HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 service manual till NAD 3240
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/11/27 :  10:02:02  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
någon som råkar ha service manual till denna förstärkare i min har nämligen 1 konding samt ett motstånd brunnit. Tacksam för all hjälp!

mvh E

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/27 :  10:42:22  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag hakar på i din tråd om det är ok.
Skulle spela in några element och upptäckte att radion tystnat i min gamla 7240. Då förstärkarna förutom radiodelen är likadana så kanske någon har servicemanualen till 7240. Den kan vi båda använda.

Jag antar att dina komponenter brunnit såpass att du inte kan läsa av färgkoder och beteckningar?
Om du lyckas beskriva vilka komponenter det är så kanske jag kan kolla i min.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/11/27 10:45:09
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/11/27 :  10:54:16  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
det är en kondensator samt ett motstånd som har brunnit i min om man tar av locket och tittar framifrån så sitter det två stora kondensatorer 80 V 6800 mikrofarad mellan dessa kondensatorer precis till höger om ska det sitta ett motstånd och en liten platt brun kondensator dessa är brända. om du skriver ner din e-mail kan jag maila en bild till dig vore evigt tacksam för din hjälp.
Go to Top of Page

Hjelm
Member

553 Posts

Posted - 2003/11/27 :  14:26:46  Show Profile Send Hjelm a Private Message
Går det att leta symmetri i förstärkaren?
Jag försökte hitta värdet på en bränd resistor och hittade motsvarande transistor och resistor på andra sidan. (Komplementära paret) på så vis fick jag värdet. (De flesta linjerna på resistorn syntes så det var bara en jag hade fel på, lila blev röd/brun)

Det är förvisso inget skoj arbete men det sparar pengar.

Hjelm
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/11/27 :  14:46:39  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Nej det går tyvärr inte det finns ingen symmetri med några andra kompenter i den.
Är det ingen som har en service manual eller en likadan förstärkare som jag kan jämföra med?
Go to Top of Page

No_Jah
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/11/27 :  15:01:39  Show Profile Send No_Jah a Private Message
Har ni provat att kontakta Hifiklubben? Jag köpte manualer av dom för ett tag sen, iofs. var det användarmanualer och inte servicemanualer. Ni kan ju kontakta dom iallafall... Lycka till!
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/11/27 :  15:05:07  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
jag har kontaktat hifiklubben men de vill inte ge ut service manualer det enda de kunde erbjuda var att jag lämnade in förstärkaren och fick den reparerad men lägga ner kanske 600-700:- på en förstärkare som är 15 år gammal det är lite overkill tycker jag.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/11/27 :  15:56:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Försök på ett utlänskt forum det kan ju finns någon hjälpsam själ där ute.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/11/27 :  16:01:39  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
jag har sett 3240s till försälning här på forumet enklast vore om någon av de som har en 3240 kunde vara hjälpsam och titta vad det är för komponenter det hade varit himla snällt i så fall.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/11/27 :  18:32:58  Show Profile Send AndersP a Private Message
http://www.agtannenbaum.com/n_cat.html#NAD

Här finns manual till 7240.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2003/11/27 18:33:59
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/11/27 :  21:21:21  Show Profile Send Larsen a Private Message
Emil, jag har mailat dig.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2003/11/27 :  21:24:11  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
jag mailar en bild till dig imorgon bitti på komponenterna som är brända så kanke du kan identifiera dem. Tack på förhand!
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/11/29 :  10:36:00  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Jag har manual till 7220 om det skulle kunna vara till hjälp.

www.selleri.de
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/11/29 :  13:38:57  Show Profile Send cittroman a Private Message
Lustigt att hifiklubben ej sålde servicemanualen.
Har köpt manual till:
Denon DCD 3520 (original)
NAD 1240 (original)
NAD 116 (kopia på kretsschema m.m)

Har dom ändrat policy tro?

Man har kanske förstått dom om det gällt dom senaste produkterna
men när det nu gäller så gamla saker är det lustigt.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Altair
Member

79 Posts

Posted - 2004/02/04 :  13:24:30  Show Profile  Visit Altair's Homepage Send Altair a Private Message
Ikväll är det möjligt att jag kan fota lite inne i den
om nån skulle vilja det.
Go to Top of Page

Altair
Member

79 Posts

Posted - 2004/02/04 :  19:57:06  Show Profile  Visit Altair's Homepage Send Altair a Private Message
Nu har jag köpt en NAD 3240PE för 500:-.

Om du fortfarande är intresserad kan jag
öppna locket och ta lite kort.
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/02/04 :  20:01:15  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Jag har skrotat min sålde den för 250:- till en kompis han skulle andvända den till försteg, men tack ändå!
Go to Top of Page

Altair
Member

79 Posts

Posted - 2004/02/04 :  21:05:35  Show Profile  Visit Altair's Homepage Send Altair a Private Message
Blev lite nyfiken, hur kom det sig att han skulle ha den som försteg, vad var fördelarna med det?

Bra preamp i den?
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/02/04 :  21:28:02  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
det var nog ingen tanke bakom det utan mer att det var ett billigt sätt att skaffa sig ett försteg.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000