HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Transparent vs. NordOst signalkabeltest...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/11/29 :  02:35:20  Show Profile Send Johansson a Private Message
Förra helgen tog jag mig i kragen och åkte till Östersund och Jämtljuds visning av bl.a. Grendel och Saturnus. Jag åkte därifrån med en bunt signalkablar för en bit över 20kkr och ett flin på läpparna; nu jävlar skulle det testas kablar! Tyvärr så fick jag suga på den karamellen ett tag i och med att jag var tvungen att åka tillbaka till Hudik för några dagars skolbänksnötande. (Och ja, det är väldigt irriterande att sitta i en i det närmaste tom studentlägenhet och rulla tummarna i fyra dagar tillsammans med massa kablar som bönar och ber om att få bli testade...)

Innan jag skriver något mer så bör jag nämna att kablarna som testades var Transparent Ultra MM, Transparent Plus MM och Nordost Red Dawn MkI. Anläggningen i övrigt består av en Quad CDP cdspelare, en Amplifix och ett par modifierade Magneplanar QR 1.6SE. En REL Storm III står för basen. Nätkablar är JPC 2.5 och högtalarkablage är AZ Satori. Musiken var allt från Patricia Barber till Johnny Cash (RIP).

Nåja, väl hemkommen på onsdagskvällen gick jag raka spåret upp till lyssningsrummet och spelade några skivor med mina gamla kablar i (800 kronors VdH) för att få någon slags referens. Efter det kopplade jag in Red Dawn och tyckte det lät helrätt, ruggigt närvarande och med ett myller av skimrande detaljer. En del skivor med sämre inspelning blev däremot en pina att lyssna på, det lät alldeles för "spretigt" i toppen på något sätt så jag blev tvungen att sänka rejält för att kunna lyssna genom hela låten.

Efter att ha lyssnat på ett tiotal låtar från nästan lika många skivor bytte jag till Ultrorna, mest på grund av att dom redan var uppackade och Plus:arna låg inplastade i kartongen. Efter några sekunder började jag undra vad Sladd lurat på mig för skit egentligen. (Ultrorna var hans demokablar som han stack till mig innan jag gick) Allt lät tillbakadraget och dovt, inte alls som jag var van från Red Dawn:arna. I basen däremot var det ett jäkla klipp, men jag kunde som sagt inte smälta att ett par kablar för långt över 10.000 kronor skulle låta så dåligt så jag fortsatte att lyssna och byta mellan kablarna. Efter en kort stund insåg jag att det faktiskt var Red Dawn som lät fel.

Med de inkopplade så fick alla ljud ett konstigt glitter över sig som för all del lät imponerande på bra inspelningar, men som inte var så roligt att höra i längden. Vid det här laget hade Plus:arna åkt in och ut i anläggningen ett par gånger, och trots att dom var helt oinspelade så fick dom röster och instrument att låta mycket naturligare och mer avslappnat än Red Dawn. För att inte tala om hur Ultrorna lät.

Jag hade för mig att kurvan för pris i förhållande till ljudförbättring är exponentiell, dvs att en kabel för en tusenlapp låter tydligt bättre än en för någon hundralapp medan det borde vara mikroskopiska skillnader mellan kablar för 14000kr respektive 4000kr. Jag börjar tro att det snarare är tvärtom. Fråga mig bara inte varför...

Summan av kardemumman blev att jag numera är ägare av ett par Transparent Plus, och det kommer att dröja lääääänge innan jag byter kablar igen. (Ta i trä)

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/29 :  02:41:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
Alltid skoj med en knuff framåt, och visst har kablarna betydelse!

Bravo
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/11/29 :  13:26:35  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Kan du inte även skriva vad det är för prislappar på dom olika kablarna och hur långa och med vilka kontakter?


