HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Signalkabeltest Eichmann vs. Supra
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/28 :  17:22:44  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Efter den lilla forumsträffen i Lund som jag var på igår blev suget efter ett litet signalkabeltest i min egen anläggning stort. Jag har jämfört kablarna för länge sedan men nu tyckte jag det var dags att göra en lite seriösare utvärdering och frächa upp minnet.
Det handlar bara om två signalkablar, men ändå, håll till godo:

Eichmann eXpress 6 2100:- (har bullet plugs såklart!)

Supra EFF-ISL med bullet plugs, med andra ord en modifierad kabel.
Kabel i original kostar 750:- (med supras egna kontakter) + bullet plugs 450:- = 1200:-
Om du låter Ljudmakarn löda till dig går det hela på 1400:-.
Fast det smartaste är ju att köpa EFF-ISL på lösmeter och själv löda på bullet plugs.
Då kan du nog komma ner i 600-700:-.

Eftersom båda kablarna har bullet plugs så är det ”bara” själva kabeln som skiljer dem åt.
Hur låter det då?
Eichmann eXpress låter homogent och lite naturligare än supran.
Där jag märke tydligast skillnad mellan kablarna var på sångrösten, som med eichmann lät mer naturligt, supran lät på detta området lite kantigare och vassare.
Eicmann kablarna hade en något mer ” känslig” återgivning av musiken och ljudbilden upplevdes som lite större och även drivet var bättre än med supran.
När det gäller basen upplevde jag det som väldigt jämnt skägg, svårt att säga om någon av dem var bättre eller sämre, båda låter tight, exakt och med bra djup. Det som jag tycker gör Eichmann eXpress 6 lite bättre än supran rent generellt är att den låter "mindre kabel" och mer "äkta vara"!

Vad jag dock kan konstatera är att skillnaden i slutändan är liten och att om man tar priset i beaktande är en supra EFF-ISL garanterat en ”killer” för pengarna, särskilt när man ”gör den själv” på lösmeter med bullet plugs. Då skulle jag noga våga tippa på att den är det bästa man kan få under 1000lappen. Däremot tror jag skillnaderna hade varit större mellan kablarna om supra kabeln inte hade haft några bullet plugs kontakter, då jag finner deras kontakter otroligt bra, de ger mer av allt!

Nu är det ju så att mitt test har skett hemma i min relativt enkla anläggning så med ett par bättre högtalare hade det säkert varit lättare att höra fler skillnader mellan kablarna.
Eichmann är mitt val om du har pengarna, men planerar du att köpa en signalkabel för 600-700:- och behärskar lödningen så är supra kabeln med bullet plugs riktigt, riktigt bra och mkt prisvärd enligt mig.

Anläggningen som testet utfördes i består av:

Högtalare:Audio Pro Black Diamond.
Förstärkare: SAT Amplifix.
Cdspelare: NAD 541 HDCD.
BASEtechnology under cdn. Dämpkuddar under förstärkaren.
Supra LoRad till förstärkaren. Apparaterna är kopplade till ett Voltex Nätfilter.
Högtalarkablar: Biwirade supra ply 3.4 .
Basabsorbenter finns i rummet, plus lite möbler och mattor! Och en massa bra skivor!
Skivan jag använde i testet var Sophie Zelmani ”time to kill”. Väldigt trevlig platta!

mvh,




Edited by - hifirocker on 2003/10/28 17:24:05

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/28 :  20:43:57  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Gott jobbat Hifirocker.
Har själv varit sugen på Eichmann kablarna.
Det verkar dock som om Bullet plugs är det magiska.
Dags för lite DIYHar en TaraLabs Master Gen2 som kan slaktas...hmmm.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/28 :  22:12:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag har själv lyssnat på kablar med och utan Bullet Plugs, de kan verkligen lyfta en kabel en hel klass.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/28 :  23:07:19  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Bravo:
Trevligt...till och med Jorma använder dem på sina 15000kr signalkablar.
(fast Jorma kör med silver bullet pluggen som ska var lite lite bättre!)...men till det priset så ska man ju inte ha något annat än det bästa! hehehe...
Vad kör du själv med för kablage?

mvh,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/29 :  00:28:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tyvärr inga Bullet Plugs än, men det kanske blir till sovrumssystemet och hörlursförstärkaren.
Huvudsystemet har P.A.D Proteus och Madrigal.
Lilla systemet har P.A.D Maximus rakt igenom, där skulle jag kunna byta kontakter liksom till hörlursförstärkaren.
Jag provade olika kablar från ca. 1000:- till 7000:- och Supran EFF-I
slog betydligt dyrare kablar.

