Author |
Topic |
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/06/22 : 15:34:25
|
Efter den för Wilson en smula snöpliga inledande omgången så anländer kavalleriet i form av Björn!
Vi kommer överens om en dag att justera på när han ändå åker uppåt landet. Han har med sig Nordost Red Dawn högtalarkabel samt Nordost Quatrofil signalkabel på min begäran, det är kul att provlyssna olika varianter!
Kvällen börjar vi med att baxa bort Neptunusarna till ett ur ljudsynpunkt ofarligt ställe bakom lyssningsplatsen. För säkerhets skull sätter jag jumpers mellan högtalarnas plus och minus för att döda basarna ordentligt i dem.
Sedan ägnas resten av tiden åt att köra Wilsonmetoden samt flytta diffusorerna till ett för Watt/Puppy mer lämpligt ställe. De hamnar ganska långt bak i jämförelse med Neptunusarna. (dock är det mer än en meter till bakväggen fortfarande) Även lyssningsavståndet bli en bit längre nu. Vi riggar, finputsar och vinklar och låter det hela stå på en stund medan vi fikar. Dags för provlyssning.
Basen i Wilson låter nu ganska mäktigt och dynamiken är synnerligen imponerande. Det låter inte som när en "vanlig" högtalare ställs för nära bakvägg med en svullen puckel på varje baston. Här låter det mer som om bastonen på t ex en elbas startar med en transient som är dubbelt i nivå jämfört med en mer "vanlig" återgivning. Mellanregistret är mjukt, öppet och tjusigt, diskanten är behaglig.
"Men?" säger Björn som läser i mitt ansikte att detta inte är vad jag letar efter. Jo, det låter ju jättebra säger jag men.... Det är inte den där magin jag hört på 5.1 förut. Det där viktlösa, obeslöjade närvarande underverket jag hört några gånger i livet...
Vi tittar på Advantageprylarna, funderar fritt om hur mycket bättre ett Krell monoblock i den nya serien egentligen är, om Transparent Ultrorna verkligen låter musiken komma fram så naket jag eftersträvar, om rummet har begränsningar eller om klockan är så sen att vi stängt öronen för natten?.....
Nästa morgon åker Björn vidare och vi skall höras dagen därpå och stämma möte utefter hans resväg söderut igen. Vill jag prova Nordostkablaget så har jag alltså en kväll till på mig att labba. Dagar går åt till annat här i regel så det blir kvällarna som blir lyssningstid.
På kvällen börjar jag med att kryssmäta (man är ju gammalt mätningsbiträde från VIAK....) och ställer upp Watt/Puppy exakt på en halv cm när i avstånd samt vinkelläge gentemot lyssningsfåtöljen och justerar lodlinjen med de kraftiga Wilsonspikesen. Efter en timme kopplar jag lös Ultrorna, putsar bort ärg jag inte ser, efterdrar alla kablarna, mäter fasen i anläggningen , kollar att det finns luft under S1:an, hämtar en kopp té och slappnar av en stund innan första CD:n åker i.
Är detta vad jag vill byta emot? Låter det inte lite bättre nästan överallt nu? Svävar inte kören viktlöst? Hmmmm...
Byte till Neptunus. Låter i princip lika bra, bättre bas, bättre diskant även om skillnaden inte är så stor längre, välkänt mellanregister, trivselfaktor....
Tillbaka med Wilson igen om nu detta var vägens ände, justera lika perfekt, enklare nu när allt är uppmätt och kryssat i golvet, lyssna, joooo, det är j-ligt bra men är det SÅ bra?....
Byter kablaget till Nordost, klockan är midnatt, på med en annan kör, ögonen hänger, jag är ganska missnöjd över hela detta projekt som jag trodde skulle sluta med en enkel seger för Wilson samt att Olle skulle ta emot Neptunusarna för försäljning men nu .. . . . vad i h-e!!! Nu svävar kören helt fritt i mitt lyssningsrum, jag kan räkna tenorerna för första gången någonsin och rumsinformationen kryper upp i ljudbilden så att avstånd till de olika sångarna inte längre bara kan anas utan bara noteras helt självklart!
Miraklet har kommit till mitt lyssningsrum!
Jag spelar skivor tills jag för 5:e gången somnar i fåtöljen och ger upp. Somnar med ett lyckligt flin i ansiktet och funderar hur jag skall lösa en rockad med kablaget.......
Nästa morgon ringer Björn och vi stämmer möte 2 timmar senare. Jag hinner upp till rummet i 10 minuter mellan alla hästting bara för att befästa det jag upplevde. Jo, det satt kvar. Packa ned kablage och lite annt och iväg till en något mer uppmuntrad Björn som ju naturligtvis tycker det vore skoj om jag lyssnade på hans älsklingsmärke (förutom att han säljer skrotet också då...).
