HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny digitalförstärkare från Panasonic för 4500kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/12/16 :  16:41:35  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Ljudcenter (min butik nära mig) hade inte hemma just denna stärkaren.. så jag får vänta lite innan jag kan testa den! Är väl kul om den låter riktigt riktigt bra? Är väl ingen som tror att den piskar tunga hifiprylar? En ny modell är ju redan på gång enligt Ljudcenter.. så Panasonic har nog själva missat att det var en super höjdare.

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/16 :  16:51:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nåja, den kan ju fortfarande vara ett klipp inom sin klass, vackert så. Dessutom som jag sa tidigare så tror jag knappast att biotidningen har optimerat den för tvåkanal.

Bravo
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/16 :  18:09:03  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Inget klipp inom sin klass enligt tyska Audio i alla fall. Samma omdöme för ljud som något billigare Sony STR-DB 790. Onkyo TX-SR 501 E som också är något billigare får litet bättre omdöme än Panasonicen för tvåkanal.
Testet av SA-XR 45 finns i nummer 7/03.

Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/12/16 :  20:49:26  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Man ska inte tro på allt dom skriver i tidningarna.......
Lyssna först döm sedan själva isället för att sitta hemma och gissa!!
Varför skulle det vara så omöjligt att den låter mycket bra.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:52:10  Show Profile Send Per2 a Private Message
Jag har fortfarande inte hunnit byta stömkabel men jag återkommer så fort det är gjort.

Är det någon annan som har provat?

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/17 :  10:54:59  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Varför skulle det vara så omöjligt att den låter mycket bra "

Det är det ingen som tvivlat på. Den låter säkert jättebra.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:00:39  Show Profile Send Per2 a Private Message
Den är jättebra och min enda tanke är att hela hifi-industrin måste sätta kaffet i fel strupe och få kalla kårar när de hör vad den här lilla rackaren kan prestera. Jag tänker då på storheter som Krell, ML, SAT, Audio Research mfl eftersom vi bara befinner oss i början på digitalåldern när det gäller förstärkare. Alla som tillverkar försteg, slutsteg, DA och integrerade förstärkare kommer få det tufft i framtiden.
Självklart kan det bli bättre men frågan är hur konsumenten reagerar när han skall först betala 55.000 kr för ett slutsteg och därefter ytterligare 50.000kr för ett försteg, 10.000 kr för signalkablar, 20.000 kr för en DA-omvandlare? Är ljudförbättringen så stor att det är värt 120.000kr? I MINA öron så är svaret nej. Även om vi skulle prata 60.000 kr i diff blir inte ljudskillanden prisvärd I MINA ÖRON.

Första gången jag hörde denna apparat tappade jag hakan ända ner till knävecken. HUR ÄR DETTA MÖJLIGT? HUR HAR DE LYCKATS TILLVERKA EN SÅN BILLIG FÖRSTÄRKARE MED SÅNA LJUDKVALITER?
Vi satt och lyssnade i 4-5 timmar på kvällen. Dagen efter gick jag upp kl. 0730, på en lördag, satte mig i bilen och åkte till Stockholm (ca 40 mil extra) och köpte en egen.

Jag kan bara rekommendera en provlyssning. Ni som redan har bra prylar behöver inte oroa er för den är inte optimal. Den är lite strömsvag när man bara använder 2x100W. Klart är att jag kommer att lämna in mina högtalare och få bi-wire på dem så jag kan utnyttja 4x100w istället.

Observera att jag inte kommer sälja mina rörmonoblock eller mitt försteg eller mitt andra digitalslutsteg pga att pansonicen. De kommer jag fortfarande att behålla trotts att de för tillfället enbart står och dammar i garderoben.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:08:22  Show Profile Send Per2 a Private Message
Den är bra och väldigt prisvärd, det är nog allt jag ville säga igentligen.

Positivt tycker jag också är att fler personer kommer få väl-ljud hemma i stugorna för billiga pengar. Förhoppningsviss kommer detta bidra till att vi blir fler audiofiler här i världen.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:31:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Räcker gott och väl det "Per2".