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/29 :  14:33:06  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
"Efter några sekunder började jag undra vad Sladd lurat på mig för skit egentligen. (Ultrorna var hans demokablar som han stack till mig innan jag gick) Allt lät tillbakadraget och dovt, inte alls som jag var van från Red Dawn:arna. I basen däremot var det ett jäkla klipp, men jag kunde som sagt inte smälta att ett par kablar för långt över 10.000 kronor skulle låta så dåligt så jag fortsatte att lyssna och byta mellan kablarna. Efter en kort stund insåg jag att det faktiskt var Red Dawn som lät fel"

Hahaha! Jag har haft EXAKT samma erfarenhet och intryck! Tyckte Transparent var dova och odetaljerade först, men efter ett par timmar så insåg jag att det är exakt så det ska låta! :-)
Jag är också på väg att uppgradera till Transparent! Det är så jäkla jobbigt att vänta till jag har råd dock, när man vet vad riktiga kablar kan göra för ljudet!... :-(

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Resolution
Member

158 Posts

Posted - 2003/11/29 :  14:54:48  Show Profile  Visit Resolution's Homepage Send Resolution a Private Message
Hur stor skillnad upplevde du det var mellan Ultran och Plusen? Det är ju viss prisskillnad.. Är skillnaden värd det om man har pengarna tycker du?

"In my mind, I'm already gone"
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/12/01 :  10:27:01  Show Profile Send Johansson a Private Message
tober: Red Dawn 1 meter kostade cirkus 4000 kr (kanske några hundringar mer), Plus var även den 1 meter och kostade 3800 kr och Ultran var på 2 meter och jag har för mig att den kostar lite över 14000 kr. (rätta mig om jag har fel)

Resolution: Svårt att sätta fingret på vad som skilde dom åt, med Ultran lät det som en helt annan anläggning på något sätt... För min del så finns det viktigare saker att lägga pengarna på just nu (slutsteg t.ex.), men visst lät Ultrna bra!

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/12/01 :  10:31:41  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Var det balanserat eller inte balanserat som du testade? Tack för priserna.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/12/01 :  11:14:21  Show Profile Send Johansson a Private Message
Obalanserat.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/01 :  14:48:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Du skulle prova Quattro Fil istället, mycket trevlig kabel!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/04 :  17:34:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
Som vanligt gör kringutrustning en hel del, jag tyckte tidigare att nordost var spretiga men med neutral utrustning och rätt högtalare så låter det underbart, i mina öron i alla fall.
Men nordost ställer krav, helt klart, är något fel så får man veta det så det heter duga.
Transparent gör mycket bra/väljudande kablar, inget snack om det, men det är som vanligt en fråga om matchning. Sen tycker jag att alla kablar gör sig bäst tilllsammans med sina egna signal och högtalardito.
Jag var inne på transparent ett tag(kör fortfarande AES/EBU digital från transparent) men nordost överaskade mig mycket possitivt.

Sonusfaber+Nordost=SANT

Faktum är att jag hade Valkyrjan signalkabelx2 hemma för några helger sedan, jag tyckte att red dawn lät trevligare. Valkyrjan lät mer Highend än musik, imponerande svärta men den saknade red dawns varma "skimmer".


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:23:51  Show Profile Send ekman a Private Message
testa red dawn ihop med amplifix kan bara gå på ett sätt... den klarar inte av det
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/08 :  18:36:53  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
testa red dawn ihop med amplifix kan bara gå på ett sätt... den klarar inte av det

Red Dawn eller
Sorry jag kunde inte låta bli Ekman

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/12/08 :  19:06:10  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Köp XXXXXXXXXXX i stället, det funkar på alla apparater

(Ojdå, kunde heller inte hålla mig, no offence........)

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2003/12/08 :  19:35:43  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
blire krig snart ;)
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/08 :  20:23:51  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag håller med dig Sladd

Krig hsivp, var då

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/12/08 :  21:23:07  Show Profile Send ekman a Private Message
sladd: så länge apparaterna är tillräckligt bra så =) vilket dom inte lär vara...

Jorma: samma ljudideal? =)
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/08 :  21:41:45  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ekman, du om någon skulle vara väldigt anti mot de platta kablarna....hur var det nu...skära glas med..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/09 :  00:41:26  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Sladd missade mellanslaget. Han hade väl lite bråttom med tangenterna.
Så här ska det se ut.

