HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Test av några signalkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

keefan
Member

146 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:43:56  Show Profile Send keefan a Private Message
Sådärja, nu har man fått testat lite olika signalkablar (från Malmö).

De som testades var:

Acoustic Zen Oscarlink, 1700:-, från LP Ljudprodukter
Audioquest Jaguar, 2200:-, från Hifiskåne
Transparent The Link 200, 900:-, från Hifi-center.
Blå-vit kabel som följer med Vincent CD-3, gratis för mig och inte speciellt dyr för andra:)

Så en ganska brokig skara...

Började med att köra AZ mot Transparent.
Ganska lika varandra tycker jag. Båda två drar åt det dovare hållet och låter musiken flyta ihop utan att direkt markera några detaljer.
Ingen direkt "in your face" känsla. Transparent The Link 200 var i detta sammanhang ganska menlös och slängdes snabbt bort.
Den passade inte in och hade nog för hårt konkurrens. Skulle vilja prova en bättre Transparent, men Hifi-center hade inga inspelade hemma.

AZ var alltså vinnare av dessa två, med ett ganska dovt men trevligt ljud. Enligt LP Ljud behöver AZ sitta i anläggningen flera timmar innan den börjar låta bra och får inte flyttas ut och in. Men det gör det ju omöjligt att testa så det fick jag skippa .
Men jag såg till att den blev spelad ca 50h i varje fall.

Efter AZ skulle AQ Jaguar in. Nu var det slut på det dova. Varenda liten detalj blev hörbar. En fantastisk kabel som jag tror kan bli en framtida klassiker. Men.. var jag nöjd?
Nej, inte riktigt.
Kanske är detta kabeln för mig, men jag saknade lite "in your face på" denna också. Lite mer sprödhet hade också varit önskvärt.
Varenda detalj hörs med mjukhet. Men lite mer sprödhet och sammanhållning hade jag önskat (om det går?).

Sist kom den blåvita kabeln. Den var som ett mellanting mellan allihopa. Ganska sprättig och "In your face", spelade ut ganska bra.
halvbra detaljåtergivning. Enligt min referens AQ Jaguar blev vissa ljud dock något förvanskade.

Så min rangordning blir som följer:
1, AQ
2, Blå-vit / Accoustic Zen
4, Transparent

Hederspris till AZ för en i mitt tycke "vacker" kabel.

Övrig maskinvara:
Vincent CD-3
Primare I-20
Audioquest Granite högtalar kabel.
Audiovector M1 Signature

Detta var alltså mitt högst personliga test med min utrustning och mina öron, men jag delar med mig för jag vill gärna läsa andras tester!!

Tanken var att testen skulle sluta i ett köp, men det gjorde den inte. Om jag orkar skall jag testa Eichman och Nordost också, men det tar mycket tid. Så jag kanske kör på någon annans rekommendation till slut.

Ser fram emot tips på kablar och andra åsikter (inga idiotförklaringar, tack). Måste också säga att jag inte lyssnat på mycket mer kablar än dessa så min kabel-värld är ganska liten.

/K

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/12/15 :  18:53:39  Show Profile Send Snutten a Private Message
Testa Kimber Silver Streak. Köpte en själv nyligen.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/16 :  07:34:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Låt kablarna spela in ett tag, de blir oftast bättre.
Dock ändras inte grundkaraktären vanligtvis, så tycker du inte om ljudet som sådant så är det inget att satsa vidare på.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000