Author |
Topic |
Acme
Member
111 Posts |
Posted - 2003/11/29 : 20:02:58
|
Hej,
Tangbandhögtalarna är faktiskt väldigt prisvärda tycker jag. Jag tror nog att de flesta som är med på den aktuella Tangbandbeställningen kommer att hålla med. Det är smått omöjligt att hitta motsvarande låga pris med liknande prestanda hos element från mer kända märken. Iofs är det nästan svårt att hitta billigare element överhuvudtaget... Vad gäller byggtiden, tja, några veckor har det nog tagit att få ihop själva lådan. Några timmar om dagen då man fått tid över. Förstärkeriet, filtret och IR-kontrollen ungefär lika lång tid. De är ännu ej helt klara. Plastringarna runt basarna var från början tänkt att vara i aluminium som sedan skulle lackas svarta. Men jag snubblade istället över en bit 3mm svart akrylplast. Plasten var betydligt lättare att arbeta med. Snittet efter fräsningen blev också perfekt utan alltför mycket efterbearbetning. Sen slapp man ju lackjobbet också. Kanten på Tangband W8-740c är ju ganska ful, så den kapades bort nästan helt. Elementen sitter sedan nedfrästa i baffeln på sådant djup att det är ca 3mm mellan elementkanten och kanten på frontskinnet. Skinnet är även nedvikt efter kanten. Plastringarna har sådan ytterdiameter att det är "klämmpassning" mellan ringarna och skinnet. Inga skruvar eller liknande håller ringarna på plats. Det "viskoelastiska" limmet är av typen Casco superfix. Det är ett montagelim med "elastiska egenskaper".
Idolbild på lim och fogmassor som använts vid bygget
Tangband W8-740c brevid den svarta akrylplastringen. Fulkanten något avskalad på högtalaren.
/Peter |
|
|
marran
Member
540 Posts |
Posted - 2003/11/30 : 13:08:02
|
hur mycket kostade elementen? mycket spännande och vackert bygge! |
Do never underestimate the power of a large number of morons! |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2003/11/30 : 13:46:44
|
Oahh, vilka beauties! Fantastiskt snygga!
Som sagt, TB-challenge är över för denna gång
|
|
|
LaZyWorM
Member
668 Posts |
Posted - 2003/11/30 : 14:36:24
|
Fyfaan så jäkla grymt! :)
Hur "skalade" du av kanten på W8orna? Sticksåg? Var kan man köpa 3mm Akrylplast? |
|
|
Acme
Member
111 Posts |
Posted - 2003/11/30 : 19:52:41
|
Hej,
Högtalarelementen kostade ca 750kr per låda. Materialet runt 500kr per låda. Totalt alltså ungefär 2500kr för två färdiga högtalare. Med den stora Tangbandbeställning som nu är aktuell blir elementkostnaden faktiskt ännu lägre. Sen tillkommer Tripathförstärkarna, aktiva filtren, IR mottagaren och nätdelen. Ungefär 2500kr per låda.
Den skummgummiliknande kanten på w8orna skalades av med en brytbladskniv. Jag gjorde ett litet cirkelformat anhåll runt högtalaren för att stödja kniven emot. På så sätt blir snittkanten helt rak och inte vågformad som den lätt kan bli om man skär på frihand. Jag spärrade även kniven så att bladet ej kunde nå foamupphängningen på högtalaren. Kan ju vara lite tråkigt om man råkar skära för långt... Vad gäller akrylplasten så hittade jag en firma i Stockholm. Tog första bästa plastleverantör jag hittade i gula sidorna. Det brukar alltid finnas spillbitar man kan få (köpa?) billigt. /Peter |
|
|
Ludde
Member
279 Posts |
Posted - 2003/12/03 : 19:45:12
|
Hej!
