HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ny digitalförstärkare från Panasonic för 4500kr
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 21

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/15 :  14:09:32  Show Profile Send Margaux a Private Message
Neodynum
quote:
Får ju nästan gå och låna en sån här och testa....

Instämmer! Efter denna underhållande tråden kan man ju inte annat än lyssna på det lilla förmodade underverket. Frågan är om det finns matchande högtalare på On/Off?

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2003/12/15 14:10:13
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/15 :  14:29:22  Show Profile Send matså a Private Message
Där finns Audio Pro!! Mitt favomärke

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/15 :  14:37:13  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Lååååååååång tråd blev det.

Någon som jämfört med intregrerad runt 10 papp????????

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/15 :  14:39:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
sanoj: jag med..
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/15 :  15:14:55  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
ähhh!!!
Hur man än vrider å vänder på det så kommer man ju inte ifrån det faktum att den e ett litet plastpaket som har .9% dist, men jag ska lyssna på den någon gång när jag får tid...

Står doch fortfarande fast vid att det inte ger mig någon sexuell tillfredställelse att den testats med förstärkare som varit 10ggr så dyra, hade inte gett mig tillfredställelse om dom så varit 100ggr så dyra...
jmf. hellre med stärkare i samma prisklass... typ Denon 2804 eller den dyrare versionen 3803. Jag tror att Panan får pisk av dessa....

lol, måste ju också meddela att homecinemachoise som jag tycker brukar ha vettiga tester har utvärderat den och ger den 3,5 i Sound,
då jmf den såklart med flerkanalare i samma prisklass...
antagligen bye bye dream machine
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/15 :  15:37:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag fick dock ståfräs när jag hörde ett STORT Naimsystem hemma hos Naims VD i Maj i år..det var en nästan sexuell upplevelse
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/15 :  15:58:51  Show Profile Send lasselite a Private Message
MartinH du e för söt och förnekar dig aldrig.

Det skulle som sagt vara kul om någon kunde jämföra den mot en flerkanalare, men ännu roligare skulle det vara om nån kunde bi- eller tri-ampa sina högtalare.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  15:59:43  Show Profile Send henricsson a Private Message
"typ Denon 2804 eller den dyrare versionen 3803. Jag tror att Panan får pisk av dessa...."

Då lär Denon:en slå en ML för ~60kkr lätt.

Ärligt talat, vad baserar du det på? Denon är ju trots allt ett mikro-företag jämfört med Panasonic.

Jag förstår hur somliga inte klarar av tanken att en lite digitalare slår highend på fingrarna. Romantiken dör?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Edited by - henricsson on 2003/12/15 16:00:53
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  16:11:17  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

4 500:-

minus moms = 3 600:-

Butiken vill ha 35% marginal = 2 340:-

Generalagenten för sverige eller Europa vill ha säg 30% inkl tull = 1638:-

Någon i tillverkningslandet vill tjäna pengar på det hela också. Det är knappast vaktmästarn på fabrikslagret som ringer upp och fixar med försäljning, frakt etc....

Skall vi gissa på att själva ursprungsförsäljningen måste generera ett antal hundralappr per enhet om det skall kännas som någon idé för tillverkaren? För en tusenlapp kommer den alltså av bandet på fabriken.

Även om vi pratar om Kina eller Malaysia så kostar maskiner pengar och folk skall ha en skål ris om dagen.

Lägg 200:- för komponenterna om de är av högsta klass och en hundring för lådan.

Det mest fantastiska är att någon i sista änden tror att den skall konkurrera med hifi i ett segment annat än sitt eget! Utan att tillverkaren skulle göra världens största trumma av den nyheten...

Nej, jag har inte hört den och sällar mig i all stillhet till skampålen hos Sanoj och Martin H och hukar under Vecc:s salva om magiska stenar eller vad det var för fösök att skrämma liv i en för länge sedan av alla fysiskt förklarad konstruktion.

Vill man göra hifi av bättre kaliber så får man inrikta sig på det. Nya "format" eller "tekniker" räcker inte i sig. Men lägg denna digitala förstärkarteknik hos någon som har resurser och vilja att få till en konkurrent till Krell, Advantage, Linn eller what ever så blir det säkert också bra. Och säkerligen ganska kostsamt

Den var alltså prisvärd för att kosta 4 500:-? Det är väl gott så.

mvh

sladd

,

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/15 :  16:12:29  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Tittade förbi TeleMekano idag, dom har Pannan i sortimenet. Den stod i en stapel av Panasonic utr bland det enklare sortimentet, ej inkopplad för lyssning.. sedan hade dom sin "seriösa" avdelning med en hel del inkopplat typ pioneer onkyo etc runt 5-10.000 kr.

Dom verkar missat denna gobit helt?????

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/12/15 :  16:31:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
Eller så har dom kanske lyssnat på den
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  16:32:44  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jaha du sladd (inte förvånad över din kommentar) och hur ser det ut när ett litet hifi-företag (med produktion i Sverige) spottar ut några hundra apparater?

EDIT
Uteblivna ord i farten

Edited by - henricsson on 2003/12/15 16:39:12
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  16:38:50  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Henricsson:

jag förstår inte frågan.

mvh

sladd

,

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  16:41:17  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag förtydligar:

Om man beställer komponenter till 500 apparater kontra 50.000 apparater, svenska löner, produktions- & omkostnader kontra asiatiska; vart blir självkostnaden lägst? Givetvis den andra, men hur mycket? En hel del skulle jag tro.

