HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare fas
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2003/11/27 :  20:16:51  Show Profile Send silvestro a Private Message
Jag har kört en rengöring CD som har "tester" för HiFi system bland annat är det en 2 toner, en som ska låter högre än den andra. Det som är högst ska var rätt fas. I min system ska det betyder att mina högtalare har fel fas men kontakterna är kopplade rött till rött från slutsteg till högtalare. Hur kan det var möjligt. Jag kör enkel från slutsteg till biwire på högtalare. Nån som vet något??

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/27 :  20:25:09  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det kan bero på rumsakustiken, jag fasvände en högtalare genim processorn och fick bättre stereobild och exaktare ljud.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/11/27 :  22:34:19  Show Profile Send gcs a Private Message
Har du någon inspelning som är monofon? Om du har det så kan du sätta på skivan eller vad det nu är...lyssna på den och observera om ljudet verkligen kommer från en punkt mittemellan högtalarna. Om ljudet kommer någonstans mellan högtalarna men du vet inte exackt var. Då är ljudet urfas.

gcs "Ur fas är tiden"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/11/28 :  08:17:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tror inte du behöver bry dig.
Det viktiga är naturligtvis att högtalarna är kopplade lika.
Annars försvinner basen och stereobilden blir konstig. Men det hörs tydligt.
När jag har vänt fasen på mina båda högtalare så har jag inte hört någon skillnad, även om det finns dom som påstår att dom kan göra det.
Vissa förstärkarkonstruktioner vänder fasen. Dessutom kan fasen variera från skiva till skiva.
Det är därför det finns en fasvändarknapp i vissa cd-spelare och DA-omvandlare.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000