HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny digitalförstärkare från Panasonic för 4500kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:08:08  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag har inte hört produkten som den här tråden handlar om, men man kan ju säga så mycket som att dagens receivers med 6x100w har aldeles för klena nätdelar och för lite plats ( oftast ) för att kunna nå specarna. Vägen att gå är ju helt klart PWM. Ingen kylning och mindre nätdel för samma prestanda.

Det förvånar mig inte att den slår ut all konkurrens i sitt segment, men att den däremot konkurerar med dyrare grejer är jättekul och gör att i alla fall jag kommer att provlyssna den så snart jag får möjlighet.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:08:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
Sanoj: Vi som är positiva till den utan att ha lyssant har väl inte uttalat oss om hur den låter. Det gör dock ni som är negativa tyvärr....
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:09:34  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Sanoj: Vi som är positiva till den utan att ha lyssant har väl inte uttalat oss om hur den låter. "

Vad är ni så positiva för då..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:14:39  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Sanoj:Öööööööhhhhh För att det kommer produkter som gynnar oss konsumenter(pris kontra prestanda)

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:15:42  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag har väl för övrigt inte uttalat mig om hur den låter..., jag har dock uttalat mig om att jag inte TROR på att den nästan låter som ett ML steg. Sen har jag konstaterat utifrån de personer som recenserat den att den nog inte är något för mig iomed dess "gryniga diskant" och dess mellanregister...och att den saknar kraft under 40Hz..och klämlist och...

Men den är säkert prisvärd som jag har sagt förut.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:17:19  Show Profile Send marbrink a Private Message
Vi är positiva till recievern. Vi tror på tekniken, priset och givetvis blir man intresserad av produkten efter att ha läst omdömena om den. Men har inga förutfattade meningar om ljudet då vi inte har lyssnat än.
Hur ni kan kan vara så tvärsäkra på hur den låter tycker jag är smått otroligt när ni inte har lyssnat! Och vad ni gör i tråden när ni inte är ett dugg intresserade av den och anser den som skit förstår jag inte heller!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:19:43  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"...när ni inte är ett dugg intresserade av den och anser den som skit förstår jag inte heller! "

Återigen detta med läskunnigheten, Marbrink kan du tänka dig att läsa HELA mina inlägg innan du drägglar på tangentbordet...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:20:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
Du har ändå skött dig Sanoj och jag tycker det har gått bra att diskutera med dig.
Men MartinH och Sladd har inte tillfört något och borde inte vara i den här tråden!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:25:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
Sanoj: Du har trots allt väldigt förutfattade meningar om den även om du tror att den kan vara prisvärd...förresten var inte inlägget bara menat till dig om du inte förstod det...
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:26:41  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Marbrink:

Nu fattar jag hur de 11 sidor jag inte läst ser ut om ditt inlägg är representativt...

Du påstår en massa som jag inte skrivit, gör mig lite irriterad. Jag har inte sagt ett ljud om hur den låter eller att den är dålig. Var får du fantasierna ifrån?

mvh

sladd
,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:26:47  Show Profile Send mva a Private Message
Digitalt har inte det med ETTOR & NOLLOR och göra.

Världen har musik för dom som lyssnar!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:27:29  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Men de är väl kanske några av få personer på Forumet som har inblick i branchen och vad det kostar att ta fram bra hifi. Jag är helt övertygad om att alla som producerar (i detta fall) stärkare har full koll på vad som händer runt om i världen och när de anser att tekniken funkar kommer vi att se detta implanteras i kommande "high end" apparater från Krell, ML, Advantage, ... osv.
Jag tror inte att konstruktörer sitter med skyglappar och vägrar att ändra sig...

Men det är faktiskt så som Sladd säger att bra grejor kostar, vare sig det handlar om digitalteknik eller ej, tråkigt men sant.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:28:00  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vi ser nog förbi varandras inlägg litt..

Men Sanoj, detdära med grynig diskant & kraft under 40Hz (vart det nu stod nånstans) verkar du välja att tro på ist för parametrarna där P verkligen slog ML på fingrarna.. allt utifrån tre () personers omdömmen. På ett par högtalare du kanske inte ens lyssnat på - och ännu mindre rummet P/ML spelade i.

Men big-up, debatter av dethära slaget är både urkul att läsa & deltaga i! IMHO.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:29:58  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

"Du har skött dig, men du har inte skött dig, du har bidragit men inte du så du kan utgå...."