Bravo
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/17 :  12:53:58  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Man ska inte tro på allt dom skriver i tidningarna.......
Lyssna först döm sedan själva isället för att sitta hemma och gissa!!
Varför skulle det vara så omöjligt att den låter mycket bra

haha, de tta är ju lite lustigt för man ska alltså inte lyssna på vad tidningar säger men några lösa personer på nätet ska man tro på. Som lika gärna kan vara försäljare. Ja ja, visst.
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:09:04  Show Profile Send Per2 a Private Message
http://www.madisound.com/cgi-bin/discuss.cgi?read=281581

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:11:05  Show Profile Send Per2 a Private Message
http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=amp&n=34323&highlight=ka7niq&r=&session

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:16:31  Show Profile Send Per2 a Private Message
http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=amp&n=34769&highlight=ka7niq&r=&session

Här har ni lite recensioner från internet på panasonicen. Håll till godo.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Rhino
Member

67 Posts

Posted - 2003/12/19 :  11:46:36  Show Profile Send Rhino a Private Message
Jag ska bara göra ett inlägg lite snabbt,
http://www.madisound.com/cgi-bin/discuss.cgi?read=281581 är intressant att läsa igenom och även svaren.

Nu är jag inte 100% säker, men det verkar ju som att tidningar som ni refererar till bara stoppar in en tvåkanalskälla eller sådant (kanske nån inställning var man ställer in 2/5.1) men poängen var väl (rätta mig om jag har fel) att man skulle stänga av det mesta av funktionerna utan att gå via alla digitala kretsar som fanns (verkar bara gå i frontljudet). Kan mycket väl förstå att det blir dåligt om man testar cd-ljud genom att bara byta signalkälla utan att stänga av allt. Har man en Aleph 3 och tycker att Panasonicen slår den på många punkter så är väl inte det något man _vill_ , men "sant".. (länken)

Annars har jag inget mer att säga i denna tråden, men verkade som att folk inte riktigt hade klart för sig.
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2003/12/19 :  14:00:23  Show Profile Send Hajfi a Private Message
nin. Det är skillnad att lyssna på och tro på.

Stereotypen
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2003/12/19 :  14:03:16  Show Profile Send Hajfi a Private Message
nin. Det är skillnad att lyssna på och tro på.

Stereotypen
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/19 :  15:58:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Stackars alla tillverkare av high end. De kommer ju aldrig att klara något så svårt som att tillverka digitala apparater.

ssnark.........................

mv

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/19 :  16:03:20  Show Profile Send marbrink a Private Message
sladd: Skulle vara väldigt trevligt om de började med det!
Men hifi branschen är ju väldigt konservativ så det tar väl ett tag innan dom börjar...
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2003/12/19 :  16:55:02  Show Profile Send Nothing a Private Message
High-end snobbar!
De blir bara till och haka på det digitala tåget,
(då menar jag förstås tillverkarna)
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/12/19 :  16:59:53  Show Profile Send jos a Private Message
De två branschanknutna i denna tråd verkar ju reagera både starkt och irriterat!

Fan, då kanske panasonicen inte är så dum i alla fall!!

Edited by - jos on 2003/12/19 17:02:13
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/12/19 :  17:09:24  Show Profile Send 10 a Private Message
Nä, bara en sån sak gör ju att man vill stödköpa!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/20 :  09:52:34  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ja gör det, stödköp ni.

Min kommentar innebar ingen kritik mot produkten i sig, bara inställningen hos de som förespråkar den med de mest besynnerliga argument.

Fast världen är väl svart och vit, glömde det. Hur orkar en tråd som inte handlar om någonting mer bli så här lång?? har ni inget jobb att pyssla med, en skola att gå i?

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/12/20 :  10:33:58  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"De två branschanknutna i denna tråd verkar ju reagera både starkt och irriterat!
Fan, då kanske panasonicen inte är så dum i alla fall!! "

Just den här starka irritationen från somliga gör ju att man än mer börjar misstänka att High-End är en jättebluff. Om det bara handlade om en fånig tråd med konstig argumentation skulle väl ingen orka bli så irriterad eller ens bry sig, eller?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/20 :  10:37:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har inte denna tråd spårat ur?

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/20 :  10:46:37  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Testade dom inte panasonicen i nya nummret av Hemmabio?
Där var den ialla fall inte högst rankad där. Harman Kardon vann tror jag. Då borde det ju innebära att Harman Kardons multikanalsförstärkare för 6000kr är ett större hot mot de dyra high-end konstruktionerna! men det är de ju inte då jag jämfört en ganska billig multikanalare mot lite dyrare integrerad 2-kanal.
Ingen som testat panasonicen mot en integrerad 2-kanalare i typ 5000kr klassen? Det är väl där det eventuellt skulle kunna bli en match? Jämför den mot någon Primare eller H/K förstärkare är mitt tips.

Mvh,

Edited by - hifirocker on 2003/12/20 10:47:53
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000