HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 HFLS-1 vs. Nautilus 804
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/07 :  15:37:22  Show Profile Send thompa a Private Message
Ok boys and girls, nu har ett par Nautilus 804 fightats med att par HFLS-1. För att bara nämna det är testen inte speciellt vetenskapligt utförd och kan därför tas med en nypa salt. Inget som sägs eller skrivs här skall tolkas som någon vedertagen sanning. Tanken med testet var bara att få ett hum om hur hembyggerna står sig mot kanske en av världens bästa högtalare (skryt, skryt, javisst. Men en litet uns av sanning är det )

Testet begicks i ett vanligt normalt möblerat vardagsrum. Dock är det rätt stort, 25-30m2 med en takhöjd av 2.70m. Testdeltagare var jag själv samt 3-4 arbetskamrater (en råkade titta förbi mitt i testet). Jag är väl den mest "audiophila" i skaran, men det fanns även andra med som har ett stort intresse för musik och hifi. Vad vi gillar för musik sinsemellan skiljer sig åt, vilket vi såg som en fördel i testet.

Kringutrustningen bestod av en Wadia 22 som drivverk kopplad med At&T glasfiber till dacen som är en Wadia 12. Från dacen kopplades sedan en balanserad signal till en Thule IA-350B via en Aurora-kabel. Från Thulen användes QED Genesis Silver Spiral ref. Nautilus kördes biwirat medans HFLS-1:an kördes singlewire. Nautilus och HFLS-1 stod på SD-fötter vid testet. Stativ fanns inlånade för HFLS-1:orna.

Hur är HFLS-1:orna byggda? Jo, enligt de ritningar som finns. Inga mod utöver det som är gjort i beskrivningen finns förutom att framkanterna inte är fasade (detta berodde på den torra faneren).

Filterkomponenterna är lite "finare" än biltemas. Se nedan:
* Spole till diskant är en bandspole
* Spole till bas är en Tritec
* Alla motstånd är metalloxidmotstånd
* Alla kondingar är Audyn-Cap MKP

Alla värderna för komponenterna är desamma som finns i artiklarna kring HFLS-1. HFLS-1:orna hade runt 100 timmars inspelningstid vid testet.

Musik som användes var följande:
Yello - Baby (spår 2-Rubberbandman, 3-Jungle Bill, 7-Drive Driven)
5:e elementet - filmmusik (spår 2-Mondoshawan, 14-Lucia Di Lammermoor , 15-The Diva Dance)
Rammstein - Live Aus Berlin (spår 1-Spiel mit mir, 12-Engel, 14-Tier)
Grieg - Per Gynt (spår 4-Åses död, 5-Solweigs sång)
Dire Straits - Brothers in arms (spår 4-Your latest trick)
Melanie C - Northern Star (spår 13-Never be the same again)
Nirvana - In utero (spår 1-serve the servants, 4-rape me)
Kari Bremnes - Svarta Björrn (spår 1-Sången om fyret ved Tornehamn, 3-sången om kordan damen skal vare)
Eva Dahlgren - Lalalalive (diverse spår)
Killing Joke - The chaos that pain built

Testet i sig självt gick till så att vi lyssnade igenom låten en gång på HFLS1:orna. Därefter tog vi och lyssnade om på intressanta partier av låten. Bytet utfördes och vi lyssnade igenom låten på Nautilus. Vi noterade skillnader och lyssnade sedan ett par gånger på de tidigare nämnda intressanta delarna för att sedan byta tillbaka till HFLS-1:orna. Intressanta delar är här subjektivt och valdes lite beroende på vilken deltagare som önskade höra en speciell del av låten lite mer ingående. Ja, så här höll vi på i åtskilliga timmar...

Resultaten då? Joo, jag hade tänkt att dela upp dem i olika delar. Först en som beskriver de olika registren, sedan lite om placering och slutligen lite allmänna intryck. Here we go!

Djupbasen
Jaa, vi började med HFLS1:orna och lyssnade på Bremnes. På speciellt spår 1 i inledningen finns det några riktigt, riktigt djupa basgångar. Samma gäller för 5:e elementet spår 2 och 15. HFLS-1:orna spelade otroligt djupt med tanke på deras storlek. Alla var förvånade och tappade nästan hakan. Djupbasen var kontrollerad och fin och den kändes inte ansträngd. Thulens 2*350W kopplade ett järngrepp och det hela flöt på fint. Vi bytte till Nautilus och spelade samma spår igen. Vid första anslaget på pukan kommenterade en deltagare; "Ojj fan, var det så här det skulle låta?" Ja som ni förstår gräver Nautilusen djupare och återger musiken mer fysiskt. Inte så konstigt kanske med tanke på att det är en bastant golvare... Hursomhelst gör inte HFLS-1:an bort sig. Den spelar till sin gräns, sedan försöker den inte mer. Det som är kul är att den låter fint hela vägen dit!

