Author |
Topic |
Johannes
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 22:52:31
|
Grymt! Vad mer kan man säga... /Johannes |
|
|
BddB
Medlem i AÖ
231 Posts |
Posted - 2004/01/17 : 00:26:26
|
Hej Acme, verkligen ett imponerande bygge! Vid vilken matningspänning kör du Tripatharna? /Benn |
http://bennspcb.se |
|
|
Acme
Member
111 Posts |
Posted - 2004/01/18 : 18:08:21
|
Tjena,
Jo, det funkar ganska hyfsat att fräsa aluminium med en handöverfräs. Man bör dock justera ner varvtalet jämfört med när man fräser i trä. Vad gäller lyssning så har det inte blivit såvärst mycket än. Har dock testat lite olika delningar mellan 4-tummaren och diskanten. Av alla olika konfigurationer som gåtts igenom funkar L-R 24dB/oktav på alla flanker (elektriskt) hittils bäst. En delningsfrekvens runt 3kHz verkar också lovande. 4-tummaren skärs också av nedåt i frekvens mellan 100-150Hz. Elementen är dock inte helt inspelade än, så det kan säkert behövas justeras lite framöver.
De mesta av testningen har annars varit olika konfigureringar av nätdelen så att den ska fungera bra ihop med Tripathmodulerna. Det har varit lite pyssel med att få ljudet helt fritt från störningar. Håller man örat mot diskanten kan man tex skönja ett svagt brus. Som vanligt kommer man på en bättre konstruktion när man lött ihop och testat den första versionen. I nästa projekt blir det förmodligen en helt ny design av nätdelen.
Vad gäller matningsspänningen till Tripatharna så är den ställbar på nätdelen. Fn ligger den på ca +-40V. Går att justera upp till +-60V då denna spänning är max vad Tripath 3020 chippet klarar.
/Peter |
|
|
Fostex
Member
406 Posts |
Posted - 2004/01/18 : 22:49:47
|
Så SJUKT snygga!! |
// David |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2004/01/26 : 22:39:58
|
Acme: Hur kan det komma sig att alla? som har kunskap nog till att konstruera och bygga switchade nätdelar inte vill ge kunskapen vidare till oss andra? Är ni rädda att vi ska grilla oss på dom höga spänningarna och stämma er? Patenträttigheter? |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Snorkeln
Starting Member
31 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 14:29:45
|
Som DIY-newbie har jag scannat igenom de flesta sidor här på forumet som handlar om DIY. Puh, det var ett jättejobb men väldigt intressant.
Dessa högtalare är de snyggaste jag sett hittils. Wow.
Jag är grymt imponerad över den som kan bygga ihop något sånt här.
/Anders
|
|
|
frez
Member
187 Posts |
Posted - 2004/03/11 : 20:20:38
|
När man bygger elektronik som switchar höga effekter/spänningar är layouten på kortet av yttersta vikt. Minsta lilla misstag i layouten till t.ex switchtrissorna kan ge horribla ringningar vid själva switchförloppet som kan/kommer överstiga maxspänningen på FETarna. Detta kommer ofelbart leda till att dessa går sönder och i många fall exploderar de helt sonika. Vi får tänka på att vi likriktar direkt på 230V och det är inte att leka med. Risken att skada sig är överhängande om man inte vet EXAKT vad man sysslar med. Inte ens jag, som är elektronikingenjör, pysslar med switchade nätaggregat. Som tur är känner jag Acme och vet att han har full koll på det han sysslar med.
Då kanske ni förstår lite av problematiken med att lämna ut dylika konstruktioner till hembyggare med begränsade kunskaper i elektronik.
Men visst är de läckra!
/Frez
PS: Acme, jag hämtar fronter från eloxering imorgon! |
"Det största som jag har sett på en Islandshäst är Sune Mangs." |
|
|
mounte
Member
73 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 16:45:45
|
Kan ställa mig bakom frez:s ord ... men det kanske vore vettigt att för "allmänheten" göra teorin lite mer enkel att greppa... kanske sätta samman en grupp som skriver ner ett litet papper om switchad elektronik(switchade nätagg) som börjar med en väldigt enkel konstruktion, som sedan bygger vidare och slutar med en lit mer "vuxen" konstruktion vad säger ni frex och Acme ... m.fl som besitter lite kunskap inom området |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/03/12 : 17:31:26
|
Handlag på 2 områden, inte så ofta man ser ! Bästa jag sett...........avund................! |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
ypolt
Member
91 Posts |
Posted - 2004/07/18 : 02:04:26
|
Inte nog med att du har grym teknisk kompetens... Du har sannerligen ett öga för design som många saknar också!
