Author |
Topic |
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 20:34:29
|
Kamma er nu! å ta dendär diskussionen över PM så tråden kan handla om pannan och faktiska lyssningsintryck!
Har någon, Sladd och MartinH borde ha utmärkt, möjlighet att bi/tri-ampa för att se vad pannan kan prestera då. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 20:38:45
|
Som sagt så tycker jag det är lite småkul med sånnahära diskussioner.. man kanske lär sig nått.. får la se vad M:en säger.
EDIT Ganska coolt att det går att bi/tri-ampa med den billiga Panasonic:en dock! |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
Edited by - henricsson on 2003/12/15 20:40:28 |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 20:46:46
|
Ja det borde väl funka, den har ju sex kanaler a 100W (öhhh, a eller hur:) men i alla fall. |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 20:54:46
|
Henricsson Nu får du väl ta konsekvens av ditt babblande. Du frågade Sladd hur många akademiska poäng han har, menandes ca (ungefär) 0. 160 blev svaret. Du fortsätter att babbla på tomgång. Skärp dig! Sedan att det går att bi-triampa med panasonicen är en annan femma. Dimitri |
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 21:05:34
|
Ett litet inlägg från audioasylum
Re: Panasonic SA-XR45 preliminary comment
Posted by longtimequadowner (A) on November 25, 2003 at 17:55:41 In Reply to: Panasonic SA-XR45 preliminary comment posted by RMcCoy on November 25, 2003 at 08:00:02:
Your quote - "I will probably replace the cord but I will let myself get familiar with it first" - is an extremely good idea. Mine (only the XR25) is beyond the third week of breakin now, and I'm still using the stock power cord, because if I'd changed it earlier I would have credited the unit's improvement with the change in power cord - I am going to be patient, I want to really hear the difference when that time comes. My experience - the first week is tough going - promising, but no krell killer for sure. Although the soundspace seems large-ish the first week, during the second week it widens, deepens, and most importantly sounds within the soundspace get FOCUS - making it seem even more plentiful. And let me tell you, when you hear sounds so precicely focused into a tiny space for the first time, even ultra-familiar recordings will scare the hell out of you (in fact, especially ultra-familiar ones because you figure you know it all, and aren't expecting anything new - makes you leap out of your skin). Vocals become much more readily apparant too. The third week is where the bass goes from not only plentiful - but adds tuneful and bouncy with no hint of midbass fat, and settles back to it's right place in the soundspace (presumably more focus). However, in the third week this settling in of the bass and focus did leave the upper ranges more starkly "out front", and there is a hardness that runs from the upper midrange (female voice) upward. That seems to have settled a bit in the last few days, but I don't know if that will go away - although that's one of the things the power cord upgrade is said to cure. Also, the lack of midbass fat with a less than full range speaker could make it a little screechy, but the JM Labs look to have a pretty full size cabinet there - might just be OK I think.
I'll replace the stock power cord in a couple of weeks, maybe. As I've posted before, I'm away from home and using this unit with an otherwise terrible rig - 20 year old massive 4 way cerwin-vega-likes with no speaker placement options, but even they can't hide this unit's prowess (or current upper range hardness). Now that I've researched my Quad 989's and have found their impedance to be minimum 6.2 ohms (surprised me!) I'll be hooking this little $300 panny to my $8500 quads when I get home, should be interesting. If the unit sounded terrible with my 20 year old cerwin-vegalikes I wouldn't make any conclusions, but that it sounds this good is certainly worthy of some conclusions - I'm sure the qualities will translate to higher quality (although possibly less forgiving) speakers.
One thing the panasonic does is readily identify poor recordings from good ones - it grows and shrinks as does the source, again - a seemingly direct link to the source with nothing added (except the current persistent hardness) or lost - and well it should be, it's got a direct line to your transport! I'm using the all-digital sony es receiver as a transport, with a quite cheap optical link - monster cable, I think (not to mention the panny is sitting atop it, and both are 1' from the left speaker - sad setup).