Midbasen
Här testade vi med lite snärtigare låter. En av deltagarna hade med sig sin trance/dance-samling och den funkade ju utmärkt för detta syftet i alla fall Vi provade även med en del Rammstein och Killing Joke. Midbasen hos HFLS-1:an visar sig återigen vara torr och snärtig. Nautilus spelar något "köttigare" och kanske bjuder lite mer på sig själv. Vad man dock tyckte var bäst rådde det faktiskt delade meningar om! Här beror det också på vilken typ av musik man lyssnar på, men som sagt, ronden blev jämn.

Mellanregistret
In med Dire Straits, Bremnes, Eva Dahlgren och lite Sophie Zelmani. Det är bara att konstatera; Nautilusen kör åttor kring HFLS-1. Inte för att HFLS-1:orna på något sätt är dåliga, tvärt om. Men med Nautilusen blir djudbilden både bredare och djupare. Detaljrikedomen är större och det hela låter sammantaget mycket naturligare. Eva och Sophie stod nästan i rummet...

Diskanten
Här visar sig åter HFLS-1:orna på styva linan. I tex Melanie C spår 13 blir "t"- och "s"-ljuden något vassa med Nautilus. HFLS-1:orna känns mer fårlåtande, varför de också upplevs som mer lättlyssnade. Nautilus spelar över lag något skirt, luftigt och detaljerat på gränsen till lätt påfrestande. Detta upplevde ingen att HFLS-1:orna gjorde. Lägret var återigen delat. Nautilusen uppfattades mer högupplöst men kunde vid dåliga inspelningar visa lite vassa tendenser. HFLS-1:orna lite mindre upplösta men var också mer förlåtande som sagt.

Rumsplacering
Vi upplevde alla att det var lättare att placera HFLS-1:orna optimalt i jämförelse mot Nautilus. Joo, golvarna är tyngre men det var inte det jag syftade på Då det gäller rumsplacering av musiken (instrument etc.) var den mycket, mycket bra för HFLS-1:orna. Ganska jämt skägg här alltså mellan kombatanterna!

Allmänt
Jaa, hembyggerna var en riktig överaskning. Jag kommer inte att byta ut mina Nautilus, men med tanke på pris/prestanda skulle jag nog våga rekommedera HFLS-1:or framför 804:or, för så bra upplevde vi i panelen att dom är! Japp, det är surt att krypa till korset och påstå något sådant, men jag är ärlig i alla fall... Annars är väl den positiva biten kring HFLS-1:orna att de är relativt lättplacerade, spelar med auktoritet trots volymen, är lättlyssnade och förlåtande. De har även en torr och korrekt återgivning. Då det gäller det positiva kring Nautilus är det den kotrollerade djupbasen, det naturliga mellanregistret och den högupplösta diskanten man vill åt (Hoppsan var det allt det? ). Ja, man skall ju inte glömma finishen heller... Det negativa kring HFLS-1:orna var att de enligt vissa deltagare lät FÖR torrt och "korrekt". Detta skall väl tolkas som att det inte riktigt svängde med dem när man spelade trance/dance-musik. Några tyckte även att man tappade för mycket i basregionerna när man lyssnade lågt (typ att den är något olinjär). Nautilusen var det nästan ingen som tyckte något nagativt om. Det enda som ventilerades var att diskanten på någon av låtarna tenderade att bli vass.

Japp, det var vårt test det! Det kan säkert förbättras på 1000 olika sätt, men nu blev det så här. Jag har säkert glömt något, så det är väl bara att fråga på! Som en fotnot kan nämnas att 2 av deltagarna nu påbörjat HFLS-1 byggen...

/Eder Nautilus-HFLS1-testare



B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2003/12/07 :  15:55:18  Show Profile Send knoxville a Private Message
Låter lovande! Jag är snart klar med mina HFLS-1:or och när de spelar så pass bra jämfört med en kanonhögtalare som 804 blir man ju rätt förväntansfull.