Mycket snyggt! Om jag nu skulle vilja spela härmapa och köpa lika element som dej, vart köper jag dom då och vilka pengar rör det sej om då? Synd att man missade tangbands beställningen :-( |
En antenn är en antenn! |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
U1
Member
3319 Posts |
Posted - 2003/12/06 : 22:00:11
|
Nog det snyggaste bygge jag sett. Nu blev jag sugen, kan du inte ge oss all info om dem.
MvH |
|
|
Acme
Member
111 Posts |
Posted - 2003/12/06 : 23:51:20
|
Tack för det U1. Jag har försökt ge så mycket info som möjligt tidigare i tråden samt försökt förklara hur bygget gått till rent praktiskt. Svårt kanske att ge "all info". Är det nåt speciellt du undrar över kan jag försöka vara lite mer detaljerad.
/Peter |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/12/21 : 18:05:27
|
Hur gåre med elektroniken Acme? Bilder önskas!! |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
Acme
Member
111 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 18:59:26
|
Hej och God Jul på er alla!
Bygget går sakta frammåt. Har varit en del andra projekt på gång samtidigt. Få se, man borde kanske göra ett ryck nu under julen så att det blir klart någon gång... Det senaste jag gjort är tillkapning av lite aluminium där de två Tripathkorten och nätdelen ska sitta fast. Alubiten fungerar även som kylfläns. Hela paketet sitter sedan monterat på baksidan av högtalaren. Kontakterna som syns på bilderna är anslutning för 220V (Powercon), sync-kontakt samt lågnivåingång.
Ungefär så här är det tänkt att det hela ska monteras fast på aluplattan. Mycket sladdar blire. Sen tillkommer även filtret/volymkontroll. På ena högtalaren sitter även IR-mottagaren.
Näe, nu ere dags att återgå till glöggen.
/Peter |
|
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 19:05:03
|
altså man blir ju F-N avundsjuk snyggt jobbat |
|
|
AndersP
Member
1563 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 21:19:33
|
Fantastiskt Acme.
Hur tjocka är aluminiumskivorna? Hur har du bearbetet dom och gjort hålen?
Dom långa slitsarna i topp och botten ser lite för svettiga ut för att vara handfilade.
Nätdelen är vi många här som är sugna på. Har du konstruerat den själv? Det verkar vara den som sitter i lådan för skärmning.
Jag trodde du skulle köra 3-vägs aktivt. Då borde det gå tre Tripathkort. Ska du dela diskanterna passivt? |
Linkwitz Orion Center: Ino Audio piM Surround: 6 x Ino Audio a2 |
|
|
StefanB
numera Akkelis Audio
1752 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 21:20:01
|
Jo man häpnar av beundrar, fantastiskt hantverk. Ser ju troligt seriöst ut även fortsättningsvis. Väntar med spänning på nästa fotosejpour. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
|
|
Acme
Member
111 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 22:17:31
|
Tjena,
AndersP: Aluplattorna är 8mm tjocka. Hålen är faktiskt frästa med en handöverfräs. Frässtålet kommer från Biltema (29,90kr) och ser ut så här när hålen är färdiga. Det är avsett för trä, men det går faktiskt utmärkt att även fräsa aluminium med det. Ett tag i varje fall...
Jo, nätdelen är av egen design och konstruktion. Den sitter i en egen liten alulåda för skärmningens skull. Det är en ganska "snäll" konstruktion med avseende på störningar (soft-switchning, ZVS) och genererar inte alls så mycket störningar som mer konventionella switchade nätdelar. Nu ska den ju användas till audio, så jag tyckte ändå det var bäst att skärma av den lite.
Vad gäller Tripathkorten så är varje kort faktiskt en komplett stereomodul(två kanaler). Dvs totalt fyra kanaler i varje högtalare. Två kanaler till basarna, en till fyrtummaren och en till diskanten.
/Peter |
|
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2003/12/23 : 22:24:42
|
de där fräs stålen ser ganska skamfilade ut, är stegen klass D eller klass H ? ska dessa plattor sitta bak på högtalarna ? detta gillar jag, vill se mer |
|
|
jonte0
Member
204 Posts |
Posted - 2003/12/24 : 00:12:47
|
Tungung ! (se min japan bugning !)