I tried the panasonic with a pair of Epos ELS-3's too, and it was awful - sheared my head off at the neck - the panasonic really needs a full range speaker so the bass balances the range - or at least one of deceiving you with a bass bump aka LS3/5a - but I'm in a larger room so it's not really fair to the Epos there. But without full range, many of the panasonic's strengths would be lost it seems - even now with these large woofers, I can hear subsonics that are quite "moving", but I only hear the "top" of them - but definitely in control it seems. It's difficult for me to contrast experiences with familiar recordings to my home rig, because the room and setup is so very different - but I'd love to hear it on a pair of Spendor SP100's - bigass woofers, non fatiguing - sounds like a match made in heaven if you have a large room (seated 10' or more from the speakers).
As I've posted before, I believe this unit is a sign of things to come, it seems to be a direct link to the source - for better or worse, but to my mind for the better. If this is what can be done for $300 by panasonic (mine is only the XR25), then I'll happily sit on this unit until the newer waves come out over the next couple of years - and wouldn't dream of buying anything but a fully integrated one box digital-input-direct any more - what a dream - I don't know if the coming Solar integrated amp will be direct digital input, but that will be one to watch too. I hear the panasonic's analong input is also quite good, good news for my tuner (haven't tried the built in!!! tuner yet). But if audiophiles ultimately only accept units with massive price tags and tubes sticking out the top, hard to see how we'll gain much...
Imagine if panasonic made only 4 channels, bridged them into 2 channels in antiphase as does the Bel Canto, and spent a few hundred more on parts quality - so overall, dropping 2 channels and raising the price to say, $1000 - thereby eliminating the need for any tweaks. Or maybe a built in digital crossover with the option to biwire instead of bridge? The future looks GOOD!
At $300, I think you'll get the "flavor" of things to come, and will wonder what could justify the 10x price tag of similar units from audiphile approved companies - but if it sounds 10x better, I'll be first in line. Just my 2 cents worth, but I'm an owner, not a speculator - and I enjoy music with it, without any tweaks. For other owners out there, don't be shy about posting what you're using in terms of transports / power cords etc, we'd all love to hear it - don't let the naysayer's scare you off! RMcCoy you didn't mention the model number of your "matching transport"...
smargo - your system isn't posted and you don't seem to be registered - would be good for us to know your background with this unit - reader or owner. If your quote "Mostly Everybody that owns one wants to tweak it to death or return it - not a good sign" were taken seriously, it seems everyone on "Digital Drive" and "Planar Speaker Asylum" must be dis-satisfied with their equipment, the tweaks never seem to end! I hate tweaks too, but tweaking is understandable in this case, as there appears to be a great class D digital amp buried in the panasonic, surrounded by the poor parts quality that yeilds a $300 price tag - and yet, it still sounds this good! In all those expensive transports and speakers, we'd expect the parts quality to be high throughout with no tweaks necessary - on a $300 panasonic, I don't expect high quality parts throughout by any means.
|
ombud för Intelligent Sound |
Edited by - räven on 2003/12/15 21:27:46 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 21:12:42
|
Zed: I föregående inlägg lät det inte som att han vore speciellt hemma i det området. Nu var han det och jag blev förvånad att han uttryckte sig på det viset då. Amp:ingen var ett svar på lasselite:s inlägg.
Men lite babblar jag nog på tomgång, likt många andra i denna tråd. Det hör väl till i sånnahära debatter. |
|
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 21:23:03
|
Nu får vi skärpa oss lite grann pöjkar
Men hur prisvärda är eg. t.ex. Krell i Sverige efter att den där vampyren till importör har lagt på sina 150% t.o.m. höjer priserna har jag läst nånstans fast dollarn går ned Skulle man räkna baklänges i priset på en krell, som jag antar monteras i nordamerika, så blir det inte heller så stor procent som går t. komponenter, antagligen mindre procentuellt än till P.
Betänk vad lågt pris (de flesta) det är på de nya digitala slutstegen mot "vanliga" t.ex. Grendel (iofs inget bra exempel eftersom den är "bara" med switchad (LAB-gruppens tydligen, en fågel viskade i örat) nätdel) som kostar en spotstyver mot en superkrell eller nya Yamaha s-steget för 4500euro som verkar extrembra.
