HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&OLab 5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/12/04 :  20:17:18  Show Profile Send Saro a Private Message
Hej

Bang&Olufsen BoLab 5 är en nyhet för hela världen. Många skeptiska och naiva B&O hatare har uttalat sig om den utan att veta vad de pratar om.
Jag själv är nästan alltid skeptisk till produkter jag inte lyssnat på, eller framförallt ifall jag inte hört något från fabrikatet så är jag skeptisk. B&O har för mig varit ett sådant fabrikat som jag inte vetat något om direkt och inte alls har lyssnat mycket på. Jag uppskattar min totala lyssningstid till 30min i mitt liv på olika produkter från B&O.

Idag har dock min uppfattning om B&O ändrats en del. Ett snabbt besök i stadens B&O center och 15 minuters musikupplevelse fick något i mig att säga "Detta skulle låta bra i ett vettigare rum". Inte för att det lät dåligt i butiken men jag saknade energi i nedre mellanregister. Virveltrummor och röster lät lite tillbakadragna i mina öron.
Basen får hållas lite av favoriten i detta system!!! Start och stopptider kändes hypertighta och den lilla djupbas som uppfattades på de skivor jag snabbt lyssnade på var välartikulerad och stram. Nästan perfekt. (Synd att det inte var en dipol bara )

Diskanten anmärkte jag inte så mkt på. Den var inte vass eller energisk på något sätt och verkade ha ganska bra utsträckning uppåt. Fina klangegenskaper här!

I sin helhet så lät detta mkt bra om man inte kräver hårdrocksdriv i mellanregistret. Det skulle dock vara mkt roligt att använda detta i ett bättre rum.
Faktiskt måste jag erkänna att högtalarna vad väldigt snygga i verkligheten

MVH Samuel Rönnqwist

ot: Någon som vet vad deras femskiviga cdväxlare har för pris? Den är ju bara för läcker!!!

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/12/04 :  21:13:59  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tycker också att beolab 5 låter riktigt bra! Dock så ska du köra med bättre signalkälla o kablar än B&O:s egna..
Tror växlaren kostar 35000 kr eller nåt i den stilen...men det är nog bättre på att satsa på nån annan signalkälla som sagt! =)
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/12/04 :  22:07:46  Show Profile Send Margaux a Private Message
Marbrink och Samuel,

håller med er.

Basen är mkt trevlig, klockren men inget revolutionerande i sig.(nedåtriktad woofer med equaliser).

Resten lider av källan?. Jitterklirret (?) förstör lite. Stereobild motsvarar ej priset.

Högtalaren borde passa i stora rum med många lyssnare (tom bakom högtalarna). Där är den nog svårslagen. För den ensamma hifientusiasten som kan sitta i sin sweetspot finns det dock bättre för pengarna tycker jag. Kul och modigt av BO iallafall.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2003/12/04 :  22:34:37  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
ja den kostar nog lite mer än 35000 nu, kanske 36800 eller något... den är för övrigt 6 växlad.
ha det gottt
Go to Top of Page

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2003/12/04 :  23:00:33  Show Profile Send Saro a Private Message
Jag hittade för övrigt ett pris på 33000:- något på cdväxlaren!
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/12/05 :  08:51:21  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag tycker också att Beolab 5:orna låter väldigt bra. Med en equalizer (digitalt ut) mellan cd-transport och högtalare så skull man ju kunna skräddarsy ljudet till egen smak, t.ex. fläska på med lite baspuckel runt 100 Hz :-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000