Diskussion om kablar, priser, nivåer och jag får löfte om att få låna hem uppsättningen en gång till för att - mest för formens skull - få lyssna på Neptunusarna med samma kablage.
Anläggningen står oanvänd i två veckor i väntan på kablarna, känns inget roligt att spela längre och detta sammanfaller dessutom med någon vecka av fölvak på nätterna, Åreresa med hingsten så ingen större fara skedd.
Björn ringer så och frågar om jag vill låna Nordost Valhalla eftersom han har ett par klassiska veckor med familj, stugor, svärföräldrar etc...
För en vecka sedan kom de, Valhallakablarna. Hur det lät får du läsa om i del 3.
|
|
Andreas N
Member
139 Posts |
Posted - 2002/06/22 : 15:58:11
|
Men vad i hela h-vete, just när man sitter som på nålar i spänd förväntan då slutar du berätta!!!
Du är en grym man Sladd, så här trevlig läsning har jag inte haft på länge, hoppas fortsättningen kommer snart!!
You're Nobody Without a Nai |
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2002/06/22 : 20:23:17
|
Nu börjar det ta sig, jag tror på knockout i rond 3 eller 4:a Som vanligt välskrivet och väldigt intressant läsning sladd.
Jag håller med tollyf, du är en mästare på att skapa cliffhangers och jag väntar med spänning på slutronderna.
Vad är det för körmusik du refererar till? Kommer den på testmusikavdelningen i en snar framtid?
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/06/22 : 22:23:15
|
De kommer på testsidan, det är två plattor med samma inspelningstekniker.
Min värld är upp & ner, mina kära Ultra.....
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2002/06/22 : 22:34:17
|
Hej Sladd, kul att det börjar att likna nått.
När kommer nu del 3 då !!!!
|
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 06:29:00
|
Hejsan sladd
valdigt trevlig lasning jag undrar lite dock om jag tyder det hela ratt sa verkar det som om du tyckte nordost red dawn hogtalarkabel funkade battre an transparent ultran gjorde detta ar ju isafall valdigt intressant iochmed att red dawn ligger pa halva priset ungefar hmm undrar hur spm later =))) for att inte tala om valhalla haller forresten tummarna for wilson nu =) ser fram emot del3
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/06/24 : 22:12:59
|
Det ska vara en Björn för att få till det med högtalaruppställningen. Han gjorde det här hemma hos mig också. Tom. frugan som satt i köket ropade att vad har ni nu gjort med anläggningen. Det låter mycket bättre ute i köket nu :)
Det ska bli intressant att få höra vad du tycker om Valhallan jämfört med Red Dawn - Quattrofil - kombinationen. Jag har hört skillnaden mellan SPM och Valhalla. Och den är rätt stor. Red Dawn REV II är ju en nyare kabel än SPM. Kan den ligga närmare Valhallan än SPM ?
Jorm |
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 03:01:29
|
Jorma
tror du verkligen att SPM kan vara battre an red dawn rev2?? visserligen ar red dawn nyare men spm tillverkas ju fortfarande och kostar ju ca dubbelt sa mycket det vore ju skumt om nordost fortsatter att tillverka spm om den ar samre an derar mycket billigare modell
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 16:34:44
|
quote:
Jorma
tror du verkligen att SPM kan vara battre an red dawn rev2?? visserligen ar red dawn nyare men spm tillverkas ju fortfarande och kostar ju ca dubbelt sa mycket det vore ju skumt om nordost fortsatter att tillverka spm om den ar samre an derar mycket billigare modell
Hejsan Ekman! Nej. jag tror egentligen inte på det, men man vet aldrig. Jag har aldrig hört Red Dawn REV2, så jag vet inte. Blue Heaven av den ursprungliga sorten, dvs. utan tillägget REV2, har jag provat hemma i höstas när jag fortfarande hade Amplifix och Cdfix. Den var inte trevlig i den dåvarande annläggningen.
Jorm |
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 17:02:47
|
Sidofråga:
Var kan man provlyssna QRS högtalare? (Wilson är jag inte ett dugg intresserad av!)
Ju närmare Skåne desto bättre . Finns de kanske på Hifi-center i Malmö???
mvh Jonas Persson
|
|
|
ekman
Member
270 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 17:44:23
|
japp dom har qrs pa hificenter att lyssna dar sager dock inte sa mycket da det later rent makabert daligt eller gjorde for ett par veckor sen iaf men man kan ju alltid aka in och klamma lite pa dom =)
*hogtalarna alltsa*
|
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2002/06/25 : 22:27:37
|
Det drabar många märken detta med dålig uppställning eller kass lokal. Minns en tråd på gamla forumet om Mårten Design i en Stockholmsbutik.
