HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fisher förstärkare från anno -62 spöar Gryphon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/30 :  10:00:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag hade en gäst här hemma igår. Han lyssnade normalt hemma på Gryphon förstärkeri på Magneplanar. Så berättade han att han råkat ut för en chock: Han hade en gammal Fisher rörstärkare i garderoben som han tänkte sälja av. Kopplade upp den på Maggisarna och den visar sig spela bättre än Gryphon, särskilt i basen
Det låter helt osannolikt... Jag får nog ta ett besök hos honom framöver. För Fishern står kvar och är inte till salu längre. Finns det någon här som har erfarenhet av Fishers rörförstärkeri?
(Han hade också intressant info om moddning av Gamma banddiskanter enligt Bo Bengtssons recept.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/30 10:00:56

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/11/30 :  10:12:57  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
quote:
(Han hade också intressant info om moddning av Gamma banddiskanter enligt Bo Bengtssons recept.)


Jag är mycket intresserad av detta. Kan du berätta mera?

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/30 :  10:22:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gemini: Jag PMar dig om detta, det är bättre du kontaktar honom.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/11/30 :  10:53:30  Show Profile Send EAR a Private Message
Fisher hade hög status en gång i tiden.Bara till att läsa i rörhandboken

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/30 :  13:15:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jo, jag har sett märket då och då. Men aldrig hört.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/30 :  13:20:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Vad hade din polare för modeller (Gryphon)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/30 :  13:58:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gryphon Centurion och en Fisher 400 Receiver. Gryphon CDP1 CD-Spelare. I övre registren var Gryphon något bättre men i lägre registren spelade Fishern betydligt bättre och framför allt lägre. Detta på lägre volymer naturligtvis, Gryphon har ju högre effekt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/30 14:04:26
Go to Top of Page

har-man
Member

148 Posts

Posted - 2003/11/30 :  16:42:26  Show Profile Send har-man a Private Message
Har en gammal fishcer integrerad till datorn. håller nog itne samma klass som din polares dock. men duger för att förse datorn med ljud.

/aLEX

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/30 :  22:10:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag är förvånad för den här killen vet vad det är frågan om. Högtalarna är tydligen Magnepan 3.3R. Ska åka och lyssna på underverket.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/11/30 :  22:16:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Gryphon Centurion och en Fisher 400 Receiver. Gryphon CDP1 CD-Spelare
Den har jag aldrig hört talas om, du kanske menar Gryphon Tabu Century Integrated Amplifier?

Det är ju den lite äldre apparaterna, hade hemma CDP-1 i hlgen och den hade inte mycket att sätta mot BAT:en, den är dock bra. Förstärkaren är inte heller dum även om den inte är lika bra som Callisto förstärkarna.

Kul att en gammal fisher är bättre, man kanske skulle satsa på en rörförstärkare iallafall

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/30 :  23:24:53  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, han lutar åt att sälja Gryphon i stället...
Jag ska dit med OTL-en också, kul att testa den med Maggies.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/11/30 23:25:14
Go to Top of Page

jan
Hög Fidelitet

701 Posts

Posted - 2003/12/01 :  00:09:09  Show Profile  Visit jan's Homepage Send jan a Private Message
Jeg har 3 gamla Fisher integrerede stående på loftet. 2 stk. mono och en enkelt stereo. Den sistnämnte er en push/pull med EL84 och väldig mange knappar til tonkontroller, filtre och mycket mera.

Den er gået sönder men ingenting alvorligen. Kanske jeg burde fixa den och höra hur den spelar?

Jan Nielsen
http://www.pladespilleren.dk
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/12/01 :  00:15:52  Show Profile Send EAR a Private Message
Tycker jag absolut du skall göra Jan

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/12/01 :  12:32:29  Show Profile Send J-son a Private Message
Tänk även på att "smaken är som baken". Andra tycker kanske att de övre registren är viktigare .
Om nu bara basen låter bättre så låter väl knappast förstärkaren bättre (förutsatt att man inte sitter och hela tiden lyssnar på bongotrummor ).
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/01 :  14:31:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Fred
Member

355 Posts

Posted - 2003/12/02 :  17:51:56  Show Profile Send Fred a Private Message
JFK använde sig av Fisher-förstärkeri i alla sina bostäder, så småningom krävde han att Fisher corp skulle installera en anläggning i Air force One - vilket de gjorde. Ingen aning om var jag hört detta, men kul i alla fall! Presidentförstärkare...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/12/02 :  18:22:35  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har läst det här förr på amerikanska sajter. Har inte haft nöjet att höra någon Fisher men en del modeller tycks hålla sig mycket bra i förhållande till moderna förstärkare. I alla fall i vissa avseenden men det kan ju vara några trade-offs också...
Tycker att du skall göra det där studiebesöket och berätta!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/02 :  19:59:33  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tydligen var det inte alls ynkligt i toppen heller eftersom Gryphon blev till salu.
Hittade en bild:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/12/02 :  20:23:12  Show Profile Send oliver a Private Message
Ja inte vet då jag men min hembyggda rörförstärkare på 2*18W EL84:or går då djupare i basen än vad mitt gamla Krell steg gjorde (KST 100)Spelar dock inte lika högt.Zapsolute steget jag har nu spelar oerhört kontrollerat men fasen vet om inte rörisen är mer bas informativ,märkligt men så är det.
/////////////////// Sven-Åke //////////////////////

Skeptiker
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/12/02 :  20:25:03  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har spelat på en Fisher tror den hette SA-1000 eller SA 1200. Slutsteg på 2*75 w med om jag minns rätt 4*6550. Spelade skjortan av allt utom en original McIntosh MC275 som jag hade. Senare så köpte jag elektrostater och då kroknade rörgrejorna och fick stryk av en McIntosh MC-2500 transistor med utgångstrafos.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/12/05 :  09:28:38  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Förvånar mig inte alls detta.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000