HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Ett litet nätkabeltest
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/06/23 :  14:06:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag hade möjlighet att lyssna på en svensk monsteranläggning bestående av QRS-högtalare och Advantage-elektronik.
Kablarna bestod av Clous silvervoice-koncept, även nätkablarna.
Visst lät det bra.
För skoj skull hade jag med mig en JPC 2.5 nätkabel för att se hur den stod upp mot silvernätkabeln. Jormas nätkabel verkar prisvärd och ger en påtaglig förbättring jämfört med en standardkabel.
Jag var minst sagt lite skeptisk. Är det verkligen lönt att satsa på en nätkabel för 6000 kr? Kan det ha någon avgörande betydelse om det är silver eller koppar i nätkabeln? Och då bara dom två sista metrarna?
Vi bytte nätkabeln på CD-spelaren (Advantage S1). Jag har tidigare upplevt störst skillnad när det gäller nätkablar på förstärkare och slutsteg, men eftersom anläggningen hade monoblock och jag bara hade en nätkabel med mig så fick det bli CD-spelaren.
Inget snack om det.
Det lät mycket tristare med JPC-kabeln. Ljudet blev kantigare och gråare och basen blev plötsligt bumlig.
Snabbt tillbaka med silver-kabeln. Nu lät det genast roligare. Kantigheten var borta, man kunde tydligare urskilja detaljer i bas och diskantområdet.
Framför allt i basen gick det lättare att separera dom enskilda instrumenten.
Jag var övertygad.

Lite senare när det kommit fler folk och dom fått lyssna på anläggningen så övergick vi till kaffedrickning.
Då passade vi på att i smyg byta till JPC-kabeln igen.
Reaktionerna kom omedelbart. Folk satte kaffet i halsen.
- Va, vad hände? Vad gjorde ni? Nu låter det ju sämre!

6000 kr är mycket pengar och det vore ju skam om inte Clou-kabeln skulle få anläggningen att låta bättre jämfört med en nätkabel som bara kostar drygt en tiondel.
I en normalanläggning går det knappast att motivera prisskillnaden.
Men jag tror att en S1-ägare som fått höra vad Clou-kabeln kan göra, skulle sälja sin fru på gatan, sin kropp till vetenskapen och sin själ till djävulen, för att få råd att ha kvar kabeln i sin anläggning.

För mig är det ingen tvekan. En nätkabel är lika viktig som en signalkabel.

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/06/23 :  19:36:20  Show Profile Send Timbre a Private Message

Har du någon gång provat nätkablar från Transparent Audio?
Eller Kimber?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/23 :  21:21:03  Show Profile Send n/a a Private Message
"För mig är det ingen tvekan. En nätkabel är lika viktig som en signalkabel"

-----

Håller fullständigt med. Nätkablar gör skillnad. Jag 'tror' personligen att efter rumsakustik, så är nätströmmen det viktigaste att tweaka. Kör själv standardsladd och PS-audio UO till försteg och CD och JPC 2.5 till slutsteget. Skall byta standardsladdarna mot PS minilabs denna månaden. Sen blir det PS-UO och minilabs till slutsteget också nån dag. Får se vad man skall göra med JPC kablarna då... Kanske säljer dem eller använder dem till PC'n eller TV'n, de är ju klart prisvärda, men som sagt. Efter att levt ett tag med UO (tog ett tag att spela in den faktiskt) vill jag inte tillbax. Provade att köra utan UO innan idag. Det går inte, för ansträngande ljud.. :o) Körde JPC 2.5 till UO'n innan, men märkte att UO'n faktiskt förlorar på det. Skall bli intressnt att se vad PS-minilab klarar av. 1m går på ca 2000:- ... puh..... jävla priser... :o)

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/24 :  17:07:32  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Clou Silvervoice:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13312

Den har varit till salu länge.
Varför han säljer?

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/24 :  17:48:17  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Clou Silvervoice:

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=13312

Den har varit till salu länge.
Varför han säljer?

