HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Schottkydioders spänningstålighet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/03 :  19:21:39  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej!
Kollar på schemat till en gammal 60-tals rörstärkare. Den har två dioder i likriktardelen, med 290V till jord över dem, alltså 145V per diod. Nu undrar jag:
1)skulle schottkydioder innebära en ljudmässig fördel?
2)finns det någon fördel med att sätta in en graetz-brygga med schottkydioder istället?
3)schottkydioder verkar tåla högst 100V (Elfa), kan man sätta två i serie för att öka spänningståligheten?
Tackar för kloka svar...eller någon som vet om det finns schottky som tål 200V? Till rimligt pris och med rimligt storlek...?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/12/03 19:33:42

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/04 :  12:59:45  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Hej jag hittade dessa på IRF's hemsida.
http://ec.irf.com/v6/en/US/adirect/ir?cmd=catNavigateFrame&punchInID=327

Det gick inte att länka direkt till sidan men klicka på schottky 150v.

Men jag vet inte om du kan få tag i dem i Sverige och de är bara 150v.

Shottky och ljudmässiga fördelar är väl en debatterad fråga och jag har ingen erfarenhet av det men jag har sett ringningarna i en trafo av en vanlig diodbrygga och har lyckats återskapa detta i en spice simulering där jag jämfört vanliga dioder med Hexfred dioder, skillnad men inte så övertygande jag fick lägga till snubber filter i båda fallen (obs inte bara kondensator utan kondensator+ kondensator och resistor). http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22682 Här finns en bra beskrivning på vad snubbern gör, länken till pdf'en.

Jag försår inte din beskrivning. Ligger dioderna i serie? I så fall så är det en halvvågslikriktare!? Kan du skissa på hur den ser ut?
Nu är jag inte så hemma på rör men det borde bli en fördel med en graetz brygga, var tvungen att leta upp det men det verkar vara en helvågs diodbrygga, som ger en helvågslikriktare, heter det så på svenska.


Hjelm
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:36:39  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej och tack!
En diod har "pilen" uppåt mot inkommande 112VAC och andra mot jord. Den andra dioden har pilen mot utgående 290VDC och det andra benet mot 112VAC. Tror det är en helvåg iallafall. Halvvåg blir det väl om man bara har en diod?
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/04 :  14:06:42  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Så som Figur 4-5a alltså?
http://www.tpub.com/neets/book7/27b.htm (tordes inte länka bilden direkt.)

I så fall håller jag med dig men då har du väl hela spänningen över en diod?


Hjelm
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/04 :  19:11:20  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det liknar inget där...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/05 :  09:37:49  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Så då??

--------I>I-------------
C
C                         290v
C
C
--------I<I-------------


I så fall så är det en halvvågslikriktare där man gjort så för att spånningen per diod blev för hög.

Hjelm
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/05 :  10:19:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
En diod har "pilen" uppåt mot inkommande 112VAC och andra mot jord. Den andra dioden har pilen mot utgående 290VDC och det andra benet mot 112VAC. Tror det är en helvåg iallafall. Halvvåg blir det väl om man bara har en diod?


Låter som en spänningsdubblare. Är det såhär?

(Det bör det vara annars stämmer inte spänningen 112AC - 290DC.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/12/05 10:27:39
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/05 :  10:44:39  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Där ser man. Jag fick inte ihop en spänningsdubblare med två dioder. Jag har bara sett en med en diod. Jag tänker inte så klart nu men får han inte hela spänningen över en diod??

Hjelm
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2003/12/05 :  13:04:48  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Det finns många åsikter om Shottky dioder, de har ju teoretiskt ingen efterledning och skall därför ge minimum ringning vid likriktning, verkligheten är en annan och vad som nu verkar rekommenderas är sk fast soft recovery dioder som finns av många olika fabrikat. Jag har själv använt fast soft recovery dioder och de ger i all fall stor skillnad jämfört med vanliga likriktar dioder, det är mycket lätt att se detta vid mätningar.

MVH hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/05 :  20:17:49  Show Profile Send Zombie a Private Message
Bernt: liknar mer din ritning. Det är en spänningsdubblare, det står klart, hur kan man annars får 290VDC ur 112VAC. 112VAC ger ju bara 112 x 1,4 i DC, eller hur?
Likriktar den halvvåg eller helvåg?
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/05 :  20:33:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja du, hur blir det egentligen? Det blir väl två halvvåg, en åt varje håll så att säga. Kan man kalla det helvåg?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/12/05 :  22:33:58  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
spänningsdubblaren ger 2*1,414*Uac ut, men eftersom det inte finns gratis luncher någonstans (tyvärr :( kan man efterlikna den vid en halvvågslikriktare, d v s ripplet blir dubbelt så stort som för motsvarande helvågs. (Ur = 20*I / C (I ström i mA, C kapacitans i uF)

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/08 :  10:12:30  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Funderade lite till och det borde bli så att hela spänningen ligger över varje diod.
Skall du byta dioder måste de tåla minst 290v alltså.
Instämmer med ovanstående om att det motsvarar halvvågslikriktningens rippel, och det finns tyvär inget att göra åt om man vill ha en spänningsdubblare.

Hjelm
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:10:51  Show Profile Send Zombie a Private Message

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/12/08 11:11:35
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:27:57  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Jepp kretsen är liknande den bernt postade. Dra ihop jordpunkterna så ser du det.
Tänk dig att du laddar upp kondensatorn (100mfd 200vdc vid 1k motståndet) med ett batteri som är plus uppåt vid trafons övre del. Då får kondensatorn batterispänningen över sig. Ta sedan och vänd batteriet. Då om man gör en polvandring och tittar på spänningen över dioden (som sitter vid 290v texten) så får man hela spänningen (kondensator + det vända batteriet) över denna enda diod.

MVH

Hjelm
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/08 :  11:40:39  Show Profile Send Zombie a Private Message
OK, man tackar, blir ännu dyrare dioder att köpa...;-)
Den låter förbannat bra sedan jag bytte ut en del kondingar. Den hade keramiska kondingar i signalvägen som byttes ut mot polyproper, alla elyter är bytta mot nya, standardmodeller.
I vissa avseenden är den bättre än mina Qaud II med nya originalrör och fräscha komponenter, rumskänslan och transienterna klart bättre, medans Quadarna låter "bredare" och mer "sofistikerade"...subjektivt
Men vad kan man begära för $80 för stärkaren och 320 kr för 9 nya slutrör?
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/12/08 11:41:43
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000