Bravo
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/10/29 :  14:14:17  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Jag provade olika kablar från ca. 1000:- till 7000:- och Supran EFF-I slog betydligt dyrare kablar.


Bravo:
Vilka dyrare konkurrenter var det som Supran kunde mäta sig med och vilka var den bättre än? Hade den EFF-ISL kabeln supras kontakter eller bullet plugs

Med andra ord kan man nog säga att en EFF-I (med bullet plugs) räcker långt, mycket långt.

mvh,



Edited by - hifirocker on 2003/10/29 14:14:55
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/29 :  14:22:23  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Glöm inte bort Neotechen som jag recenserat tidigare! Den ÄR bättre än Supran och kostar futtiga 690kr!

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/30 :  01:01:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skillnaden var att Supran hade Bullet Plugs, det hade inte de andra.
Qed Silver Spiral var med P.A.D Hdi och ett antal kablar jag inte längre kommer ihåg samt Madrigals rca analogkabel.
Jag tyckte om jag minns rätt att Supra Bullet Plugs närmade sig den dyrare Qeden som är väldigt varm och trevlig, men där diskanten kan sticka iväg under ogynsamma omständigheter.
Hdin och Madrigal var bättre än resten och där var Madrigal klart bättre än den dyrare Hdin.
Supran var mer tight, fast och kyligare i klassen under men samtidigt mer korrekt och balanserad (med Bullet Plugs).
Av de 6-7 kablar jag provade så kan väl Bullet Supran sägas komma delad trea, fast jag erkänner att steget var bra långt fram till Madrigalkabeln som var klart bäst men som kostar ungefär 4 ggr. så mycket.
Men vitsen var väl att Supran, då jag hört den med och utan Bullet Plugs, var bättre med BP kontakterna och rimligen borde motsvarande förbättringar i och för sig gälla alla kablar (inom rimlig prisnivå i alla fall).

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/30 01:03:56
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2003/11/01 :  10:10:13  Show Profile Send wallraff a Private Message
Bra test rocker! Kanske skulle be Leo om vinnarkabeln så får du svart på vitt om riktig DIY spöar halfabrikat ;-)
Personligen är jag Nordostfräslt, så jag tänkte leta fram ett par Nordostsignalisar snart, då hade det varit kul att jämför med studentreferensen, alltså Eichmann.
Det blir definitivt mer kabeltest i studentsvängen!

"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"

Almost Famous
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/02 :  23:36:35  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Wallraff: Finns det ngn butik som säljer nordost i Lund?
Jag tycker de verkar vara svåra att få tag på i hela Skåne rent generellt.
Malmö hifi-center kanske har dem?
Ett eichmann vs. nordost hade varit skoj!

mvh,
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/11/15 :  00:34:14  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
JAg tar gärna med min DIY-signalare och jämför. Kan ju var kul att se om jag behöver uppgradera signalkabel!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

UFFE T
Member

316 Posts

Posted - 2003/12/03 :  22:37:26  Show Profile Send UFFE T a Private Message
Tack för ett bra test.
Nu blir man ju sugen att börja löda och testa.
Jag har en undran om Suprakabeln. Hur har du anslutit den. Har du bara använt de två ledarna eller har du även lödit med skärmen (i ena änden)?

Dator>Nordic Concept Artist>ASR mini>MBL 1431>Mytek Brooklyn>MBL 7006>Totem Model One Signature.
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/05 :  18:12:49  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
UFFE T:
Nu är det så att Ljudmakarn gjorde lödningen med bullet plugs till mig på mina "f.d. signalkablar" (används numera i hembion!) Supra EFF-ISL.
Så jag vet alltså inte hur man ansluter den. Men det är nog inte så svårt, finns säkert jättemånga här på forumet som kan hjälpa dig. Ljudmakarn kanske kan berätta för dig hur du gör lödningen om du köper bullet plugs av dem!
www.ljudmakarn.se