Tycker dock ändå att ni gärna får lägga ut ritningar på de switchade nätaggen. Jag förstår riskerna med det hela, men är fortfarande av åsikten att informationen skall vara fri :D Dessutom kan man ju faktiskt be om hjälp från någon kunnig med det hela och då bara lämna över papprerna på hur dom skall vara :)
Vore även trevligt med lite blueprints över hela högtalarkonstruktionen :) |
Frågar man inget så får man ingenting veta. |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 17:35:32
|
Måste uppa den tråden lite, är allt klart nu? |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Wing Zero
400.000-klubben
1097 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 20:50:56
|
håller med. jag undrar hur dom låter........
|
Musik är livet |
|
|
Dimitri
Member
1050 Posts |
Posted - 2004/08/07 : 20:57:51
|
Hur i helskotta har jag kunnat missa denna tråd? Kanske sjävbevarelsdrift? Som ngn sagt här är det sällan någon besitter kunskaper på denna nivå i flera områden träarbete lim och fogmassekunskaper förstärkarelektronik delningsfilterelektronik Dessutom allmänt högtalarkunnande. Varifirån har du hämtat inspirationen? Det är otroligt imponerande. Hur låter de? Har du haft tid att justera allt? Dimitri |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 17:19:31
|
Ni vet väl att det är en Tangband beställning på gång just nu? Acmes högtalare ger en ju inspiration helt klart... Vill lyssna!
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 18:53:27
|
Skulle vilja ha lite nya bilder och senaste info om dessa makalösa byggen.
Ser också framemot nästa tangbandsbeställning, om den blir av |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Acme
Member
111 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 19:47:38
|
Hej,
Jo, bygget har dragit ut liiite på tiden. Har väl egentligen ingen bra ursäkt. TB-bygget har blivit lite lidande pga alla andra projekt och byggen på sistone. Senaste status i bygget är att det mesta faktiskt är ganska klart (sa jag inte det för ett år sedan också...). De fyra Tripathkorten är klara sedan länge och ska bara skruvas fast på de två aluplattorna. Det blir som tidigare två st stereokort (TA3020) per högtalare så att varje element har sin egen förstärkare. Vad gäller delningsfiltret så delas det aktivt med 24db/oktav vid 150/3000Hz. En sk. Linkwitz (bas) korrektion finns också med. Hela delningsfiltret är byggt med OPA2134/OPA4134 förstärkare. Som en alternativ kan man även ansluta en balanserad insignal via en INA134 balanserad mottagare. Volymkontrollen sköts av en PGA2310 i varje högtalare. Ena kanalen sköter volymen för basen och den andra kanalen tar hand om mellanregister/diskant. På så sätt kan man justera basnivån enkelt för att det ska passa just det rum man lyssnar i. Själva IR-mottagningen sköts av en PIC microkontroller. Jag har "snott" lite kod från förförstärkarbygget i AoE. PICen sköter även kontrollen av de båda PGA2310 kretsarna och tar hand om av/på av Tripathkorten och nätdelen (mjukstarten/relä). Nätdelen ja, den är numera "nedgraderad" till en 500VA trafo per högtalare. De switchade nätdelarna används till andra, liiite mera strömkrävande applikationer (basar). 500VA räcker dock till mer än väl enligt de tester jag gjort tidigare.
Av de två högtalarna så är den ena "master" och den andra "slave". Dvs det finns endast en PIC och den sitter i mastern. Den blir spänningssatt så fort man stoppar i kontakten i väggen. Slaven har sin egen nätsladd direkt till vägguttaget. När man startar mastern via fjärrkontroll startar den även upp slaven via en liten "databuss" som är ansluten mellan högtalarna. Via databussen skickas även volymkontrolldata till PGA2310 i slaven samt av/på av Tripathkorten. Ingen lågnivå (ljudsignal) skickas via databussen; den ansluts direkt till varje högtalare. På detta sätt kan man erhålla maximalt SNR då full signalnivå kan anslutas direkt från CD-spelaren.
/Peter |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2004/09/29 : 22:37:14
|
StefanB .. tangband beställningen pågår ju just nu! högst upp på DIY ligger en Sticky Tråd, http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32782
Låt inte vintern passera utan ett litet högtalarbygge... Läste om (tummaren i en annan tråd... verkar mycket bra! Och priset runt 400:- är ju helt OK.
/esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
Topic |
|