Hur låter dom ??
/j |
Qui habet aures audiendi audiat |
|
|
period
Member
188 Posts |
Posted - 2003/12/24 : 01:44:57
|
Har sett att Tripath kallar sina steg för klass T, varför vet jag dock inte. |
Mvh // Per |
|
|
Acme
Member
111 Posts |
Posted - 2003/12/24 : 11:29:19
|
Hej,
Tripath använder sig som sagt av class T. Det är väl närmast någonting de själva hittat på. Principen är i alla fall baserad på ett "vanligt" class D utgångssteg. Själva styrsignalen till utgångssteget varierar dock i frekvens; från omkring drygt 1MHz vid tomgång ner till 200kHz vid full last. Detta tillsammans med en egen påhittad modulationsteknik gör att man döpt det hela till class T.
Det börjar bli allt mer påhittiga namn för allt vad nu sk "digitala" förstärkare heter. Gemensamt för de flesta är ändå att utgångssteget är switchat med PWM/PDM signal eller liknande. Det är detta (analoga) switchande utgångssteg som man brukar kalla class D. Även Tripath är en analog förstärkare i detta avseende. När man pratar om digitala förstärkare så är väl det närmaste man kan komma de lösningar som använder en digital signal ända fram till class D utgångsteget. Tex. Tact Millenium använder sig av denna teknik, liksom Panasonic i sin XR45 mfl.
I sk class H så modulerar man även matningsspänningen till utgångstransistorerna med ingångssignalen. Vanligen använder man då en class A/AB förstärkare som utgångssteg och en "class D" förstärkare som spänningsmodulator. Då class D förstärkaren ser till att matningsspänningen till utgångstrissorna hela tiden ligger precis ovanför arbetsområdet (+ lite marginal) så blir verkningsgraden högre än vanlig class A/AB.
/Peter |
|
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2003/12/24 : 20:38:54
|
okej då fattar jag lite mer |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/01/04 : 18:08:32
|
Mera bilder... Inser att jag har bommat hela detta bygge. Klart snyggt med den svarta fogmassan kontra ekbitarna.
Snyggaste DYI högtalaren jag sett på länge. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2004/01/04 : 23:43:09
|
wow, wow, wow, känner den svenska avundsjukan slår ner som ett åsknedslag! Vill osså kunna bygga så fina högtalare!! |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 02:57:58
|
Tja... vad kan man säga? G R Y M T S N Y G G T ! ! ! Får mina burkar att blekna till stenåldersprototyper. Jag har aldrig någonsin tidigare saknat någonting så mycket, som jag saknar mina föräldrars garage just nu. Lägenhet suxx! Fast det klart, jag har ju en mellanstadieskola liggandes här alldeles intill, kanske borde ta och uppsöka herr träslöjdslärare och höra efter om lokalen används kvällstid...
Hur låter dom, har du hunnit lyssna än? Du kanske skulle börja bygga ett par i månaden och sälja under exotiskt namn till USA. Jänkarna är väl pigga på aktiv drift, blå lysdioder, ek (,lack) och läder? Utgångspris på 15.000$, så går dom som smör i solsken och du behöver knappast oroa dej för om pengarna ska räcka till både räkningar och mat på bordet!
Som sagt: Djupt imponerad, all cred till dig för fantastiskt hantverk Acme. |
Militant cyklist. |
|
|
rikkitikkitavi
Member
653 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 08:44:52
|
shit, fräste du ut aluminiumen med en vanlig handöverfräs?
och den klarade det? Högvarvig fräs på metall?
edit:snyggt bygge!!!
/rickard |
I m only in it for the DIY |
Edited by - rikkitikkitavi on 2004/01/16 08:45:14 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2004/01/16 : 17:47:50
|
Detta är "unbelivelbe", jag höjer hatten och dreglar en aning. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Topic |
|