Den digitala tekniken tycks fungera bra och ge billigare s-steg med bibehållen ljudkvalitet, vi har bara sett början, t.o.m. Jeff Rowland gör ett slutsteg med icepower modul(er) antagligen extremt dyrt
Självklart så blir en t.ex. yamaha MXD1 betydligt dyrare oxå med t.ex. 12 mm alu chassi, WBT kontakter etc.
Jag kan rekomendera att kolla in Yamaha MXD1 på nätet, kolla hur läcker den är invändigt låter den lika bra som den ser ut så..ännu mera |
Think different.
|
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 21:34:59
|
lol Panapower 25W med .1% dist i 8 0hm å 20W med .1%dist i 4 ohm POWAH!!!
Att säga att alla föreläsare har bra koll på näringslivet är ju lite fel men... I de flesta fall så är det faktiskt så...
Sen förstår jag inte vart sladd vill komma med sina argument om shakti, menar du att det är helt fel att shakti tillverkas superbilligt och säljs superdyrt? |
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 21:35:02
|
ok ang. P som jag testade, kom ihåg att jag testade den samma dag som jag tog ur den ur kartongen och den stod påslagen endast en timme innan lyssning.
Så vi kan väl säga som alla purister och "highend"människor, låter vi den bara spela in sig i några månader så låter den snart exakt som t.ex. krells masterklass
Å får vi dessutom byta nätkablage till nån dyr sak för kanske 15 000:- då når vi nästan himlen...sen finns förstås alla stenar och klämmor och fötter och månen i rätt fas med rätt energi från senaste solstormen |
Think different.
|
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 21:40:40
|
sladd, jag hoppas du inte tog allt för illa upp av mitt ogenomtänkta inlägg. Jag är inte här för nån personlig vendetta, vill bara lysa klarhet i saker som är otydliga för mig (o kanske en del andra). Du o andra sidan är ibland inte lite syrlig så du lär förhoppningsvis ta dethära med en klackspark. |
|
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 21:44:41
|
Jag säger igen att för de pengarna som den kostar så är den EXTREMT prisvärd. Vi snackar ett par procent som den inte gjorde lika bra, för dessa procent så får man pytsa ut kanske 20 000:- - 30 000:- till.
Jag kommer aldrig under dessa omständigheter att skaffa nån annan "påhängsreceicer" till min "vanliga" stereo än denna P, det skulle isåfall bli extremt för dyrt om det skulle vara nån mening med nåt annat.
Nu ska P stå i köket o spela på ett canton 5.1 system
Kan oxå tala om att jag var MYCKET skeptisk innan jag testade, jag var t.o.m. mycket skeptisk till alla de s.k. digitala s-stegen generellt, men det vete sjutton - det ser ut som om de digitala s-stegen verkligen är nåt att räkna med. |
Think different.
|
Edited by - Lelle on 2003/12/15 21:47:16 |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:05:17
|
" Låter väldans förtroendeingivande. Verkligen ett företag med bra organisation som kunderna kan lita på.
Jag vet inte vilka problem företaget du representerar lider av, men något borde kanske göras åt saken? "
Liite OT, men om du vet hur malsegment ska konstrueras för att få optimal freeness, konc. ,energibesparande, samt ångledande så kan du höra av dig (Vi har fått Svenska Energipriset)......för alla massatyper.
Tackvare vårt stora kundansvar/testvilja/idèrikedom kan vi hålla dubbla priser mot konkurenterna...men det är fortfarande erfarenhet och gissningar som driver oss framåt.
Ps Vi har ett antal finska forskare som jobbar åt oss....dom kliar sig mer i huvudet än vad vi gör..