Köp XXXXX XXXXXX i stället, det funkar på alla apparater


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/12/09 :  06:21:53  Show Profile Send ekman a Private Message
Sanoj dom låter bara så om man kör med elektronik som är för ljus och tunn i grunden och det gör man ju självklart inte eller hur? =)

Edited by - ekman on 2003/12/09 06:22:42
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/09 :  08:23:05  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tycker att kablar ska låta så lite som möjligt dvs egen ljudsom jag anser vara =färgning.
Varje komponent inkl kablar kan liknas vid glas-skivor, skivorna färgar och förvränger det ljus(signalen) som passerar genom glaset.
Färgar man medvetet sina glas-skivor innebär det ett filter dvs vissa våglängder av ljuset släpps inte igenom, denna förlust av info resulterar i en färgning av slutresultatet.
Vissa tror att man kan uppnå ett neutralt resultat genom att kompensera tidigare egenskaper/fel med motsatt effekt, enl dessa skulle resultatet bli 1+1 jag anser att det snarare är -1-1, förlust av info och förvrängning/distortion borde vara sämre.
Målet måste vara att släppa igenom så mycket och så oförvrägd information som möjligt.
Men har man fel på sina apparater så kan resultatet bli att en klar glas-skiva avslöjar brister medans en färgad kabel "maskar"/kompenserar genom att reducera/förvränga info, resultatet må vara lättare att lyssna på men det är ändå fråga om en kompromiss.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:26:58  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Målet måste vara att släppa igenom så mycket och så oförvrägd information som möjligt. "

Japp, men då måste kablarna vara skärmade. Oskärmade kablar kommer väl att plocka upp all skit som finns i närheten och det vill man INTE ha med i signalen..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/12/09 :  10:46:32  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Det är naturligtvis ett skräckscenario - alla störningar i luften plockas upp.
Skräckscenariot med skärmade kablar är att det skärmas så hårt att kapacitansen ökar med diskantavrullning och fasvridning i audioområdet som följd.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/12/09 :  13:45:47  Show Profile Send Johansson a Private Message
Adiago: Men hur vet man egentligen vad i ljudet som är färgning från en kabel? Det förutsätter ju att man har en av hifivärlden erkänd icke-färgande referenskabel hemma att jämföra mot...

Sen är min högst personliga åsikt att så länge det låter "bra" (naturtroget, detaljrikt, gåshudsfaktor Hög s.a.s.) så är det som det ska vara. Jag köper inte en kabel som sägs vara ofärgande ifall den inte passar i anläggningen.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/12/09 :  14:16:42  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ok jag vet inte men det är min åsikt att bla nordost har mycket lite egenljud. Ett exempel med tidigare kablar jag haft eller provat Taralab, Clou, transparent,AQ, van denHul och galaxy har jag bla med samtliga upplevt den buffrade utgången på mitt försteg som klart bäst, den passiva har låtit tunn, oengagerande och utan driv med antydan till vasshet. Den buffrade hade mer kropp driv och tyngd inga negativa egenskaper kunde spåras.
När jag provade Red dawn var jag skeptisk bla på avsaknaden av skärm jag körde den bufrade utgången och det lät mycket bra, efter några veckor tänkte jag ändå prova den passiva utgången, utgången var väl ändå given.
Till min förvåning saknades det för första gången ingen dynamik, kropp fanns och en oslagbar transparens, har fortfarande inte hört något som ens är i närheten på denna punkt.
Nu till pudelns kärna: den buffrade utgången trots ett minimalt antal högklassiga komponenter lät mycket färgat i basen och svullet i jämförelse med den passiva, detta hade jag aldrig tidigare upplevt med andra kablar då dessa förmodligen själva färgade så mycket att effekten försvan, och med sin skärmning minskades dynamiken såpass att den känsliga passiva utgången inte kunde driva slutsteget tillräkligt för att behålla dynamiken.

Den inbördes geometrin är viktigare för att eliminera störningar än en förslöande skärm, skärmade kablar låter slött och kornigt i toppen i jämförelse.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/09 :  15:04:35  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Den inbördes geometrin är viktigare för att eliminera störningar än en förslöande skärm, skärmade kablar låter slött och kornigt i toppen i jämförelse. "

Ja där går åsikterna lite isär...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/09 :  15:15:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det måste väl handla om det låter naturligt ut ur högtalaren, för vi talar ju fortfarande om en icke känd verklighet, dvs. inspelningstillfället.
Dessutom låter ju verkligheten olika beroend epå var du befinner dig som 1 m. ifrån solisten eller 10 m., eller om du sitter i ett publikhav, eller om musiken är akustisk eller förstärkt osv.
Vilken sanning gäller och hur vet man hur det skall låta.

I mitt tycke får alla komponenter, inklusive kablar, ljudet att dra åt ett visst håll, det är bara att välja det som passar.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000