Har själv bara några sunkiga AP Black Pearl, så det lär ju bli ett rätt stort hopp uppåt i kvalla på ljudet BP:na är ju så jäkla dåliga i mellanbasen...och nedre mellanregistret är alldeles för dominant, så det låter lite skrikiga och tunna tyvärr... Dock väldigt bra diskant tycker jag.

Tror HFLS-1 kommer passa ypperligt till min NAD också. Rätt mycket rock 'n roll över den stärkaren...

Tack för en bra recension thompa!

/Knox


TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

Edited by - knoxville on 2003/12/08 20:40:39
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/12/07 :  16:48:35  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Spännande med jämförelser och åsikter. Ska bli kul att se vad mina presterar då de är färdiga. Kanske de står upp bra och kanske bättre än mina andra hembyggen , Pro ac klonen.




*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/07 :  16:52:08  Show Profile Send thompa a Private Message
Tack själv! Har funderat på att ställa mina HFLS-1:or i sovrummet tillsammans med någon 2-kanalare. Har sneglat lite på NAD 320BBE kan villigt erkännas då den fått så fin kritik. Med andra ord väntar jag nu på ett test av HFLS-1:orna tillsammans med NADen

/Thompa

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/12/07 :  18:50:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Kul att se att du genomförde testet thompa! Intressant för att ta i ordentligt i underkant..
Att de överhuvutaget når över "ankelhöjd" på 804'orna är en bedrift i sig, imho. Att de sedan kan jämföra sig i vissa avseenden imponerande.

/Pac

P.S. är det OK att flytta denna tråden till reportage?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/07 :  19:13:35  Show Profile Send thompa a Private Message
Javisst är de imponerande Jag hade helt ärligt inte heller trott att de skulle ha en chans att kunna jämföra sig på någon punkt. Nu kommer jag väl att få hur mycket skit som helst från "icke-DYI:are", men som sagt vi var flera som lyssnade och det lät fånigt bra!

Flytta tråden du!

/Thompa

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/07 :  20:35:51  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Riktigt intressant och välskrivet test, särskilt kul eftersom ni jämförde ett bra hemmabygge med en näst intill referenshögtalare!

Att två av er redan börjat snickra på högtalare säger väl en hel del..

Är ju väldigt individuellt att beskriva, men hur hög volym lyssnade ni på? Tyckte ni att stativaren lyckades fylla upp rummet bra trots att det var ganska stort? Måste ju vara i största laget för HFLS-1 även om jag antar att din förstärkare kan trycka ur dem allt som finns

Ang. 1000 fel så har jag då läst betydligt sämre recensioner i tidningar så tummen upp för den!!




www.linnforum.se

Edited by - Sony on 2003/12/07 20:36:21
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/07 :  20:51:49  Show Profile Send thompa a Private Message
Oj, tackar och bockar för berömmet!

Det intressanta var att man kunde spela riktigt högt med HFLS-1:orna utan att de började låta illa. Faktum är att de blev "linjärare" vid högre ljudnivåer och vi upplevde att basen kom i bättre samklang med mellanregistret och diskanten då. Nautilusen låter så att säga jämnare över hela volymskalan om du förstår hur jag menar?

Ojj, hur hög nivå... Ja katterna flydde hals över huvud och jag antar att vi hördes till de närmsta grannarna. Nää, men vi provade att spela riktigt högt, dock har Thulen kunnat vräka ur sig betydligt mer fast det kändes redan plågsamt vid den nivån vi låg på ibland

Jo, rummet är nog lite för stort för HFLS-1:orna. Det är antagligen därför basen upplevs bli tunn på låga volymnivåer. Faktum är att jag har en B&W subba som vid en del tillfällen t.o.m. hjälper 804:orna på traven. Dock var den aldrig inkopplad under testet!

804:orna fyller helt klart rummet bättre, men jag måste ändå säga att HFLS-1:orna gjorde ett utmärkt jobb. Det är ju lite att jämföra äpplen och päron, men i alla fall

/Thompa

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/12/07 :  23:40:29  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Så det lät bättre vid högre nivåer, var inte illa! Tror jag förstår vad du menar, vi "lagom hög" nivå så kommer de låga ljuden fram på ett lagom bra sätt, och även om man inte spelar som om trummorna står 5 meter bort så är de i närheten iallafall.

