HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny digitalförstärkare från Panasonic för 4500kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:41:25  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nattskift eller

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:42:04  Show Profile Send henricsson a Private Message
En sida på en halvtimme, inte illa!

Edited by - henricsson on 2003/12/15 18:42:26
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:43:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Henricsson:

Det är väl självklart att produktion läggs i låglöneländer för att ge maximal vinst

Jo, det funkar upp till en viss nivå. Sedan brukar ju konsumentmaffian se rött så fort någon tjänar en spänn. Om de visste de egentliga förhållandena rörande Kinaimporten så skulle de få både slag, hjärtinfarkt och psoriasis när de förstod HUR mycket pengar som ännu så länge tas av mellanhänderna....

Vi är dock inte överens i denna sakfråga. Din produkt är inte Svensk i mina ögon bara för att det är ett svenskt företag som beställer. Då är det en kinalåda. Och den som tror att det räcker med en spec till dessa länder och sedan rullar allt smärtfritt han har gruvligt fel.

Men det är en annan historia.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:43:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Då var det dags igen...

Vi har flera debatter samtidigt och de som är i sandlådan tillför inget.
Sluta hacka på varandra i offentlighetens ljus. Om Ni absolut skall göra upp så gör det via mail eller den PM-funktionen som vi har här på forumet./Pac
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:50:30  Show Profile Send henricsson a Private Message
Inget är smärtfritt innan etablering, sen tenderar det att vara grönt ljus så länge inget oförutsett inträffar.. men det kan det ju hända var som.
Kan du bekräfta dina uppgifter är jag idel öra. Har precis avslutat en kurs i försäljning & export samt kvalitetsteknik som jag läste parallellt. Skulle tro att mina eximinatorer han har lite bättre koll än du.. men man vet ju aldrig.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:52:15  Show Profile Send henricsson a Private Message
Pac,
Vissa tycker ju att det är lite småskoj, men vi får givetvis respektera din åsikt.

Vad är det som är så farligt eg.?
Svider det verkligen så hårt i andras ögon?

Edited by - henricsson on 2003/12/15 18:53:18
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:52:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ni läser teori va?

mvh

sladd

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:54:00  Show Profile Send henricsson a Private Message
Haha.. trodde nog du skulle säga nått sånt.. vår lektor/professor har nog ingen koll på verkligeheten.

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:54:19  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Ni läser teori va? "

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:54:56  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vad hände med respekten h, fy! Jag lägger iaf ner den här diskussionen nu.

Edited by - henricsson on 2003/12/15 19:01:31
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:57:26  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Inget är smärtfritt innan etablering, sen tenderar det att vara grönt ljus så länge inget oförutsett inträffar.. "

Du är välkommen i pappersbruk/gjuteribranchen..
Här byggs allt på hyffsade gissningar, men funkar oftast.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  19:00:25  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag hoppas återförsäljarna lagrar upp - efter denna publiceringen lär efterfrågan öka iaf lite.

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  19:07:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Nja, det tror jag nog han har. men han undevisar i teori och ingenting annat. I hans undervisning så framgår de modeller och teorier i en värld där marknadskrafterna på något sätt i huvudsak styr mellan handelshinder, förgiftade barnarbetare, olikheter i facklig inblandning, korruption etc etc.

Det är inget jag tror han har dålig koll på. Att redogöra för handel med bilar, spannmål, dataknow-how etc går alldeles säkert till på det sättet.

Men i hifivärlden så finns det utrymmen som han skulle skratta gott åt...

Det finns ju en del allmän kritik mot Shaktistenar, dyra kablar, hur mycket pengar som ligger i välljud kontra en produkts namn osv.

Många kunder och aktörer i denna konstiga branch går verkligen på myter och namn-imponatoreffekter. Detta utnyttjas såklart av en del. Som jag var inne på i en annan tråd så ogillar jag den falska marknadsföringen. Inte låglöneländer i sig. Men man bör köra med öppna kort.

Ett exempel som såklart bli lite maskerat och som inte befinner sig "i min närhet".

En 3-vägs högtalare beställs från kina. Den kommer ihopsatt, testad med mätinstrument och emballerad, båtfraktad och införtullad till Stockholm. Då står den i ca 1600:- paret exkl moms. Den säljs en hel del i detta land. Vad den kostar till konsument?

13 000:- paret.

Nu snackar vi Klondyke boys. Det enda felet i detta är att ursprunget hymlas med, varför är uppenbart.

Ge detta (helt autentiska) exempel till din lektor och fråga hur han ser på hifibranchen...

mvh

sladd

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2003/12/15 :  19:08:53  Show Profile Send jos a Private Message
Sladd,

Om du hittar din spade och hink tycker jag du ska gå ut o gräva lite i sandlådan.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/15 :  19:26:23  Show Profile Send lasselite a Private Message
Sladd och MartinH (i huvudsak):

Det spelar lixom ingen roll hur nyanserade och försiktiga ni är. Att som representanter för handlare av hifi i den högre skolan säga något minsta lilla negativt i en sånhär tråd, kommer med största sannolikhet att uppfattas som girigt, partiskt osv. Om ni dessutom kommer med tramsinlägg förstärker ni den uppfattningen.

Men det vet ni ju redan
Även solen har fläckar och det är trots allt mänskligt att fela.