Jorma

Han kanske har bytt Clou-kabeln mot Peter Belts proppskåpsolja och funnit den senare bättre

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/24 :  17:49:36  Show Profile Send n/a a Private Message
Bra pris, undrar vad han skall ha för nätsladden... Kan ju vara kul att prova den...

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/24 :  17:56:37  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Bra pris, undrar vad han skall ha för nätsladden... Kan ju vara kul att prova den...

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!

Kan ju vara värt att testa att köpa en skärmad kabel på ELFA och förse den med ett nät-filter. Kostar inte mer än 200 pix och dämpar garanterat RF-störningar bättre än tex JPC.
mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/24 :  18:00:30  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Den Cloukabeln var orsaken till att jag tog fram min första nätkabel.
Det var i september förra året. Han fick prova en kabel som jag senare sålde under namnet JPC1.5.
Cloukabeln åkte ur väggen och blev till salu efter detta.
Men det kan ju vara olika i olika anläggningar.

Jorm
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/24 :  18:02:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

quote:

//A pirate I was meant to be, trim the sails and roam the sea!

Kan ju vara värt att testa att köpa en skärmad kabel på ELFA och förse den med ett nät-filter. Kostar inte mer än 200 pix och dämpar garanterat RF-störningar bättre än tex JPC.
mvh

Joe Morello

-Time Further Out-

Och hur kan du garantera sådant, Morello?
Har du testat eller gissar du bara?

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/24 :  18:03:16  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Det var i september förra året. Han fick prova en kabel som jag senare sålde under namnet JPC1.5.

Jorma

Hallå!

Har clot-kabeln något filter?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/24 :  18:09:40  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

quote:

Jorma

Hallå!

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-

Nej, inte det du kallar för filter, men den har 6 skärmar i olika material. Clou har filter som går under benämningen dynamitgubbar.
Dom filter av den typen som du snackar om, ger garanterat en "strypning" av ljudet.

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/24 :  18:33:34  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

quote:

quote:

Jorma

Hallå!

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-

Nej, inte det du kallar för filter, men den har 6 skärmar i olika material. Clou har filter som går under benämningen dynamitgubbar.
Dom filter av den typen som du snackar om, ger garanterat en "strypning" av ljudet.

Jorma

Vad är en "strypning" av ljudet?

De filter jag snackar om är lågpassfilter av andra eller tredje ordningen som är avstämda till ett par hundra kHz.
Sådana filter används alltid där man vill minska störnivån.

Vad är "dynamitgubbar" i sammanhanget?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/24 :  18:59:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag anser att man aldrig bör använda filter med kondensatorer eller
spolar till nätkablar. Skiljetrafos kan vara OK. om man bor i ett område med mycket störningar på nätet. Men då skall trafon vara kraftigt överdimensionerad.
Med strypning av ljudet menar jag att återhållen transientåtergivning. Och det får man också med en skiljetrafo som inte är tillräckligt dimensionerad.
"Dynamitgubbar" är kapslade filter med hemligt innehåll. Jag gissar att dom innehåller spolar och kondensatorer och kanske dioder.

Jorm
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/24 :  19:00:18  Show Profile Send n/a a Private Message
Min erfarenhet av traditionella filter är precis som Jorma säger. Dynamiken blir lidande. PS-A UO är den bästa lösning för mig hittills.
Har precis beställt en PS-A minilab kabel. Tjohoo! Voltexfiltet stryper. Hur bra clou's dynamiter är vet jag inte.

Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/24 :  19:10:34  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Jag anser att man aldrig bör använda filter med kondensatorer eller
spolar till nätkablar. Skiljetrafos kan vara OK. om man bor i ett område med mycket störningar på nätet. Men då skall trafon vara kraftigt överdimensionerad.
Med strypning av ljudet menar jag att återhållen transientåtergivning. Och det får man också med en skiljetrafo som inte är tillräckligt dimensionerad.
"Dynamitgubbar" är kapslade filter med hemligt innehåll. Jag gissar att dom innehåller spolar och kondensatorer och kanske dioder.

