!!
mvh
sladd
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 16:10:35
|
Men sladd, du vet väl att känna igen den här: Eller? |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 17:01:15
|
Aha, tråden skulle egentligen ha inletts:
För er som letar förstäkare upp till 25000kr kan jag starkt rekommendera en provlyssning på Panasonics nya SA-RX45.
Klart man blir skiträdd och går i försvarsställning om den sopar mattan med allt under 25 papp
mvh
sladd
Arne på båten fick sitt namn när han under måga år bodde på en gammal pråm i vänern. När den sjönk så fixade han en gammal husbåt. Därefter en buss från 50-talet som han hade en ingång bak och fram även i bostadsskick. Under ett lager av gamla täcken och i sällskap med ett 50-tal katter levde Arne ett synnerligen - eh - enkelt liv. Klurig som han var så grävde han sedermera ned sig i jorden eftersom han frös i bussen, Två jordkulor med litet minikök grävde han ut och la presenning över hela rasket. Upp ur presenningen kom ett gammalt rostigt rör från kaminen/spisen där han lagade sin mat. Han hade bekymmer med "kolos" sa han och hade nästan tuppat av en gång och vaknade med hemsk huvudvärk.
Arne är vithårig, har knallblå ögon i isig kulör och kan väl kallas levnadskonstnär. Fatalist sa han själv, när det är dags så är det dags, han var inte rädd att förolyckas nere i koloset men bestämde sig för att flytta upp i en husvagn efter några år. En höst hade det regnat förfärligt mycket och i sluttningen han hade sin jordkula så sipprade ganska mycket vatten ned under presenningen. Hela Värmlandsbro pratade om sörjan därnere och drog en suck av lättnad när det började ryka ur ett gammal rostigt rör som stack upp ur husvagnstaket.
När han fortfarande hade sin jordhåla hälsade jag på honom. Jag fick ett par tidningar att sitta på - han kollade så att igen katt gjort något på dem först - och satte mig mitt i skafferiet. Under ett par timmar pratade vi om livet. Det stank obeskrivligt därnere av alla möjliga odörer. Men det var ett givande samtal. Just hans fatalism var beundransvärd liksom hans ödmjukhet mot andra varelser.
I hålan hade Arne en gästbok som man fick skriva i! Flest besök hade Jehovas Vittnen gjort. Arne suckade och sa att de var ihärdiga men han hade inte hjärta att sluta bjuda in dem. DE trodde ju så på att det var viktigt för HONOM att få besök....
Jo, jag hade ett ärende till Arne, vilket det var tar vi en annan gång.
,
|
|
|
jonte0
Member
204 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 18:16:58
|
Såja - nu har kvintessensen av denna debatt bubblat upp till ytan. Nån vågade säga vad alla som är ifrågasättande och negativa antagligen känner men inte kan eller vågar uttrycka ....
Sladd:
"Klart man blir skiträdd och går i försvarsställning om den sopar mattan med allt under 25 papp"
--------------------------------------------------------------------
Nu återstår bara en fråga:
VARFÖR är man "skiträdd" ?
/j
|
Qui habet aures audiendi audiat |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 18:17:17
|
Vad vill du med dina inlägg sladd? Eftersom du hela tiden återkommer till den här tråden! |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 18:39:12
|
quote: Om high end är en jättestor bluff.... Undrar hur trappsteget ser ut som man står på om man funderar i de banorna.
Sedan undrar jag också hur i allsindar man funderar om man skall "stödköpa" något eftersom "branchanknutna" är kritiska. Vem skall du köpa den av då?
Saida?
Ideella stödföreningen Panasonics vänner upa?
Arne på båten? (ni minns väl gubben i bussen med 50 katter i Värmlandsbro)
Eller heter uppfinnaren Pan a Sonic, 17 årig student från Malaysia som nu vill bekosta sina studier med en liten trevlig prisvärd sak som de gjort i fysikslöjden?
Ur spår?
Nää!!
mvh
sladd
Panasonicen blir ju bara bättre och bättre!!
|
|
|
jonte0
Member
204 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 19:07:12
|
duns, duns, ......... splatt
/j |
Qui habet aures audiendi audiat |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 19:09:10
|
Ju mer strunt det står i tråden, desto svårare blit det att hitta lyssningsintrycken. Å d verkar va va sladd vill. För det är ju det förargerliga med den lille rackaren att rätt inställd låter den enligt dem som lyssnat bra.
Enligt dem som inte lyssnat är den på sin höjd väldigt prisvärd. För det viskar en liten snubbe kallad erfarenhet i deras vänstra öra.