Edited by - henricsson on 2003/12/15 16:41:54
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/12/15 :  16:42:40  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nu är jag dåligt insatt i svenska high-endföretag, är produktion & utveckling inhemsk?

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/12/15 :  16:42:41  Show Profile Send lasselite a Private Message
45 000:-

minus moms = 36000:-

Butiken vill ha 35% marginal = 23 400:-

Generalagenten för sverige eller Europa vill ha säg 30% inkl tull = 16 380:-

Någon i tillverkningslandet vill tjäna pengar på det hela också. Det är knappast vaktmästarn på fabrikslagret som ringer upp och fixar med försäljning, frakt etc....

Skall vi gissa på att själva ursprungsförsäljningen måste generera ett antal hundralappr per enhet om det skall kännas som någon idé för tillverkaren? För tio tusenlappar kommer den alltså av bandet på fabriken.

Även om vi pratar om sverige så kostar maskiner pengar och folk skall ha en volvo, en villa, hund och några hobbys samt något skräp kallat semester.

Lägg 200:- för komponenterna om de är av högsta klass och en hundring för lådan.

Det mest fantastiska är att någon i sista änden tror att den skall konkurrera med hifi i ett segment annat än sitt eget! Utan att tillverkaren skulle göra världens största trumma av den nyheten...

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  16:57:21  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Henricsson:

jag förstår hur du menar. Faktum kvarstår dock. Om detta skulle vara en revulotionerande produkt pga tekniken vilket skulle göra den konkurrenskraftig för 25 000:- så skulle nog trummorna slås på LIIITE hårdare.

Du visar det tydligt själv i ditt exempel. prylar byggs inte i vissa länder för att det skall bli så bra som möjligt utan för att det skall bli så billigt som möjligt och kunna generera så mycket vinst (och övervinst) som möjligt. Verktyg: sagor och sägner om att det är "lika bra som", precis som i alla brancher, även den traditionella hifi-industrin....

När det gäller svenska high end-företag så vet jag inte. Det beror på vilka du menar. När är ett företag "svenskt", när kan produkten anses vara "svensk"?
När ägarna sitter i Sverige?
När ägarna sitter i sverige samt har gjort själva konstruktionen och designen?
När ägarna är svenska, konstruktion och design är svensk samt någon sätter ihop 3 st kinesiskt prefabricerade och separat fraktade delar (låda, trafo, kretskort) utan ens lödkolvsbehov till en "svensktillverkad" produkt?

Laselite:

Skoj fast fel.

mvh

sladd

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/12/15 :  17:03:52  Show Profile Send sopwith a Private Message
Kul tråd...., vadå hiend, vemsomhelst kan väl bygga ett vulgostort asfult monstersteg med jättetrafos, massor av trissor och diverse andra komponenter för att sedan hälla ner detta i en låda stor som en halv spis, lika varmt blir det ju oxå....., priset sätter vi därefter, att däremot lyckas med konststycket att bygga en multikanalare med ALLT inklusive radio som låter, för 5000:- allt förpackat i en låda stor som et A4 ark borde väl kallas en bedrift, oavsett vem som bygger den....., skall bli kul att se hur dom stora drakarna tacklar den digitala tidsåldern, inte f.n kommer dom att få det lätt.........

mvh
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/15 :  17:14:12  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Produkter som "tävlar" mot många gånger dyrare konkurrenter finns det gott om, om man får tro tillverkare/säljare/recensenter.
Det är en ofta förekommande fras och motiveras nästan alltid olika: tillverkningssätt, (ny) teknik, korta frakter, färre mellanled, entusiastdrivet osv, etc, mm, m.fl.

Klass D teknik verkar vara enklare och billigare att framställa än traditionella transistorförstärkare. Bl.a. har jag hört att matchning mellan trissorna är mindre viktig vilket isf gör konstruktionerna mycket billigare att tillverka. Hurvida man tycker att Klass D låter bättre än "hederlig" trisse-teknik är en annan fråga.

My 2 cents...

// Pär, med rätt att glögga!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/15 :  17:14:26  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Sopwith:

Håller väl med i princip i allt du säger. Hög prislapp ger i sig ingen ljudvinst lika lite som det digitala formatet.

mvh

sladd

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/15 :  17:41:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag kan inte säga att den låter bra eller dåligt. Men jag börjar bli jä#*igt trött på alla som inte har lyssnat men tror dom vet exakt hur den låter!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/12/15 :  17:48:45  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Fånig diskussion!!!
Lyssna på den och hör sen!!!
Jämföra med annat, varför är det så viktigt(den kostar 4500:-).
Låter det riktigt bra så gör det det och det gör inga 2-kanalare i den prisklassen!
Det är många som har anknytning till Hifi branchen som uttalar sig negativt om produkten utan ha lyssnat på den,dom framstår som girigare och enkelspårigare än gollum i den här tråden

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/12/15 :  17:53:30  Show Profile Send nin a Private Message
Hmmm...Intressant tråd. Är lite intresserad av denna som 5.1 förstärkare, hur låter den som det? Har del alla formaten?
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/15 :  17:58:41  Show Profile Send DIYamps a Private Message
hmmm digital förstärkare ??? innebär det klass D eller ???
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:03:39  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Det är många som har anknytning till Hifi branchen som uttalar sig negativt om produkten utan ha lyssnat på den,dom framstår som girigare och enkelspårigare än gollum i den här tråden "

De är kanske inte bara de som är enkelspåriga om du tänker efter...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page
Page: of 21 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000