Var är min spade

HAR NÅGON SETT MIN SPADE BUÄÄÄÄÄÄ!!!!

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:30:07  Show Profile Send Sanoj a Private Message
På vad slog P ML på fingrarna..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:31:47  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

nu e hinken borta också!!!!!!

DET VAR VÄL F-N OCKSÅ....

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:33:28  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" De intryck jag fått av P i mellanreg. är att den låter något tunnare el. ljusare där men som sagt det behöver ju inte vara negativt, som nån skrev ovan så tyckte han att ML kanske låter för mörk el. varm istället.

En till reflektion är att tack vare värmen i ML så tycker jag nog att den låter något mer homeogen och behaglig än P.

Men eftersom det är highend kontra hifi, om man kan säga så, så är det den lilla lilla knappt hörbara skillnaden som gör det till ML´s fördel.

Som jag skrev förut ointresserade svensson kommer aldrig att höra skillnaden. Även intresserade kommer att få svårt i blindtest.

Nä det som var mest uppenbart var avsaknaden av "tryck" och nivå i den djupaste basen.
Har man h.t. som inte går ned till 20-40Hz så kommer man inte heller att upptäcka detta.
I övrigt så var basen mycket bra. "

Här ser då inte jag att Panasonicen slår ML på fingrarna....ser du

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:34:11  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

ML, vad är det? Martin logan? De e en högtalare ju. Skall vi starta en ny tråd om högtalare nu?

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:35:51  Show Profile Send henricsson a Private Message
sladd

quote:
Henricsson:

jag förstår hur du menar. Faktum kvarstår dock. Om detta skulle vara en revulotionerande produkt pga tekniken vilket skulle göra den konkurrenskraftig för 25 000:- så skulle nog trummorna slås på LIIITE hårdare.

Du visar det tydligt själv i ditt exempel. prylar byggs inte i vissa länder för att det skall bli så bra som möjligt utan för att det skall bli så billigt som möjligt och kunna generera så mycket vinst (och övervinst) som möjligt. Verktyg: sagor och sägner om att det är "lika bra som", precis som i alla brancher, även den traditionella hifi-industrin....

När det gäller svenska high end-företag så vet jag inte. Det beror på vilka du menar. När är ett företag "svenskt", när kan produkten anses vara "svensk"?
När ägarna sitter i Sverige?
När ägarna sitter i sverige samt har gjort själva konstruktionen och designen?
När ägarna är svenska, konstruktion och design är svensk samt någon sätter ihop 3 st kinesiskt prefabricerade och separat fraktade delar (låda, trafo, kretskort) utan ens lödkolvsbehov till en "svensktillverkad" produkt?

Jag anser att en produkt är svensk när företaget som tagit fram produkten ifråga är svenskt. Vart tillverkning sker är ganska ointressant om producenterna tillverkar produkterna efter krav & önskemål från beställaren (det svenska företaget).

Det är väl självklart att produktion läggs i låglöneländer för att ge maximal vinst. Men det behöver knappast drabba kvaliteten. Det var därför jag undrade om svenska hfif-företag lägger sin produktion utomlands..

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:36:08  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Ny tråd om fingrar dårå?

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:36:49  Show Profile Send henricsson a Private Message
"ML, vad är det? Martin logan? De e en högtalare ju. Skall vi starta en ny tråd om högtalare nu?"

Mark L.

Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:37:45  Show Profile Send henricsson a Private Message
sladd, nu drar du ner tråden till lägsta sandlåde-nivå.. plz don´t, det var ganska skoj innan...

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:38:19  Show Profile Send Dimitri a Private Message
4500 vs 45000
49000 vs 490000
Samma relation. 1:10
Kan inte låta bli att en gång till påminna dig Sladd om dina intryck då du recenserade Grendel:
(fritt ur minnet) "Det bästa jag hört oavsett priset". Och det tror jag på. Varför? För att du lyssnade på apparaten och andra mycket dyrare apparater.
Alltså: det är möjligt att en nydanande konstruktion utklassar elefanter.
Då återsår bara att lyssna på nykomlingen.
Dimitri
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:38:47  Show Profile Send henricsson a Private Message
Sanoj, minns inte har för mig att det var nått.. likvärdig då kanske? Vill helst slippa gå igenom tråden igen.

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:40:21  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ähh, 12 sidor. Det drar du igenom innan jag hinner hem...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.76 sekunder. Snitz Forums 2000