HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Variationer i nätspänning - normalt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/27 :  14:20:53  Show Profile Send Zombie a Private Message
Satte in min voltmeter i vägguttaget och får värden från 226 till 232V. Olika värden vid de återkommande mätningarna. Är detta normalt?
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2003/11/27 :  14:30:38  Show Profile Send Bubben a Private Message
Ja, tyvärr.
Jag har varit och mätt på hus med upp till 248V i uttagen. Då behöver man inte lysrör för att ljuset ska flimra...

Jag ligger på ungefär samma värden som du i min lägenhet.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/11/27 :  14:36:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det är så tyvärr i vårt land..Och ytterliggare ett skäl till att man ska bry sig lite om strömmen till sin anläggning, nya strömkablar, dedikerade proppar/jord, störskydd m.m.

Det är inte så svårt att förstå att det kan låta bättre om man har en skiljetrafo eller liknande produkter...

/Martin
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/27 :  16:21:17  Show Profile Send Zombie a Private Message
Det verkar som det ser ut så, men förstod ni att värdet kontinuerligt pendlade mellan 226 och 232V? Inte att jag mätte en gång per timme eller så...
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2003/11/27 16:23:55
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/27 :  16:26:31  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har för mig att reglerna säger 230V med 10 procents variation, på vissa ställen långt ut på nätet ligger späningen på ca 210V och ibland lägre.

Nya kablar hjälper inte ett dugg om spännigen i väggutaget inte är på 230V till att börja med, de variationer vi pratar om (som beror på strömuttaget på det segment av nätet man råkar sitta på, dvs det varierar ex. beroende på tid på dygnet) är så långsamma att det inte finns några filter i världen som klarar av dem. Enda alternativet är batteridrift.



Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2003/11/27 :  16:57:30  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
testa nätfilter tycker jag. Hemma hos mig upplevde jag ljudet som bättre när apparaterna fick sin ström via ett nätfilter. Lugnare, mer kontrollerad återgivning. Det var inte svårt att höra skillnaden....

mvh,
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/27 :  17:11:34  Show Profile Send CC a Private Message
Eller en Terminator kanske?
http://www.hificonsult.se/terminator.html

Ska ge en fast spänning ut vill jag tro? Tänkte investera i dylik T1 i framtiden...

OBS! Har inga anknytningar till ovan nämnda place!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:07:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Varken filter eller skiljetrafo hjälper om man har bekymmer av att spänningen
varierar, däremot tar det bort spikar på nätet så de inte kommer in i apparaterna.
Hur är det med PS Audios Power Plant? Den nytillverkar väl växelspänningen så då borde
spänningen bli konstant. Mark Levinson har någon sådan variant inbyggd i sina värstingar,
vet dock inte vilka det var. Linn är bra på sånt här också vet jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:48:37  Show Profile Send Anders47 a Private Message
På Power Plant kan man ställa in valbar spänning mellan 220 och 240 volt och denna ligger konstant.
Det gäller att inte branda ihop de olika problem som finns på elnätet och tro att allt löses med något filter, som helst skall kosta under tusenlappen (skulle förstås också önska att det fanns något sådant).

Problem är t.ex.

Varierande spänning
Deformerad sinsuform i strömmen
DC på nätet
Dålig jordkvalitet
Spikar
Låg och högfrekventa störningar (EMI och RFI)

De flesta filter skyddar bara mot spikar.
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:56:41  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Tror nok at skal man ha fullstendig beskyttelse må man over på en UPS med galvanisk skille mot jord - dvs. den lager sin egen perfekte jord ut mot apparaterne. De beste UPSene har i tillegg batteridrift av utstyret, boksen lader bare fra nettet. Under 1000 ? No way...som alt annet koster det å være på topp...

Shit happenz...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/27 :  19:40:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så det är fråga om var på stegen man skall lägga sig. Ska man ligga på topp eller på någon nivå under. Själv bryr jag mig inte så särskilt mycket. Jag har ett enkelt filter mot nätet och kraftig filtrering efter likriktningen i stället. Men vill man ha konstant nätspänning blir det helt säkert dyrt. Då köper jag hellre skivor i stället.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Softman
Member

131 Posts

Posted - 2003/11/27 :  19:54:15  Show Profile Send Softman a Private Message
Sund inställning Bernt...

/J

De som tror sig kunna allt lär sig heller inte så mycket...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/27 :  21:18:56  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag förstår att nätspänningen kan variera under dygnet, men jag talar om min inkopplade voltmeter (digital) som ger värden en gång per 1/2 sekund. Dessa värden pendlar mellan 226 till 232V. Under två sekunders avläsning får jag fyra värden: 231-227-232-228 osv.
Ska det vara så?
Mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/27 :  21:30:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det låter märkligt tycker jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/11/27 :  22:18:35  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jag sitter nästan konstant på ca 226v
Låter underligt att det pendlar så...

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/27 :  22:24:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Är du säker på att du använder AC-läget på multimetern? Detlåter nästan som om du försöker mäta med dc-läget...
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/11/27 :  23:50:33  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hmmm...det ryker, kanske det var DC iallafall ;-)
Näe, det är mätområde 500V~
Jag sitter i Estland...vid kvart i ett har jag variationer mellan 231 och 237V, högre spänning eftersom nätet inte är så nedlastat längre...
Undrar hur mycket RF och HF som kommer in...brrr

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/11/27 :  23:56:45  Show Profile Send pekka a Private Message
Då jag jobbar med datornätverk runt om i världen så vet jag
att det svänger hej vilt i vissa länder.
Exv Nigeria kan variationen vara mellan 117v - 249v
Frekvensen varierar mellan 49 - 51 HZ
Vi löser den med online-ups som ger konstant ut 230V

Så här hemma har vi ett ganska bra elnät trots allt.

PEKKA

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/11/28 :  00:08:30  Show Profile Send CC a Private Message
Jag trivs bäst i öppna landskap! Nej, Sverige va de ju!
Heja oss!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/28 :  07:23:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Exv Nigeria kan variationen vara mellan 117v - 249v


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000