Men dendär snubben borde oxå påminna om vad som hänt andra gånger det kommit billigt hifitjack på marknaden. Det ger mersmak! Den lille rackaren förtjänar faktiskt bättre högtalare än siba kan erbjuda. För att inta tala om vilket lyft du får med nya kablar här och där. Å hörredu, med denhäringa cd-transporten kommer den kunna prestera till max!!!'
Jorå vid dags ände kommer "branchen" ha fickorna fulla med klöver, var så säker. Å då kan vi alla glädjas tillsammas och tacka gudarna för taiwanesisk hemslöjd. |
Edited by - lasselite on 2003/12/20 19:10:49 |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 20:34:36
|
har bara läst 3 sidor i denna tråd och det verkar ju kul så långt. Synd om den lille kompetente rackaren skulle bli upplockad av "branchen".
Per definition så är ju inget som branchen och de erfarna säljer något att ha så dit vill ni väl inte ha den?
Bättre då att ha den där den är nu. Hos - eh, ja vem var det nu??
Klart jag måste bevaka denna tråd. Har fått 150 papp av branchen för att stoppa och lägga dimridåer. Vi planerar att spränga nästa leverans med Bilspedition i luften...
Hej då boys. Det skall bli intressant att höra den vid tillfälle och se vad den går för. mvh
sladd |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/20 : 21:42:08
|
"lasselite" skrev: quote: Enligt dem som inte lyssnat är den på sin höjd väldigt prisvärd. För det viskar en liten snubbe kallad erfarenhet i deras vänstra öra.
Precis så är det, de hypade produkterna brukar rätt snart landa på sin nivå. Det är just mängden av mikrodetaljer och närvarokänsla som billigare produkter aldrig brukar nå upp till. Det som gör en bra förstärkare till en stor förstärkare om man så vill. Däremot kan den säkert vara ett klipp i sin klass och ev. något dyrare produkter med, vilket gör den till ett jättefynd och allmänheten är att gratulera om man kan få välljud för en billig penning. Det vore klart intressant med en test bland olika tvåkanalare i samma prisklass och upp till, ja varför inte, tjugofemtusen magiska kronor. En klart spännande erfarenhet. |
Bravo |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/21 : 12:17:35
|
He, he, he....jo jag har ändrat mig, nu är den nog ett kap när "branchen" hukar sig..
God Jul på er.. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 08:03:18
|
Hajfi, Ja, jag vet. Men lustigt är det iaf. Om nu den skulle vara sååååå bra som vissa säger så borde någon tidning ge det iaf väldigt bra recensioner, men icke. Så även om jag inte har superbra förtroende för våra svenska tidningar så är dom lite mer en måttstock än några okända personer på ett forum som lika gärna kan vara försäljare. |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 10:14:37
|
Bill & Bull!!! |
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/12/22 : 10:51:35
|
eller Humle & Dumle !!!
Vilka okända personer är försäljarna då? Helt otroligt! Bra recensioner fr. icke "privatpersoner" finns om man letar på www. |
Think different.
|
|
|
Robin84
Member
89 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 00:23:55
|
hmm..dog den här totalt nu? jag som har fått upp sånt stort intresse för den här |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 14:48:24
|
Tänkte prova apparaten och tittade förbi på HSPCE eller vad affären nu hette men den va slut... |
|
|
Robin84
Member
89 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 17:33:00
|
Va jobbigt..jag som också tänkte dra dit och kolla...sa som nåt om när den skulle komma in igen? |
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 17:47:29
|
Jag köpte tydligen den sista där , men de kan väl ta in fler?
Den står nu och sprider välljud i köket
En miss bara, det finns bara en monoutgång på receivern (för subwoffern alltså) men höger o vänster ingång på subwoffern, är det vanligt? Får köpa en adapter en RCA till två RCA. |
Think different.
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 18:16:17
|
Har nu monterat nätbrunn från Furutech (så jag kan använda anständig nätkabel) och dämpat locket med blymatta. Återkommer med lyssnings-intryck!!!!! |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 18:21:25
|
Det roligaste här var Sladds story om Arne på båten. Jag har liknande erfarenheter från tiden då jag växte upp på Orust. Där fanns en del original också som man träffade på då man t.ex sålde jultidningar. Det är ju glädjande att Panasonicen ger mycket för pengarna. Jag köpte en Panasonic DVD igår. Sopar banan med min gamla video - helt klart! I morgon fyller jag år, då är de som vill välkomna med presenter. (En SACD till exempel.) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2003/12/28 : 21:39:39
|
De sa att de skulle eventuellt få in några i början på Januari |
|
|