PS. inte för att det hänt mig, men det jag har hört att det är så
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  19:42:54  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jo, det är väl riktigt lasselite, alla som har en anknytning eller jobbar med hifi är ju bara skit om de har en åsikt. Tacka vet jag folk som aldrig är härinne utan ler och säger "ja" åt allt de tycker är idiotiskt i sina egna butiker, (bara ni ger dem stålarna).

Visst förstår jag teorin bakom. Bara man säger "glass" så kan 100 pers tolka det som girigt, skev konkurrens, skandal, skitsnack om konkurrenter (!) och man skulle inte få uttala sig eftersom man är en sådan där....

Tro mig, jag vet.

Detta forum behöver folk med erfarenhet och åsikter. Nu är det mer pengagnäll och jantelag än någonsin härinne. Så länge alla kör med öppna kort borde det gå bra.

mvh

sladd

,edit, meningsbyggnad.

Butiksägare, Hificonsult

Edited by - sladd on 2003/12/15 19:44:16
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/15 :  19:59:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skojigt det här, fortfarande pratar de flesta debattörerna förbi varandra och egentligen om två olika saker.
Ibland råkar det handla om ungefär samma sak, ibland glider det in på om det är möjligt/troligt att en produkt i det lägsta prissegmentet producerad för film som främsta ljudkälla skall slå ett rent stereosteg som är 10 ggr. eller ännu dyrare ändå.

Sannolikheten för att detta skall vara möjligt förefaller rent empiriskt väldigt låg minst sagt. De lyssningsintryck som redovisats bekräftar detta då de dessutom ställer relationen apparaterna emellan inte bara ljudmässigt utan även i förhållande till pris.
Utfallet blir som påpekats sämre på alla punkter men, enligt recensenternas tycke, påfallande små skillnader.
Det vore intressant att höra någon jämförelse med likadant prissatta produkter eller låt säga upp till dubbla priset.

Helt klart förefaller produkten vara ett fynd i sin prisklass och skulle den vara jämbördig med låt oss säga stereosteg för det dubbla priset är den ett superfynd utan tvekan.
Digitaltekniken kan mycket väl innebära ett skutt framåt ljudmässigt till bra priser vilket då skulle komma alla konsumenter till godo.
Men för att den skall utnyttjas optimalt krävs det nog lika stor omsorg nu som med den gamla tekniken och det kostar pengar, därav slutsatsen att det är föga troligt att en apparat för så små pengar kan slå välgjorda konstruktioner som är 5-50 ggr. dyrare.

Bravo
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:02:28  Show Profile Send henricsson a Private Message
sladd, jag vet inte vad jag ska säga. Har du ens 1 akademisk poäng? Du svamlar i mörkret om saker du uppenbarligen har noll koll på. Det handlar inte om småbarn som måste jobba av pappas skuld som du kanske sett i nån gammal Nike-dockumentär. Du är helt ute o reser.
Om du vore insatt i den akademiska världen så skulle du veta att så gott som alla föreläsare har anknytning till näringslivet. Snälla, läs på lite innan du uttalar dig. Allt blir så mycket enklare då.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:03:42  Show Profile Send henricsson a Private Message
Eller har jag missuppfattat nåttt?

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:18:10  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Eller har jag missuppfattat nåttt? "

Ja, och inte lite heller...
Jag vet inte hur gammal du är eller om du har jobbat förut, men det är liite blåögt att tro att teori och praktik alltid överensstämmer.

Jag har oxå tagit mig igenom alla kvalitètskurser, produktionskurser..etc...etc och jobbar som Konstruktör/Produktionstekniker med allt som det innebär. Vad som ser enkelt ut på papper visar sig ganska ofta vara lite krångligare i verkligheten.

Och JA Sladd har ganska många poäng...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:23:56  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag vet inte vilket företag du arbetar på men det lider uppenbarligen av seriösa problem om det är som du säger.

"Du är välkommen i pappersbruk/gjuteribranchen..
Här byggs allt på hyffsade gissningar, men funkar oftast."

Låter väldans förtroendeingivande. Verkligen ett företag med bra organisation som kunderna kan lita på.

Jag vet inte vilka problem företaget du representerar lider av, men något borde kanske göras åt saken?

Det kan säkert bli krångligt men om man har koll på saker o ting så lär (hoppas jag) ev. problem redas ut.
Vi har gått igenom skräckexempel via div. (verkliga) case, "ert" företag kanske borde vara en kandidat för kommande årets kursare?

Edited by - henricsson on 2003/12/15 20:26:35
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:26:48  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

sladd, jag vet inte vad jag ska säga. Har du ens 1 akademisk poäng? Du svamlar i mörkret om saker du uppenbarligen har noll koll på.

Ta denna lilla text med till din Lektor och fråga hur begåvat det var att skriva så.

jag har 160 poäng så långt.

Jag förstår att du har väldigt många fler och bryter därför diskussionen så du inte behöver känna dig generad i all överlägsenhet.

mvh

sladd

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:29:56  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nu blev jag förvånad. Förstår nada av

quote:
Nja, det tror jag nog han har. men han undevisar i teori och ingenting annat. I hans undervisning så framgår de modeller och teorier i en värld där marknadskrafterna på något sätt i huvudsak styr mellan handelshinder, förgiftade barnarbetare, olikheter i facklig inblandning, korruption etc etc.

nu.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:30:57  Show Profile Send henricsson a Private Message
Av ren nyfiekenhet, 160p i vad?

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  20:34:19  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har ungfär lika många för sakens skull.

Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000