HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarval - hur få dåliga skivor att låta bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SingleCoil
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/12/03 :  14:11:45  Show Profile Send SingleCoil a Private Message

Mitt lyssnande består till 25-50% av rock-blues-hårdrock, ofta av 70-tals snitt med halvdåliga inspelningar, ibland live.

Hur ska jag hitta en högtalare som inte fullständigt ”slaktar” dessa dåliga skivor?

Vad jag förstår är högupplöst och detaljerad elektronik och högtalare otroligt avslöjande på dåliga CD-skivor, typ distad gitarrmusik. Ljudet faller pladask till någonting totalt basfattigt, platt, skränigt, hårt, skrikigt, ja rent av otäckt. Lyssnar även på modernare saker typ jazz och soul (dock inte klassiskt), vilket låter bättre.

Jag har provlyssnat massor av högtalare, Dynaudio Audience, B&W DM-serien, t o m Cervin Wega. Jag har laddat på diverse subwoofers för att fetta upp basen, men inget blir som med de gamla JBL:arna. De hade en sorts konstant ”loudness”-karakteristik vilket har maskerat de taskiga inspelningarna. Bäst och mest förlåtande av de ”moderna” högtalarna har varit Dali och Canton Ergo RC-L.

Jag vill inte ge upp min rock-lyssningsandel. Jag kan tänka mig att offra en del ”tredimensionellt” och ”högupplöst” mot lite ”amerikanskt ljud” à la riktigt gamla JBL?

Vad ska jag göra?
Leta och köpa tillbaka mina gamla JBL?
Leta andra begagnade "vintage"-JBL?
Eller finns det någon kompromiss?
Hur var/är JBL:s studiomonitorer? Påminner de om gamla JBL eller har de någon sorts superdetaljerad monitorkarakteristik?

Den elektronik jag använder är H/K 670 och DVD 25.
Kör inte vinyl, men borde kanske...

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/12/03 :  14:16:49  Show Profile Send lazyboy a Private Message
en eq kanske?

lazyboy
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/12/03 :  14:21:19  Show Profile Send Daniel a Private Message
Om du vill få den typen av musik från den tidsperioden så borde du verkligen titta närmare på vinyl. Då slipper du köpa "förlåtande" högtalare och får samtidigt tillgång till en fantastisk värld av mjukvara till väldigt bra priser (10-50spänn/skiva). Mycket av den musiken finns dessutom bara på vinyl. Du kommer också att märka att de skivor du tyckte lät dåligt på CD i många fall låter riktigt bra på vinyl.
Go to Top of Page

SingleCoil
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/12/03 :  14:45:23  Show Profile Send SingleCoil a Private Message

Tack Daniel och Lazyboy.

Lazyboy: Japp, bra idé, det var just EQ-delen i Canton RC-L:arna som jag tror bidrog till att de lät bättre än övriga. Deras EQ-del ligger ju i en separat låda som man lägger mellan för- och slutsteg. I HK:ns fall får man lägga den i tape monitor-loopen. Det hjälper också att vrida upp förstärkarens vanliga bas- och diskantkontroller, men det ger ju inte alltid enbart positiva effekter. Bäst är att inte behöva röra dem alltför mycket.

Daniel: Jo, jag har varit inne på vinyl-tanken. Problemet är att fenomenet även uppstår på en del nyare skivor (som man hittar på CD). T ex har jag en ganska ny Kenny Wayne Shepherd (skitig modern Texas-blues med riktigt Strata-gnister) som egentligen är den av alla skivor som låter sämst. Men han finns kanske också på vinyl...? Är det det du menar med att "en fantastisk värld av mjukvara"? Tyvärr har vi bara en enda skivhandlare här i sta'n och det är Åhlens... :-( Så jag har verkligen mycket att upptäcka.

Tack för tipsen. Någon som har fler idéer?
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/12/03 :  14:59:04  Show Profile Send Daniel a Private Message
Kollla in vinylbutiken.com för nya skivor. Begagnat hittar du lite var som helst (loppisar, myrorna och begbutiker). Jag var precis uppe och handlade 17 st mycket trevliga klassiska LP (många gamla fina Decca inspelningar i nästan ospelat skick) för det enorma priset 250:-. Det blir ca 15:-/styck.
Go to Top of Page

SingleCoil
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/12/04 :  12:58:01  Show Profile Send SingleCoil a Private Message