Sorry, Panasonicen ja....den är säkert bland de bästa i klassen, det tvivlar jag inte på efter att ha läst recensionerna... |
Konsult hos Consulterna |
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:05:28
|
Lelle! Hur tänker du då när t.ex Homecinemachoice testat den och ger den 3.5 i sound samtidigt som den inte klarar att ge mer än 25Wi 8ohm och ännu mindre i 4ohm för att klara .1% dist
Även om vi skiter i disten så tycker ju inte dom att den är speciellt prisvärd ens och dom har ju testat det mesta, kolla på hardware reviews, www.homecinemachoice.com
Har du jämfört den med andra flerkanaliga i samma prisklass för detta bör man ju göra innan man säger att det är en extremt prisvärd produkt? Det kan ju vara så att alla flerkanaliga stärkare för under 10k är prisvärda |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:13:52
|
" Har du jämfört den med andra flerkanaliga i samma prisklass för detta bör man ju göra innan man säger att det är en extremt prisvärd produkt? Det kan ju vara så att alla flerkanaliga stärkare för under 10k är prisvärda "
Aj, den sved.... Nä allvarligt det LaZyWorM säger är ju helt rätt. Man ska nog prova lite fler system i samma klass innan man köper Panasonicrecivern. Det kan ju tänkas att samma debatt pågår på något annat Forum i något annat land men det gäller Sonys nya...eller Pioneers. |
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:14:00
|
LaZ... jag har lyssnat och om du har läst resten av tråden så ser du vad jag har testat mot
Som jag skrev för några tiotal sidor sedan så reserverar jag mig mot att jag endast testade med lite över normal lyssningsvolym, jag har inte kört den i ett laboratorium för att mäta disten vid full utnivå utan som sagt jag har lyssnat... vill du ha låga distvärden så ska du köpa japanskt - fantastiska mätvärden i laboratorium
Ev. ska en kompis testa den i mellandagarna, han har nu MartinLogan, Krell etc. vi återkommer kanske om det |
Think different.
|
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:16:09
|
Vilka andra receivrar kan då tänkas slå MarkLevinson23.5 istället för P (som iofs inte gjorde det)??? |
Think different.
|
|
|
räven
Member
3653 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:19:10
|
Måste bara berätta att jag tog en liten paus och gick ner och lyssnade på "pannan" och kan säga att det är helt otroligt att en så billig och liten "sketprodukt" kan låta så bra! Om det sitter nån och funderar på en ny stärkare så måste ni lyssna på den men ute i butikerna där denna säljs så lär det inte bli lätt den ska ställas om i menyerna så att div. filter och funktioner kopplas bort. Kan knappt vänta på att få byta nätbrunnen till en från furutech så jag kan använda min värsting-nätkabel. Förövrigt så har den en 7helvetes bra bas oxå(fast som en 17-åring), mina högtalare är specade att gå ner till 28hz. och det känns i golvet ordentligt när man spelar något med djupbas. Vad jag spelar med kan ni se i min profile. |
ombud för Intelligent Sound |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:21:28
|
" Vilka andra receivrar kan då tänkas slå MarkLevinson23.5 istället för P (som iofs inte gjorde det)??? "
Kanske alla dom som fick hägre än 3,5 i testet som nämndes ovan...och som ger mer än 30W. Bara att gå ut och testa pojkar. |
Edited by - Sanoj on 2003/12/15 22:23:19 |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:23:14
|
Sanoj, du har PM. |
|
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:32:51
|
har läst testet nu de testade alla fem kanaler samtidigt med de värden i dist ovan.
De spelade bara med "bio" ljud alltså ingen musik
Testet var på två sidor, ljudet avhandlades på kanske 10 % av texten - jätteseriös tidning
Deras betyg är inte, i mina ögon, värda nånting - småpojketidning
Ovan tidning ser värre ut än stereoreview som jag råkade köpa en prenumeration på i början av 90-talet (7:-/nr inkl. frakt kan vara en förklaring dock)
Vad är problemet, vad vill ni väx upp - ett liitet tips bara |
Think different.