Jorma

Du skriver först att man inte bör använda spolar, men sedan skriver du att en trafo är ok?! Ee trafo är ju två eller flera spolar som är induktivt kopplade till varandra. Jag har inte noterat någon försämring av transientsvar när jag använt filter från EVOX och Schaffner.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/24 :  19:30:25  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En trafo som är tillräckligt dimensionerad talar jag om.
En filterdrossel är inte riktigt samma sak.
Och om dom filter du talar, om fungerar med dina rörförstärkare, när du använder dom i nätdelen, så kan jag inte tala emot dig.
Jag talar om mina erfarenheter av olika nätkablar och filter.
Och dom erfarenheterna är inte teoretiska.

Jorm
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/24 :  22:44:03  Show Profile Send matson a Private Message
Nätkablar är ju väldigt roliga, men lite dyra tyvärr....
Här är ju en som matson gärna skulle vilja köpa och som inte är såååå dyr...

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/06/24 :  22:51:30  Show Profile Send n/a a Private Message
snygg sak... :o) som hämtad från star trek... :o)

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/24 :  23:17:22  Show Profile Send matson a Private Message
Ja, det är nästan synd att koppla in den....

Denna är dock för dyr för matson(ca 15 papp):

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLaber
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/24 :  23:45:01  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

Och om dom filter du talar, om fungerar med dina rörförstärkare, när du använder dom i nätdelen, så kan jag inte tala emot dig.

Jorma

Jag talar om filter som är adekvat dimensionerade.
Mättas drosseln blir det naturligtvis inte bra.
Min åsikt är dock att nätkablarnas betydelse är vesäntligt
överderiven. Ungefär på samma sätt som betydelsen av Peter Belts prylar på den tiden dom var aktuella och folk trodde att det blev bättre med tejpbitar, nålar och proppskåpsolja.

Riktiga AC-generatorer från tex PSaudio är en annan femma.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/06/25 :  00:11:43  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

överderiven. Ungefär på samma sätt som betydelsen av Peter Belts prylar på den tiden dom var aktuella och folk trodde att det blev bättre med tejpbitar, nålar och proppskåpsolja.

Varför denna jämförelse? Tejpbitar, nålar och proppskåpsolja behövs inte för att få ljud, men nätkabel är ett krav(batteridrift undantaget).
Då uppstår frågan om vilken man skall ha och om det har någon betydelse. Att ha tillräcklig "tjocklek" verkar ju rimligt(imho), för att undvika spänningsfall vid högt effektuttag(hämtat från Rischs site). Sen kommer dielektrumfrågor in och även material(koppar vs. silver). Sen skärmar och olika flätningar.
Dessa frågor kan man säkert dra ut i den längsta långbänken världen har skådat, men en liten genväg är ju att prova själv med några olika och kolla om man hör någon skillnad. Sen är det ju rätt givet att nätkablar har mindre påverkan på ljudet än exempelvis högtalare, men det behöver man väl inte skriva i varje inlägg(som handlar om kablar)??

Angående proppskåpsolja så har ju Peter Moncrieff något liknande till salu som du kan smörja in digitala kretsar med, för att undvika "hårdhet" i ljudet. Denne man tycker ju en del är "värd att ta på allvar".

Mvh/Mats
Edit: stavningsproblem

matson = the artist formerly known as JagÄrJoeLabero

Edited by - matson on 2002/06/25 00:13:4
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/25 :  00:17:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:

quote:

Jorma

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-

Vad har tejp, proppskåpsolja och annat skitsnack med nätfilter och nätkablar att göra. Har argumenten tagit slut, så att du måste försöka dig på slag under Beltet. Den här jargongen platsar inte i detta sammanhang. Bättre kan du Morello än att tappa stilen på det här sättet.

Jorm
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/06/25 :  01:27:05  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

quote:

quote:

Jorma

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-

Vad har tejp, proppskåpsolja och annat skitsnack med nätfilter och nätkablar att göra. Har argumenten tagit slut, så att du måste försöka dig på slag under Beltet. Den här jargongen platsar inte i detta sammanhang. Bättre kan du Morello än att tappa stilen på det här sättet.