Vill man höra de förmodligen bäst injusterade Neptunusarna i landet så besöker man en gård norr om Karlskoga....
|
|
|
Mattias
Member
1671 Posts |
Posted - 2002/06/26 : 10:36:39
|
Tack Sladd! Intressant och givande läsning. Väntar med spänning på del 3.
Mvh Mattias
|
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/06/26 : 11:47:18
|
quote:
japp dom har qrs pa hificenter att lyssna dar sager dock inte sa mycket da det later rent makabert daligt eller gjorde for ett par veckor sen iaf men man kan ju alltid aka in och klamma lite pa dom =)
*hogtalarna alltsa*
Hmmm, tycker det är konstigt att det i alla de butiker jag har varit i erbjuds usla möjligheter till ordentliga provlyssningar. (Vill dock påpeka att jag aldrig varit inne i just denna butik!)
Jag förstår inte varför man ska behöva provlyssna t ex ett av Krells mindre slutsteg tillsammans med stora NHT i ett rum som akustiskt är väldigt olämpligt för ljudåtergivning - hårt golv, få dämpande möbler (kanske någon enstaka stol).
Man får väl ta med sig hela tjocka släkten och placera ut som absorbenter!
Ofta låter prylarna myyyycket bättre när man lånar hem och provar än i butik, tråkigt...
mvh Jonas Persson
|
|
|
j.persson
Me, Myself & I !!
549 Posts |
Posted - 2002/06/26 : 11:48:38
|
quote:
*hogtalarna alltsa*
Tja, varför inte klämma på personalen oxå när man ändå är igång?
/Jonas
|
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/06/26 : 12:57:55
|
man kommer ihåg - JO! Men jag lyssnade på Monk själv, och ställde upp lite själv (stod rätt bra från början)..
n
quote:
Det drabar många märken detta med dålig uppställning eller kass lokal. Minns en tråd på gamla forumet om Mårten Design i en Stockholmsbutik.
Vill man höra de förmodligen bäst injusterade Neptunusarna i landet så besöker man en gård norr om Karlskoga....
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/06/26 : 17:09:13
|
quote:
man kommer ihåg - JO! Men jag lyssnade på Monk själv, och ställde upp lite själv (stod rätt bra från början)..
n
quote:
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern
Taskigt inspelade drums and bass skivor är inget att spela på Mårten Designs högtalare i dåliga lokaler. Då hjälper det inte hur du ställer upp dom. Det är helt enkelt fel högtalare för din smak. Dom är avslöjande på dåliga inspelningar.
Jorm |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2002/06/26 : 21:26:58
|
quote:
Taskigt inspelade drums and bass skivor är inget att spela på Mårten Designs högtalare i dåliga lokaler. Då hjälper det inte hur du ställer upp dom. Det är helt enkelt fel högtalare för din smak. Dom är avslöjande på dåliga inspelningar.
Jorma
T&P element ihop med elektronisk musik funkar alldeles utmärkt(imho)! (Sämst kvalitet tycker jag det är på rock.....men det är ju jag det....) Att det är trist att lyssna på Mårten Design(eller vad som helst) hos handlare förvånar inte det minsta. Jorma, du har väl inte glömt Mårten Design-demon du "bjöds" på hos Radiolagret....
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson matson = JagÄrJoeLabero |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/06/26 : 22:22:35
|
quote:
quote:
Jorma
T&P element ihop med elektronisk musik funkar alldeles utmärkt(imho)! (Sämst kvalitet tycker jag det är på rock.....men det är ju jag det....) Att det är trist att lyssna på Mårten Design(eller vad som helst) hos handlare förvånar inte det minsta. Jorma, du har väl inte glömt Mårten Design-demon du "bjöds" på hos Radiolagret....
'Son, Never try because trying is the first step to failure.' -Homer Simpson matson = JagÄrJoeLabero
Elektroniskt, rock, jazz eller vad som helst som är bra inspelade fungerar bra på högupplösta högtalare. Mina Sonus Faber spelar heller inte taskiga inspelningar så bra. Skit in blir skit ut. Det blir mer kritiskt med skivvalet helt enkelt med en bättre anläggning. Men det finns gott om bra inspelningar med bra musik. Radiolagrets demo var gjord för att dom skulle låta taskigt av en del grumliga skäl. Dom har rätt bra lokaler för att få till välljud om dom vill.
Jorm |
|
|
mag
dom kallar oss mods
1587 Posts |
Posted - 2002/06/26 : 23:31:52
|
Nu är man sugen på del 3 hoppas den inte dröjer för länge, hur många delar blir det ?
Bra och roligt skrivet du kanske skulle börja skriva böcker eller manus eller nått, varför inte en HiFi såpa
//Magnu |
|
|
|
Topic |
|