Author |
Topic |
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:51:52
|
" Ang. dist, de oftast mest omtyckta s-stegen har inte så låg dist, speciellt inte rörsteg. Hög motkoppling ger tydligen låg dist men låter det bra??? "
Ja det tycker jag att de gör...låter bra alltså. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:53:47
|
Denon ser fina ut, låter säkert bra (har inte testat) men (oavsett Denon eller annat märke) man köper (el. lyssnar)oftast med ögonen också, Denon ser mer förtroendeingivande ut än P, jag kan tyvärr inte lita på tester i tidningar utan tar det som en liten produktinfo bara.
Men det är jäkligt kul att läsa dessa tidningar, köper flera tidingar så fort de kommer ut.
Jag kan nog erkänna att jag vill nog hellre egentligen ha en dyrare, snyggare förstärkare än en som är billigare och fulare (el. inte verkar lika välbyggd fysiskt), därmed så tror jag nog att jag tycker den finare låter bättre (el. så vill jag det bara).
Man skulle nog bli förvånad både en o två gånger om man gjorde blindtester.
Detta är en religion så är det bara (över en viss nivå), vissa TYCKER att tjocka, dyra kablar t.ex. låter bättre och andra kan inte alls höra detta. |
Think different.
|
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:58:05
|
Vad Per 2 skrev i sitt ursprungliga inlägg var ju att om man skulle köpa en förstärkare upp till 25000 kronor så skulle man provlyssna Panasonicen. Han påstod inte att den skulle klå alla förstärkare upp till detta pris. Han pratade alltså om en produkt som han ansåg vara mycket prisvärd. En integrerad digital hembioförstärkare på 6*100 w med en massa finesser för 4500 kr som dessutom låter bra. Du kan alltså köra en CD-transport rakt in i denna och slipper alltså DA, kabel mellan DA o försteg, försteg, kabel mellan försteg och slutsteg, slutsteg. Man får alltså helt enkelt mycket för pengarna. Jag tycker att detta låter som en prisvärd produkt. Jag har dessutom provlyssnat den (har redan skrivit om mina intryck så gör inte det här) och kan hålla med om att den är prisvärd. Sedan tycker jag att det är oerhört meningslöst att spekulera i om den slår den ena eller andra förstärkaren, om man sen inte ens har provlyssnat den själv så förstår jag inte vad man grundar sina åsikter på. Visst kan och skall man vara skeptisk men kanske inte så till den grad att man låser fast sig i sina fördomar. Visst har vi lärt oss att förstå att det kostar mycket pengar att konstruera ett bra transistorsteg, men här pratar vi ju faktiskt om en annan teknik och det är ju möjligt att det går att konstruera en lika välljudande produkt för lite mindre pengar. Själv tycker jag att det är helt logiskt att utvecklingen går framåt. Lägg noga märke till att ingen av oss (mycket få) som har provlyssnat denna påstår att den är någon mirakelmaskin. Det vi menar är att den presterar mycket bra i förhållande till dess pris. Det är detta som är det intressanta med den. Hade den kostat 15000 hade den antagligen inte fått sådan uppmärksamhet. Ingen har påstått att den slår Kjell, Mark Levengood eller Audio Regaine så ni som sitter med dessa prylar behöver inte sätta cognacen i vrångstrupen |
Stereotypen |
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 23:05:09
|
S: Högt o högt om du har läst mitt test så ser du hur högt ungefär som jag testade
Mina h.t. är gaanska trögdrivna och kräver en del ström - jag har aldrig påstått att P ska ersätta ett highend steg för att driva ett par magnetostater, ribbon el. elektrostater el liknande
Med mindre krävande h.t. så kan man nog spela tillräckligt högt 98% av tiden.
Så med tanke på omständigheterna hos mig så var resultatet minst sagt imponerande (men för femtielfte gången det var inte riktigt lika bra som mitt vanliga steg - och troligen ännu mindre bra vid extremt höga ljudtryck)
Detta borde räcka?
goodnight |
Think different.
|
Edited by - Lelle on 2003/12/15 23:06:12 |
|
|
OliT
Member
79 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 23:16:01
|
Jag tycker att det är intressant att se hur vissa är väldigt snabba på att omfamna negativ kritik, men nästintill avvisar positiv sådan.. Hur kommer detta sig? |
Norrlänning |
Edited by - OliT on 2003/12/15 23:22:45 |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 23:23:43
|
Jag vet inte om detta nämnts i denna mastodonttråd men apparaten ifråga testades i dagens nya hemmabiotidning.