Varför jag var lite nyfiken var att jag förra helgen jämförde ett par stativare och golvare i samma storlek som hfls-1 och 804:orna. Man kom upp till en viss ljudnivå på stativaren men sedan blev det som inte så mycket högre när volymen höjdes. Kan dock ha varit slutsteget i vårat fall, relativt sett var det hyfsat kraftigt men inte av Thulens kaliber då
När vi drog på hade golvarna mer pondus, trumljuden fick ett tryck bakom sig som inte stativaren mäktade med, men å andra sidan gjorde stativaren åttor runt den större högtalaren på typ norah jones...som vanligt får man i viss utsträckning kompromissa..oj, ska inte spamma din tråd om det..




www.linnforum.se
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/08 :  14:53:47  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Kul test! Tackar för intressant läsning!

Mvh,
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/08 :  15:05:00  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det är inte utan viss stolthet man kan läsa att HifiForum.nu fått ihopp nått så bra!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/12/08 :  15:13:17  Show Profile Send Wacko a Private Message
Trevlig läsning Får dock se hur det låter hemma ikväll då mina förhoppningsvis blir färdiga och inkopplade
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/08 :  17:45:51  Show Profile Send thompa a Private Message
Varning, varning... Ha tålamod med dem eftersom de kräver en hel del inspelning innan de kommer i form. När väl HFLS-1:orna är inspelade, då börjar det roliga

/Han som låter som en försäljare

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/12/08 :  21:53:24  Show Profile Send Wacko a Private Message
Såja nu låter dom
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/09 :  00:02:51  Show Profile Send thompa a Private Message
Kanon! Hoppas de kommer att låta lika bra som mina Vad har du för komponenter till filtren?

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/12/09 :  12:45:22  Show Profile Send Wacko a Private Message
Köpte grejorna på Elfa, så jag vett fan vad det e för stuff, men de t e inte helt kasst iallafall ( hoppas jag =)


Vad e det mest markanta man kommer märka när dom börjar bli inspelade?

Oj ursäkta för att jag spårade ur din tråd



Edited by - Wacko on 2003/12/09 12:46:37
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/12/09 :  12:48:26  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Trevligt test! Mer sånt Det har ju sina förtjänster att jämföra äpplen med päron då och då och dessutom kul att ni var flera med blandad erfarenhet.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/09 :  19:58:21  Show Profile Send thompa a Private Message
Tackar igen

Det mest markanta... Jag höll på att säga allt. Nää, men jag upplevde att mina blev lättdrivnare och släppte mer i framförallt basområdet. Diskanten har fått en liten förhöjning också, men den är absolut inte störande. Jag måste dock nämna att filtren och dess komponenter även har betydelse för inspelningen. Mao är det inte säkert att du upplever det på samma sätt som jag.

Vad tycker du om dom hittills?

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/12/09 :  20:02:13  Show Profile Send Wacko a Private Message
Ja du Thompa vad kan jag säga. Jag e GRYMMT nöjd, har suttit å kastat i skiva efter skiva å bara njutit ( tillägas ska att jag vart utan div. delar i min stereo ett par månader =) Men första Intrycken e kanon å blir det bättre å bättre så vet jag vad jag gör i vinter
Go to Top of Page

thompa
Member

193 Posts

Posted - 2003/12/09 :  22:08:58  Show Profile Send thompa a Private Message
Gör tre till så har du ett grymt surround-system! Toppa med en liten subba, och du har det du behöver för en lång tid framöver

B&W Nautilus 804 - HTM2 -ASW 2500, Thule IA350B, Wadia 12, Wadia 22

Edited by - thompa on 2003/12/09 22:59:47
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/09 :  23:37:59  Show Profile Send hal a Private Message
Trevligt test Thompa. Ger extra inspiration inför vårt bygge som startar snart.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2003/12/10 :  13:36:06  Show Profile Send d_kay a Private Message
intressant!. Så nästa Officiella DIY projekt på HIFIforum blir väl att klå 804:an?. (Nu när jag hört att de är bättre än Dynaudios 42'or)
.

Om jag ska klaga på nåt så vore det ett roligare namn på bygget. HFLS-1 är lite intetsägande och jobbigt att uttala.Varför inte helt enkelt "HF1" eller "LS1"

Tangbandare rulez!
Go to Top of Page

Wacko
Member

210 Posts

Posted - 2003/12/10 :  18:14:26  Show Profile Send Wacko a Private Message
Nja inge surround för min del
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000