Jorma

Nejdå, argumenten har inte tagit slut.
Dom sista raderna var något skämtsamma, ehuru i viss mån
allvarliga. Något slag under Beltet var det inte heller, men jag uppskattar din humor. För det var väl inte utan avsikt som beltet skrevs med stort B?

Jag vidhåller dock att det enda bra sättet att tillse ren matningsspänning är genom att använda en AC-DC-AC-omvandlare från tex PSaudio. Tyvärr dyrt. Övertonshalten från en sådan är under 1% jämfört med upp till 20% direkt från väggen. Den sista siffran kan reduceras med filter, men aldrig till samma nivå som en AC-DC-AC-omvandlare.

Kvaliten från "väggen" varierar naturligtvis kraftigt beroende på var man bor samt hur mycket skit grannarna besudlar nätet med.

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/06/25 :  07:13:37  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag vidhåller dock att det enda bra sättet att tillse ren matningsspänning är genom att använda en AC-DC-AC-omvandlare från tex PSaudio. Tyvärr dyrt. Övertonshalten från en sådan är under 1% jämfört med upp till 20% direkt från väggen. Den sista siffran kan reduceras med filter, men aldrig till samma nivå som en AC-DC-AC-omvandlare.

mvh

Joe Morello

Dyrt att köpa och dyr i drift.
    Vad kostar en sån där PS Audio till ett slutsteg.
    Ca. 40000 kr. Och dom har stora förluster i drift = mycket värme.
    Ungefär 50 % i förlust ger en massa värme som jag inte vill ha i huset på sommaren.
    Accuphase har en sån också.
    Och sen finns lösningen med en roterande generator, för att tillverka ny ström. Ännu dyrare.

Nätkablar är en billigare lösning som inte ger några förluster alls.
    Och dom fungerar också, men kanske inte fullt ut i nivå med nytillverkad ström.

Jorm
    Go to Top of Page

sladd
    Member

3028 Posts

Posted - 2002/06/25 :  14:39:22  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
    Får jag allra ödmjukast påminna om att det är skillnad på vad "adekvat dimensionerade" betyder inom den "normala" elektriska konstruktörskåren och vilka lösningar som ger bäst upplevt ljud. De "normala" lösningarna finns i både klockradioapparater och elvispar... En JPC jämte en ganska lång rad andra liknande kablar av enklare snitt (med ohyggligt varierande prislapp) är vi många som upplevt gör nytta, större eller mindre. Avdelningen trafos är ett annat ämne egentligen.

Man behöver inte hamna på var sida bordet egentligen.

Go to Top of Page

Morello
    Member

926 Posts

Posted - 2002/06/25 :  18:25:32  Show Profile Send Morello a Private Message
    quote:

mvh

Joe Morello

Dyrt att köpa och dyr i drift.
      Vad kostar en sån där PS Audio till ett slutsteg.
      Ca. 40000 kr. Och dom har stora förluster i drift = mycket värme.
      Ungefär 50 % i förlust ger en massa värme som jag inte vill ha i huset på sommaren.
      Accuphase har en sån också.
      Och sen finns lösningen med en roterande generator, för att tillverka ny ström. Ännu dyrare.

Nätkablar är en billigare lösning som inte ger några förluster alls.
      Och dom fungerar också, men kanske inte fullt ut i nivå med nytillverkad ström.

Jorma

Det är sant att en nätkabel har väldigt små förluster, men å andra sidan har en nätkabel utan filter inte någon filtrerande funktion.
      Det säger sig självt. Det gäller även JPC 2.5 tex.
      Hur kan du jämföra en kabel med ett riktigt filter?

mvh

Joe Morello

-Time Further Out-
      Go to Top of Page
      Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
      Next Page
       New Topic  Topic Locked
       Printer Friendly
      Jump To:
      HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
      Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000