HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Acoustic Challenger
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2003/12/06 :  22:11:26  Show Profile Send Amatören a Private Message
Någon som har erfarenheter från ovan högtalarbyggsats från Hifikit?
Sitter välrenommerade element i lådan. Borde låta bra, eller?

Tänkte bygga mig något trevligt till bakre högtalare i ett 5.1 system.
Små fullrange med relativ djup bas.

Andra prisvärda tips? LTS kanske?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"

Hifikit
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/12/06 :  23:10:49  Show Profile  Visit Hifikit's Homepage Send Hifikit a Private Message
Inget fel i dom direkt. Filtret har konstruerats av Ingvar Öhman.

Annrs kan jag rek. Focal C600 och då får du golvare....

| Allt för högtalarbyggaren! | Ständigt 45000 element i lager! |
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2003/12/06 :  23:39:18  Show Profile Send Amatören a Private Message
Tack Hifikit.
Focal C600, skulle passa hand som handske med mina frontare och center.
Dessutom i samma prisklass.
Vilka ger mest för pengarna? Focal eller ScanSpeak? Smaksak?
9300 och 18W8545 är ju etablerade som bra val, eller...

Skulle kanske vilja ha något mindre på stativ då jag anser att bakre surround ska vara något placerade över huvudhöjd för att ej bli för dominerande i ljudbilden (tänk på en biograf), men ska kunna spela relativt djup bas ner till åtminstone 50-60 Hz. Jag vet att det anses att basen ej generellt kan riktningsbestämmas under 100Hz, men jag tycker detta är fel. Man måste under ca. 50-60 Hz.

Andra åsikter välkomnas!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Hifikit
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/12/07 :  14:19:13  Show Profile  Visit Hifikit's Homepage Send Hifikit a Private Message
Att placera Focalelement högre upp gör inte så mkt nytta pga den stora spridningen. (bättre att rikta dom mer framåt)

Focal ger absolut mest för pengarna. Focal C600 åker åttor kring Challenger om man prioriterar transparensen, upplösningen, mikrodynamik m.m

Challenger:n låter tamare och vill inte spela ut på samma sätt. Men det kankse inte är allas smak därav en hel del olika kit.

| Allt för högtalarbyggaren! | Ständigt 45000 element i lager! |
Go to Top of Page

kung
Member

317 Posts

Posted - 2003/12/07 :  14:31:58  Show Profile Send kung a Private Message
består inte Cx00-serien av focals näst senaste elementserie?
finns dom fortfarande?
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2003/12/07 :  22:31:32  Show Profile Send Amatören a Private Message
kung: Om det är så bör ju HIFIKit kunna sälja dem till ett bra (läs lägre) pris, eller hur Hifikit?!

Hur står sig HFLS-1 i sällskapet?
Någon som testat dessa i de "bakre regionerna"?

Åsikter, tack!

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/12/07 :  23:10:46  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag har viss erfarenhet av 8545:an och diskanterna (2905/9300) sitter i mina nuvarande högtalare.

Båda två är mkt trevliga element, men gillar man ljud med mkt luft och transparens ska man nog titta på Focal istället

SS basarna har ett härligt "driv" tycker jag, varmt och mustigt ljud och är relativt förlåtande, diskanten har en lite romantisk ljudkaraktär, jag har testat dem med X antal filtertyper men dem har aldrig någonsin låtit obehagligt!

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2003/12/08 :  07:07:53  Show Profile Send dax a Private Message
Just Challenger tycker jag är ganska lam i basen! När jag skulle bygga mig ett par högtalare tittade jag först på dessa, men med en jämförelese med en A4-monitor och Focal så föll Challenger fet-bort!

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/12/08 :  09:06:50  Show Profile Send Softman a Private Message
Challenger filtret är mycket riktigt konstruerat av I.Ö. men har enl. min vetskap inte fullt så seriös karaktär som man kan tro.

Amatören>> Du kan PM:a mig om du vill ha historien bakom filtret.

Jag har själv kört Challenger med dess originalfilter och den låter som många andra säger lite tamt...ingen riktig "sprätt" i toppen på registret. Men trots detta är den mycket behaglig att lyssna på om man gillar lite varmare ljud framför den högre transparens, upplösning och mikrodynamik m.m som Fokal elementen förmedlar. Dock kan dessa uppvisa en smått elak karaktär tillsammans med lite spretigare musik samt kanske lite svårare att pricka in en bra filterkombination.

Jag anser att Scan Speak elementen är mycket bra och kör för tillfället en kombination med 18W/8545 + D2905/9500 (praktiskt taget samma elektriska parametrar som 9300 men med lite högre upplösning i toppen).
Jag har kört kombinationen med en mängd olika filter...bl.a. ett seriellt filter sammansatt av Tony Gee

http://home.hetnet.nl/~geenius/

Det nuvarande filtret som jag använder är i grund och botten ett filter som Troels Graversen har satt samman men som "tweekats" lite.

Så om du vill bygga med 18W/8545 + D2905/9300 så är detta ett bra val ur den synpunkten att det är relativt lätt att snickra ihop ett filter samt att det finns en hel drös med färdiga filtervarianter man kan använda som grund... (givetvis med anpassning för den specifika låda dom skall sitta i.

/J



De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2003/12/08 :  09:30:42  Show Profile Send Amatören a Private Message
Tack för alla åsikter, börjar skönja ett mönster.

Hur står sig HFLS-1 mot dessa? Någon som testat?

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/12/08 :  12:17:51  Show Profile Send Björn N a Private Message
Att Challenger upplevs som lam i basen kan mycket väl bero på för låg avstämningsfrekvens.
I katalogen uppges ju att den ska nå ner till 26Hz, vilket låter smått otroligt med den lådvolymen=)

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000