|
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:34:35
|
Lelle! Tyvärr men jag bygger mina egna förstärkare jag kanske ska lägga på lite roliga seriekomponenter så jag kommer upp emot 1% dist
I vilket fall så menade jag inte att slå ner på din test, jag menar bara att t.ex Denon vunnit 90% av alla tester där man jmf flerkanalsrecievrar inkl. mot denna lilla panasonic, så är det inte helt otänkbart att flera personer kommer att gilla den bättre än Panasonicen. För mig så är 25W alldeles för lite då jag tycker om att lyssna ganska högt ibland och bara har 87dB känslighet på mina högtalare. |
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:42:02
|
ok
mina h.t. är bara på 85dB (tyvärr) o min. 3,3ohm (i basen), därav min ovilja att testa på mycket hög ljudvolym, vill INTE bränna några megnetostat element eller nåt
Men som sagt för mig så tyckte jag den tappade kraft i den djupaste basen när jag spelade så högt som jag vågade
Ang. dist, de oftast mest omtyckta s-stegen har inte så låg dist, speciellt inte rörsteg. Hög motkoppling ger tydligen låg dist men låter det bra??? |
Think different.
|
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:46:45
|
lelle, jag tror inte att något riktigt fint rörsteg eller transistor steg har över .1%dist, om man inte går tillbaka och tittar på de klassiska QuadIIorna t.ex. som jag tycker är klassiska men knappast allt för välljudande
Jag tycker alltid att stor motkoppling är bra ifall vi pratar klass AB stärkare |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:50:20
|
" mina h.t. är bara på 85dB (tyvärr) o min. 3,3ohm (i basen), därav min ovilja att testa på mycket hög ljudvolym, vill INTE bränna några megnetostat element eller nåt "
Så det är en kanonreciver som nästan slår Mark Levinson på fingrarna, men man kan inte spela högt på den...har jag fattat dig rätt?
Appropå testen på de olika sajterna kan man ha en uppfattning om både det ena och det andra, men faktum kvarstår att den inte föll alla på läppen. Kan man se det så utan att starta något gräl?
Jag uppmanar alla att låna hem det lilla miraklet och testa själva, och återkom gärna med lyssningsintryck.
|
|
|
Hajfi
Member
531 Posts |
Posted - 2003/12/15 : 22:51:00
|
Vad Per 2 skrev i sitt ursprungliga inlägg var ju att om man skulle köpa en förstärkare upp till 25000 kronor så skulle man provlyssna Panasonicen. Han påstod inte att den skulle klå alla förstärkare upp till detta pris. Han pratade alltså om en produkt som han ansåg vara mycket prisvärd. En integrerad digital hembioförstärkare på 6*100 w med en massa finesser för 4500 kr som dessutom låter bra. Du kan alltså köra en CD-transport rakt in i denna och slipper alltså DA, kabel mellan DA o försteg, försteg, kabel mellan försteg och slutsteg, slutsteg. Man får alltså helt enkelt mycket för pengarna. Jag tycker att detta låter som en prisvärd produkt. Jag har dessutom provlyssnat den (har redan skrivit om mina intryck så gör inte det här) och kan hålla med om att den är prisvärd. Sedan tycker jag att det är oerhört meningslöst att spekulera i om den slår den ena eller andra förstärkaren, om man sen inte ens har provlyssnat den själv så förstår jag inte vad man grundar sina åsikter på. Visst kan och skall man vara skeptisk men kanske inte så till den grad att man låser fast sig i sina fördomar. Visst har vi lärt oss att förstå att det kostar mycket pengar att konstruera ett bra transistorsteg, men här pratar vi ju faktiskt om en annan teknik och det är ju möjligt att det går att konstruera en lika välljudande produkt för lite mindre pengar. Själv tycker jag att det är helt logiskt att utvecklingen går framåt. Lägg noga märke till att ingen av oss (mycket få) som har provlyssnat denna påstår att den är någon mirakelmaskin. Det vi menar är att den presterar mycket bra i förhållande till dess pris. Det är detta som är det intressanta med den. Hade den kostat 15000 hade den antagligen inte fått sådan uppmärksamhet. Ingen har påstått att den slår Kjell, Mark Levengood eller Audio Regaine så ni som sitter med dessa prylar behöver inte sätta cognacen i vrångstrupen |
Stereotypen |
|
|
Topic |
|