Mvh,
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/12/06 :  23:36:47  Show Profile
Supra...? Jag har genomfört blindtest mellan Supras EFF,MIT-avt2,Vandenhul first ultimate,och en diyare för 45kr/m+kontakter. Vilken kabel lät helt klart sämst ,alla parametrar? Ssssupran.Diyn blev slagen av Vandenhul:en pga den senare gjorde samma sak fast liiite bättre.Jag har testat Supras "prisvärda" sortiment så många gånger i olika anläggningar att jag utan tvekan törs påstå att de s u g e r.Recension kommer...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/07 :  01:56:07  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Mje1:

OK. Du tycker så, men att supra suger tycker jag är en grov generalisering. Jag kom ihåg när jag började intressera mig för hifi och köpte Supra eff-isl och jämförde (nybörjare och nyfiken som man var...) den mot de skitkablar som fanns till hands...dvs de vita och röda med tunn svartfärgad kabel mellan kontakterna, antagligen den sämsta rca-kabel som finns.
Och vid den jämförelsen var det liksom inget snack! Supran som jag hade lät mycket bättre än sådana typer av kablar, ganska självklart, men att supra eff-isl skulle låta dåligt tycker inte jag. Nu har jag i och för sig inte testat den mot kablar du nämner men du är välkommen till mig för signalkabeltest när som helst!
Observera att den supra eff-isl jag har hemma idag är modifierad med bullet plugs vilket gör att den låter ganska mkt bättre än eff-isl i originalutförandet med supras egna kontakter.

Sen skulle det vara intressant att veta med vilken kringrustning du gjort testen och gärna en mer utförlig kommentar om vad det var du tyckte gjorde supran dålig....
Hos mig lät den klart övertygande. Djup, fast basåtergivning med fin kontur. Öppet register hela vägen upp till toppen utan att låta vass eller skrikig, dvs motsatsen till hur de sunkiga gratiskablar låter man får med ibland vid inköp av billiga dvd-spelare och liknande.
De låter tunt, skikigt, vasst och basen saknar lite djup och är inte vidare fast...
Men vill du ha någon riktigt bra signalkabel rekommenderar jag Eichmann eXpress 6. Dock nästan 3ggr så dyr som supra eff-isl men den är mycket trevlig och det är den jag använder idag.

Mvh,


edit-stavningen...

Edited by - hifirocker on 2003/12/07 02:13:38
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/07 :  03:47:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag förstår inte heller denna nedgörande kritik mot Supra, med Bullet plugs är den riktigt bra, men skall väl inte jämföras med 10 ggr. så dyra sladdar eller så, vi pratar väl inom sitt segment.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/12/07 03:48:24
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/07 :  11:23:41  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Bravo:
Precis, du har ju dessutom hört den vara bättre än lite dyrare kablar också!
Och för de som köper sina första seriösa signalkablar gör den
en väsenlig förbättring jämfört med skitkablar. Bara å jämföra....

Mvh,
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/12/08 :  00:39:44  Show Profile
Jag testade snörena tillsammans med: MusicalFidelity A3cd,MusicalFidelity A3pre,Noname högtalarkabel,(Ganska bra sådan...Fick mig att sälja mina Terminator 2:or bums...) Kappa 8.2 högtalare,samt Rotel RB-991 och Micromega AMP i en Biampkonstellation. Lite roligt var att min ende kommentar när kompisen hade EFF-snörena i var "de här kablarna vill jag inte lyssna mer på,byt". Stackars Supra...Nu råkar det vara så att jag har försökt använda mig av Supras billigare 3.4s ply och EF-ISL i ganska många år i ganska många olika anläggningar och har tyvärr inte mycket mer att säga om dem än just att de s u g e r...Kul att andra gillar dem dock.Jag tycker de är för dyra gentemot vad de levererar.Jag tror att de skulle låta riktigt hyfsat om de bara kunde sluta att förtenna ledarna hela tiden. De kan komma med hur många tekniskt innovativa förklaringar om deras produkter de vill.Ren koppar räcker långt gott folk...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/08 :  16:19:16  Show Profile Send matså a Private Message
Bullet plugs, var kan man köpa dessa och hur ser de ut?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/12/09 :  01:16:05  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Matså:

Kolla på www.ljudmakarn.se

Du kan skicka dina kablar till dem också, de gör lödningen till dig också, mot en extra kostnad dock...

Mvh,
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/09 :  01:18:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ljudmakarn under Tillbehör sidan 2.


http://www.ljudmakarn.se/

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000