Testet var receivers under 6000kr
HK AVR3500 Marantz SR4400 Sony STR DB790 Pionner VSX D712 Grundig AV5200 DD Panasonic SA-RX45
Panasonic RX45 kommer 3:a till 4:a
Utlåtandet är.....
"Panasonic är lite annorlunda. Snygg och kompetent som inte räcker riktigt fram ljudmässigt"
Tänkte att det kunde vara intressant.
Tidningen kanske är i handeln i morgon.
Edit: Stavfel |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
Edited by - Margaux on 2003/12/15 23:25:46 |
|
|
OliT
Member
79 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 23:27:25
|
Testade de återgivningen i tvåkanalsläge med de ändringar i delning och inställningar som finns ute på internet? |
Norrlänning |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 23:34:36
|
Olit:Det står det inte.
-Men det står även att det inte är klämlister för frontarna. -Att det finns en massa processorinställningar att leka med -Lyckad OSD
samt
"Fullt godkänd ljudmaskin som inte utmärker sig extra. Relativt öppet klart mellanregister parat med bra skjuts i mellanbasen.Lågbas återgivning utan sub känns lite tunn. Man kan ana en viss kantighet i ljudet"
samt
"Noterbart är fläkten som endast startar när den blir ordentligt varm"
|
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 06:59:32
|
Nu brukar ju inte biotidningarna koncentrera sig på musikåtergivning i tvåkanal, men nu blir ju en test mot konkurrenter i samma eller något dyrare prisklass ännu intessantare. |
Bravo |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 08:27:21
|
Ja där sköts den utopin om en budget high end i sank.... |
|
|
chrixter
Member
50 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 10:00:21
|
quote: Ja där sköts den utopin om en budget high end i sank....
verkar som så. Men det var rackarns skoj så länge som det varande! |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 10:35:13
|
Pga av hembio-tidningen? Hade dom sågat Krell hade nog ingen lyssnat.. jag ser fram ett test, när jag nu ska hinna med det. |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
crion
Member
503 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 10:39:58
|
Jag tänker låna hem den här Panasonicen innan Januari är slut, kommer att testa i två anläggningar, mot Arcam elektronik och Sunfire. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 10:55:10
|
Trevligt, återkom med en hårdvaru-recension om denna mytomspunna stärkare. |
|
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 10:58:05
|
" Ja där sköts den utopin om en budget high end i sank.... "
Well, slutsteg för upp till 20-25000:- är inte heller highend
Där ser man ISTORT sätt liknande resultat ljudmässigt, fast tydligen överdrivet, i nya hembiotidn. som i mitt test. |
Think different.
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 11:08:10
|
" Well, slutsteg för upp till 20-25000:- är inte heller highend "
Nä, men man börjar sniffa på det i de kategorierna... |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 11:45:05
|
Så när en vara kostar över 30 tkr så är det genast high end? |
Min fotosida på flickr
|
|
|
Dan Brickman
Member
1179 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 12:10:34
|
Nu börjar vi tangera gränserna för hifisnobberi
High end är för mig det allra allra bästa av det bästa. Då räcker inte 30 lökar
För 1000Kr får man ljud. För 5000Kr får man välljud. För 10000Kr får man hifi. För 20000Kr får man bra hifi. För 50000Kr får man riktigt bra hifi. För 1000000Kr får man high end.
STJÄRNSTOPP!!!!!
Jag kan leva med att få välljud men kommer inom kort att ha hifi igen för att sedan sikta mot riktigt bra hifi igen. High end får jag fortsätta att drömma om, det har jag aldrig haft och kanske aldrig kommer att prioritera (tror jag).
|
"My mistress eyes is nothing like the sun |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 12:23:30
|
Ja, HighEND är inte bara ljudkvalitet IMHO. |
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 12:33:07
|
Om Ni läser vad jag skriver så stod det "sniffa på det" inte att det var high-end.
I nästa lektion i "Hur man läser en text" så ska vi ta upp.... |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 12:36:34
|
IYHO ja |
|
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 12:44:08
|
Herrn förlåter dig för denna gång.... |
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/12/16 : 13:16:13
|
jag viste att det skulle bli diskussion
Fast vad som är och inte är och när o.s.v. highend finns, antar jag, redan diskuterat i nån annan tråd om jag känner herrarna rätt här på hififorum |
Think different.
|
Edited by - Lelle on 2003/12/16 13:16:55 |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
|
Topic |
|