HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Digisnake Two vs Supra EFF-ISL
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/11/28 :  14:15:05  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Jag har under en tid nu haft två kablar inkopplade mellan min cd/dvd och försteg.
Det är följande;
Digisnake Two (kopplad digitalt ut/in)
Supra EFF-ISL (kopplad via den analoga ut/in)

Båda kablarna är rätt så nya. Jag kanske har spelat dem i ca. 4-5 timmar. Så de är ju "råa" och inte riktigt inspelade.
På Ljudmakarn i Stockholm där jag köpte Digisnaken påpekade säljaren att den behöver lång inspelningstid. Så mina upplevelser kan ju ändras vad tiden lider.

Mina upplevelser är iallafall att Supran kör åttor kring Digisnaken. Det gäller framförallt i mellan- och diskanregistren.Det känns som att Digisnaken har svårt att släppa från högtalarna medan Supran spelar öppet även vid lägre ljudnivåer. Skillnaden är markant vid röster/sång.
Basen tycker jag håller samma klass från de både kablarna.

Det kan ju tänkas att D/A omvandlarna gör sitt för skillnaden.

Finns det någon annan som har haft liknande upplaevelser så vore det roligt att få ta del av dem.

Min utrustning vid "testen" har varit:
CD/DVD: H/K DVD 25
Försteg: Rotel RSP-1066
Slutsteg: Rotel RB-993
Högtalare: Canton Karat S8DC

Uffe

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/11/29 :  17:53:11  Show Profile Send oliver a Private Message
Lång inspelningstid är hifi handlarnas påhitt för att man ska passera ångerveckan.
//////////////// Sven-Åke //////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/30 :  05:28:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nja, inte helt och hållet väl.

Här är det ju många olika faktorer som avgör, inte bara kabeln utan även dacarna, utgångarna och ingångarna.
Svårt att veta vad som beror på vad.
Dock bör nog kablarna spelas in en 50-100 timmar innan man kan göra en riktigt ordendlig jämförelse.
Problemet är väl dock att grundkarakteristika sällan ändrar sig i alla fall, det blir inte som en helt ny kabel, men olika register kan definitivt öppna upp sig.


Bravo
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/30 :  09:56:19  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Lite konstigt dock att testa dessa två kablar och säga att en är bättre/sämre när man använder en digital och en analog. Skulle heller se en test med mellan två digitalkablar eller liknande istället. Ditt resultat beror nog nästan mer på dina dacar än kablarna.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/11/30 :  14:37:24  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Måste nog hålla med tober där... du jämför ju två helt oklika saker. det du har bevisat är att dacen i cdspelaren är kanske bättre än den i ditt försteg. =)
Om jag var du skulle jag antingen välja att jämföra digital kablar eller analogkablar.
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/12/01 :  20:57:16  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Det är förstås som ni påpekar. Det är nog mer skillnaden i de olika dacarna som ger det skillda resultatet.
Det konstiga är att dacen i förförstärkaren är "sämre" än den i dvd:n. Med tanke på prisläget mellan de två. (försteg ca 18´ och dvd ca 4´kr).
Men jag tycker ändå jämförelsen kan vara kul.

Jag kommer att fortsätta att jämföra digitalkabel mot annan digital och analog mot någon annan dito.


Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/02 :  03:08:46  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det ger nog lite mera ja. I alla fall vet man vad som är vad.

Bravo
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/12/03 :  06:03:56  Show Profile Send JM a Private Message
Oliver ! Både sant och roligt !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !

Edited by - JM on 2003/12/03 06:04:34
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/07 :  02:04:46  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
UFFE T: Det är som de andra påpekar...din jämförelse blir lite missvisande.
Jag kör själv med digisnake two i min hembioanlägg och jag tycker den är helt ok.

Mvh,

Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:35:04  Show Profile Send UFFE T a Private Message
hifirocker: Jag vet inte om jag gjort något fel vid inkopplingen av kabeln men ljudet är komprimerat och framförallt röster och övre frekvenserna låter dovt.
(Kabelriktningen är rätt).
mvh,

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/12/08 :  12:24:55  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det är som sagt nog inte kabeln främst som spökar, utan DAC:en.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/09 :  23:41:39  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
UFFE T:
Har du möjlighet att testa kabeln i någon annan anläggning?
Borde ge dig svar på vad som är fel, eller byt ut kabeln mot en annan, ännu enklare.

Mvh,
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000