EQ och vinyl - OK.
Men om man koncentrerar sig på min ursprungliga fråga om högtalarvalet, har jag kommit så "nära" jag kan med Canton Ergo RC-L? Steget är fortfarande ganska långt till gunget i ett par vintage-JBL...
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:13:35  Show Profile Send Otto a Private Message
Det är ett tråkigt kapitel det där med dåliga 70-tals
inspelningar av fantastiskt bra musik.
Jag lyssnar mest på 70-80-tals rock, hårdrock, bluesrock
och det blir mest CD och helst USA-pressar(låter oftast bäst)
Mina Infinity Kappa 90 funkar perfekt till "min" musik.
Ett varmt, fylligt och med en som ngn uttryckte det i en test
"honungslen diskant".
Jag har jämfört mot vinyl och ofta när CD:n låter dåligt så
gör vinylen också det.Så för mej är vinyl definitivt ingen
lösning.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/12/04 :  13:34:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kontakta Niklas Nord här på forumet och kolla in hans system så kommer du få många bra JBL tips. Större JBL entusiast får man leta efter.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/12/04 :  14:27:02  Show Profile Send aolite a Private Message
Kör själv med marantz cd63, pm14 och scanpspeak 9300/8545k. Naturligt ljud(inte tunnt och urvattnat, utan med rätt klangkropp. Tror jag ivarjefall) och inga som helst problem för lite sämre inspelade skivor.

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/12/04 :  17:19:03  Show Profile Send NtR a Private Message
Ta en gyllene medelväg genom att leta upp ett par Snell typ E eller J. Beggat självklart. Eller kanske ett par Mirage ur den gamla M-serien. Mjukt, varmt och naturligt i båda fallen, och du torskar inte mycket i upplösning heller. Snell är troligen bästa budet i det här fallet.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/04 :  18:47:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Infinity Kappahögtalarana med EMITelementen borde fungera alldeles utmärkt, som "Otto" föreslog.

Bravo
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/04 :  18:54:53  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kappa kräver EFFEKT för att låta bra, annars snackar vi bummelmummel, jag har upplevt samma sak som du men nu har jag sen ett år tillbaka "hittat hem", jag säger bara Sonus Faber Grand piano Home mmm, silkeslent men med detataljer och lyster. Det kan i mina öron inte bli mer rätt för rimliga pengar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

SingleCoil
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/12/04 :  21:08:07  Show Profile Send SingleCoil a Private Message

Tack för alla tips.

Jag hann kolla Infinity-tipset med min favorithandlare. Han bekräftar att de har "min" önskade ljudkarakteristik, men kräver mycket mer effekt än min H/K 670, helst det dubbla. Har även diskuterat med JBL-Niklas, men vi hade svårt att beskriva ljud för varandra på telefon.

Ska kolla vidare på tipsen på ScanSpeak, Snell, Mirage, Sonus m fl...

Fortsätt ösa på.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/05 :  04:31:50  Show Profile Send Bravo a Private Message
Byta hifidelar är som att renovera en lägenhet, börjar man med en sak brukar man bli tvungen att göra allt det andra med, annars blir det inte bra.

Bravo
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/12/05 :  08:52:53  Show Profile Send Otto a Private Message
Mina Kappa 90 har jag drivit med i ordning som följer:

# Sansui 901 (integrerad 2 x 130) från 1989.

# Rotel Rb-991 (slutsteg 2 x 200)

# Advantage I-200 (integrerad 2 x 115)

# Advantage A-300 (slutsteg 2 x 150)

Alla dessa drivkällor har klarat de dubbla 10" utan problem.
Men rent ljudmässigt lät det "sämst" med Rotel stegen trots
att dom är klart kraftfullast både Wattmässigt och framförallt
när det gäller strömstyrkan.
Det blev faktiskt ett lyft när den klart klenare I-200 kopplades in.
Skillnaden sedan upp till A-300 blev ganska marginell.
Rent ljudmässigt hänger den 15-år gamla Sansuin med, men avsaknaden
av fjärr innebär att den nu är degraderad som drivare i vår 2:a
stereo(man måste ju ha en i reserv)
Hk-670 levererar ju rejält med ström och driver Kappa-600 utan problem
men Kappa-600 har nog inte den klangen du är ute efter.
Men det är nog f-n gränsfall när det gäller Kappa-90.
Men vill du ha ett mustigare ljud så ska nog 670:an oxå bytas ut.
Jaa, det är som Bravo säger börjar man rota i ett hörn så.
Kappa-90 behöver dessutom mkt luft och minst ett rum på 25kvm.
Men det finns ju Kappa-80(lillebror) som jag själv faktiskt aldrig
lyssnat på.

Lycka till !







Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000